Gjest Varg-Menja Skrevet 1. oktober 2005 #1 Skrevet 1. oktober 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=291832 I Sverige og Danmark har slike magasiner eksistert i 10 år uten at noen har krevd skatt fra selgerne, sier hun. Og dersom ett land skulle bli det første så er det selvsagt Norge... Hårreisende at dette tas opp i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #2 Skrevet 1. oktober 2005 Så da er det greit at noen i samfunnet betaler skatt av inntekt og andre ikke? Det har vel også kommet frem at det ikke kun er vanskeligstilte som selger disse bladene.
Gjest Emera Skrevet 1. oktober 2005 #3 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg har aldri sett et eneste av disse bladene, og vet ikke mer enn det artikkelen i VG forteller. Men jeg også stilte meg selv det samme spørsmålet som gjesten over meg her, hvorfor skal de slippe å betale skatt av arbeidsinntekt? Jeg forstår jo at det vil være kompliserende i forhold til ansettelse, arbeidsgiveravgift o. l., og at hele prosjektet kan stå i fare. Men mange av disse mottar i følge artikkelen trygdemidler fra før, og så skal de altså kunne tjene opptil 1000 kroner dagen i tillegg? Det kan ingen andre som jobber litt i tillegg til trygd, de må holde seg innenfor grensen av 1 G. Men som sagt, jeg vet for lite om dette til å uttale meg bastant.
Snuppelure Skrevet 1. oktober 2005 #4 Skrevet 1. oktober 2005 Synes dette er helt på tryne! Staten kjøper million-villa på Bygdø og byens løse fugler må betale skatt.. Kanskje Plata burde flyttes til Huk, bare som en protest på hvor idiotisk dette er..
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #5 Skrevet 1. oktober 2005 Kanskje Plata burde flyttes til Huk, bare som en protest på hvor idiotisk dette er.. ← Hvorfor er det idiotisk at folk med inntekt må betale skatt på lik linje med andre?
Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2005 #6 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg synes absolutt det bør være fritak for skatt for de som selger =Oslo. Jeg synes at dette tiltaket bør kunne sees på som veledighet, vanskeligstilte mennesker får hjelp til å hjelpe seg selv.
Gjest Violetta Skrevet 1. oktober 2005 #7 Skrevet 1. oktober 2005 Det jeg synes er helt utrolig oppi dette er at de som har startet prosjektet ikke har klarlagt om det skulle betales skatt eller ikke og tatt dette med i budsjettet! Helt hårreisende! Man kunne nesten tro de hadde kalkulert med å få slippe skatt når de skubbet de fattige foran seg i etterkant, når spørsmålet endelig kom opp. At det går an! Man må følge spillereglene. Når man jobber skal man betale skatt. Om man skulle sluppet å betale skatt for et slikt prosjekt måtte det i alle fall vært klarlagt på forhånd og ikke oppdages i etterkant!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #8 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg synes at dette tiltaket bør kunne sees på som veledighet, vanskeligstilte mennesker får hjelp til å hjelpe seg selv. ← Hva med andre vanskeligstilte som heller vil selge tøfler i butikk, eller bake lomper for et bakeri? Da bør vel de også slippe å betale skatt? Og hva med de som selger Osloavisen og faktisk ikke er vanskeligstilte, skal de batale skatt mens de andre ikke skal det?
Snuppelure Skrevet 1. oktober 2005 #9 Skrevet 1. oktober 2005 Tja, alternativet er at de står på gatehjørnet og tigger. Er det ikke bra at de gjør noe istede da? Og det er jo ikke slik at de tjener millioner på dette! Hvor ble det av medmenskligheten mitt oppe i dette? Var jo en lignende sak oppe for en stund siden med en løs fugl som pusset sko på gaten istede for å tigge. Politiet beslagla utstyret hans flere ganger nettopp fordi hans næringsvirksomhet ikke forholdt seg til skatteetaten. Så tok en Hæyestretts-jurist opp saken hans på TV2 og truet med å gå hele veien i rettssystemet om ikke tiggeren fikk pusse sko. Og hva skjedde så... Jo, politikerene kom på banen med en gang og gjorde et untak. Det må jo være lov å bruke hodet!
Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2005 #10 Skrevet 1. oktober 2005 Kan godt tenke meg en ekstrajobb hvor jeg kan tjene opptill 1000 kr om dagen uten å betale skatt av det jeg.... Har man trygdeytelser er det tak for hvor mye man kan tjene utnom. Og ærlig talt så synes jeg at det får man forholde seg til!
Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2005 #11 Skrevet 1. oktober 2005 Tiggere da? Skal skatteetaten ta seg en tur langs karl johan hver dag og fiske opp 25 % fra kaffekruset da?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #12 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg er enig med dere i at det er et godt tiltak. Jeg mener også at det er fint de føler de gjør noe meningsfylt. Det jeg vil med spørsmålene mine, er å sette pekefingeren på at det kanskje ikke er så lett å lage egne regler for noen utvalgte. Hvem bestemmer at det er akkurat den gruppen som har det verst, og hvem bestemmer at det er kun avissalg som skal vær skattefritt? Det finnes ingen fornuftig måte å omgå dette på, derfor må de skatte. I tillegg r det som sagt ingen kontroll med hvem som selger disse avisene, og noen skal visstnok ikke være vanskeligstilte.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #13 Skrevet 1. oktober 2005 Jo, politikerene kom på banen med en gang og gjorde et untak. Det må jo være lov å bruke hodet! ← I første omgang var det vel Knut Storberget (AP) som lovte gull og grønne skoger når tv-kameraene var på. Han fulgte ikke opp noe av det, noe også den narkomane skopusser Lars har påpekt i ettertid.
Snuppelure Skrevet 1. oktober 2005 #14 Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Nå er det vel neppe millionærene her i byen som løper ned på Karl Johan for å tjene noen skattefrie kroner!! Hva skal man da gjøre med prostituerte? Hva skal man gjøre med tiggere? Hva skal man gjøre med skopussere på gaten? Musikkere som spiller på hjørnet? Eller tipsen betjeningen på utesteder får? Er det virkelig så vanskelig å tenke retferdighet fremfor regelfasthet? La de nå selge avisen uten å tenke på skatten, dette blir for dumt! Endret 1. oktober 2005 av Snuppelure
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #15 Skrevet 1. oktober 2005 Nå er det vel neppe millionærene her i byen som løper ned på Karl Johan for å tjene noen skattefrie kroner!! Hva skal man da gjøre med prostituerte? Hva skal man gjøre med tiggere? Hva skal man gjøre med skopussere på gaten? Musikkere som spiller på hjørnet? Eller tipsen betjeningen på utesteder får? Er det virkelig så vanskelig å tenke retferdighet fremfor regelfasthet? ← Det er det som er progblemet Snuppelure, hvor skal grensen gå? Og hva med den som akkurat ikke kommer innenfor grensen? Hva med den tungt narkomane som på grunn av sosial angst ikke klarer å selge Osloavisen, men som heller vil hekle tøfler for salg? Det er ikke alt som lar seg gjennomføre, og skattefritak for enkeltgrupper er en av de tingene.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #16 Skrevet 1. oktober 2005 La de nå selge avisen uten å tenke på skatten, dette blir for dumt! ← Gjerne for meg, men da mener ejg at det bær utvides til at folk som er vanskeligstilte kan selge hva de vil innenfor lovlighetens grense uten å måtte skatte.
Gjest Varg-Menja Skrevet 1. oktober 2005 #17 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg mener at man bør kunne frita mennesker for skatt, når det er en del av ett opplegg som hjelper vanskeligstilte mennesker til ett bedre liv. Alternativet er tross alt at de tigger eller selger dop, og staten får ikke inn så mange skattekroner på det heller akkurat. Å legge skatt på dette ville sannsynligvis ført til at flertallet av selgerne ville gitt faen i salget og holdt seg til den skattefrie tiggingen sin. Tror heller ikke det er så mange av dem som selger for over frikortgrensa i løpet av ett år, det er ikke akkurat en dagsavis vi snakker om her. Det finnes en fornuftig måte å omgå dette på, og det er å droppe å ta opp skatt i denne sammenhengen. Derimot finnes det ingen fornuftig måte å få krevd inn disse pengene på, siden det bare er å la være å rapportere dem inn.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #18 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg synes svarene deres er for enkle damer.
Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2005 #19 Skrevet 1. oktober 2005 Hvis de som produserer magasinet må betale skatt, må hele tiltaket legges ned. Ergo kommer ikke staten til å tjene noe likevel. Er det da verdt å lage en svær sak ut av dette? Skal tiltaket avlives bare på grunn av prinsipper? Jeg mener nei, la de narkomane få lov til å tjene penger i stedet for å tigge penger.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #20 Skrevet 1. oktober 2005 Den setningen over kan leses feil ja. Mente at svarene er enkle, ikke damene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå