Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2005 #101 Skrevet 5. oktober 2005 Tom - godt å se deg. Det er sant det du sier - regelrytternes høyborg.
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2005 #102 Skrevet 5. oktober 2005 At det går an å trekke paralleller til svart arbeid og meninger mot at en gruppe i samfunnet skal unntas beskatning. ← Det blir i prinsippet samme sak. Og ikke betale skatt for utført arbeid er like galt uansett hvem som gjør det. Og ikke er det lov heller. Det finnes mange fine villaer i dette landet som er satt opp av inntekter fra svart håndtverk skal jeg si deg. Og så skal man hyle om de tjue kronene en tigger kan få for å selge en gateavis. Jeg ser at dere har kommet til en mulig løsning eller flere for hvordan man skulle fått dette arbeidet inn under inntekter som kan fritas for skatt, men ville ikke hele denne papirmølla rundt det egentlig koste mer enn disse menneskene ender opp med å ikke betale i skatt? Og jeg lurer fremdeles på hvordan en eventuell skattelegging av dem skulle håndheves. Det har jeg ikke fått noe svar på. Jeg har lest hele tråden nå to ganger, og ikke funnet noe svar på akkurat det.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #103 Skrevet 5. oktober 2005 Og jeg lurer fremdeles på hvordan en eventuell skattelegging av dem skulle håndheves. Det har jeg ikke fått noe svar på. Jeg har lest hele tråden nå to ganger, og ikke funnet noe svar på akkurat det. ← Jeg vet en annen skrev et innspill på akkurat det, så du leste kanskje ikke godt nok. Hvis du har lest tråden to ganger synes jeg det er merkelig at du ikke har notert deg hvilke problemstillinger skattefritak for en spesiellgruppe som har en type spesiell jobb medfører. Beklager Mysan, jeg har fulgt tråden siden begynnelsen, og gidder rett og slett ikke å bruke mer tid på å forklare noe som er allerede er forklart flere ganger. Kan jeg få anbefale å støvsuge?
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #104 Skrevet 5. oktober 2005 Og svart arbeid kontra skattefritak for en spesiell gruppe mennesker kan aldri bli samme sak.
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2005 #105 Skrevet 5. oktober 2005 Jeg vet en annen skrev et innspill på akkurat det, så du leste kanskje ikke godt nok. Hvis du har lest tråden to ganger synes jeg det er merkelig at du ikke har notert deg hvilke problemstillinger skattefritak for en spesiellgruppe som har en type spesiell jobb medfører. Beklager Mysan, jeg har fulgt tråden siden begynnelsen, og gidder rett og slett ikke å bruke mer tid på å forklare noe som er allerede er forklart flere ganger. Kan jeg få anbefale å støvsuge? ← Jeg spør ikke om hvilke problemer fritaket kan medføre - jeg spør hvordan skattleggingen konkret skulle gjennomføres og hvilke konsekvenser det ville få for prosjektet som sådan.
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2005 #107 Skrevet 5. oktober 2005 Hva med andre vanskeligstilte som heller vil selge tøfler i butikk, eller bake lomper for et bakeri? Da bør vel de også slippe å betale skatt? Og hva med de som selger Osloavisen og faktisk ikke er vanskeligstilte, skal de batale skatt mens de andre ikke skal det? ← I det øyeblikket man ansettes i et lompebakeri eller en skobutikk er man ikke lenger verken trygdemottaker eller tigger. Da er man ansatt i en bedrift på vanlige lønnsvilkår. Og snyltere kan man aldri få gjort noe med. De vil alltid dukke opp der det er noe gratis å hente.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #108 Skrevet 5. oktober 2005 I det øyeblikket man ansettes i et lompebakeri eller en skobutikk er man ikke lenger verken trygdemottaker eller tigger. Da er man ansatt i en bedrift på vanlige lønnsvilkår. Og snyltere kan man aldri få gjort noe med. De vil alltid dukke opp der det er noe gratis å hente. ← Nettopp, og i det øyeblikket man selger Osloavisen er man heller ikke tigger.
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2005 #109 Skrevet 5. oktober 2005 Neivel, så ta fra dem tiggerstatusen da. Ansett dem på vanlige vilkår med salgsprovisjon, sørg for arbeidsgiveravgifter og pålegg også =oslo å betale skatt, og se hvor hele prosjektet havner. tiggerne har fremdeles tiggerstatus, det er det som er sakens kjerne, men de har nå et produkt å gi fra seg som gjør det lettere både for dem og dem som gir bidrag. Jeg så nå noe som kunne ligne på et forslag til løsning på hvordan det med skattleggingen skulle foregå. Ved at staten skulle gå inn med et visst bidrag, var det den du mente?? Aner du hva byråkrati koster? Jeg så et eksempleregnestykke en gang som forklarte det på en veldig grei måte. Den tok utgangspunkt i at en person skulle søke om tilbakebetaling på ca femtenhundre kroner for ett eller annet. Hva saken gjaldt spiller ingen rolle, men saken var at innen hans søknad var ferdig behandlet hadde den kostet mer enn den summen han ba om å få refundert, og han fikk dermed avslag. Denne historien kom fallende ned i hodet på meg da jeg leste det lille forslaget om at staten skulle inn med penger for at avisen så kunne sitte igjen med et litt større overskudd og på den måten kunne skattlegges. Det koster faktisk penger å ha folk ansatt, i tillegg til lønna de skal ha. Det koster ganske mye, og jeg fatter ikke hvordan dette prosjektet skulle overleve i det systemet. =Oslo ville måtte ansette mer personell, som også måtte lønnes, og på vanlige vilkår selvfølgelig, til å ta seg av personalarbeidet og regnskapsbiten. Så måtte x antall tiggere ansettes (det ville være fullstendig utopisk å anta at de skulle registrere seg som selvstendige) med alt hva det innebærer, osv... hvor mye måtte staten ha gått inn med tro, for at ikke avisen skulle ende opp med en utsalgspris som ingen hadde giddet å gi? Eller skulle den også finansieres gjennom reklame? Så måtte de jo også ansette annonseselgere. Hele opplegget ville klappet sammen - det er jeg sikker på. Jeg tror nok at de som startet opp =Oslo har vært i f.eks. London og undersøkt og snakket med de som driver avisen der borte, for å se hvordan de håndterer det og tatt med seg konseptet hjem. Som en innmari god ide for tiggerne her hjemme, men nei.... Jaja, vi får se hva det blir utav dette. Om hele opplegget er avsluttet innen neste sommer og tiggerne er tilbake der de var.
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2005 #110 Skrevet 5. oktober 2005 Ok, start en tråd på det da. ← hvorfor en egen tråd om det? Er det ikke vi snakker om? Eller er det kun problemet med at ingen skal fritas for skatt som en prinsippsak.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #111 Skrevet 5. oktober 2005 Byens løse fugler bør vi da unne de få kronene de tjener på disse bladene/magasinene. Gi de litt lyst til å vokne om morgenen uten at de tenker" nei jeg gir faen" Gi dem lysten til å gjøre noe å ikke drep tiltakslysten ved fødselen. Ja vi andre betaler skatt og vi kan vel unne vanskeligstilte mennesker noen hundringser ekstra i måneden vel. Om de timene og kronen gjør at disse menneskene får et bedre liv,litt struktur på hverdagen,noe fast og holde i så kan de gjerne tjent dobbelt så mye for min del. Kan vi ikke være litt sjenerøse og behandle visse mennesker og tilfeller med SKJØNN??
Gjest Puttiplo Skrevet 6. oktober 2005 #112 Skrevet 6. oktober 2005 Jeg synes det er pussig at dette ikke er funnet ut av på forhånd. Det ER regler for hvor mye man kan tjene ved siden av trygd. Jeg er arbeidsledig og betaler skatt. Vi har et skattesystem som tillater å tjene 18.000 (eller noe slik) i året uten å skatte, om man ikke er trygdet. At mange jobber svart, vil ikke si at staten skal støtte et prosjekt (hvilket de gjør i dag) som legger opp til svart jobbing.
Gjest Spacegirl Skrevet 6. oktober 2005 #113 Skrevet 6. oktober 2005 Kan virkelig ikke skjønne at noen mener at disse menneskene skal betale skatt av det de tjener på dette salget. Det kan umulig fungere i praksis, og det vil jo velte hele dette prosjektet. Det er jo lignende prosjekter i Storbritania bl.a. og der fungerer dette helt bra. Hvorfor kan det ikke være sånn her også? Makan til regelryttere...
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #114 Skrevet 6. oktober 2005 Hvorfor tror du prosjektet havner i dass om de må oppføre seg som en vanlig bedrift Mysan. De selger blader for 40kr og de selger titusenvis, av dette får selgerne 50%. Selvsagt skal disse betale skatt.
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. oktober 2005 #115 Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Jeg synes det er pussig at dette ikke er funnet ut av på forhånd. Det ER regler for hvor mye man kan tjene ved siden av trygd. ← Kanskje man regnet det som en selvfølge at folk viser litt storsinn og fleksibilitet, også i Norge? Frikortgrensa er forøvrig på nesten 30.000 kroner nå. Og når man ser på prosjektes natur burde dette kunne gå paralellt med å motta trygd eller sosialstønad. Dersom feks sosialkontoret skulle slå ned på dette blir det som å nekte folk sosialstønad, "fordi du kommer sikkert til å tjene penger i tillegg på å tigge". Endret 7. oktober 2005 av Varg-Menja
Ann Forup Skrevet 7. oktober 2005 #116 Skrevet 7. oktober 2005 Det må da være sin ret at de betaler skatt, nogen av disse tiggere vil ha mere i indtægt end en engslimor med barn, og hun må betale skatt av sin indtægt er det retfærdigt ?
Gjest gjest1 Skrevet 7. oktober 2005 #117 Skrevet 7. oktober 2005 Hvorfor tror du prosjektet havner i dass om de må oppføre seg som en vanlig bedrift Mysan. De selger blader for 40kr og de selger titusenvis, av dette får selgerne 50%. Selvsagt skal disse betale skatt. ← Fordi det vil bli mye dyrere og drive dette prosjektet dersom de skulle legge om til vanlig forretningsdrift. dette er et non-profit prosjekt og overskuddet skal også gå til aktiviteter for de samme personene som i dag selger avisa. Som jeg har nevnt, vil vanlig drift fordre flere ansatte og faste utgifter. Arbeidsgiveravgift, skatter, moms.. osv. Samt at tiggerne (selgerne) vil måtte ansettes, og dette ville gå utover de av dem som ikke jobber full tid og ikke tjener nok til å på den måten kunne finansiere det som de i såfall vil miste i trygder og sosiale tjenester. Det er mye som må tas i betraktning her, ikke minst at dette ikke er vanlige folk som deg og meg. Dette er tiggere og hjemløse, de har ikke et normalt utgangspunkt for å ta en fast ansettelse med fast arbeidstid. Men vet man ikke noe om de som lever nederst på den sosial rangstigen, så er kanskje dette umulig å sette seg inn i
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #118 Skrevet 13. oktober 2005 Skamme oss? Hvorfor det? Fordi vi synes det bør være likhet for loven? Fordi at det ikke er noen grunn til at de ikke skal betale skatt som alle andre? Fordi at de bruker godene i systemet vårt for det som det er verdt uten å gjøre noe til gjengjeld? Hvorfor skal de ha det bedre økonomisk enn oss fordi de selv har valgt å sløse bort pengene sine på dop og annen faenskap? Hvorfor kan de ikke bruke den sosialstønaden de faktisk får på mat i steden for narkotika? Hva sparer staten på at de ikke gjør innbrudd? Ikke en dritt, fordi det er fellesskapet som må betale den regningen gjennom høyere forsikringer. Og jeg tør vedde på at ingen av tiggerne med hånden på hjertet kan si at de ikke visste at rusmisbruk var farlig eller kunne ende med at de måtte bo på gaten. Jeg har ingenting i mot at folk prøver å hjelpe dem, men å sy puter under armene på dem er ikke rette måten. Hørte i et radiointervju en av tiggerne ble spurt om hva han syntes om å bli trukket i skatt. Vet du hva han svarte; "ja da får vi vel begynne å gjøre innbrudd igjen da ..." Nei, strekk uten en hjelpende hånd og de sliter hele armen av deg ... ← Jeg er helt enig i dette. Det er altfor mye puter i dagens samfunn. Trygder og barnebidrag overalt og dyrt drevne sykehus fulle av folk som ikke gidder å passe helsa si men som røyker, drikker, tar dop og spiser feit mat med masse sukker i. Jeg er iallefall ikke interessert i å sponse "stakkars hjertepasienter" som har spist usunt i 30 år og som ligger og får gratis behandling på andres bekostning, eller behandling av alkoholikere og narkomane som godt visste hva de gikk til. Jeg er heller ikke spesielt interessert i sponse andres barn eller folk som f.eks kjører for fort og skader både seg selv og andre slik at de må ha kostbar behandling m.m. Alle vet hva som er farlig og vi kan unngå mye av det, så jeg synes at folk får begynne å ta mer ansvar for seg selv og ikke bare satse på at staten skal redde dem hvis det går galt. Alle bør egentlig betale alle utgifter for seg selv, bare slik vil vi får en rettferdig verden.
Ann Forup Skrevet 14. oktober 2005 #119 Skrevet 14. oktober 2005 Den bedste måte at løse dette problem på er jo bare at indføre samme system som i usa, man betaler forsikringer for alt, har man penge får man det fint har man ingen så er det synd for dig, da slipper man at betaler for alle de ander.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #120 Skrevet 14. oktober 2005 Kanskje det egentlig er til selgernes beste at de må betale skatt? Som skattebetalere og lønnsmottagere så har de f.eks krav på sykepenger og trygd og de vil jo også få en bedre pensjon og rettigheter som arbeidsledighetstrygd osv om de skulle miste jobben. Kanskje mange av dem også kan få et sted å bo hvis de kan vise til at de har en ordentlig jobb? Så kan de etterhvert bli skikkelige folk og akkumulere verdier og ta opp lån og få noen unger og bli som alle oss andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå