AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Satt på nye vinterdekk i november, har kjørt på de hele sommeren. Tenker å fortsette med den ordningen. Er det andre som gjør dette? Er dere fornøyde ned det? På de bilen vi har nå har vi 2 sett med hjul, og har brukt å ha sommerdekk og vinterdekk. Det blir bare rot. Snart skal vi ha ny bil, kanskje til og med nye biler. Hadde vært fint med et hjulsett per bil, og ikke fylt opp garasjen med hjul. Alltid ha gjevne slitte dekk. Alltid ha nye dekk på vinteren. Aldri bli tatt på senga av at plutselig kom frosten, og dekk skifte ikke skjedd. Det vil jo gi gode overgangsperioder, både på høst og vår. Skal over fjellet i høstferien, da blir det alltid litt tidlig omlegging, og oktober/november er det jo risiko for glatt. Samme problemstilling er jo i påsken. Er det virkelig nødvendig med to sett hjul? Andre med erfaringer? Er det så dårlig løsning som mange skal ha det til? Bor i Bergen, så det er mest vått og kaldt hele året. Anonymkode: 420b7...c7a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Helårsdekk er bullshit https://www.tv2.no/a/9220329/ https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/05/11/195577072/det-finnes-ikke-noe-som-heter-helarsdekk https://www.continental.no/bil/om-oss/nyheter-og-presse/nyheter/helarsdekk en ting er å gamble med ditt eget liv, men du har et ansvar for de rundt deg i trafikken også. Anonymkode: 8c8a6...c00 5
Pillarguri Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 Du sier du bor i Bergen, og det gjør ikke saken noe bedre. Byen hvor det regner mest. Vinterdekk på vått sommerføre øker bremselengden dramatisk. Det du holder på med er direkte farlig, både for deg og andre i trafikken. Hvis du ikke kan skifte dekkene selv så får du gå til en dekkbutikk og få det ordnet for noen hundringser. Har du råd til flere biler så har du råd til dekkskift to ganger i året. 7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #4 Skrevet 9. oktober 2021 https://www.aftenposten.no/motor/i/Vb8yJ6/vil-ha-forbud-mot-piggfrie-vinterdekk-om-sommeren Anonymkode: b6708...e21 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 Skremmende at noe er villige til å risikere både sitt eget liv og andre liv for å ha bedre plass i garasjen. Trodde faktisk ingen var så kunnskapsløse i dag. Anonymkode: b6708...e21 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 Aldri i verden at jeg ville kjørt rundt med bare ett dekksett. Ble tvunget til å sette på piggfri på egen bil i noen uker i fjor sommer, og det var helt grusomt å kjøre på varme sommerveier med seige, myke vinterdekk. I tillegg er det livsfarlig, som noen andre her påpeker. Idioti. Anonymkode: 84d8f...800 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 Hvilke dekk er det du har? Mine piggfrie vinterdekk er forferdelige å kjøre med når det er varmt eller vått. Jeg har testvinneren fra Continental. Anonymkode: 60b1a...596
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #8 Skrevet 9. oktober 2021 Og hvor lenge varer dekkene når du bruker de hele året? Blir ikke vinterdekk veldig fort nedslitt når det er varmt? Anonymkode: 60b1a...596
tdm900 Skrevet 9. oktober 2021 #9 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Satt på nye vinterdekk i november, har kjørt på de hele sommeren. Tenker å fortsette med den ordningen. Er det andre som gjør dette? Er dere fornøyde ned det? På de bilen vi har nå har vi 2 sett med hjul, og har brukt å ha sommerdekk og vinterdekk. Det blir bare rot. Snart skal vi ha ny bil, kanskje til og med nye biler. Hadde vært fint med et hjulsett per bil, og ikke fylt opp garasjen med hjul. Alltid ha gjevne slitte dekk. Alltid ha nye dekk på vinteren. Aldri bli tatt på senga av at plutselig kom frosten, og dekk skifte ikke skjedd. Det vil jo gi gode overgangsperioder, både på høst og vår. Skal over fjellet i høstferien, da blir det alltid litt tidlig omlegging, og oktober/november er det jo risiko for glatt. Samme problemstilling er jo i påsken. Er det virkelig nødvendig med to sett hjul? Andre med erfaringer? Er det så dårlig løsning som mange skal ha det til? Bor i Bergen, så det er mest vått og kaldt hele året. Anonymkode: 420b7...c7a Kort fortalt, du er livsfarlig i trafikken! Kjør aldri med vinterdekk om sommeren! Helårsdekk er bare tull. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #10 Skrevet 9. oktober 2021 Helårsdekk er som flere har nevnt, bare tull! Det er veldig lite smart å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren når asfalten er varm. Det du ender opp med da, er knallharde vinterdekk som ikke duger til noen ting og som er livsfarlige. Vinterdekk er laget for vinteren, og sommerdekk er laget for sommeren. Enkelt og greit. Anonymkode: f99e1...e60 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #11 Skrevet 9. oktober 2021 OK, da tar jeg det til meg 😊 Var bare at jeg tvilte på at det kunne være så ille. Er jo ikke akkurat forbudt heller. Anonymkode: 420b7...c7a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): OK, da tar jeg det til meg 😊 Var bare at jeg tvilte på at det kunne være så ille. Er jo ikke akkurat forbudt heller. Anonymkode: 420b7...c7a Det er mye som er farlig som ikke er forbudt. Anonymkode: b6708...e21
Lea Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har piggfrie dekk og er fornøyd med det🙂 Men nå har jeg på sommerdekk men må snart skifte til vinterdekk.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 Dekk som selges som "helårsdekk" er kompromisser som er dårlig på alt. Vinterdekk er ikke egnet til kjøring sommerstid og vice versa. Dette lærer du når du tar førerkort, med gode begrunnelser. Ellers tar det deg 10 sekunder og google deg frem til NAF sin ekspertvurdering av dette. Vit at du ikke bare gambler med ditt liv her, men også med livet til alle andre som går, sykler og kjører rundt deg. Forsinkringer betaler heller ikke ut komplett erstatning når du ikke er skodd for forholdene og kolliderer. Anonymkode: 80e20...5e4 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): OK, da tar jeg det til meg 😊 Var bare at jeg tvilte på at det kunne være så ille. Er jo ikke akkurat forbudt heller. Anonymkode: 420b7...c7a Du skal sko bilen etter føret. Det er påbud. Helårsdekk er ikke å sko bilen etter føret. Anonymkode: 8c8a6...c00
Enterprises Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 Det heter vinterdekk og sommerdekk av en grunn. Vinterdekk får du med og uten pigg. Det du kaller for helårsdekk er piggfrie vinterdekk som suger balle på vått sommerføre. Du kan også få seriøse problemer med forsikringsselskapet skulle du være i en ulykke der du overlever
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå