Gå til innhold

Tiggere avkreves skatt for magasinsalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo veldedighet! Hva om noen frivillige solgte disse avisene for så å gi pengene til de vanskeligstilte. Måtte de da betale skatt? Det som skiller dette tiltaket fra tradisjonell veldedighet er at de som får pengene må jobbe for dem, noe som i sin tur gir økt verdighet, tiltakslyst og struktur i hverdagen. Det er så typisk norsk å være misunnelig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt skal de betale skatt på inntekten av arbeid på lik linje med resten av oss. Noget annet ville vært tåpelig.

Skrevet
Dette er jo veldedighet! Hva om noen frivillige solgte disse avisene for så å gi pengene til de vanskeligstilte. Måtte de da betale skatt? Det som skiller dette tiltaket fra tradisjonell veldedighet er at de som får pengene må jobbe for dem, noe som i sin tur gir økt verdighet, tiltakslyst og struktur i hverdagen. Det er så typisk norsk å være misunnelig!

Og typisk norsk å lage problemer av ting som har fungert utmerket i andre land i årevis.

med en gang noen prøver en god idé her hjemme, som kanskje går litt på utsiden av det vi er vant til, så bør det helst drepes i fødselen...

Skrevet

Ein ting eg lurar på oppe i alt dette her er: Kva har dei som gir ut magasinet gjort i forkant? Undersøkte dei kva lovar og reglar som gjeld? Snakka med rette instansar og fått råd? Eller har dei berre kryssa fingrane og håpa på det beste?

Dersom dei gjorde undersøkingar i forkant, så burde ikkje slike ting koma som ei overrasking - men om kravet kom stikk i strid med ting dei har fått opplyst tidlegare, så burde det tala til deira fordel når dei går i dialog med skatteetaren eller kven det no er.

Å berre seia at det går fint i andre land, så difor burde det gå fint her - det blir for enkelt. Kva forarbeid har dei gjort i andre land, for at det skal fungere? Har det vore enkelt å få det til der? Enklare enn her i landet?

Uansett - er det nokre som veit korleis det ligg an i saka no for tida?

Skrevet

Hvis man skal skattelegge denne typen veldedighet så må andre prosjekter også sakttelegges synes jeg. Man kan ikke bare skattelegge en type veldedighet mens man lar andre slippe unna.

Jeg har visst blitt bitt av likhetsbasillen jeg også...

Skrevet

Jeg må bare si at det her er helt på tryne.

Utenfor vinmonopolet har det alltid stått tiggere. Ubehagelig for oss som skal handle. Ikke fullt så ubehagelig når de faktisk sto og solgte et blad. Jeg var faktisk villig til å gi de 50 kr istede for 40 kr. Det her er en form for veldedighet som føles ok for giver og ok for mottaker. Skattlegging er her helt på tryne.

Og det sier jeg som er økonom og har regnskap og skatt som spesialfelt ;)

Det er lov å bruke hode også da!

Skrevet

man skal visst helst ikke gi dem mer enn de 40 de skal ha, for at de ikke skal føle det ekkelt, eller som veldedighet. Avisen koster 40 og det er det de skal ha for den. Leste det i det forrige magasinet jeg kjøpte tror jeg...

Men jeg er fullstendig enig med deg selvfølgelig. Og dette er veldedighet når alt kommer til alt, og ikke egentlig en jobb..

Skrevet

Blir det skattelagt er det jo bare (nok en) sjangse byråkratiet har til å ta fra de som allerede har minst.

Skrevet
Men jeg er fullstendig enig med deg selvfølgelig. Og dette er veldedighet når alt kommer til alt, og ikke egentlig en jobb..

Det synes jeg er en arrogant holdning. De selger et magasin, derfor jobber de.
Skrevet

Misforstå meg rett.

Ja de jobber - men de er ikke ansatt noe sted. De har fremdeles tiggerstatus.

Magasinet er begynnelsen på noe mer, overskuddet skal bl.a. gå til flere aktiviteter for den samme gruppen, og alt er ledd i et opplegg for å gi dem et mer verdig liv, og sannsynligvis kan enkelte av dem tilbakeføres til samfunnet etter en tid også. Det er rart hva selvtillit har og si, og hvor det kan føre deg.

Uansett er dette et veldig bra tiltak, og jeg håper det ikke blir stukket kjepper i hjula for de som satte dette igang og for dem som nå selger magasinet. Her må det finnes ett eller annet smutthull i skattelovverket som kan benyttes - ¨

nå holdt jeg på å si noe mer om skattesmutthull, men jeg skal la det være...

Skrevet
Blir det skattelagt er det jo bare (nok en) sjangse byråkratiet har til å ta fra de som allerede har minst.

Enig dessuten kommer det til å koste MER å få inn de penga i forhold til hva man får inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...