Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig gjennomgått samlivsbrudd og sliter med ensomhet, tankekjør og hvordan jeg skal opptre ovenfor svigerfamilie.

Skriving er ikke min sterkeste side men skal prøve å gjøre meg forstått.

Vi er begge i begynnelsen av 30. årene og har tilbakelagt over 11. år som samboere.
Både bil ,bolig og forlovelse var i boks etter noen få år og det var lite utfordringer i forholdet.

Før sommerferien startet så ønsket hun å reise på hytten til svigers for å male og gjøre litt forberedelser til fellesferien. Jeg tilbød å være med å hjelpe til men fikk beskjed om at jeg kunne være hjemme og fullføre litt listing og rydde i boden osv..  Hun reiste så på hytten denne helgen før feriestart og jeg hørte usedvanlig lite fra henne. Prøve å ringe på dagtid men fikk som regel ikke svar før sent på kvelden og da var hun veldig kortfattet og skylde på at hun var trøtt.

Fikk i løpet av søndagen en tekstmelding hvor hun forklarte hvor herlig det var for henne å være alene og at jeg ikke var den rette for henne. Hun ønsket å tilbringe sommeren alene med sine foreldre på hytten og ba samtidig meg om å  flytte ut og kontakte megler for salg av vår felles bolig...

Etter noen dager så returnerte hun til boligen for å hente klær og diverse til oppholdet på hytten. Hun var iskald og sa omtrent ingenting i den perioden hun var innom..Hun reiste på hytten igjen og jeg tenkte at dette var noe som kanskje ville ordne seg etter noen dager når hun hadde fått tenkt seg litt om.. Det skjedde dessverre ikke og jeg måtte finne meg leilighet og flytte ut av huset.

I denne perioden kontaktet jeg en god venn av meg og betrodde meg til han om bruddet, noe han også hadde gjort til meg da han ble forlatt av sin tidligere samboer året før.

I ettertid har jeg fått vite at min gode venn gjennom mange år, hadde datet eksen min i hele sommer. Altså i samme tidsrom som jeg hadde ring og betrodd meg til han om bruddet..

Det var mildt sakt helt jævlig å tenke på og jeg sliter fremdeles ekstremt med bruddet.
Var så knust at jeg flere ganger for dagen vurderte å avslutte livet..

Har i alle år hatt veldig god kontakt med min eks sin lillesøster og jeg har alltid vært den "kule" onkelen for hennes 2 små barn og alltid vært der for henne gjennom årene.  Hun sa i sommer at hun ønsket at jeg fortsatt skulle være "onkel" for hennes barn og at hun og familien hennes syntes det ville være rart å gi slipp på meg etter alle årene. Derfor ønsket de å ha kontakt med meg og at jeg kunne møte de innimellom og gi gaver og slikt til ungene.

Søsteren har vært en utrolig god støtte gjennom denne tunge tiden og  hun har tatt jevnlig kontakt med meg selv om hun sikkert har nok med sitt.

I dag fikk jeg ny melding fra søsteren der hun lurer på om jeg synes det er dumt at vi hadde kontakt.

Jeg prøver å forklare hvor viktig hun hadde vært for meg i denne perioden og sak at jeg gjerne ønsker å ha kontakt med henne og familien videre.  Hun sier også senere i samtalen at jeg ikke trenger å gi julegaver osv pga jeg burde spare til kjøp av bolig ( jeg leier )

Får en følelse av at hun ønsker å bryte kontakten med meg og det er kanskje naturlig det. Men samtidig føler jeg at hun er som en søster for meg etter alle de årene og skulle gjerne behold henne og familien som enn venn. 

Jeg føler litt ansvar for å ta hintet og bryte all kontakt,
Hva tenker dere?

Noen råd for å komme seg videre etter ett slikt brudd?

Anonymkode: d64dc...798

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sender deg en klem. Stakkars deg som måtte oppleve ett så forferdelig svik. Du kommer deg videre litt etter litt. Men det kommer til å ta tid. Livet går opp og ned og dette må du bare igjennom. 
Nå er tiden inne for å tenke på deg selv . Hva vil du? Hva drømmer du om? Vær god mot deg selv i tiden som kommer. 

Anonymkode: fb6ba...76b

• Liker 8
Skrevet

Om du har kontakt med eksen sin familie, så vil du ha vanskeligere for å gå videre.
Du vil kanskje føle at de er der for deg, men de vil alltid stille opp for eksen din først, for hun er blod og familie.
For din egen del bør du faktisk gi slipp og gå videre. 
Lukke den døren og se hvilke dører som kan åpne seg andre steder.

Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 284d5...a84

• Liker 4
Skrevet (endret)

Så trist at du måtte oppleve to svik. Du ser det ikke nå. Men alt skjer for en grunn og du kommer til å finne noen som er riktig for deg. Du får det bra igjen.

Jeg forstår at du fortsatt er onkel og det kommer du alltid til å være. Så jeg synes absolutt dere skal ha kontakt. Jeg vet at mine tantebarn savnet min eks da det ble slutt og spurte mye etter onkelen sin.

Samtidig er jeg fortsatt tante for mine nevøer på eksen sin side. 

Endret av Ishavsrøya
  • Liker 2
Skrevet

Du bør jo ikke ha kontakt med hennes familie nå etter bruddet. Det er upassende. Det er den nye partneren som skal ha den plassen nå. Du må gå videre.

Anonymkode: 56561...838

• Liker 2
Skrevet

Jeg har kontakt med min ekssvigerfamilie. Nå har jeg og eksen barn da, men både for meg og søstrene hans er det helt naturlig. Jeg er fortsatt tante til barna deres. 

Anonymkode: 3f2f8...d95

• Liker 2
Gjest Trolltussa
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du bør jo ikke ha kontakt med hennes familie nå etter bruddet. Det er upassende. Det er den nye partneren som skal ha den plassen nå. Du må gå videre.

Anonymkode: 56561...838

Den nye partneren vet tydeligvis ikke hvor plassen hans er...

Skrevet

For en dritt av en "kompis"!

Jeg ville nok kuttet kontakten med hennes familie, ikke av hensyn til dem men av hensyn til deg selv. Jeg tenker at det uansett vil skje etterhvert, når din eks får en fast ny kjæreste og du også får det. Familien er jo en link til henne, og mens du fortsatt prøver å komme deg videre er det nok bedre å distansere seg.

• Liker 5
Skrevet

Takk til alle som har tatt seg tid til å lese hele teksten og bidratt med noen ord :)
Dagene er preget av å være en berg - og dal-bane med kjipe tanker og det har vært veldig vanskelig 🎢😔
Usikker på fremtiden og hvordan det blir å måtte stole på noen igjen , men kanskje dere har rett. 
Kanskje alt blir bra en dag.

• Liker 1
Skrevet

no-contact rule. Du kommer raskere gjennom dette. La tankene være der. Men etter den der dama og venn så kan du trygt, beklager pisse på dem å finn dæ ei ordentlig dama før dem finnes.Sånt er ikke noe å ta vare på. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

jeg har alltid vært den "kule" onkelen for hennes 2 små barn og alltid vært der for henne gjennom årene.  Hun sa i sommer at hun ønsket at jeg fortsatt skulle være "onkel" for hennes barn

Først og fremst må jeg bare si at jeg synes ordentlig synd på deg som måtte oppleve et så stygt svik fra både kona og vennen din! Helt grusomt! Håper inderlig at du med dette har fått din dose smerte i livet og at du slipper å måtte oppleve vonde ting igjen. 

Skjønner at du har et ønske om å beholde kontakt med svigerfamilien. De har jo vært familien din gjennom mange år, så er du er naturligvis blitt glad i dem. Men jeg støtter de som skriver at svigerfamilien vil alltid ha din eks’ beste i tankene, og du kommer i andre rekke.
Når det er sagt så tenker jeg at du kan fortsette å ha et forhold til barna i familien, hvis du føler at det er givende. Du kan f.eks. avtale med svigerinnen din at du henter barna i barnehagen eller på skolen, eller at du tar dem med på kino eller fotballkamp e.l. og gjør morsomme ting sammen bare dere tre. Jeg tenker at barn aldri får nok resurspersoner rundt seg og at en ekstra onkel alltid er bra. Vet ikke hvor gamle barna er nå, men hvis du klarer å opprettholde et høflig forhold til svigerinnene din frem til barna er store nok til at de selv kan ta kontakt med deg (tidlig tenårene), og så slipper du å ha kontakt med svigerinnen din etter det. 

Anonymkode: a5361...7b0

• Liker 5
Skrevet

Å bli slått opp med på tekstmelding etter 11år, må vel være sjelden, selv på KG? Det er i hvertfall rimelig spesielt. 

Anonymkode: ba755...d13

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å bli slått opp med på tekstmelding etter 11år, må vel være sjelden, selv på KG? Det er i hvertfall rimelig spesielt. 

Anonymkode: ba755...d13

Ikke helt spesielt. Mannen slo opp på Mail og fortalte at han valgte elskerinnen. Han flyttet ut på dagen. Så en sms er like ille 

Anonymkode: d471d...4fc

• Liker 2
Skrevet

Utrolig trist historie du forteller. Jeg kan ikke engang ane hva du går igjennom, men jeg vet det er utrolig tungt. Man føler at alt bare stopper opp og ingeting gir mening lenger, livet virker urettferdig. Det kommer til å ta tid for å komme seg igjennom tunnelen, men jeg tror du klarer det. Du har folk som setter pris på den du er, du er verdsatt. Ikke tenkt på det store bildet men heller fokuser på de små tingene som gir deg energi. Lykken er ikke en endestasjon. Lykken er å ta vare på de små øyeblikk. Hva du burde gjøre iforhold til din eks- svigerfamilie er det kun du som kan svare på. Det finnes ikke en fasit. Som du sier så er de veldig glad i deg og setter pris på deg. Ikke tenk på hva som er rett eller galt. Tenk på hva som gir deg positiv energi. 

• Liker 1
Skrevet

Tror du gjør best for deg selv å fase dem sakte ut. Jeg opplevde brudd etter 12 år, der mannen var utro. Vi hadde riktig nok barn sammen. Så litt kontakt med eks-svigers hadde jeg pga barna. 

Men jeg lot alt av min onkel/svoger/svigersønn rolle gå til min eks nye partner. Jeg var fra den dagen kun "mor til barnebarna" og holdt kontakten til det. 

Alt av gaver til den siden fikk bli eksens problem. Selv om de da endte med at det ikke ble noen gaver til de han var onkel til, fordi det hadde jeg alltid fiksa. 

Senere når eksen flytta til andre kanten av kloden tok jeg da og kjøpte gaver til søskenbarna til ungene fra ungene. Sånn at det ikke ble så tydelig skjevfordeling. 

Men ellers for din egen del er det lurt å la den kontakten gå. Selv om det er veldig sårt og vondt å miste folk som har vært familie i mange år 💔

Anonymkode: 8b22b...731

• Liker 1
Skrevet

Eksen til mannen min har fremdeles god kontakt med svigermor og søstrene til mannen. Jeg har vært sammen med mannen i over 15 år, og det gjør med ingenting.

Det finnes ingen fasit. Men jeg tror kanskje at litt avstand kan være godt for deg og.

• Liker 1
Skrevet

Stakkars deg❤Har ikke gode råd, men er midt i dritten selv med utroskap etter 12 år sammen.

Han har hatt forhold i flere år med naboen vår 😔

Anonymkode: c4e72...38a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stakkars deg❤Har ikke gode råd, men er midt i dritten selv med utroskap etter 12 år sammen.

Han har hatt forhold i flere år med naboen vår 😔

Anonymkode: c4e72...38a

Hvor kan ikke folk bare forlate forholdet før man havner i seng med noen andre. Utroskap skaper bare en ekstra byrde ved samlivsbrudd. Ekstra jævlig. Kjenner jeg blir irritert på sånne folk. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 1.31):

Har nylig gjennomgått samlivsbrudd og sliter med ensomhet, tankekjør og hvordan jeg skal opptre ovenfor svigerfamilie.

Skriving er ikke min sterkeste side men skal prøve å gjøre meg forstått.

Vi er begge i begynnelsen av 30. årene og har tilbakelagt over 11. år som samboere.
Både bil ,bolig og forlovelse var i boks etter noen få år og det var lite utfordringer i forholdet.

Før sommerferien startet så ønsket hun å reise på hytten til svigers for å male og gjøre litt forberedelser til fellesferien. Jeg tilbød å være med å hjelpe til men fikk beskjed om at jeg kunne være hjemme og fullføre litt listing og rydde i boden osv..  Hun reiste så på hytten denne helgen før feriestart og jeg hørte usedvanlig lite fra henne. Prøve å ringe på dagtid men fikk som regel ikke svar før sent på kvelden og da var hun veldig kortfattet og skylde på at hun var trøtt.

Fikk i løpet av søndagen en tekstmelding hvor hun forklarte hvor herlig det var for henne å være alene og at jeg ikke var den rette for henne. Hun ønsket å tilbringe sommeren alene med sine foreldre på hytten og ba samtidig meg om å  flytte ut og kontakte megler for salg av vår felles bolig...

Etter noen dager så returnerte hun til boligen for å hente klær og diverse til oppholdet på hytten. Hun var iskald og sa omtrent ingenting i den perioden hun var innom..Hun reiste på hytten igjen og jeg tenkte at dette var noe som kanskje ville ordne seg etter noen dager når hun hadde fått tenkt seg litt om.. Det skjedde dessverre ikke og jeg måtte finne meg leilighet og flytte ut av huset.

I denne perioden kontaktet jeg en god venn av meg og betrodde meg til han om bruddet, noe han også hadde gjort til meg da han ble forlatt av sin tidligere samboer året før.

I ettertid har jeg fått vite at min gode venn gjennom mange år, hadde datet eksen min i hele sommer. Altså i samme tidsrom som jeg hadde ring og betrodd meg til han om bruddet..

Det var mildt sakt helt jævlig å tenke på og jeg sliter fremdeles ekstremt med bruddet.
Var så knust at jeg flere ganger for dagen vurderte å avslutte livet..

Har i alle år hatt veldig god kontakt med min eks sin lillesøster og jeg har alltid vært den "kule" onkelen for hennes 2 små barn og alltid vært der for henne gjennom årene.  Hun sa i sommer at hun ønsket at jeg fortsatt skulle være "onkel" for hennes barn og at hun og familien hennes syntes det ville være rart å gi slipp på meg etter alle årene. Derfor ønsket de å ha kontakt med meg og at jeg kunne møte de innimellom og gi gaver og slikt til ungene.

Søsteren har vært en utrolig god støtte gjennom denne tunge tiden og  hun har tatt jevnlig kontakt med meg selv om hun sikkert har nok med sitt.

I dag fikk jeg ny melding fra søsteren der hun lurer på om jeg synes det er dumt at vi hadde kontakt.

Jeg prøver å forklare hvor viktig hun hadde vært for meg i denne perioden og sak at jeg gjerne ønsker å ha kontakt med henne og familien videre.  Hun sier også senere i samtalen at jeg ikke trenger å gi julegaver osv pga jeg burde spare til kjøp av bolig ( jeg leier )

Får en følelse av at hun ønsker å bryte kontakten med meg og det er kanskje naturlig det. Men samtidig føler jeg at hun er som en søster for meg etter alle de årene og skulle gjerne behold henne og familien som enn venn. 

Jeg føler litt ansvar for å ta hintet og bryte all kontakt,
Hva tenker dere?

Noen råd for å komme seg videre etter ett slikt brudd?

Jeg tror ikke du skal overanalysere det søsteren sier. Om hun ikke ønsket kontakt med deg hadde hun veldig enkelt bare latt være å ta kontakt. Jeg tror du er såpass «skada» og sårbar akkurat nå etter det du har vært igjennom at du overtolker litt og kan stå i fare for å feiltolke. 
Sånn leser jeg søsteren:

1.) Hun liker deg veldig godt som menneske. 
2.) Hun har barn som hun skal ivareta, du er uten tvil en ressurs for dem. Hun er redd for sorgen/tapet barna må gjennom pga bruddet til sin søster. 
3.) Dette resulterer i at hun strekker ut en arm til deg, sier hun ønsker kontakt.

4.) Hun ønsker å understreke at du ikke skal stå ansvarlig for noen julegaver/gaver til barna (Det synes jeg er fint, fordi det viser at hun har tenkt litt lenger, hun vil ikke at din relasjon til barna skal være primært økonomisk motivert, Men rett og slett følelses/emosjonelt motivert)

5.) Hun er redd for å presse deg; spør for å få bekreftet at denne ordningen er OK for deg også.

Du feiltolker punkt 4 og 5 til at hun egentlig ikke mener punkt 1,2 og 3. Hadde hun ikke ment punkt 1,2 og 3 hadde hun enkelt og greit bare latt alt være.

Så stol på henne i at hun sier det hun mener. Og om du finner støtte og glede i denne søsteren skal du ta imot det!!

Ta imot alt de vil gi deg av omsorg og nærvær som betyr noe for deg! 

Jeg hadde en nære venninne som gjorde omtrent nøyaktig det samme mot sin samboer (de hadde også barn) som eksem gjorde mot deg.

Jeg fikk ca samme funksjon som denne søsteren. Spesielt i starten hadde vi litt kontakt på telefon hvor han bare fikk snakke ut. Noen ganger ringte han i fylla når ungene ikke var der, og det var helt ok. Han hadde det jævlig, og om det hjalp bare en dråpe i havet for å redusere hans sorg at han fikk noen å snakke med i denne perioden, så er det flott å kunne bistå.

Har fortsatt litt kontakt med mannen i dag og han er nå gift med DEN dama! Han har det åpenlyst tusen ganger bedre enn i det første forholdet.

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 2
Skrevet

Takket igjen for alle som kommentere her :)
Titter innom når det svinger som mest og det hjelper utrolig på å lese det dere skriver ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...