AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #41 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser du ikke har startet på indøk enda. Ja, det er mange superambisiøse studenter på Indøk. MEN, en del av de med svært gode karakterer fra VGS har aldri måttet jobbe for karakterene. De fortsetter med lav innsats på NTNU og merker at karakterene går drastisk ned. ALLE kan si de skal jobbe hardt. Ikke alle orker eller har motivasjonen. Anonymkode: 68451...81f Nei, har ikke det, så derfor jeg disclaimer det så folk ikke tror jeg faktisk er ekspert i temaet. Men hvis det var motivasjon du tok meg på, så skjønner jeg hva du mener. Var klar over at det finnes folk som ikke jobber for karakterene sine, kjenner mange av de også, og vet at mange av disse ikke er godt fortjent. Mange har en god dose med flaks og taktisk valg av programfag som gjør at de kommer seg unna det meste. Og da er det jo ikke rart at de ikke klarer seg like godt på indøk. Mens andre er bare supersmarte og får gode karakterer. Finnes alle type folk, fellesnevneren er nok gode karakterer bare. Men majoriteten er superambisiøse mennesker tør jeg å påstå. Anonymkode: 71334...16e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #42 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men det er litt merkelig at du skal bruke mer enn normert tid. De fleste studenter, og ganske mange på indøk, nhh osv bruker mer enn normert tid. Om du ikke har studert før, så kan det nok virke ganske rart, men døgnet har rett og slett ikke nok timer til å fylle studier, jobb, fritid, verv etc. Sitat Men C er jo ikke dårlig...? Det er jo ganske bra til å studere til å bli sivilingeniør. C er jo snittet. C er ikke snittet på indøk, og heller ikke på mange andre prestisjelinjer. Snittet er på svak B til ren B på INDØK NTNU, master på BI og NHH. Sitat Hvis bare de med over snittet skulle lykkes i samfunnet ville vi hatt et problem. Dere misser fullstendig poenget. Poenget er at fordi det er konkurranse, aka flere studenter enn det er tilgjengelige jobber som FOLK VIL HA, så blir det viktigere og viktigere å ha verv, gode karakterer, internships osv. En vilkårlig jobb kan man jo få uansett om man har utdannelse eller ikke, men da har man kastet bort årevis på studier, pådratt seg studiegjeld og tapt mye potensiell inntekt. Anonymkode: d5293...091
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #43 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er 25 så blir nesten 30 før jeg er ferdig. Det er generelt i livet, ikke bare når det gjelder utdannelse at jeg er lei. Hva gjorde du isteden? Og er du fornøyd med livet ditt idag? Anonymkode: c6133...e85 Jeg jobber som budbilsjåfør. Når jeg orker / gidder. Er mye sykemeldt. Om jeg er fornøyd med livet? Tja, fornøyd etter jobb når jeg bare kan slappe av. Men trist å tenke på at det som gjør meg glad i livet, er når jeg ikke trenger gjøre noe. Er det det som er å leve, liksom. Anonymkode: 3b52e...01e 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #44 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Om mange jobber konkurrerer indøk med feks NHH og BI og siden det er lettere å få gode karakterer på de siste blir jeg lett slått ut. Anonymkode: c6133...e85 Det er absolutt ikke lettere å få gode karakterer på BI enn hva det er på et offentlig universitet. Jeg tok bacheloren min på BI. Tar masteren ved et offentlig universitet, og karakterene mine har blitt mye bedre. Har gått opp et helt poeng i snitt. Anonymkode: 57ad4...a8e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #45 Skrevet 9. oktober 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er absolutt ikke lettere å få gode karakterer på BI enn hva det er på et offentlig universitet. Jeg tok bacheloren min på BI. Tar masteren ved et offentlig universitet, og karakterene mine har blitt mye bedre. Har gått opp et helt poeng i snitt. Anonymkode: 57ad4...a8e Det er absolutt lettere å få gode karakterer på BI enn på Indøk. Det sier seg selv når inntakskravet er mye høyere på indøk. Anonymkode: b55fe...471 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #46 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste studenter, og ganske mange på indøk, nhh osv bruker mer enn normert tid. Om du ikke har studert før, så kan det nok virke ganske rart, men døgnet har rett og slett ikke nok timer til å fylle studier, jobb, fritid, verv etc. De fleste? Har du kilder på det? Jeg har inntrykk av at de fleste balanserer alt du nevner og fullfører innen normert tid. Og at det bare er de som sliter på studiene som bruker mer enn normert tid. Har fulgt litt med på studenter som forteller på instastories og snapstories fra universitetene selv. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): C er ikke snittet på indøk, og heller ikke på mange andre prestisjelinjer. Snittet er på svak B til ren B på INDØK NTNU, master på BI og NHH. Nei, men C er snittet av alle studier. Det gir jo mening vel. Men av indøk, ja da er den helt sikkert på B. Men hva med andre siving linjer? Da tror jeg den er på C der også, vet ikke om du vil regne det som prestisje, men det er stort sett flinke folk på de studiene også. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere misser fullstendig poenget. Poenget er at fordi det er konkurranse, aka flere studenter enn det er tilgjengelige jobber som FOLK VIL HA, så blir det viktigere og viktigere å ha verv, gode karakterer, internships osv. En vilkårlig jobb kan man jo få uansett om man har utdannelse eller ikke, men da har man kastet bort årevis på studier, pådratt seg studiegjeld og tapt mye potensiell inntekt. Anonymkode: d5293...091 Vilkårlig jobb? Jeg snakker ikke om butikkjobb eller noe som ikke krever utdannelse. Får man ikke drømmejobben får man da vel en relevant stilling som kanskje ikke er like lukrativ, men som har god lønn, arbeidsoppgaver og mulighet til å videreutvikle seg? Og denne stillingen krever selvsagt at man har tatt master innen feltet. Anonymkode: 71334...16e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #47 Skrevet 9. oktober 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber som budbilsjåfør. Når jeg orker / gidder. Er mye sykemeldt. Om jeg er fornøyd med livet? Tja, fornøyd etter jobb når jeg bare kan slappe av. Men trist å tenke på at det som gjør meg glad i livet, er når jeg ikke trenger gjøre noe. Er det det som er å leve, liksom. Anonymkode: 3b52e...01e Jeg er ikke trådstarter og kjenner meg absolutt igjen i innlegget ditt. Jeg nærmer meg 40 jeg også. Ser i ettertid at det kanskje er å stifte familie jeg burde prioritert. Så tips til trådstarter er å sjekke om han får mer glede av venner, kjæreste, barn enn karriere. Men om man skal stifte familie så bør man jo ha fast jobb og bolig. Det betyr ikke at trådstarter trenger å bli siving. Men noe må ha jo jobbe med. Anonymkode: b55fe...471
einsteinium Skrevet 9. oktober 2021 #48 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke trådstarter og kjenner meg absolutt igjen i innlegget ditt. Jeg nærmer meg 40 jeg også. Ser i ettertid at det kanskje er å stifte familie jeg burde prioritert. Så tips til trådstarter er å sjekke om han får mer glede av venner, kjæreste, barn enn karriere. Men om man skal stifte familie så bør man jo ha fast jobb og bolig. Det betyr ikke at trådstarter trenger å bli siving. Men noe må ha jo jobbe med. Anonymkode: b55fe...471 Er jo enig i ditt resonnement. De fleste vanlige folk får jo større glede av det, og "hater" jobben sånn halvveis. Men beste balansen er jo å få det greit sosialt og ha en jobb man er fornøyd med. Prestisje er oppskrytt når du vet at ikke alt som fører med er bra. En indøk-utdannelse gir mange muligheter til at man kan nesten få det slik man akkurat ønsker. Man kan jobbe mye eller lite, og velge og vrake i mange type jobber.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #49 Skrevet 9. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste? Har du kilder på det? Jeg har inntrykk av at de fleste balanserer alt du nevner og fullfører innen normert tid. Og at det bare er de som sliter på studiene som bruker mer enn normert tid. Har fulgt litt med på studenter som forteller på instastories og snapstories fra universitetene selv. Anonymkode: 71334...16e Da er det ikke rart du har glansbilde-versjonen av studentlivet. Svært mange studenter får seg en knekk. Det kreves mye disiplin å styre hverdagen selv. Det er mange som er ensomme. Det er mange som ikke vet om de skal fortsette å studere eller slutte. Det er mange som sliter psykisk. Anonymkode: b55fe...471 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #50 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg jobber som budbilsjåfør. Når jeg orker / gidder. Er mye sykemeldt. Om jeg er fornøyd med livet? Tja, fornøyd etter jobb når jeg bare kan slappe av. Men trist å tenke på at det som gjør meg glad i livet, er når jeg ikke trenger gjøre noe. Er det det som er å leve, liksom. Anonymkode: 3b52e...01e Sånn har jeg det også. Jeg er glad når jeg kan ligge i senga og se på tv og slippe studiet. Jeg går aldri i forelesninger og begynner noen dager før med mange fag og bare håper å bestå. Gidder aldri gjøre de mest krevende tingene da jeg tenker det ikke er verdt innsatsen og at jeg kan bestå likevel. Så du er ikke alene. Føler ikke jeg har noe liv heller. Studiet har ikke gjort meg noe mer lykkelig eller gitt følelse av at jeg lever. Snarere tvert imot. Anonymkode: c6133...e85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #51 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er det ikke rart du har glansbilde-versjonen av studentlivet. Svært mange studenter får seg en knekk. Det kreves mye disiplin å styre hverdagen selv. Det er mange som er ensomme. Det er mange som ikke vet om de skal fortsette å studere eller slutte. Det er mange som sliter psykisk. Anonymkode: b55fe...471 Var litt klar over at det var glansbilde-versjonen, og at ikke alle har det som dem ja... Men det er jo forskjellige folk hver dag, og gir inntrykk av at alle har det slik. Kjenner jo folk som har det tøft også. Anonymkode: 71334...16e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #52 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn har jeg det også. Jeg er glad når jeg kan ligge i senga og se på tv og slippe studiet. Jeg går aldri i forelesninger og begynner noen dager før med mange fag og bare håper å bestå. Gidder aldri gjøre de mest krevende tingene da jeg tenker det ikke er verdt innsatsen og at jeg kan bestå likevel. Så du er ikke alene. Føler ikke jeg har noe liv heller. Studiet har ikke gjort meg noe mer lykkelig eller gitt følelse av at jeg lever. Snarere tvert imot. Anonymkode: c6133...e85 Er du aktiv i Janus eller i noen aktiviteter med andre studenter? Kanskje det kan hjelpe på motivasjonen? Hvis du får C av den beskrivelsen så blir jeg ganske imponert... Det høres jo ikke vanskelig ut å fullføre indøk da. Har alltid hatt imposter syndrome og vært redd jeg ikke er smart nok. Anonymkode: 71334...16e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #53 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste? Har du kilder på det? Jeg har inntrykk av at de fleste balanserer alt du nevner og fullfører innen normert tid. Og at det bare er de som sliter på studiene som bruker mer enn normert tid. Har fulgt litt med på studenter som forteller på instastories og snapstories fra universitetene selv. Prøv et enkelt googlesøk. F.eks https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/halvparten-av-bachelorstudentene-fullforer-ikke-pa-normert-tid Du er dessverre grovt feilinformert om du tror de fleste studenter fullfører på normert tid. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva med andre siving linjer? Det er korrelasjon mellom inntakskrav og karaktersnitt på universitetet. Så Kyb, DATA, Fysmat og Nano har nok omtrent samme karakterfordeling som indøk. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vilkårlig jobb? Jeg mener en hvilken som helst jobb, det kan være både en jobb som ikke krever utdannelse, eller en jobb som man kvalifiserer til i kraft av utdanningsbakgrunn. Det er lav arbeidsledighet i landet, og hvis man er villig til å ta hva som helst av jobber, så får man jobb til å forsørge seg selv. Men om man har gått siv.ing på NTNU eller noe tilsvarende prestisjefullt, så har man jo visse forventninger. For å ta en sammenlikning, om man har brukt 6 år på å studere medisin og ender opp i en stilling som kan besettes av en sykepleier, så føler man nok på at man har kastet bort mye tid og krefter, i tillegg til at man kanskje har godt under halvparten av lønna til en lege. Sånt får også konsekvenser for f.eks boligkjøp. De-facto i storbyene er at en sykepleier ikke har mulighet til å kjøpe bolig på egenhånd. "So what" kan man jo si, men det er få ting som skaper større økonomisk skille mellom mennesker enn det å eie vs leie. Anonymkode: d5293...091
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #54 Skrevet 9. oktober 2021 einsteinium skrev (9 minutter siden): Er jo enig i ditt resonnement. De fleste vanlige folk får jo større glede av det, og "hater" jobben sånn halvveis. Men beste balansen er jo å få det greit sosialt og ha en jobb man er fornøyd med. Prestisje er oppskrytt når du vet at ikke alt som fører med er bra. En indøk-utdannelse gir mange muligheter til at man kan nesten få det slik man akkurat ønsker. Man kan jobbe mye eller lite, og velge og vrake i mange type jobber. Hva tenker du ikke er bra med prestisje? Og hva mener du med at utdannelsen gir mange muligheter til at man kan få det slik man ønsker? Anonymkode: c6133...e85
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #55 Skrevet 9. oktober 2021 einsteinium skrev (12 minutter siden): Er jo enig i ditt resonnement. De fleste vanlige folk får jo større glede av det, og "hater" jobben sånn halvveis. Men beste balansen er jo å få det greit sosialt og ha en jobb man er fornøyd med. Prestisje er oppskrytt når du vet at ikke alt som fører med er bra. En indøk-utdannelse gir mange muligheter til at man kan nesten få det slik man akkurat ønsker. Man kan jobbe mye eller lite, og velge og vrake i mange type jobber. Man kan vel ikke velge og vrake med C i snitt? Anonymkode: c6133...e85 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #56 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøv et enkelt googlesøk. F.eks https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/halvparten-av-bachelorstudentene-fullforer-ikke-pa-normert-tid Den har jeg sett før. Bachelorstudenter står det, og ikke masterstudenter som siving/indøk eller medisin eller jus. Med andre ord studier der det kryr av ambisiøse folk. De fleste som ikke fullfører på normert tid er også eldre og ikke unge studenter. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er dessverre grovt feilinformert om du tror de fleste studenter fullfører på normert tid. Ja, jeg er nok det. Altså, de fleste jeg vet om som begynte å studere har fullført etter forventet antall år. Om ikke ett år ekstra uten at jeg merka det. Men aldri hørt om noen som bruker 2 år eller mer på et studie. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er korrelasjon mellom inntakskrav og karaktersnitt på universitetet. Så Kyb, DATA, Fysmat og Nano har nok omtrent samme karakterfordeling som indøk. Men det er jo normalfordeling innad i studiet. Indøk-fag skal ha et snitt på C. Fellesfagene er nok B ja. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener en hvilken som helst jobb, det kan være både en jobb som ikke krever utdannelse, eller en jobb som man kvalifiserer til i kraft av utdanningsbakgrunn. Det er lav arbeidsledighet i landet, og hvis man er villig til å ta hva som helst av jobber, så får man jobb til å forsørge seg selv. Men om man har gått siv.ing på NTNU eller noe tilsvarende prestisjefullt, så har man jo visse forventninger. For å ta en sammenlikning, om man har brukt 6 år på å studere medisin og ender opp i en stilling som kan besettes av en sykepleier, så føler man nok på at man har kastet bort mye tid og krefter, i tillegg til at man kanskje har godt under halvparten av lønna til en lege. Sånt får også konsekvenser for f.eks boligkjøp. De-facto i storbyene er at en sykepleier ikke har mulighet til å kjøpe bolig på egenhånd. "So what" kan man jo si, men det er få ting som skaper større økonomisk skille mellom mennesker enn det å eie vs leie. Anonymkode: d5293...091 Nå snakker du om å rykke ned en grad, og sammenlikner medisin med sykepleie. Medisin er et profesjonsstudium, og selvsagt har man forventninger om å jobbe med lege. Men som indøker er du ikke utdannet til noe spesifikt. Dine evner avgjør litt hva du får som jobb, men det som er sikkert er at nesten alle vil få stillinger som er høystatus. Innad i bransjen, kanskje ikke, men man må jo starte et sted. Anonymkode: 71334...16e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #57 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er absolutt lettere å få gode karakterer på BI enn på Indøk. Det sier seg selv når inntakskravet er mye høyere på indøk. Anonymkode: b55fe...471 Master på bi krever B snitt så der er det like høyt nivå som andre mastere. Anonymkode: bd2e2...8c1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #58 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sånn har jeg det også. Jeg er glad når jeg kan ligge i senga og se på tv og slippe studiet. Jeg går aldri i forelesninger og begynner noen dager før med mange fag og bare håper å bestå. Gidder aldri gjøre de mest krevende tingene da jeg tenker det ikke er verdt innsatsen og at jeg kan bestå likevel. Så du er ikke alene. Føler ikke jeg har noe liv heller. Studiet har ikke gjort meg noe mer lykkelig eller gitt følelse av at jeg lever. Snarere tvert imot. Anonymkode: c6133...e85 Såpass ja. Alle skryter ntnu og Trondheim opp i skyene da. Kanskje derfor alle har høye forventninger til at det skal være helt magisk. Anonymkode: bd2e2...8c1
einsteinium Skrevet 9. oktober 2021 #59 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva tenker du ikke er bra med prestisje? Og hva mener du med at utdannelsen gir mange muligheter til at man kan få det slik man ønsker? Anonymkode: c6133...e85 Prestisje handler jo om å tilfredsstille det andre skal tenke om deg. I grunn bare det. Man må tenke på hva man selv vil og ikke hva alle andre vil at du skal gjøre. Bare fordi samfunnet mener at indøk og karriere er bra, er det ikke nødvendigvis det riktige for deg. Du har teknologi kombinert med økonomi og ledelse, en uslåelig kombinasjon. Så din bakgrunn er svært relevant og unik. Det er slik at du har alle muligheter åpne med C, men jeg tør å påstå at du har gode muligheter i forhold til de fleste uansett. Det kommer mye mer an på innstillingen din. Ingen arbeidsgivere vil ha late folk, uavhengig av karakterer og hva slags utdannelse man har.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #60 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Såpass ja. Alle skryter ntnu og Trondheim opp i skyene da. Kanskje derfor alle har høye forventninger til at det skal være helt magisk. Anonymkode: bd2e2...8c1 Ja, derfor jeg blir tiltrukket av det, og mest sannsynlig drar dit neste år. ALLE skryter om det. Høres fortsatt bedre ut enn å studere en plass nesten ingen skryter om. Anonymkode: 71334...16e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå