AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Hvordan har dere fordelt lån etc? Anonymkode: 6886d...ea5
Rosi Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Hva som er lurt her avhenger veldig av deres situasjon, ikke hva andre har gjort. Har dere nogenlunde lik inntekt? Ønsker dere lik eierandel? Ønsker dere separate lån slik at dere begge står fritt til å betale ned deres del raskere?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 Rosi skrev (2 timer siden): Hva som er lurt her avhenger veldig av deres situasjon, ikke hva andre har gjort. Har dere nogenlunde lik inntekt? Ønsker dere lik eierandel? Ønsker dere separate lån slik at dere begge står fritt til å betale ned deres del raskere? Jeg vet ikke hva som er best for oss. Jeg ønsker separat lån, men jeg må fortsatt stå som sikkerhet på hele lånet. Per i dag står vi 50/50 på huslånet og skal i utgangspunktet dele faste utgifter likt. Jeg tjener kanskje litt mer enn han nå. Vi skal selge huset vi bor i og flytte inn i nytt hus etter hvert og jeg vil ha mest egenkapital da også. Anonymkode: 6886d...ea5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #4 Skrevet 9. oktober 2021 Rosi skrev (2 timer siden): Hva som er lurt her avhenger veldig av deres situasjon, ikke hva andre har gjort. Har dere nogenlunde lik inntekt? Ønsker dere lik eierandel? Ønsker dere separate lån slik at dere begge står fritt til å betale ned deres del raskere? Er det banken som gir råd rundt det, eller kommer det ekstern rådgiver rundt det? Anonymkode: 597da...710
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 Hos oss hadde han mer egenkapital enn meg. Vi hadde omtrent samme inntekt. Vi valgte å eie 50/50, ha ett lån sammen og betale like mye hver på lånet. Den dagen vi har betalt ned så mye på lånet at det kun er forskjellen i egenkapital står igjen, overtar jeg all nedbetaling på lånet. Grunnen til at vi valgte å gjøre det på denne måten er at han ville at jeg skulle ta like mye del i verdistigningen som ham. Vi kunne valgt å eie ulik prosentandel, og det hadde nok blitt mer millimeterrettferdig, men det var et valg han tok. Banken ville ikke at vi skulle ta opp to separate lån på huset. Husker ikke helt årsaken, men tror det handlet om vurdering av sikkerhet, da jeg alene hadde litt for lav egenkapital den gangen. Mulig ulike banker vurderer slike ting forskjellig, pluss at reglene for akkurat det kan ha endret seg. Eierbrøk hadde ikke banken spesielle meninger eller råd om hos oss. Vi hadde tenkt gjennom det selv på forhånd, så de de spurte om det sa vi bare at vi skulle eie like mye hver. Anonymkode: d3e9e...ed8
Rosi Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vet ikke hva som er best for oss. Jeg ønsker separat lån, men jeg må fortsatt stå som sikkerhet på hele lånet. Per i dag står vi 50/50 på huslånet og skal i utgangspunktet dele faste utgifter likt. Jeg tjener kanskje litt mer enn han nå. Vi skal selge huset vi bor i og flytte inn i nytt hus etter hvert og jeg vil ha mest egenkapital da også. Anonymkode: 6886d...ea5 Da tenker jeg det er best at dere beholder eierforhold slik som nå. Dere eier 50% hver, med hvert deres lån på det hver av dere mangler i EK for å betale for halvparten. Dere må nok ha lån i samme bank, og stå som medlåntakere for hverandre, slik at banken er trygg på at de har førsteprioritetspant i boligen, men separate lån skal gå fint.
Rosi Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det banken som gir råd rundt det, eller kommer det ekstern rådgiver rundt det? Anonymkode: 597da...710 Du kan nok få råd av banken om slikt, men det finnes nok advokater, finansrådgivere etc som kan komme med råd også, pluss familie, venner og KG 😊. Til slutt er det opp til de 2 som skal eie bolig sammen å bli enig, og om det er veldig store inntektsforskjeller finner man kanskje en annen løsning enn 50/50 slik at den ene ikke bor seg blakk.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #8 Skrevet 10. oktober 2021 Her har den ene størst EK og den andre har da størst andel av det felles lånet. Men dette styrer vi selv. Vi betaler derfor forskjellig sum inn på lånet. Anonymkode: 823c6...0da
Ny Bruker Skrevet 10. oktober 2021 #9 Skrevet 10. oktober 2021 Vi fordelte lånet 50/50% og har ulik eierbrøk. Jeg eier 66,6%, han eier 33,3% av boligen. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #10 Skrevet 10. oktober 2021 Ny Bruker skrev (49 minutter siden): Vi fordelte lånet 50/50% og har ulik eierbrøk. Jeg eier 66,6%, han eier 33,3% av boligen. Blir du fortere gjeldsfei enn han da? Anonymkode: c3865...40c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blir du fortere gjeldsfei enn han da? Anonymkode: c3865...40c Ha ha ha. Anonymkode: 8f069...f7e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 Her hadde jeg EK og han ikke. Vi delta eierbrøk og lån 50/50, men skrev ektepakt på at min EK var særeie ved brudd og felleseie ved død. Etter noen år fikk han arv som gikk inn i boet og derfor dekket skjevheten i EK slik at vi nå stiller fullstendig likt. Anonymkode: 3ef7b...19f 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 Er det forskjell på om man er gift eller samboer ved kjøpstidspunktet? Jeg mener, er det vits å ha ulik eierbrøk når man er gift? Anonymkode: adf5a...477
Rosi Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det forskjell på om man er gift eller samboer ved kjøpstidspunktet? Jeg mener, er det vits å ha ulik eierbrøk når man er gift? Anonymkode: adf5a...477 Er man samboere er det jo fint å vite hvem som eier hvor stor del tilfelle brudd og dødsfall. Er man gift så kommer det an på hva som er avtalt, med tanke på ektepakt etc, hva som kan spores som tatt med inn i ekteskap tilfelle skilsmisse. Jeg tenker at uansett er det best å få formalisert hvem som eier hva tilfelle både brudd og dødsfall. Det er veldig lett å være enige når alt er flott, om at dette klarer man å bli enige om skulle det bli brudd, men blir det brudd fordi den ene feks har funnet ut at den andre var utro ved at man har fått en STD, da er det ikke sikkert man er like rasjonelle. Beste er å avklare alt når man er på godfot med hverandre på en måte som blir rettferdig som begge kan leve med tilfelle brudd/dødsfall uansett grunn. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ha ha ha. Anonymkode: 8f069...f7e mente motsatt. Anonymkode: c3865...40c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): mente motsatt. Anonymkode: c3865...40c Javel? Hvorfor det. Anonymkode: 8f069...f7e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 Mener du at den ene kun har egenkaptital eller mener du at bare den ene i forholdet har egenkapital? Anonymkode: 7328b...908 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #18 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mener du at den ene kun har egenkaptital eller mener du at bare den ene i forholdet har egenkapital? Anonymkode: 7328b...908 Det er kun jeg som har egenkapital i forholdet ja, vi er ikke gift og jeg har barn fra før og vi har barn sammen. Anonymkode: 6886d...ea5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #19 Skrevet 10. oktober 2021 Vi har to separate lån pga ulik EK og ulik nedbetalingstid. Eier 50/50. Anonymkode: 06da3...670 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #20 Skrevet 10. oktober 2021 Her hadde jeg mest EK, og tjener også mest. At han skulle betale mer på lån var derfor ikke så aktuelt - vi bor i et av Oslos dyreste strøk. På siste bolig hadde jeg 35 % av kjøpesummen i EK, han 15 % av kjøpesummen i EK, og 50 % i et felles lån. Jeg eier da 60 % av boligen, og han 40 %, grunnet min større EK. Jeg betaler også da 60 % av større vedlikehold og oppgradering, men øvrige utgifter deles likt. Fungerer fint for begge. Anonymkode: 88138...235
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå