Gjest Storebror Skrevet 9. oktober 2021 #61 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den har jeg sett før. Bachelorstudenter står det, og ikke masterstudenter som siving/indøk eller medisin eller jus. Med andre ord studier der det kryr av ambisiøse folk. De fleste som ikke fullfører på normert tid er også eldre og ikke unge studenter. Anonymkode: 71334...16e Ser du tror at ambisiøse mennesker fullfører på normert tid. Men det er ikke nødvendigvis sant. Mange ambisiøse er så redde for å få dårlige karakterer at de bruker mye tid på å ta opp fag. De tør ikke møte opp på eksamen om de tror de kan få en C.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #62 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Såpass ja. Alle skryter ntnu og Trondheim opp i skyene da. Kanskje derfor alle har høye forventninger til at det skal være helt magisk. Anonymkode: bd2e2...8c1 Hva skryter de av? Og hva skal liksom være magisk ved noen av dem? Anonymkode: c6133...e85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #63 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, derfor jeg blir tiltrukket av det, og mest sannsynlig drar dit neste år. ALLE skryter om det. Høres fortsatt bedre ut enn å studere en plass nesten ingen skryter om. Anonymkode: 71334...16e Jeg tror det er oppskrytt. Kanskje bra miljø for noen men selve byen er ikke noe å skryte av. Ingen blir igjen eller flytter dit for å etablere seg. Anonymkode: bd2e2...8c1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #64 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, derfor jeg blir tiltrukket av det, og mest sannsynlig drar dit neste år. ALLE skryter om det. Høres fortsatt bedre ut enn å studere en plass nesten ingen skryter om. Anonymkode: 71334...16e Hva skryter de av? Anonymkode: c6133...e85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #65 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva skryter de av? Og hva skal liksom være magisk ved noen av dem? Anonymkode: c6133...e85 Det er vel studentmiljøet som skal være så super bra da. Kanskje du passer bedre på medisin da. Der spiller ikke karakterer noe rolle for jobb. Anonymkode: bd2e2...8c1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #66 Skrevet 9. oktober 2021 einsteinium skrev (7 minutter siden): Prestisje handler jo om å tilfredsstille det andre skal tenke om deg. I grunn bare det. Man må tenke på hva man selv vil og ikke hva alle andre vil at du skal gjøre. Bare fordi samfunnet mener at indøk og karriere er bra, er det ikke nødvendigvis det riktige for deg. Du har teknologi kombinert med økonomi og ledelse, en uslåelig kombinasjon. Så din bakgrunn er svært relevant og unik. Det er slik at du har alle muligheter åpne med C, men jeg tør å påstå at du har gode muligheter i forhold til de fleste uansett. Det kommer mye mer an på innstillingen din. Ingen arbeidsgivere vil ha late folk, uavhengig av karakterer og hva slags utdannelse man har. Gode muligheter i forhold til de fleste? På hvilken måte? Men hvis jeg bruker 2-3 år lengre enn normert tid er jeg vel utelukket for ganske mange bedrifter? I tillegg til at jeg da vil være nesten 30 år når jeg er ferdig. Anonymkode: c6133...e85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #67 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den har jeg sett før. Bachelorstudenter står det, og ikke masterstudenter som siving/indøk eller medisin eller jus. Med andre ord studier der det kryr av ambisiøse folk. Er ikke noe unntak på slike studier heller. F.eks på NHH er det ca 40% som ikke fullfører på normert tid, enda studiet har høyere inntakskrav enn flere siv.ing linjer https://www.aftenposten.no/norge/i/VRMaad/kun-3-av-10-uio-studenter-fullfoerer-bachelor-paa-normert-tid Fra min side er det ikke så interessant om det er 6/10 eller 4/10 som fullfører på normert tid, poenget er at å ikke fullføre på normert tid er langt i fra uvanlig. På UiO, Norges største universitet, er de som bruker lengre tid i stort overtall (70%). Anonymkode: d5293...091
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #68 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, vet ikke hvor gammel du er (tipper i starten av 20 åra). Det du skriver her går litt inn på meg. Fordi jeg har vært der sjæl. At du har kommet inn på indøk viser jo at du i hvertfall har evnen til å gjøre det bra. Hvorfor gidder du ikke jobbe med fagene? Hvorfor er du lat / mangler motivasjon? Vet dette er store og kanskje klin umulige spørsmål å svare på. Men, syntes du skal prøve finne ut av det. Kanskje få hjelp ved samtale med noen som ikke er familie? Er du lei kun av studiet, eller er det større enn det? Er du lei av det meste? Jeg er nå snart 40 og droppet ut av prestisje-studie, fordi jeg var «lei og lat». Jeg er dessverre fortsatt lei og lat, på samme måte som da jeg var 20. Og dermed ikke kommet noe lengre mtp utdanning. Angrer på at jeg ikke tok mer tak i det da, i stedet for å vare droppe ut og være likeglad fordi da slapp jeg gå på skole / studere. Jaja, lykke til! Anonymkode: 3b52e...01e Samme her. Og enig med rådene dine. Trådstarter bør finne noen å snakke med. Men jeg ville sagt at han også bør snakke med noen i familien. Så slipper han å spille et skuespill overfor foreldrene. Blir mindre press og bedre livskvalitet ved å være ærlig. Vil legge til at årene går skummelt fort. Trådstarter bør absolutt ikke bare fortsette å surre rundt. Det ender kun med at han får dårligere selvfølelse og at han senere i livet angrer på at han kastet bort mye av livet. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg jobber som budbilsjåfør. Når jeg orker / gidder. Er mye sykemeldt. Om jeg er fornøyd med livet? Tja, fornøyd etter jobb når jeg bare kan slappe av. Men trist å tenke på at det som gjør meg glad i livet, er når jeg ikke trenger gjøre noe. Er det det som er å leve, liksom. Anonymkode: 3b52e...01e Enig. Livet må være mer enn å slappe av. Anonymkode: 80da4...5ae
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #69 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, vet ikke hvor gammel du er (tipper i starten av 20 åra). Det du skriver her går litt inn på meg. Fordi jeg har vært der sjæl. At du har kommet inn på indøk viser jo at du i hvertfall har evnen til å gjøre det bra. Hvorfor gidder du ikke jobbe med fagene? Hvorfor er du lat / mangler motivasjon? Vet dette er store og kanskje klin umulige spørsmål å svare på. Men, syntes du skal prøve finne ut av det. Kanskje få hjelp ved samtale med noen som ikke er familie? Er du lei kun av studiet, eller er det større enn det? Er du lei av det meste? Jeg er nå snart 40 og droppet ut av prestisje-studie, fordi jeg var «lei og lat». Jeg er dessverre fortsatt lei og lat, på samme måte som da jeg var 20. Og dermed ikke kommet noe lengre mtp utdanning. Angrer på at jeg ikke tok mer tak i det da, i stedet for å vare droppe ut og være likeglad fordi da slapp jeg gå på skole / studere. Jaja, lykke til! Anonymkode: 3b52e...01e Hva studerte du? Anonymkode: 80da4...5ae
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #70 Skrevet 9. oktober 2021 Storebror skrev (6 minutter siden): Ser du tror at ambisiøse mennesker fullfører på normert tid. Men det er ikke nødvendigvis sant. Mange ambisiøse er så redde for å få dårlige karakterer at de bruker mye tid på å ta opp fag. De tør ikke møte opp på eksamen om de tror de kan få en C. Puh. Hadde tatt den C'en i stedet for å utsette studiet mitt enda lengre, det gjør jo at man kommer inn i arbeidslivet enda senere. Med mindre jeg hadde trivdes såpass mye som student at jeg ikke vil vekk fra studentmiljøet, da. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva skryter de av? Anonymkode: c6133...e85 Det er vel opplevelsene med linjeforeninger, festivaler, Samfundet, folkene, Åre-tur, alt man kan finne på, det man lærer på studiene, forelesere, etc. Masse folk skryter om. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke noe unntak på slike studier heller. F.eks på NHH er det ca 40% som ikke fullfører på normert tid, enda studiet har høyere inntakskrav enn flere siv.ing linjer https://www.aftenposten.no/norge/i/VRMaad/kun-3-av-10-uio-studenter-fullfoerer-bachelor-paa-normert-tid Ok, takk for info. Trodde ikke tallet var såpass høyt, men det overrasker meg ikke. Flesteparten er skoleleie folk, og skoleleie folk drar på universitetet de også. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fra min side er det ikke så interessant om det er 6/10 eller 4/10 som fullfører på normert tid, poenget er at å ikke fullføre på normert tid er langt i fra uvanlig. På UiO, Norges største universitet, er de som bruker lengre tid i stort overtall (70%). Anonymkode: d5293...091 Anonymkode: 71334...16e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #71 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gode muligheter i forhold til de fleste? På hvilken måte? Men hvis jeg bruker 2-3 år lengre enn normert tid er jeg vel utelukket for ganske mange bedrifter? I tillegg til at jeg da vil være nesten 30 år når jeg er ferdig. Anonymkode: c6133...e85 Jeg nevnte det. Du har teknologi kombinert med økonomi, en etterspurt kompetanse. Indøk ble startet som en etterspørsel fra næringslivet. Gjorde du noe som helst research før du begynte på studiet? Og er du ikke med på bedpressene? Kan ikke uttale meg noe om du blir akkurat utelukket... Har du ikke verv eller noe annet på sida som tar mye tid, så teller det nok negativt at du bare er skikkelig umotivert. Anonymkode: 71334...16e
einsteinium Skrevet 9. oktober 2021 #72 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gode muligheter i forhold til de fleste? På hvilken måte? Men hvis jeg bruker 2-3 år lengre enn normert tid er jeg vel utelukket for ganske mange bedrifter? I tillegg til at jeg da vil være nesten 30 år når jeg er ferdig. Anonymkode: c6133...e85 Det AB nevnte over meg egentlig... Kombinasjonen er det som skiller deg ut fra NHH'ere og andre Siving'er.
Gjest Storebror Skrevet 9. oktober 2021 #73 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Puh. Hadde tatt den C'en i stedet for å utsette studiet mitt enda lengre, det gjør jo at man kommer inn i arbeidslivet enda senere. Med mindre jeg hadde trivdes såpass mye som student at jeg ikke vil vekk fra studentmiljøet, da. Anonymkode: 71334...16e Du har ikke begynt på indøk enda. Den dagen du studerer og er redd for at drømmejobben din ryker om du får en C så er det ikke sikkert du møter opp på eksamen. Men denne diskusjonen handler ikke hva du ville gjort. Den handler om hva mange ambisiøse studenter gjør. Det er svært mange ambisiøse studenter som bruker mye tid på å ta opp fag. Det er såpass mage at universitetene har regler som begrenser hvor mange fag man kan ta opp og hvilke fag man kan ta opp. For universitetet ønsker jo ikke at folk skal bruke ekstra år på å finpusse på karakterene.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #74 Skrevet 9. oktober 2021 Er ikke så farlig med karakterene egentlig, veldig få stillinger hvor det er så stort fokus på det, mye viktigere å få seg ett eller annet halv relevant og gjøre en god jobb så du får erfaring og gode referanser, så er graden inngangsbilletten til å søke jobber Anonymkode: de88a...4ee
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #75 Skrevet 9. oktober 2021 Storebror skrev (7 minutter siden): Du har ikke begynt på indøk enda. Den dagen du studerer og er redd for at drømmejobben din ryker om du får en C så er det ikke sikkert du møter opp på eksamen. Men denne diskusjonen handler ikke hva du ville gjort. Den handler om hva mange ambisiøse studenter gjør. Ja, men ryker ikke drømmejobben om man bruker for lang tid på et studie? Det viser jo at man ikke klarer å holde seg innenfor tidsrammer. Storebror skrev (7 minutter siden): Det er svært mange ambisiøse studenter som bruker mye tid på å ta opp fag. Det er såpass mage at universitetene har regler som begrenser hvor mange fag man kan ta opp og hvilke fag man kan ta opp. For universitetet ønsker jo ikke at folk skal bruke ekstra år på å finpusse på karakterene. Det skjønner jeg godt. Høres meningsløst ut når man stort sett ikke får bruk for det man lærer på studiet. i tillegg er det som AB skriver over her, at de fleste ikke bryr seg om karakterene. Anonymkode: 71334...16e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #76 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men ryker ikke drømmejobben om man bruker for lang tid på et studie? Det viser jo at man ikke klarer å holde seg innenfor tidsrammer. Prestisjetunge jobber ryker om du bruker lang tid uten grunn. Om du bruker 1 år lenger og kan vise til høyt karaktersnitt, relevant deltidsjobb eller liknende, så spiller det ingen rolle. Å bruke 1 år ekstra vil overhode ikke legges merke til. Men det er noe annet å bruke 7-8 år. Anonymkode: d5293...091
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #77 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Prestisjetunge jobber ryker om du bruker lang tid uten grunn. Om du bruker 1 år lenger og kan vise til høyt karaktersnitt, relevant deltidsjobb eller liknende, så spiller det ingen rolle. Å bruke 1 år ekstra vil overhode ikke legges merke til. Men det er noe annet å bruke 7-8 år. Anonymkode: d5293...091 Enig der. Anonymkode: 71334...16e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #78 Skrevet 10. oktober 2021 Med C i snitt fra indøk på NTNU får du helt sikkert jobb. Du kan ikke velge fra øverste indøk-hylle, men det kan de færreste. De fleste har nemlig IKKE A i snitt. Det er også helt vanlig å ikke fullføre på tiden. Men er det noen spesiell grunn til at du må jobbe så mye mer enn alle andre at du bare har ca halv progresjon? Jeg har inntrykk av at det er økonomiske årsaker til at du må jobbe så mye, men da lurer jeg litt på hva som skiller deg fra andre studenter? De fleste studenter har deltidsjobber? Jeg tenker at du bør jobbe med å endre holdningene dine, først og fremst. Det første jeg tenker på, er om du har en depresjon eller en annen psykisk lidelse? Du virker så negativ hele tiden, snakker deg selv ned, vil bare at livet skal begynne… vel, livet er her og nå. Det er ikke sånn at du begynner å leve ETTER at du er ferdig med studiene. Hvis du har en psykisk lidelse burde du få behandling for den, først og fremst. Og så er det jo heller ikke sikkert at indøk er riktig for deg. Norge har lav arbeidsledighet. Jeg vet det ikke virker sånn ut fra innlegg her inne, men det er sant. Du vil høyst sannsynlig få jobb. Men man legger et utrolig press på seg selv hvis man har som mål å få «drømmejobben» rett etter studiene. Realiteten er - i de fleste bransjer - at man må jobbe seg oppover, og hva som er «drømmejobben» endrer seg underveis. Man må regne med å jobbe i vikariater, flytte, prøve litt forskjellig. Veien blir til mens man går. Så går det noen år, og så innser man at man har plutselig blitt en ettertraktet søker. Men de færreste er det rett etter studiene. Anonymkode: 184da...735
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #79 Skrevet 10. oktober 2021 Det er relativt greit å få jobb, men studerer man indøk så er vel aktuelle stillinger også karrierestillinger. Du skal være innstilt på å jobbe mye og komme deg frem. Dersom en velger en mer tradisjonell retning innen bygg, vei, vann og avløp, maskin, elkraft osv, så finnes det mange stillinger der en kan fokusere på selve faget. Du må ikke være innstilt på å gjøre karriere, men kan jobbe 8-16. Anonymkode: 0c521...d8a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #80 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men vil ha en god jobb haha Anonymkode: c6133...e85 Du vil ha en god jobb, men legger ingen innsats i studiene. Du vil bare få det i hendene. Jeg har også gått ind.øk på NTNU. Fikk meg jobb etter studiene, men ikke drømmejobben. Den kom etterhvert. De store konsulentfirmaene har du ikke sjans på, men det er jo ikke AnonymBruker skrev (15 timer siden): Enig med deg i nesten alt. Utrolig trist utvikling der vi som er uten hjelp av foreldre må bo dårlig, få høyt studielån og slite med å komme gjennom og til slutt får man uansett ikke jobb siden man ikke har A i snitt. Og selvom man skulle få jobb så må man jobbe 70 timers uker og ikke ha noe liv. Bryr meg ikke om prestisjen men ønsker en grei lønn så jeg slipper å leie i all evighet. Utrolig kjipt at en utleier skal ha makt over mitt liv i uoverskuelig fremtid. Flere jeg kjenner som begynte i jobber uten påkrevd utdannelse er inne på boligmarkedet for lengst og har tjent mange årslønner på den tiden jeg har studert og tatt opp lån. Burde egentlig latt være å studere og begynt å jobbe rett etter ungdomsskolen. Og investert i bitcoin eller annet. Føler nesten ikke livet er verdt å leve når et godt liv bare blir mer og mer usannsynlig. Selv med nesten bare 6ere på vitnemålet og et fullført sivingstudium der kanskje 1-2 % av VGS-elever kommer inn er det likevel for dårlig. Jeg forstår ikke hvordan folk fra mindre prestisjefulle linjer og skoler klarer seg med C i snitt? Når arbeidsmarkedet er så dårlig så stiger bare boligprisene likevel. Er jo til å gi opp av. Anonymkode: c6133...e85 Dette er jo ikke sant. Mange på mitt kull hadde ingen kontakter og ingen familie som hjalp dem med penger. Og alle hadde max studielån. Derimot jobbet de hardt og anstrengte seg. Alle mine kullinger (som jeg har oversikt over) har i dag gode jobber. Det er også jobber som gir langt mer fleksibilitet enn jobbene som venner med videregående i bagasjen eller en bachelor. Det er ikke slik at alle tidligere hadde egen leilighet i det de var ferdig med studiene. Mine foreldre hadde jobbet i mange år etter studiene før de kjøpte bolig. Du har jo åpenbart gode karakterer siden du kom inn på ind.øk. Hvorfor gir du opp nå når du nærmer deg målet? Hvis du skriver en rasende god diplomoppgave kan det imponere mange arbeidsgivere. Anonymkode: e76e2...12f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå