Gå til innhold

Dødsannonser - lurer på noe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I enkelte dødsannonser så står det er kors bak noen av navnene der familie ramses opp.

Jeg forstår at det betyr at vedkommene ikke lever, men hvorfor skrive opp navn til de som ikke er her lenger? De er jo ikke etterlatte.

Og så hender det at samme avdøde har 2-3 dødsannonser samtidig. Det er jo gjerne familie i flere kull, men går det likevel ikke an å samle seg om bare en annonse? 
Forrige uke var det en som hadde tre annonser samme dag. Tydelig egne barn i en, bonusbarn i en og kjærste i en. 
Poenget med en dødsannonse er jo å melde at noen har avgått. Ikke føre en slektsbok?

Flere som har lurt på dette? 

Anonymkode: 463b3...3c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nok ikke tenkt noe særlig over dette nei, men det høres litt rart ut med 3 dødsannonser.

Anonymkode: 197df...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 1 vet ikke 

Del 2 Tydelig eksempel på at det var splittelser i familien, som fulgte helt til døden…😕

Anonymkode: 7e2c5...c84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Del 1 vet ikke 

Del 2 Tydelig eksempel på at det var splittelser i familien, som fulgte helt til døden…😕

Anonymkode: 7e2c5...c84

Ja skjønner det. Men poenget med en dødsannonse er vel å si fra til omverden at noen er døde. Trenger jo ikke gjøre det tre ganger i samme avis selv om etterlatte ikke er på talefot? 

Anonymkode: 463b3...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det siste spørsmålet ditt selv 🤔

Anonymkode: 7f34b...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det siste spørsmålet ditt selv 🤔

Anonymkode: 7f34b...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer ikke så veldig på det, nei.

Tante døde i sommer, og hennes barn gikk frem av dødsannonnsen, også kusinen min som ble døde så altfor tidlig for fem år siden. Jeg synes det var helt nydelig at også hennes navn fremgikk.

Flere dødsannonnser skyldes åpenbart at det ikke er helt fred og fordragelighet i familie og utvidet familie, er vel bare fint at alle får vært med og hvis dette er måten det må gjøres på så er vel det neppe noe som skaper problemer for noen?

Anonymkode: 0eb23...e82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri lurt på dette, nei. Syns det er vakkert at avdøde familiemedlemmer står oppført. Og om det er splittelser i en familie, er det helt greit med egne dødsannonser. 

I sorg, må hver familie få gjøre det de syns er best, uten at andre skal bry seg.

Anonymkode: ffef2...9e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det første er det vel opp til de etterlatte om de vil ha døde personer med i annonsen. Det blir jo et personlig valg på linje med hvem andre de vil ha navn på. Noen ramser opp navn på barnebarn og oldebarn og andre slektninger osv., mens andre nøyer seg med å bare skrive "barnebarn" og "oldebarn", "søsken", "øvrige familie" osv.

Jeg har også lurt litt på det med å ha flere annonser, jeg tenkte også først at det måtte være fordi det var splittelser i familien, gjerne på grunn av ny partner, men jeg mener jeg leste et sted at noen begrunnet det med plass. Det kan kanskje lett se rotete og uoversiktlig ut hvis man skal ramse opp navn og familieforhold på flere familier med flere generasjoner i en og samme annonse.

Og kanskje er det veldig viktig for noen etterlatte få akkurat sine spesielle formuleringer med, slik at de ender opp med flere annonser uten at det nødvendigvis er uvennskap bak avgjørelsen.

Endret av ti10
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...