Gå til innhold

C i snitt fra NTNU, jeg er så lat og klarer ikke studere

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må gjerne tro akkurat det du vil. Fakta er at nærmest alle på mitt kull fullførte på normert tid.

Hvis du tror alle som har kommet seg opp og frem har ligget på sofaen og sett Netflix .....

Anonymkode: e76e2...12f

I motsetning til deg, så underbygger jeg det jeg sier med fakta. 

Jeg finner det meget underholdende når folk som angivelig sier at de har fullført mastergrad, ikke greier gang på gang og innlegg etter innlegg å faktisk forholde seg til fakta, men fortsetter å bable om "jeg gjordet det" eller "jeg kjenner de som fullførte sånn og sånn på mitt kull", LOL, til tross for at fakta og statistikk sier noe annet. 

Apropos Netflix og det å sitte på ræva. Hadde man investert i aksjen for 11 år siden (små penger), så hadde den økt med mer enn 4.100 prosent.

https://www.dn.no/bors/netflix/dominos/patric-industries/netflix-aksjen-har-steget-4000-prosent-de-siste-ti-arene/2-1-727552

For noen dager siden var det All Time High for Netflix aksjen.

https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2021/10/05/netflix-stock-at-an-all-time-high--what-next/

Det man sier (hvis du hadde giddet å lese) er at altfor mange lyger her om at de har fått til noe med "hard jobbing" og for det andre: Vi lever i en verden der "hard jobbing" lønner seg stadig mindre i større grad.

Man blir ikke "rik" av å være ansatt, man blir "rik" ved å kunne delta i de tre arenaene som jeg kaller for Triple Bs.

Triple Bs eller BBB er hos meg forkortelse for: Bolig + Børsen + BitCoin

Ja, og mye av det man tjener penger på i Triple Bs arenaen innebærer at man skal sitte på ræva og gjøre ingenting egentlig. 

Vi lever altså i en verden der folk kan tjene mye uten å gjøre noe som helst og med minimal risiko for tap. Problemet for folk som ikke fikk tjent noe de også er nettopp mangel på kapital, men mangel på kapital har ikke nødvendigvis noe med hvilken jobb man får. Mangel på kapital eller tilgang til den kan være avhengig av alt fra det å ha foreldrene som har arv å gi, til det å tjene penger på OnlyFans for den slags skyld, altså ting som "hard jobbing" ALDRI kan overgå, uansett hvor hardt en jobber. 

For øvrig mottar noe slik som 50% av studentene penger hjemmefra, så vi har allerede en meget klassedelt studenttilværelse. 

Anonymkode: 4dc41...762

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste nettopp diplomundersøkelsen på bindeleddet og 83 % ble ferdig på normert tid. Så ca 1 av 5 på indøk trenger lengre tid. Og dette er da blant de som faktisk svarte. Sannsynligvis er det mange som trengte lengre tid som ikke svarte siden de sikkert er mindre engasjert i studiet enn andre. Jeg kommer ikke til å svare hvis jeg en dag blir ferdig og får denne tilsendt. Så faktisk ikke unormalt.

Anonymkode: c6133...e85

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og dette er da blant de som faktisk svarte.

Dette er veldig viktig å merke seg. Tendensen er nok at de som svarer på slike undersøkelser i stor grad er de mest "vellykkede", slik at virkeligheten er noe mindre glansfylt enn den fremstår i slike rapporter. 

Anonymkode: d5293...091

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er veldig viktig å merke seg. Tendensen er nok at de som svarer på slike undersøkelser i stor grad er de mest "vellykkede", slik at virkeligheten er noe mindre glansfylt enn den fremstår i slike rapporter. 

Merkelig det hele.

Man skulle jo tro at alle de som i det hele tatt kom inn på studiet var skikkelig vellykkede mennesker som hadde livet 100% på stell, men tok nok grundig feil gitt.

Anonymkode: 71334...16e

Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Merkelig det hele.

Man skulle jo tro at alle de som i det hele tatt kom inn på studiet var skikkelig vellykkede mennesker som hadde livet 100% på stell, men tok nok grundig feil gitt.

De som starter på indøk er typisk 19 år gamle og har aldri studert tidligere. De vet ikke hva de går til. Da er det ikke rart at en del går på en smell.

Endret av Nimbus2000
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For 2020 var det kun 43 % som svarte. 85 % av dem fullførte på normert tid og hadde B i snitt. Ville tro tallene ser annerledes ut både for normert tid og karakterer hvis alle hadde svart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du må gjerne tro akkurat det du vil. Fakta er at nærmest alle på mitt kull fullførte på normert tid.

Du og TS må jo gjerne tro at det er helt i umulig å oppnå noe ved å jobbe hardt og målrettet. Da får dere jo kaste inn håndkle og gi opp samtidig som dere jamrer på nett om livets urettferdigheter. 

Hvis du tror alle som har kommet seg opp og frem har ligget på sofaen og sett Netflix mens mor og far betalte og ordnet for dem så tar du skammelig feil.

Men hvordan fikk du jobb? Bare søkte på stillinger på nett? Eller hadde du nettverk som ga deg jobb? Tror du at du hadde B i snitt hjalp mye fremfor om du hadde hatt C? Hvilket år ble du uteksaminert? Hvor mye jobber du for den millionen du tjener nå og hvor mange år jobbet du før du kom dit?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I motsetning til deg, så underbygger jeg det jeg sier med fakta. 

Jeg finner det meget underholdende når folk som angivelig sier at de har fullført mastergrad, ikke greier gang på gang og innlegg etter innlegg å faktisk forholde seg til fakta, men fortsetter å bable om "jeg gjordet det" eller "jeg kjenner de som fullførte sånn og sånn på mitt kull", LOL, til tross for at fakta og statistikk sier noe annet. 

Apropos Netflix og det å sitte på ræva. Hadde man investert i aksjen for 11 år siden (små penger), så hadde den økt med mer enn 4.100 prosent.

https://www.dn.no/bors/netflix/dominos/patric-industries/netflix-aksjen-har-steget-4000-prosent-de-siste-ti-arene/2-1-727552

For noen dager siden var det All Time High for Netflix aksjen.

https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2021/10/05/netflix-stock-at-an-all-time-high--what-next/

Det man sier (hvis du hadde giddet å lese) er at altfor mange lyger her om at de har fått til noe med "hard jobbing" og for det andre: Vi lever i en verden der "hard jobbing" lønner seg stadig mindre i større grad.

Man blir ikke "rik" av å være ansatt, man blir "rik" ved å kunne delta i de tre arenaene som jeg kaller for Triple Bs.

Triple Bs eller BBB er hos meg forkortelse for: Bolig + Børsen + BitCoin

Ja, og mye av det man tjener penger på i Triple Bs arenaen innebærer at man skal sitte på ræva og gjøre ingenting egentlig. 

Vi lever altså i en verden der folk kan tjene mye uten å gjøre noe som helst og med minimal risiko for tap. Problemet for folk som ikke fikk tjent noe de også er nettopp mangel på kapital, men mangel på kapital har ikke nødvendigvis noe med hvilken jobb man får. Mangel på kapital eller tilgang til den kan være avhengig av alt fra det å ha foreldrene som har arv å gi, til det å tjene penger på OnlyFans for den slags skyld, altså ting som "hard jobbing" ALDRI kan overgå, uansett hvor hardt en jobber. 

For øvrig mottar noe slik som 50% av studentene penger hjemmefra, så vi har allerede en meget klassedelt studenttilværelse. 

Anonymkode: 4dc41...762

Veldig enig i det du skriver om de tre B’ene. Jeg har vokst opp i et hjem med relativt lite penger, men vi var ikke fattige, og vi hadde ikke så lite penger at mine foreldre ikke fikk kjøpe sin egen bolig (på landet, ville aldri gått i en storby). Det som måtte være til overs ble satt på en høyrentekonto. 
Nå er renta på høyrentekonto så lav at det er et tapsprosjekt. Etter 15 år i arbeidslivet har mannen min og jeg nå penger til overs - lange utdanninger lønte seg endelig, i form av trygge, godt betalte jobber i det offentlige. Vi eier egen bolig (igjen, på landet), og overskuddet kanaliseres inn i fond, aksjer og krypto. For meg som har vokst opp med høyrentekonto i beste fall, er det virkelig tankevekkende å se hvor raskt små summer blir store. Men greia er bare at man må HA penger for å få MER penger. Hele systemet er rigget for de rike. Ikke minst skattesystemet. Nå kan vi bare sylte ned overskuddet i aksjer, fond og krypto, og la rentes rente-effekten jobbe for oss. Putter man pengene i et globalt indeks-fond trenger det null oppfølging, man kan bare logge seg ut av nettbanken og glemme pengene de neste tjue årene. 
Dette lærer de som kommer fra velbemidlede hjem. Og de har pengene å putte inn i både aksjemarkedet og bolig fra ung alder. B+B+B. 

Anonymkode: 184da...735

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvordan fikk du jobb? Bare søkte på stillinger på nett? Eller hadde du nettverk som ga deg jobb? Tror du at du hadde B i snitt hjalp mye fremfor om du hadde hatt C? Hvilket år ble du uteksaminert? Hvor mye jobber du for den millionen du tjener nå og hvor mange år jobbet du før du kom dit?

Jeg tenker du må få hjelp til å finne ut av hva denne manglende motivasjon / latskapen din kommer av. Det er jeg som har svart deg før (budbilsjåfør). Seriøst, hvis den eneste gleden i livet er å ikke gjøre noe, hva er livet verdt å leve for da? Spør på vegne av oss begge. Hos meg bikker det litt for ofte over til at det diggeste å tenke på, er å ikke eksistere. Ganske tragisk. 
Nå sier jeg ikke at det er sånn med deg, men redd for at du ender opp slik du også, hvis du ikke finner ut av dette allerede nå.

Anonymkode: 3b52e...01e

• Liker 2
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker du må få hjelp til å finne ut av hva denne manglende motivasjon / latskapen din kommer av. Det er jeg som har svart deg før (budbilsjåfør). Seriøst, hvis den eneste gleden i livet er å ikke gjøre noe, hva er livet verdt å leve for da? Spør på vegne av oss begge. Hos meg bikker det litt for ofte over til at det diggeste å tenke på, er å ikke eksistere. Ganske tragisk. 
Nå sier jeg ikke at det er sånn med deg, men redd for at du ender opp slik du også, hvis du ikke finner ut av dette allerede nå.

Enig. Men det er ikke for sent for deg heller. Du også kan  få et liv du verdsetter. 

Endret av Nimbus2000
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tenker vel at det er en generell mangel på livsgnist og glede. Har vokst opp i en alkoholisert og voldelig familie så jeg har ikke særlig kontakt med dem idag og de bryr seg ikke noe om meg.

Jeg er også der, at det hadde vært digg å ikke eksistere. Har egentlig aldri hatt noe å glede meg over og tenker at det ikke er noe poeng i å studere når jeg uansett ikke blir lykkelig. Det er ikke noe mål på den andre siden så hvorfor kjempe for noe? Er også kronisk singel og har ingen venner på studiet.

Har du andre ting å glede deg over? Venner, familie? Det er jo ikke for sent for deg å studere om du vil. Finnes mange som begynner å studere litt senere. Hva kunne du tenkt deg? Ingeniørfag? Økonomi? Helsefag? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker vel at det er en generell mangel på livsgnist og glede. Har vokst opp i en alkoholisert og voldelig familie så jeg har ikke særlig kontakt med dem idag og de bryr seg ikke noe om meg.

Jeg er også der, at det hadde vært digg å ikke eksistere. Har egentlig aldri hatt noe å glede meg over og tenker at det ikke er noe poeng i å studere når jeg uansett ikke blir lykkelig. Det er ikke noe mål på den andre siden så hvorfor kjempe for noe? Er også kronisk singel og har ingen venner på studiet.

Har du andre ting å glede deg over? Venner, familie? Det er jo ikke for sent for deg å studere om du vil. Finnes mange som begynner å studere litt senere. Hva kunne du tenkt deg? Ingeniørfag? Økonomi? Helsefag? 

NTNU går jo for å være beste miljøet i hele landet. Du kan jo prøve å delta i arrangementer som arrangeres for alle?

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

NTNU går jo for å være beste miljøet i hele landet. Du kan jo prøve å delta i arrangementer som arrangeres for alle?

Ja og derfor er det ekstra belastende å ikke høre til noe sted.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja og derfor er det ekstra belastende å ikke høre til noe sted.

Det kan jeg forstå meg på. Men har du prøvd å være med på arrangementer? Det fins garantert noe som passer for akkurat deg vel?

Hva slags type person er du? Er du sjenert? Dersom du er villig til å bli kjent med folk tror jeg det skal gå an. Har inntrykk av at uni ikke er som vgs, og at folk er mer modne

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Søkte på utlyste stillinger. Vet ikke hvor mye vekt det ble lagt på snittet mitt. Spurte aldri og de sa aldri noe om det. Vil ikke so hvilket år jeg er uteksaminert, blir for lett gjenkjennelig. Jeg jobber i hvert fall 50 timer i uken. Gjerne mer. Jeg jobbet en del år før jeg kom opp på det nivået. Det var ikke begynnerlønn, den var langt under halvparten av det jeg tjener nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Søkte på utlyste stillinger. Vet ikke hvor mye vekt det ble lagt på snittet mitt. Spurte aldri og de sa aldri noe om det. Vil ikke so hvilket år jeg er uteksaminert, blir for lett gjenkjennelig. Jeg jobber i hvert fall 50 timer i uken. Gjerne mer. Jeg jobbet en del år før jeg kom opp på det nivået. Det var ikke begynnerlønn, den var langt under halvparten av det jeg tjener nå.

Men var det en fordel at du hadde gått indøk? Fikk du inntrykk av at arbeidsgiverne likte det? Eller er det blitt mer status med årene? Hadde du noen D eller E? Søkte du jobber hvor det ikke var veldig fokus på karakterer, så altså ikke konsulent, finans osv? 
Jeg med C i snitt kommer sikkert til å ende på halvparten av deg resten av livet og aldri komme inn på boligmarkedet.

Skrevet

Gjennom hele tråden har mange skrevet at snitt på C er bra, og at du vil få  jobb uten problemer. Karakteren betyr ikke alt, personligheten din og hvordan du framstår teller mye. Det går ikke å være lat og umotivert. Du skal passe inn i organisasjonen.  Karakteren vil ikke  bestemme lønnen din når du har fått jobb og viser at du er seriøs over tid. Det er du som i stor grad bestemmer hvordan du skal ha det. Har du blitt deprimert gjennom pandemien så søk hjelp. Ingenting går bra om du hele tiden tenker negativt og er bekymret. Sett deg små mål som du gjennomfører, så vil tankegangen endre seg. 

Anonymkode: 12469...589

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 21.41):

Men var det en fordel at du hadde gått indøk? Fikk du inntrykk av at arbeidsgiverne likte det? Eller er det blitt mer status med årene? Hadde du noen D eller E? Søkte du jobber hvor det ikke var veldig fokus på karakterer, så altså ikke konsulent, finans osv? 
Jeg med C i snitt kommer sikkert til å ende på halvparten av deg resten av livet og aldri komme inn på boligmarkedet.

Det var helt klart en fordel at jeg hadde gått ind.øk. Det var status den gangen jeg gikk der også. Jeg søkte ikke finans eller konsulent - ikke det som interesserte meg. Vil du jobbe innen finans eller konsulentbransjen? Det er ganske travle jobber og mine kullinger som fikk de jobbene jobbet hele tiden de første årene.

Jeg husker ikke alle karakterene mine, men vet at snittet mitt var B.

Jeg tror ikke problemet ditt blir C i snitt. Problemet er at du går ut med en holdning om at du er dømt til å mislykkes. Du vil ikke få en jobb der du kan ligge på sofaen å se Netflix. Du må være forberedt på å legge innsats og tid i en jobb. Du vil heller ikke begynne på en superlønn. Den vil stige når du blir mer erfaren og har vist hva du kan.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 21.41):

Personen du diskuterer med tjener 1 million i året med 50 timers arbeidsuke og flere års ansiennitet. Det klarer man med C i snitt også. Nå virker ikke du som en som ønsker å jobbe 50 timers arbeidsuke. Selv har jeg C i snitt fra datalinjen på siving, jobber som utvikler i staten og tjener 750k, har sommertid, betalt lunsj og null ovetid. Har 4 år i arbeidslivet. Jeg fikk jobb ett år før endt studier. 

Det er lett å få jobb som utvikler i dagens marked.  Jeg fikk jobb ett år før endt studier. 

Anonymkode: 1a653...51d

Skrevet

.

Anonymkode: 1a653...51d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...