Gå til innhold

C i snitt fra NTNU, jeg er så lat og klarer ikke studere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går indøk og alle er hardtarbeidende men jeg har ingen motivasjon eller interesse av å jobbe med fagene. Vil bare få en master og starte livet liksom. Men er redd jeg ikke får jobb siden jeg bare har C i snitt (har omtrent like mange av A-E). 

Hva skal jeg gjøre og tenke? Får jeg jobb og kan slappe av med å stresse med karakterene? Eller hvordan kan jeg skjerpe meg og få motivasjon? Andre i samme situasjon?

Anonymkode: c6133...e85

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok kamp om jobbene i den bransjen. Selv er jeg på oppløpssiden i en mastergrad i økonomi, og det er plent umulig å få jobb i de store byene, og jeg har bare A og B på vitnemålet. Har fått avslag på alt til nå, selv de jeg har vært på flere intervjuer på. Har noe arbeidserfaring, men dog ikke så relevant som det kunne ha vært 

Jeg ville heller forsøkt å jobbe opp mot C i alle fag, kontra å ha stor spredning (A-E). Det vitner iallfall om stabilitet. Det er fullt mulig å få jobber selv med C i snitt, men det krever kanskje at du har noe erfaring ved siden av om du sikker mot de beste jobbene. 

Anonymkode: 57ad4...a8e

• Liker 4
Skrevet

Jeg sliter veldig med lesingen selv for tiden - og nå har det kommet, når jeg går sisteåret...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok kamp om jobbene i den bransjen. Selv er jeg på oppløpssiden i en mastergrad i økonomi, og det er plent umulig å få jobb i de store byene, og jeg har bare A og B på vitnemålet. Har fått avslag på alt til nå, selv de jeg har vært på flere intervjuer på. Har noe arbeidserfaring, men dog ikke så relevant som det kunne ha vært 

Jeg ville heller forsøkt å jobbe opp mot C i alle fag, kontra å ha stor spredning (A-E). Det vitner iallfall om stabilitet. Det er fullt mulig å få jobber selv med C i snitt, men det krever kanskje at du har noe erfaring ved siden av om du sikker mot de beste jobbene. 

Anonymkode: 57ad4...a8e

Noen tanker om hvorfor det er så vanskelig? For mange som studerer?

Skrevet

Deppa? Jeg har også mista piffen helt, klarer ikke konse. Tror mange er i samme båt for tida. Livet ordner seg, men noen ganger kan man få det bedre med seg selv med å få skikkelig bra arbeidsdager. Kom deg på sal kl. 9 og bli der til 4, og vær fornøyd de dagene du får til det! Det su har gjort hittil kan du bare la være, det kommer ikke noe godt ut av å plage seg selv. Tipper du blir stolt og får en god følelse av kontroll med en gang du har et par arbeidsdager bak deg! Du er rå. Heier!

Anonymkode: ae539...e38

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok kamp om jobbene i den bransjen. Selv er jeg på oppløpssiden i en mastergrad i økonomi, og det er plent umulig å få jobb i de store byene, og jeg har bare A og B på vitnemålet. Har fått avslag på alt til nå, selv de jeg har vært på flere intervjuer på.

Her er jeg enig med deg. Har samme erfaring, bare med en annen bakgrunn enn øk-ad. B i snitt fra et anerkjent studium, A på masteroppgaven. Kun fått intervju på 20% av søknadene så langt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Karakterinflasjon. For mange som studerer næringslivsrettede fag, og alt for få som studerer sykepleie, lærer og ting som samfunnet er avhengig av. Andre årsaker er dårlig samarbeid mellom akademia og næringslivet. Alt for mange utdannelser som er utdaterte/har et feil fokus i forhold til hva industrien etterspør. 

Anonymkode: d5293...091

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Karakterinflasjon. For mange som studerer næringslivsrettede fag, og alt for få som studerer sykepleie, lærer og ting som samfunnet er avhengig av. Andre årsaker er dårlig samarbeid mellom akademia og næringslivet. Alt for mange utdannelser som er utdaterte/har et feil fokus i forhold til hva industrien etterspør

+ for få muligheter til å få relevant erfaring. Alt for få internships, deltidsjobber etc i forhold til antallet studenter.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Går indøk og alle er hardtarbeidende men jeg har ingen motivasjon eller interesse av å jobbe med fagene. Vil bare få en master og starte livet liksom. Men er redd jeg ikke får jobb siden jeg bare har C i snitt (har omtrent like mange av A-E). 

Hva skal jeg gjøre og tenke? Får jeg jobb og kan slappe av med å stresse med karakterene? Eller hvordan kan jeg skjerpe meg og få motivasjon? Andre i samme situasjon?

Du klarer fint å studere når du har et C snitt. C er ingen gal karakter, den er jevnt god :) 

Anonymkode: e0784...a84

• Liker 6
Skrevet

C i snitt fra INDØK på NTNU gir nok en grei jobb :)

Anonymkode: 51a9e...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du får jobb med C i snitt. Men:
En student uten motivasjon og ønske om å jobbe med fagene skader seg selv. Er du tidlig i studieløpet bør du vurdere om  indøk er rett studie. Nærmer du deg slutten på studiet må du få opp interessen og motivasjonen. All læring starter med en plan og en struktur. Ved å være lat fratar du deg selv muligheten til å få mestringsfølelse, være stolt av deg selv og  bygge opp eget selvbilde. Det påvirker også hvilke utfordringer du tør å påta deg, for uten innsats kjenner du heller ikke mestringsgrensene dine. Du må inn i en positiv loop. Med karakterer fra A-E har du opplagt potensiale til å gjøre det bra. Gi deg selv den muligheten. Utfordre deg selv på hva du kan få til. Start med noen få timer, og øk til en 8 timers økt hver dag. Du kommer til å kjenne at det gjør deg mer tilfreds, mindre stresset og det er ikke usannsynlig  at fagene blir mer interessante. Vær bestemt på at dette skal du få til. Faste arbeidsrutiner blir også en vane, som alt annet. Det verste er å komme i gang. Innsats er ingen garanti for å få A, må ha litt flaks av og til også, men du vil oppleve at det du gjorde var bra nok. Du var bra nok.
Du kan si til deg selv at du blir motivert når du begynner i jobb, og kanskje blir du det, men også der må du ha motivasjon og struktur. Den treningen mangler du. I arbeidslivet blir du vurdert av andre. Let alltid etter positive vinklinger og løsninger på utfordringer. Ikke vær problemfokusert, tenk alltid løsninger.  Husk også at du er sjef i ditt eget liv. Dette får du til. Ønsker deg masse lykke på veien fram til en strålende avslutning på et krevende studie.

Anonymkode: 12469...589

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

+ for få muligheter til å få relevant erfaring. Alt for få internships, deltidsjobber etc i forhold til antallet studenter.

Dette. Har C-snitt fra NTNU (annen siving.-linje) og måtte ha hjelp av Nav for å få en fot innafor med praksisplass.

Anonymkode: 34698...fcb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

C i snitt fra INDØK på NTNU gir nok en grei jobb :)

Anonymkode: 51a9e...51c

Men vil ha en god jobb haha :) 

Skrevet

Tenk hva slags Retard-verden vi lever i. Her sitter folk og stresser seg i årevis med et tungt studium, tar opp studielån og andre ting som må betales tilbake, mens en vanlig fyr (eller dame) som hadde tilgjengelig 1 million kroner i 2019 i egen kapital eller tilgang til lån, ville hatt 12.000.000 kroner i dag hvis den ene millionen ble satset på BitCoin for et par år siden.

Helt latterlig verden vi lever i, når man kan øke fra 1 millioner til 12 millioner på to år (2019 - 2021) ved å sitte på ræva.

Poenget er, vi lever stadig mindre i en strukturert verden, der "hard jobbing" ikke lenger lønner seg og dette gir svært usunne holdninger og konkurranse der studenter bare setter enda høyere krav til seg selv, noe som igjen fører til at prestisjestudier kan bli knekt pga inflasjon i form av karakterer og utdanning på et generelt grunnlag. Og så fordi en del begynner å mene at det 

Man skal ikke mange år tilbake før det å ha bachelor med C i snitt var "noe å slå i bordet med". Men nå er det:

1) Skal ha enten A eller B i snitt eller midt imellom disse to 

2) Må studere i en storby - "prestisje" med NTNU / NHH / BI / UiO og flere andre. Alt er lokalisert i storbyene hvor alt er dyrt.

3) Må ha mastergrad, og det er sikkert akademiske Curriculum Vitae (CV) ekstremister som tenker etter hvert å ta andre  mastergrad også eller PhD, bare for å ha noe akademisk å masturbere til og få det såkalte "overtaket" i en søknadsprosess.

Så har du de som allerede er rike og koser seg. De har rigget til et økonomisk system til fordel for dem selv, og de lever mellom Børsen - BitCoin - Eiendom / Bolig. Mens arbeid er for sånne små, naive maur som må ta utdanning som blir stadig mindre verdt ettersom kravene blir bare verre og verre.

Jeg tror at denne utviklingen egentlig kan oppsummeres slik at den er minst like ille (om ikke verre) enn konkurransen på Tinder.

Hva er verre å få til for en mann i dag:

1) En jobb der han ønsker å jobbe 

eller 

2) En "babe" som han ønsker å date fra Tinder.

Tror faktisk at vi har kommet dit at det er lettere å få en sjanse på baben enn den jobben man har lyst på. 

Jeg ser at TS ønsker seg en "god jobb", men det vet vi alle hva det betyr - "god" betyr sikkert noen "elite og prestisje" greier som også TS er blitt hjernevasket av i likhet med disse:

https://e24.no/naeringsliv/i/LAdWM4/ny-undersoekelse-aatte-av-ti-unge-vil-bli-ledere

Men til en viss grad forstår jeg også TS, når man tross alt må studere sammen med en hel haug hjernevaskede CV-fanatikere, da blir man smittet raskere enn av Korona 🤣

Men det er trist og jeg mener at det er farlig at folk nærmest "spytter på" det å være en del av middelklassen. Nå for tiden er dette noe man i beste fall "nøyer seg med" og får depresjon fordi man måtte nøye seg med å være en del av middelklassen. 😂

Anonymkode: 4dc41...762

• Liker 9
Skrevet

Tenk hva slags Retard-verden vi lever i. Her sitter folk og stresser seg i årevis med et tungt studium, tar opp studielån og andre ting som må betales tilbake, mens en vanlig fyr (eller dame) som hadde tilgjengelig 1 million kroner i 2019 i egen kapital eller tilgang til lån, ville hatt 12.000.000 kroner i dag hvis den ene millionen ble satset på BitCoin for et par år siden.

Helt latterlig verden vi lever i, når man kan øke fra 1 millioner til 12 millioner på to år (2019 - 2021) ved å sitte på ræva.

Poenget er, vi lever stadig mindre i en strukturert verden, der "hard jobbing" ikke lenger lønner seg og dette gir svært usunne holdninger og konkurranse der studenter bare setter enda høyere krav til seg selv, noe som igjen fører til at prestisjestudier kan bli knekt pga inflasjon i form av karakterer og utdanning på et generelt grunnlag. Og så fordi en del begynner å mene at det 

Man skal ikke mange år tilbake før det å ha bachelor med C i snitt var "noe å slå i bordet med". Men nå er det:

2) Må studere i en storby - "prestisje" med NTNU / NHH / BI / UiO og flere andre. Alt er lokalisert i storbyene hvor alt er dyrt.

3) Må ha mastergrad, og det er sikkert akademiske Curriculum Vitae (CV) ekstremister som tenker etter hvert å ta andre  mastergrad også eller PhD, bare for å ha noe akademisk å masturbere til og få det såkalte "overtaket" i en søknadsprosess.

Så har du de som allerede er rike og koser seg. De har rigget til et økonomisk system til fordel for dem selv, og de lever mellom Børsen - BitCoin - Eiendom / Bolig. Mens arbeid er for sånne små, naive maur som må ta utdanning som blir stadig mindre verdt ettersom kravene blir bare verre og verre.

Jeg tror at denne utviklingen egentlig kan oppsummeres slik at den er minst like ille (om ikke verre) enn konkurransen på Tinder.

eller 

Tror faktisk at vi har kommet dit at det er lettere å få en sjanse på baben enn den jobben man har lyst på. 

Jeg ser at TS ønsker seg en "god jobb", men det vet vi alle hva det betyr - "god" betyr sikkert noen "elite og prestisje" greier som også TS er blitt hjernevasket av i likhet med disse:

https://e24.no/naeringsliv/i/LAdWM4/ny-undersoekelse-aatte-av-ti-unge-vil-bli-ledere

Men til en viss grad forstår jeg også TS, når man tross alt må studere sammen med en hel haug hjernevaskede CV-fanatikere, da blir man smittet raskere enn av Korona 🤣

Men det er trist og jeg mener at det er farlig at folk nærmest "spytter på" det å være en del av middelklassen. Nå for tiden er dette noe man i beste fall "nøyer seg med" og får depresjon fordi man måtte nøye seg med å være en del av middelklassen. 😂

Langt på vei enig. Det er manko på folk med fagbrev i det ene og det andre. De kommer fort ut i jobb og tjener godt. Angrer, skulle mye heller tatt fagutdanning i noe spennende enn å kaste bort masse tid på universitetet. Har jo bare masse teori og null praktisk innsikt.

At 8 av 10 ønsker å bli ledere er bare skremmende😳 Garantert at majoriteten der ikke egner seg som ledere.

Anonymkode: 34698...fcb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

eller 

Enig med deg i nesten alt. Utrolig trist utvikling der vi som er uten hjelp av foreldre må bo dårlig, få høyt studielån og slite med å komme gjennom og til slutt får man uansett ikke jobb siden man ikke har A i snitt. Og selvom man skulle få jobb så må man jobbe 70 timers uker og ikke ha noe liv. 

Bryr meg ikke om prestisjen men ønsker en grei lønn så jeg slipper å leie i all evighet. Utrolig kjipt at en utleier skal ha makt over mitt liv i uoverskuelig fremtid. Flere jeg kjenner som begynte i jobber uten påkrevd utdannelse er inne på boligmarkedet for lengst og har tjent mange årslønner på den tiden jeg har studert og tatt opp lån. Burde egentlig latt være å studere og begynt å jobbe rett etter ungdomsskolen. Og investert i bitcoin eller annet. 

Føler nesten ikke livet er verdt å leve når et godt liv bare blir mer og mer usannsynlig. Selv med nesten bare 6ere på vitnemålet og et fullført sivingstudium der kanskje 1-2 % av VGS-elever kommer inn er det likevel for dårlig. Jeg forstår ikke hvordan folk fra mindre prestisjefulle linjer og skoler klarer seg med C i snitt? Når arbeidsmarkedet er så dårlig så stiger bare boligprisene likevel. Er jo til å gi opp av.

• Liker 3
Skrevet

Trur det er like viktig å klare å gjennomføre på normert tid, og vise at du har engasjement i organisasjonsarbeid o.l. ved siden av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk fra mindre prestisjefulle linjer og skoler klarer seg med C i snitt?

Hvis man ikke studerer ting som er populært, så er det mye mindre konkurranse. Av næringslivsrettede linjer, så er alt som har med økonomi (Indøk, Siv.øk, Samf.øk, alle BI-linjer+ mer) preget av tøff konkurranse, hvor det **antakeligvis** utdannes langt flere enn behovet er. Studerer man til f.eks 3-årig bygningsingeniør, så kan det være nok å bare fullføre for å få seg en grei jobb, med 500K+ i lønn. 

Skrevet
Vinterjenta skrev (24 minutter siden):

Trur det er like viktig å klare å gjennomføre på normert tid, og vise at du har engasjement i organisasjonsarbeid o.l. ved siden av. 

Ferdig på normert tid vil jeg heller ikke klare. Jeg må bruke enten 7 eller 8 år siden jeg jobber ved siden av. Ikke mulig å leve på studiestøtten. Trodde egentlig fullført med C ville være greit men man må både få A i snitt og være ferdig på normert tid.

Skrevet

Her var det mye pessimisme. Arbeidsmarkedet er på vei opp etter pandemien. Om arbeidsgivere kun var på jakt etter kandidater med A i snitt, vil det være mange bedrifter som ikke fikk tak i folk. Ja, enkelte selskaper har slike krav til karakterer, men det er en veldig liten andel. Utdannelse gir så mye mer enn lønn. Interessante arbeidsoppgaver, personlig utvikling, innflytelse på egen bedrift, være grunder, bo i utlandet osv. Det er fullt av muligheter for den som er kreativ og har pågangsmot. Klart beslutninger er vanskelig. Man beslutter om framtiden, og den kjenner vi ikke. Å være fleksibel og justere kursen underveis vil være avgjørende.
Det er enkelt i ettertid å si at bitcoin var lurt å investere i, det vet man ikke før i ettertid. Den vanlige mann eller dame som kunne framskaffe 1 million, ville høyst sannsynlig ikke turt å ta risikoen på bitcoin. Mange mennesker har fått mye, og noen få har fått ekstremt mye mer penger enn oss andre. Det er dog ingen garanti for et godt liv. Verden er urettferdig, men sånn er det bare. Har alltid vært urettferdig og kommer til å fortsette å være det 
Denne tråden startet med en student som var for lat til å orke å studere. Trådstarter har med sin utdannelse veldig mange valgmuligheter i arbeidslivet. Det er kun hos første arbeidsgiver karakterer kan bety noe, deretter overtar erfaring og innsats. 

Anonymkode: 12469...589

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her var det mye pessimisme. Arbeidsmarkedet er på vei opp etter pandemien

Koronaeffekter kommer i tillegg til nevnte forhold i denne tråden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...