AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg jobber på en skole, der det har vært lekkasjer i årevis, og jeg har hatt hodepine og andre problemer siden første uke etter ferien. Men så er jeg så engasjert i klassen min, at jeg på en måte prøver å overse denne urovekkende tendensen. Og jeg vet jo at spes ibux ikke bør tas hver dag, og prøver å veksle med paracet. Men uansett, ikke bra. Det har utviklet seg fra hodepine og trykk oppe i bihulene, til nå å bli stadig værre hodepine (som henger igjen på lørdager, men har vært borte denne uken med ferie), kranglete luftveier, svimmel, kvalm (?) på en rar måte og litt som feber i de værste periodene. På mandag skal jeg på igjen. Men så begynte jeg å tenke på at jeg aldri har tatt noe særlig smertestillende før, men nå er avhengig av dem for å gå på jobb. Trives med og har full kontroll på elevene, de er ikke noen belastning. Men etter at jeg begynte på denne skolen har det nå i halvannet år bygget seg opp til større og større plager. Puster som bestemora mi i trappa på jobb, og det er ikke pga den generelle kondisen. Men jeg klarer ikke helt å beskrive hvordan det føles å komme inn i luften der. Anonymkode: 7c2d6...e98
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Hvis jeg våkner med hodepine så tar jeg in Ibux og går på jobb, ja. Anonymkode: 47ad4...03a 16
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 Det der er vel verdt å dra til legen for. Hvis du reagerer på sopp i veggene f.eks. har du noe å slå i bordet med overfor arbeidsgiver. Anonymkode: 9a903...785 10
Adrenalina1 Skrevet 9. oktober 2021 #4 Skrevet 9. oktober 2021 Herregud så vanvittig arbeidsmarkedet har blitt. Folk jobber seg syke. Fælt å si det, men jeg er nesten glad jeg er utfør. 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det der er vel verdt å dra til legen for. Hvis du reagerer på sopp i veggene f.eks. har du noe å slå i bordet med overfor arbeidsgiver. Anonymkode: 9a903...785 Fastlegen tok blodprøver på vårparten, men jeg fikk ikke utslag på sopp. Arbeidsgiver lagde noen rapporter, som viste at alle lekkasjer blir utbedret på få dager. Men de snakker om å få inn et selskap til å ta noen luftprøver. I enkelte rom Anonymkode: 7c2d6...e98
pia mater Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fastlegen tok blodprøver på vårparten, men jeg fikk ikke utslag på sopp. Arbeidsgiver lagde noen rapporter, som viste at alle lekkasjer blir utbedret på få dager. Men de snakker om å få inn et selskap til å ta noen luftprøver. I enkelte rom Anonymkode: 7c2d6...e98 Press på via verneombud. Er det helseskadelig miljø på jobb er det ikke rart du føler deg slik. 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg bruker ikke Ibux, men hvis det er noe som ikke smitter tar jeg ofte Paracet og går på jobb. Jeg jobber i barnehage og jeg tror vi finner Paracet i alle garderobeskapene til meg og mine kollegaer. For din del høres det ut som noe kronisk og jeg tenker du trenger en legesjekk. Anonymkode: 9ed71...ba4 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #8 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bruker ikke Ibux, men hvis det er noe som ikke smitter tar jeg ofte Paracet og går på jobb. Jeg jobber i barnehage og jeg tror vi finner Paracet i alle garderobeskapene til meg og mine kollegaer. For din del høres det ut som noe kronisk og jeg tenker du trenger en legesjekk. Anonymkode: 9ed71...ba4 Ser nå at du har vært hos legen, men absolutt noe som bør sjekkes mener jeg. Anonymkode: 9ed71...ba4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #9 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser nå at du har vært hos legen, men absolutt noe som bør sjekkes mener jeg. Anonymkode: 9ed71...ba4 Problemet er jo at jeg vet hva som er problemet. Når jeg ikke er på jobb, forsvinner plagene. Og det har ikke med elevene å gjøre, for jeg blir også dårlig av en kontordag på jobben, selv om jeg er alene der. Mens jeg lett tar 2 kontordafer hjemme, som er like effektive. Men. Takk for tipset om mugg. Bør kanskje forfølge det mer. Men har så lyst å klare å følge klassen min ut dette året. Der er noen som er veldig avhengige av meg... Anonymkode: 7c2d6...e98
Sassinach Skrevet 9. oktober 2021 #10 Skrevet 9. oktober 2021 Hyppig brukt av Ibux kan øke forekomsten av hodepine. Enig i at Ibux fungerer best mot hodepine, så skjønner du bruker det. 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #11 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemet er jo at jeg vet hva som er problemet. Når jeg ikke er på jobb, forsvinner plagene. Og det har ikke med elevene å gjøre, for jeg blir også dårlig av en kontordag på jobben, selv om jeg er alene der. Mens jeg lett tar 2 kontordafer hjemme, som er like effektive. Men. Takk for tipset om mugg. Bør kanskje forfølge det mer. Men har så lyst å klare å følge klassen min ut dette året. Der er noen som er veldig avhengige av meg... Anonymkode: 7c2d6...e98 Ja.. Men du har nødt til å få gjort noe med dette her, for du kan jo ikke holde på sånn! Anonymkode: 85569...c2e 1
Rosatoast Skrevet 9. oktober 2021 #12 Skrevet 9. oktober 2021 Som en ansvarlig oppegående voksen person så lurer jeg på hvorfor du skriver om dette HER og ikke har gått til legen? Høres helt absurd ut. Gå til legen, ikke kvinneguiden.. 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #13 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg tenker på barna som går i dette innemiljøet hver dag😳Hvilke effekter vil det ha på lang sikt? Du må jo lage litt mer rabalder så det blir gjort noe! Anonymkode: 82ded...fc8 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #14 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tenker på barna som går i dette innemiljøet hver dag😳Hvilke effekter vil det ha på lang sikt? Du må jo lage litt mer rabalder så det blir gjort noe! Anonymkode: 82ded...fc8 Hva vet du egentlig om hvilket rabalder jeg har laget? Anonymkode: 7c2d6...e98 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #15 Skrevet 9. oktober 2021 Glad jeg fikk ufør, da forsvant alle mine plager. Ble "frisk". Anonymkode: e31b5...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #16 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber på en skole, der det har vært lekkasjer i årevis, og jeg har hatt hodepine og andre problemer siden første uke etter ferien. Men så er jeg så engasjert i klassen min, at jeg på en måte prøver å overse denne urovekkende tendensen. Og jeg vet jo at spes ibux ikke bør tas hver dag, og prøver å veksle med paracet. Men uansett, ikke bra. Det har utviklet seg fra hodepine og trykk oppe i bihulene, til nå å bli stadig værre hodepine (som henger igjen på lørdager, men har vært borte denne uken med ferie), kranglete luftveier, svimmel, kvalm (?) på en rar måte og litt som feber i de værste periodene. På mandag skal jeg på igjen. Men så begynte jeg å tenke på at jeg aldri har tatt noe særlig smertestillende før, men nå er avhengig av dem for å gå på jobb. Trives med og har full kontroll på elevene, de er ikke noen belastning. Men etter at jeg begynte på denne skolen har det nå i halvannet år bygget seg opp til større og større plager. Puster som bestemora mi i trappa på jobb, og det er ikke pga den generelle kondisen. Men jeg klarer ikke helt å beskrive hvordan det føles å komme inn i luften der. Anonymkode: 7c2d6...e98 Det høres ut som du beskriver min hverdag i skolen. Jeg har hatt akkurat samme reaksjoner på inneklima på skolen jeg er ansatt på. Først når jeg fikk konsentrasjonsvansker i arbeidsdagen og kollegaene ga uttrykk for at jeg fungerte dårlig begynte varselklokkene å ringe. Mitt råd er at du oppsøker lege og får satt i gang utredning av helsa di, samt at reaksjoner på inneklima registreres. Dette er høyst reelle plager og faren er at de kan bli kroniske. Ikke minst kan det dukke flere ting du etterhvert reagerer på og at reaksjonene blir enda kraftigere. I mitt tilfelle er jeg endt opp i sykemelding uten noen plan for hvordan jeg kan bli frisk. Anonymkode: 18a19...21f 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #17 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det høres ut som du beskriver min hverdag i skolen. Jeg har hatt akkurat samme reaksjoner på inneklima på skolen jeg er ansatt på. Først når jeg fikk konsentrasjonsvansker i arbeidsdagen og kollegaene ga uttrykk for at jeg fungerte dårlig begynte varselklokkene å ringe. Mitt råd er at du oppsøker lege og får satt i gang utredning av helsa di, samt at reaksjoner på inneklima registreres. Dette er høyst reelle plager og faren er at de kan bli kroniske. Ikke minst kan det dukke flere ting du etterhvert reagerer på og at reaksjonene blir enda kraftigere. I mitt tilfelle er jeg endt opp i sykemelding uten noen plan for hvordan jeg kan bli frisk. Anonymkode: 18a19...21f Stakkars deg 💓 Hvilke andre reaksjoner dukket opp hos deg? Det som er rart her, er at over halvparten av kollegiet ikke har noen plager. Vi har hatt enkeltelever med plager, men kommunelege mener at det alltid vil være noen som ikke kan være i et klasserom. Pga allergener fra de andre elevene. Jeg har en teori om at vår fløy er mest utsatt, og vet jo at jeg burde ta bedre vare på meg selv. Men er mest frustrert over barna som går i dette, og vet at flere av barna i klassen min kan få store problemer om jeg forsvinner. Har en som aldri har fungert i klasserommet, før han kom i min klasse. Og flere med veldig sårbare hjemmesituasjoner eller svake bånd til norsk utdanningssystem. Har på det meste vært borte 2 dager, og da var det store ting å ta tak i når jeg kom tilbake. Hvor lenge har du vært syk? Tenker du at dette er noe som kan bli kronisk? Anonymkode: 7c2d6...e98
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #18 Skrevet 9. oktober 2021 For min del reagerer jeg nå vaskemidler, klor, antibac og vaskesprayer. Men også parfymer og vaskemidler i klær. Dette henger i og synes å bli verre. Dårlig inneklima gjør reaksjonen verre i tillegg til eksponering over tid. Dette har jeg slitt med for fullt i to år. Om det kan bli kronisk for deg skal jeg ikke uttale meg om. Men ha det i bakhodet. Råder deg til å kontakte fastlegen din. Kommunelegen kan bare uttale seg på generell basis om inneklima. Trolig er det svært mange som sliter med dette i langt større grad en man er klar over. Forstår godt dine tanker om sårbare barn og hvordan de skal klare hverdagen. Ikke minst byrden man legger på kollegaer Men om du blir verre, hvilken hjelp gir du de da? Ta kontakt med lege, forklar hva du sliter med, hva du har oppdaget og hvordan du reagerer. Jeg innså ikke selv hvor ille det var før andre reagerte. Det var trist å innse at helsa spilte inn i jobben jeg gjorde og at kollegaene mine gjennomførte jobben min bedre enn meg. Jeg ble sykemeldt og fikk en brutal vekker i hva som faktisk foregikk. Jeg hang virkelig ikke med. Nå håper jeg at reaksjoner roer seg og at jeg snart kan finne en ny arbeidsplass hvor jeg kan fungere med et inneklima som er brukbart. Anonymkode: 18a19...21f 2
KjøttOPP Skrevet 9. oktober 2021 #19 Skrevet 9. oktober 2021 Har hørt om de som tar Ritalin for å "presse seg på jobb", men nå har jeg jamen meg hørt om Ibux også😅 1
Brunello Skrevet 9. oktober 2021 #20 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Glad jeg fikk ufør, da forsvant alle mine plager. Ble "frisk". Anonymkode: e31b5...cd8 Da har du vel sagt fra til NAV at du kan jobbe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå