Gå til innhold

Tiggere avkreves skatt for magasinsalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poenget er vel at et skattepålegg vil spenne ben på hele konseptet, og de som virkelig treng dette tilbudet står tilbake med en tom (tigger)hånd på hjørnet.

Skattemyndighetene er da like langt. Og de som tigger kan sikkert få inn like mye penger på den måten. Men å selge =Oslo har i det minste en større grad av verdighet ved seg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser dere virkelig ikke problemet i at dette kun skal gjelde en gruppe (vanskeligstilte i Oslo) og kun et produkt (Osloavisen)?

Skrevet
Men å selge =Oslo har i det minste en større grad av verdighet ved seg!

Det har det å selge tøfler også det.
Skrevet
Jeg synes svarene deres er for enkle damer.

For ikke å snakke om denne dyptgående forsvarstalen din...

Skrevet
For ikke å snakke om denne dyptgående forsvarstalen din...

Det er ikke ment som noen forsvarstale, jeg synes tiltaket er godt, men jeg ser problemet med at de ikke skal betale skatt.
Gjest Varg-Menja
Skrevet
Ser dere virkelig ikke problemet i at dette kun skal gjelde en gruppe (vanskeligstilte i Oslo) og kun et produkt (Osloavisen)?

Nei. Dette er ett spesielt prosjekt som handler om veldedighet i utgangspunktet. (Dessuten gjelder det allerede de fleste former for tigging, siden det ville vært for ressusrskrevende å gjøre noe med det.)

Skrevet
Nei. Dette er ett spesielt prosjekt som handler om veldedighet i utgangspunktet. (Dessuten gjelder det allerede de fleste former for tigging, siden det ville vært for ressusrskrevende å gjøre noe med det.)

Så da kan andre spesielle prosjekter med formål å hjelpe vanskeligstilte (men som også er åpent for andre) anses som skattefrie inntekter da?
Skrevet (endret)

Hvor har du det fra at mennesker som ikke er vanskeligstilte eller rusmisbrukere utnytter dette tilbudet?

Endret av Rosin
Skrevet
Et selvstendig, partipolitisk uavhengig, reklame -og religionsfritt

gatemagasin som vil fungere som et positivt talerør for

rusavhengige og andre vanskeligstilte

Erlik magasin vil være et non-profit magasin, det vil si at magasinet ikke har investorer eller gevinstkrevende eiere bak seg.

Magasinet vil være basert på å bli solgt av rusavhengige og andre vanskeligstilte på gaten i Oslo. Selgere av magasinet vil kunne kjøpe opp magasiner for kr. 20,- pr.stk og selge det ut for kr. 40,- pr.stk.

Eventuelle overskudd fra salget vil på en eller annen måte gå tilbake til selgerne; i form av aktivitetstilbud eller kreativ stimulering til å bidra i det redaksjonelle

Dette er et sitat fra hjemmesiden til magasinet, her er linken:

http://www.erlikmagasin.no/produkt.html

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Så da kan andre spesielle prosjekter med formål å hjelpe vanskeligstilte (men som også er åpent for andre) anses som skattefrie inntekter da?

Ja, det hørtes ut som en flott løsning. :) Det er jo allerede slik at privatpersoner kan få skattefradrag på godkjente veldedige formål, og firmaer får trukket av momsen på det samme. Å gi skattefritak til de som selger disse bladene blir bare en videreføring av disse reglene.

Skrevet
Kan godt tenke meg en ekstrajobb hvor jeg kan tjene opptill 1000 kr om dagen uten å betale skatt av det jeg....

Og jeg regner med at hovedjobben din til vanlig er å tigge penger slik at du får dopet du trenger?

Bare i "verdens beste land" er innbyggerne misunnelige og sure på uteliggere og narkomane.

Skrevet
Det er det som er progblemet Snuppelure, hvor skal grensen gå?  Og hva med den som akkurat ikke kommer innenfor grensen?  Hva med den tungt narkomane som på grunn av sosial angst ikke klarer å selge Osloavisen, men som heller vil hekle tøfler for salg?

Det er ikke alt som lar seg gjennomføre, og skattefritak for enkeltgrupper er en av de tingene.

Vi har en veldig fin grense nå, og den reguleres ved å bruke hodet/hjertet.

Skrevet
Og jeg regner med at hovedjobben din til vanlig er å tigge penger slik at du får dopet du trenger?

Bare i "verdens beste land" er innbyggerne misunnelige og sure på uteliggere og narkomane.

Og bare her i Norge er prinsipper viktigere enn helheten.

Disse tiggerne tigger og de får trygdehjelp, ja. Men hvorfor tror dere de trenger så mye penger? Mulig det finnes en eksentrisk tigger der ute som er mangemillionær, men de fleste har nok et tungt rusmisbruk å finansiere.

Men så klart, vi kan alltids skattelegge dem mer, kjøre konseptet i grøfta og la dem gå over til ran og tyveri. Noe må vi vel gi for våre hellige prinsipper..

Skrevet

Tiggere burde straffes.

De som selger =Oslo må selvasagt betale skatt, kanskje de endelig kan bidra med noe.

Skrevet

For å unngå anarki må loven håndheves likt for alle.

Også tiggerne ...

(hvorvidt det er etisk og moralsk riktig er en annen sak)

Skrevet
Hvor har du det fra at mennesker som ikke er vanskeligstilte eller rusmisbrukere utnytter dette tilbudet?

De kjørte en sak på det i nyhetene tidligere denne uken.
Skrevet
Vi har en veldig fin grense nå, og den reguleres ved å bruke hodet/hjertet.

Myndighetene kan da ikke an å bruke hode/hjerte (altså synsing) i sånne tilfeller.
Skrevet
Og bare her i Norge er prinsipper viktigere enn helheten.

Disse tiggerne tigger og de får trygdehjelp, ja. Men hvorfor tror dere de trenger så mye penger? Mulig det finnes en eksentrisk tigger der ute som er mangemillionær, men de fleste har nok et tungt rusmisbruk å finansiere.

Men så klart, vi kan alltids skattelegge dem mer, kjøre konseptet i grøfta og la dem gå over til ran og tyveri. Noe må vi vel gi for våre hellige prinsipper..

Tullete, ingen her har skrevet noe om at mangemillionærer selger Osloavisen.
Gjest Violetta
Skrevet
Jeg synes svarene deres er for enkle damer.

Snakker om enkel. Har du et bedre svar? Ellers faller jo dette svaret på sin egen urimelighet.

Skrevet

Loven er lik for alle. Man kan da ikke bare la enkeltgrupper i samfunnet gå fri av lover og regler. Dette burde man ha tenkt på før man satte i gang. Har aldri likt oplegget, virker som noen ønsker "ære og berømmelse"....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...