AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #21 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det mye pessimisme. Arbeidsmarkedet er på vei opp etter pandemien. Om arbeidsgivere kun var på jakt etter kandidater med A i snitt, vil det være mange bedrifter som ikke fikk tak i folk. Ja, enkelte selskaper har slike krav til karakterer, men det er en veldig liten andel. Utdannelse gir så mye mer enn lønn. Interessante arbeidsoppgaver, personlig utvikling, innflytelse på egen bedrift, være grunder, bo i utlandet osv. Det er fullt av muligheter for den som er kreativ og har pågangsmot. Klart beslutninger er vanskelig. Man beslutter om framtiden, og den kjenner vi ikke. Å være fleksibel og justere kursen underveis vil være avgjørende. Det er enkelt i ettertid å si at bitcoin var lurt å investere i, det vet man ikke før i ettertid. Den vanlige mann eller dame som kunne framskaffe 1 million, ville høyst sannsynlig ikke turt å ta risikoen på bitcoin. Mange mennesker har fått mye, og noen få har fått ekstremt mye mer penger enn oss andre. Det er dog ingen garanti for et godt liv. Verden er urettferdig, men sånn er det bare. Har alltid vært urettferdig og kommer til å fortsette å være det Denne tråden startet med en student som var for lat til å orke å studere. Trådstarter har med sin utdannelse veldig mange valgmuligheter i arbeidslivet. Det er kun hos første arbeidsgiver karakterer kan bety noe, deretter overtar erfaring og innsats. Anonymkode: 12469...589 Takk for litt oppmuntring. Tenker du at det at jeg var for lat til å jobbe med skole slik at jeg ikke fikk bedre enn C likevel ikke vil ødelegge jobbmulighetene mine? Og hvilke muligheter har jeg? Hvordan være kreativ? Det er jo lett å få inntrykk av at A i snitt er alt som teller. Anonymkode: c6133...e85
Gjest Nimbus2000 Skrevet 9. oktober 2021 #22 Skrevet 9. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: c6133...e85 Når startet du på studiet, hvor langt har du kommet og hvor langt har du igjen i studiepoeng og tid? Hvor gammel er du? Endret 9. oktober 2021 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #23 Skrevet 9. oktober 2021 Altså, vet ikke hvor gammel du er (tipper i starten av 20 åra). Det du skriver her går litt inn på meg. Fordi jeg har vært der sjæl. At du har kommet inn på indøk viser jo at du i hvertfall har evnen til å gjøre det bra. Hvorfor gidder du ikke jobbe med fagene? Hvorfor er du lat / mangler motivasjon? Vet dette er store og kanskje klin umulige spørsmål å svare på. Men, syntes du skal prøve finne ut av det. Kanskje få hjelp ved samtale med noen som ikke er familie? Er du lei kun av studiet, eller er det større enn det? Er du lei av det meste? Jeg er nå snart 40 og droppet ut av prestisje-studie, fordi jeg var «lei og lat». Jeg er dessverre fortsatt lei og lat, på samme måte som da jeg var 20. Og dermed ikke kommet noe lengre mtp utdanning. Angrer på at jeg ikke tok mer tak i det da, i stedet for å vare droppe ut og være likeglad fordi da slapp jeg gå på skole / studere. Jaja, lykke til! Anonymkode: 3b52e...01e 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #24 Skrevet 9. oktober 2021 Indøkere blir leid ut til jobb. Anonymkode: bd2e2...8c1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #25 Skrevet 9. oktober 2021 Nimbus2000 skrev (17 minutter siden): Når startet du på studiet, hvor langt har du kommet og hvor langt har du igjen i studiepoeng og tid? Startet i 2017 og er ca halvveis nå. Regner med å trenge rundt 3-3.5 år til. Så ser jo negativt ut med både å ha brukt lang tid og bare ha C i snitt. Anonymkode: c6133...e85
Gjest Nimbus2000 Skrevet 9. oktober 2021 #26 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Startet i 2017 og er ca halvveis nå. Regner med å trenge rundt 3-3.5 år til. Så ser jo negativt ut med både å ha brukt lang tid og bare ha C i snitt. Anonymkode: c6133...e85 Hvor gammel er du?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #27 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Altså, vet ikke hvor gammel du er (tipper i starten av 20 åra). Det du skriver her går litt inn på meg. Fordi jeg har vært der sjæl. At du har kommet inn på indøk viser jo at du i hvertfall har evnen til å gjøre det bra. Hvorfor gidder du ikke jobbe med fagene? Hvorfor er du lat / mangler motivasjon? Vet dette er store og kanskje klin umulige spørsmål å svare på. Men, syntes du skal prøve finne ut av det. Kanskje få hjelp ved samtale med noen som ikke er familie? Er du lei kun av studiet, eller er det større enn det? Er du lei av det meste? Jeg er nå snart 40 og droppet ut av prestisje-studie, fordi jeg var «lei og lat». Jeg er dessverre fortsatt lei og lat, på samme måte som da jeg var 20. Og dermed ikke kommet noe lengre mtp utdanning. Angrer på at jeg ikke tok mer tak i det da, i stedet for å vare droppe ut og være likeglad fordi da slapp jeg gå på skole / studere. Jaja, lykke til! Anonymkode: 3b52e...01e Er 25 så blir nesten 30 før jeg er ferdig. Det er generelt i livet, ikke bare når det gjelder utdannelse at jeg er lei. Hva gjorde du isteden? Og er du fornøyd med livet ditt idag? Anonymkode: c6133...e85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #28 Skrevet 9. oktober 2021 Nimbus2000 skrev (2 minutter siden): Hvor gammel er du? 25 så er nesten 30 når jeg er ferdig. Nok en negativ faktor. Anonymkode: c6133...e85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #29 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Indøkere blir leid ut til jobb. Anonymkode: bd2e2...8c1 Hva mener du med leid ut til jobb? Anonymkode: c6133...e85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #30 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du med leid ut til jobb? Anonymkode: c6133...e85 At noen griper hånda dems og leier dem til jobb. Anonymkode: bd2e2...8c1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #31 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At noen griper hånda dems og leier dem til jobb. Anonymkode: bd2e2...8c1 Ja hvis man har A i snitt. Hvis ikke blir man oversett. Anonymkode: c6133...e85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #32 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg har master i IT, og nå et par år etter studiet har jeg ikke inntrykk av at potensielle arbeidsgivere er noe interessert i å se karakterene mine fra universitetet, det er kun erfaring som gjelder. En medstudent av meg hadde C i snitt, fikk C på masteroppgaven og fikk seg en nokså gjennomsnittelig startjobb med middels lønn, men har byttet jobb et par ganger nå og bygd seg opp til millionlønn ila. de siste tre årene. Tror genrelt man henger seg for mye opp i viktigheten av karakterer når man studerer, det har ikke all verdens å si utenfor studentbobla. Anonymkode: 40901...987 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #33 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja hvis man har A i snitt. Hvis ikke blir man oversett. Anonymkode: c6133...e85 Det tror jeg ikke på. Anonymkode: bd2e2...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #34 Skrevet 9. oktober 2021 Enten er TS et troll (pga. måten h*n skriver på) eller så passer ikke indøk for vedkommende. Man må ha vanvittig høyt snitt for å komme inn på indøk. I 2017 var det riktignok litt lavere enn dagens, men det er rett under 60 poeng altså. Å ha så gode karakterer fra vgs gir mange muligheter og viser som regel at man har evne til å lære det meste bare man gidder. Indøk er en utdannelse som tiltrekker visse personligheter, og det at du er lite interessert i fagene kan skyldes at du valgte studier av feil grunner. De jeg kjenner/vet om som går på indøk er ambisiøse folk som interesserer seg og engasjerer seg i mye. Men det er litt merkelig at du skal bruke mer enn normert tid. Men C er jo ikke dårlig...? Det er jo ganske bra til å studere til å bli sivilingeniør. C er jo snittet. Snittet er godt nok... Hvis bare de med over snittet skulle lykkes i samfunnet ville vi hatt et problem. Har du venner på studiet? Hvordan er folkene, har du en "gjeng" du går til hver dag? Tror trivsel har mye å si, og trives du ikke gjør det situasjonen din vanskeligere. Men tenk at du skal gjøre ditt beste. C er ikke dårlig, det er mange som får D og E i snitt som også klarer seg i arbeidslivet helt sikkert. Og har du verv eller noe annet du kan vise, kan du få en god jobb du også. 98% (?) av indøkerne får jobb før endt utdanning ifølge Bindeleddet, og flesteparten signerer hos førstevalget sitt. Indøkere er svært ettertraktet pga. alt sammen jeg nevnte, og økonomer fra BI og NHH kan ikke måles med en indøker. Begynner på indøk selv neste år, mest sannsynlig. Anonymkode: 71334...16e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #35 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Takk for litt oppmuntring. Tenker du at det at jeg var for lat til å jobbe med skole slik at jeg ikke fikk bedre enn C likevel ikke vil ødelegge jobbmulighetene mine? Og hvilke muligheter har jeg? Hvordan være kreativ? Det er jo lett å få inntrykk av at A i snitt er alt som teller. Anonymkode: c6133...e85 C vil ikke ødelegge jobbmulighetene dine. Du må selv velge i hvilken retning du vil jobbe og utvikle deg. Vær åpen for muligheter, ikke bestem deg på forhånd at det går sånn eller sånn. Ikke gjett, det er bare ødeleggende. Kreativ betyr litt å lete etter muligheter når du treffer på utfordringer. Juster underveis og vær nysgjerrig. Går du på et nederlag, så let etter hva du kan bruke det til. Hva lærte du og kan du snu det til noe positivt. Jeg har i dag en lederrolle, men har måttet jobbe meg opp. Hadde dårligere snitt enn du har så langt. Jeg begynte som mellomleder. Har jobbet med å være et positivt bidrag hos arbeidsgiver, komme med forslag, framsnakke kolleger osv. Har vært ansatt flere steder, og det jeg har bidratt med hos tidligere arbeidsgivere har gitt meg gode referanser. På sikt teller personlighet, samarbeid og resultater mye mer enn karakterer. Du behøver ikke A, men for din egen del skal du prøve å ikke være lat , fordi innsats gir deg en god følelse og er viktig å ta med seg ut i arbeidslivet. Anonymkode: 12469...589
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #36 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Enten er TS et troll (pga. måten h*n skriver på) eller så passer ikke indøk for vedkommende. Man må ha vanvittig høyt snitt for å komme inn på indøk. I 2017 var det riktignok litt lavere enn dagens, men det er rett under 60 poeng altså. Å ha så gode karakterer fra vgs gir mange muligheter og viser som regel at man har evne til å lære det meste bare man gidder. Indøk er en utdannelse som tiltrekker visse personligheter, og det at du er lite interessert i fagene kan skyldes at du valgte studier av feil grunner. De jeg kjenner/vet om som går på indøk er ambisiøse folk som interesserer seg og engasjerer seg i mye. Men det er litt merkelig at du skal bruke mer enn normert tid. Men C er jo ikke dårlig...? Det er jo ganske bra til å studere til å bli sivilingeniør. C er jo snittet. Snittet er godt nok... Hvis bare de med over snittet skulle lykkes i samfunnet ville vi hatt et problem. Har du venner på studiet? Hvordan er folkene, har du en "gjeng" du går til hver dag? Tror trivsel har mye å si, og trives du ikke gjør det situasjonen din vanskeligere. Men tenk at du skal gjøre ditt beste. C er ikke dårlig, det er mange som får D og E i snitt som også klarer seg i arbeidslivet helt sikkert. Og har du verv eller noe annet du kan vise, kan du få en god jobb du også. 98% (?) av indøkerne får jobb før endt utdanning ifølge Bindeleddet, og flesteparten signerer hos førstevalget sitt. Indøkere er svært ettertraktet pga. alt sammen jeg nevnte, og økonomer fra BI og NHH kan ikke måles med en indøker. Begynner på indøk selv neste år, mest sannsynlig. Anonymkode: 71334...16e De fleste er som jeg skrev i HI hardtarbeidende ja men jeg klarer altså ikke finne motivasjonen til å gjøre en innsats. Hvorfor er det rart å bruke lengre tid? Ikke alle har motivasjon og i tillegg må jeg jobbe ved siden av. Har også tatt litt ekstrafag i noe jeg er interessert i (helt annen retning enn indøk) og hadde et semester jeg var syk. På indøk er nok snittet høyere enn for alle sivinglinjene siden folk jobber mer med fagene der. Om mange jobber konkurrerer indøk med feks NHH og BI og siden det er lettere å få gode karakterer på de siste blir jeg lett slått ut. Anonymkode: c6133...e85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #37 Skrevet 9. oktober 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Enten er TS et troll (pga. måten h*n skriver på) eller så passer ikke indøk for vedkommende. Anonymkode: 71334...16e Det er jo det trådstarter skriver. Hadde trådstarter elsket indøk-studiet så hadde han jo ikke lagd denne tråden.... 9 minutter siden, AnonymBruker said: Man må ha vanvittig høyt snitt for å komme inn på indøk. I 2017 var det riktignok litt lavere enn dagens, men det er rett under 60 poeng altså. Å ha så gode karakterer fra vgs gir mange muligheter og viser som regel at man har evne til å lære det meste bare man gidder. Indøk er en utdannelse som tiltrekker visse personligheter, og det at du er lite interessert i fagene kan skyldes at du valgte studier av feil grunner. De jeg kjenner/vet om som går på indøk er ambisiøse folk som interesserer seg og engasjerer seg i mye. Anonymkode: 71334...16e Igjen, trådstarter skriver jo at han ikke har motivasjonen. Anonymkode: 68451...81f 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #38 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De fleste er som jeg skrev i HI hardtarbeidende ja men jeg klarer altså ikke finne motivasjonen til å gjøre en innsats. Hvorfor er det rart å bruke lengre tid? Ikke alle har motivasjon og i tillegg må jeg jobbe ved siden av. Har også tatt litt ekstrafag i noe jeg er interessert i (helt annen retning enn indøk) og hadde et semester jeg var syk. På indøk er nok snittet høyere enn for alle sivinglinjene siden folk jobber mer med fagene der. Om mange jobber konkurrerer indøk med feks NHH og BI og siden det er lettere å få gode karakterer på de siste blir jeg lett slått ut. Anonymkode: c6133...e85 At du jobber ved siden av, har tatt andre fag og har vært syk i et semester forandrer saken litt ja. Tenkte det bare var rart dersom det eneste grunnen var at du hadde surra rundt med lite motivasjon, og strøk i fag og måtte ta flere semestre. Gjelder ikke normalfordelingen på indøk også? Kan forstå meg på fag som er fellesfag for alle siving, at indøkere har høyere snitt. Poenget er at arbeidsgiverne går etter indøkerne uavhengige av karakterene i utgangspunktet, for de vet at de er flinke. Du kan trøste deg med at du mest sannsynlig får en jobb som ikke engang 5% av befolkningen kan få. I tillegg teller andre kvaliteter enn bare karakterer. Anonymkode: 71334...16e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #39 Skrevet 9. oktober 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Enten er TS et troll (pga. måten h*n skriver på) eller så passer ikke indøk for vedkommende. Man må ha vanvittig høyt snitt for å komme inn på indøk. I 2017 var det riktignok litt lavere enn dagens, men det er rett under 60 poeng altså. Å ha så gode karakterer fra vgs gir mange muligheter og viser som regel at man har evne til å lære det meste bare man gidder. Indøk er en utdannelse som tiltrekker visse personligheter, og det at du er lite interessert i fagene kan skyldes at du valgte studier av feil grunner. De jeg kjenner/vet om som går på indøk er ambisiøse folk som interesserer seg og engasjerer seg i mye. Begynner på indøk selv neste år, mest sannsynlig. Anonymkode: 71334...16e Ser du ikke har startet på indøk enda. Ja, det er mange superambisiøse studenter på Indøk. MEN, en del av de med svært gode karakterer fra VGS har aldri måttet jobbe for karakterene. De fortsetter med lav innsats på NTNU og merker at karakterene går drastisk ned. ALLE kan si de skal jobbe hardt. Ikke alle orker eller har motivasjonen. Anonymkode: 68451...81f 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #40 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg har ikke opplevd at arbeidsgivere har vært interessert i karakterene mine. Endte vel også med C i snitt da jeg gikk master. Eneste jeg ikke kan er vel å ta doktorgrad, men det har jeg overhodet ingen planer om uansett. Anonymkode: c7744...bb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå