Gå til innhold

"Squid Game" blant barn og rektor sine skriveevner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er egentlig to tema her: Det at barn helt ned til 5. klasse blir eksponert for "Squid Game", en veldig voldelig serie. Det er ugreit og slik skal det bare ikke være. Tipper det ikke er så mange som er uenig i det her heller.

Men så er det meldingen fra rektor da. Her er det ørten prikker i slutten av setninger, enkelte setninger som begynner med "Og..." osv. Vi har lenge undres over hvordan barna skal lære rettskriving og skikkelig norsk av lærere som ikke praktiserer/kan det selv, og jeg synes det er forvirrende å se slikt fra en skoleleder:

https://www.nrk.no/rogaland/rektor-ved-sorbo-skule-ber-foreldre-ikkje-late-ungane-sja-netflix-serien-squid-game-1.15683023

Noen som kjenner seg igjen? Er det ingenting å bry seg om? Det er i alle fall umulig å ta opp. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som lærer blir jeg dessverre ikke overrasket over at små barn i enkelte hjem har sett serien. 

Ang. den meldingen er jeg helt enig i at den var over gjennomsnittet dårlig formulert🙈 Jeg vet om mange lærere som ikke er kløppere på norsk rettskrivning, men det burde finnes grenser, og dette er kanskje det verste tilfellet jeg har sett 😂

• Liker 4
Skrevet

De prikkene er visuelt for undring. 

Du kan bruke "og" i starten av en setning for å binde sammen synspunkter, noe denne rektoren gjør. 

Dette skrivet vil nok ikke skade barna på noen måte som fremtidige skrivere. 

• Liker 2
Skrevet

Ser nå at jeg hodt kan ta en prat med mine om denne serien. Til og med gamle nok unger kan ha behov for å fordøye det der, om det er så ille som det høres ut.

Den teksten fra rektor var ille. Det er mye snakk om at lærere bøt ha minst 4 i matte, kanskje det burde være tilsvarende karakterkrav i norsk? Vi har fått hjem skriv, alt fra lekseplaner til formelle brev, som har hatt enda verre språk enn dette. Gremmes 😩

• Liker 6
Skrevet (endret)

Høres rart ut om foreldre ser det der med ungene sine. Jeg er mye mer en dobelt så gammel som aldersgrensen, men jeg skal ikke se den!

Jeg er nokk ikke den beste til og utale meg om rettskrivning, da jeg ikke greier og se verken mine egne eller andre sinne feil. Men det er vel forskjell på hva lærere skal lære vekk. En lærer kan jo være god i fag som matte, gym og musikk uten og være kjempe god i staving. Å en rektor driver jo sjeldent med klase undervisning men ledelse av skolen, så han kan jo være veldig god i jobben selv om han ikke skriver perfekt. Jeg hadde det ikke så kjekt på skolen, mye grundet min manglende evne til og skrive, og jeg tenker at det kan være greit for ellever som meg og ha noen voksne som selv har opplevd å slite med fagene. Jeg har selv følt at den erfaringen er veldig nyttig og ha når jeg har jobbet med barn som sliter faglig. Mener selvfølgelig ikke at jeg (eller mennesker med mine skriveferdigheter) burde bli norsk lærere da😂 man må jo kunne faget man underviser i.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Ser nå at jeg hodt kan ta en prat med mine om denne serien. Til og med gamle nok unger kan ha behov for å fordøye det der, om det er så ille som det høres ut.

Den teksten fra rektor var ille. Det er mye snakk om at lærere bøt ha minst 4 i matte, kanskje det burde være tilsvarende karakterkrav i norsk? Vi har fått hjem skriv, alt fra lekseplaner til formelle brev, som har hatt enda verre språk enn dette. Gremmes 😩

Les ditt eget innlegg!

• Liker 2
Skrevet

Imponerende at rektor har åpenbare feil i hver eneste setning. 

Første setning er ufullstendig.

Andre setning skriver "Netflix-serie" og "Squid Game" feil.

Tredje setning "òg" isteden for også, Instragram og TikTok mangler store bokstaver, for mange punktum.

Fjerde setning "denne" isteden for "disse".

Femte har åpenbare feil i bruk av punktum og komma og det er to mellomrom før setningen.

Sjette har igjen feil med punktum, og utropstegn. Dårlig formulert, hvem er "vi"? Først var de førsteperson, nå tredje? Er dette noe "vi" ansatte sier? Eller noe "våre" (hvem?) lærere sier?

Syvende, mye? Mange? Feil bruk av tegn.

Åttende, grammatisk feil og feil bruk av punktum.

Niende, "har aldersgrensen til", hva faen?

Tiende er faktisk OK.

"mvh" er idiotisk. Forkortelser hører ikke hjemme i digitale tekster.

• Liker 7
Skrevet

Jeg hang meg mer opp i at rektoren skrev det var mye sex i serien 😅hva da mye sex- husker en sekvens på et toalett én gang uten å vise ett bryst til og med. ( correct me if I am wrong). 

• Liker 2
Skrevet
Zenhouse skrev (22 timer siden):

Jeg hang meg mer opp i at rektoren skrev det var mye sex i serien 😅hva da mye sex- husker en sekvens på et toalett én gang uten å vise ett bryst til og med. ( correct me if I am wrong). 

Jeg kommer ikke på flere tilfeller. Hvis sex en gang i løpet av 6-8 timer er mye burde de se Game Of Thrones.

Særlig voldelig er den heller ikke. Langt flere dør i Mulan. Det er også relativt lite blod.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke noe tvil om at denne serien ikke er egnet for barn dog - selv om andre kanskje er mer brutale. Squid Game er full av blod, synlige voldshandlinger, og det er mange emosjonelle påkjenninger og moralske dilemmaer som er vanskelige å svelge for et barn. Det er heftig nok for voksne.

Det at rektor kanskje ikke underviser i norsk er ikke tilstrekkelig for meg at han/hun ikke kan formulere seg oppegående og ikke skriver rett. Fellesskolen skal løfte alle barn dit at de kan språket sitt. Den dagen de finner seg en jobb, skal de klare å skrive norsk. Barn som blir lærer og, attpåtil, lærerenes leder, bør man kunne stille kompetansekrav til som tilsier at de kan dette - uansett.

• Liker 3
Skrevet

Etter min mening har 9 av 10 barn som sier at de har sett serien sammen med foreldrene, løyet til lærer/rektor.

Det er typisk unnskylding, som at "Men foreldrene til Vidar lar Vidar få lov til (sett inn aktiviteten det snakkes om)" "Foreldrene mine lot meg få se det" "Alle andre i klassen min har det dataspillet/den mobilen/den appen".

Nei, de har funnet serien på Netflix selv, eller sett den hos kamerater, eller eldre søsken har fortalt om den, og så er det klipp overalt på nettet.

Jeg har hørt om barn under 16 som har funnet henrettelser utført av IS og sett det på internett, og vist det til andre. Volden i Squid Game er nærmest som tegneserievold, eller som dataspillvold. Veldig overdrevet. Har barna spilt noe slags spill hvor det er skyting, så tror jeg ikke det oppleves som annerledes.

Følelsesmessig sett er serien mer inngripende, når karakterer som er snille og har opplevd mye motgang, dør.

• Liker 1
Skrevet

Du har nok rett i at serien er overdrevent voldelig, men det er likevel svært billedlig og derfor ganske annerledes enn mange andre kilder til slike "syn", som dataspill.

Det er etter min mening foreldres oppgave å skjerme barna fra slikt hjemme, og skolen har sitt ansvar på sitt område. Én mulighet er å ha skjermtid hjemme og regelmessige, åpne samtaler om hvem og hva man kan møte på nettet. Slik at barna selv vet å ta fornuftige grep. På skolen bør telefonen forbli sekken eller samles inn av lærerne.

Ellers er Squid Game jo god underholdning, og den bringer noe positivt med seg for samfunnet rundt også:

https://www.nbcnews.com/news/asian-america/ali-squid-game-making-migrant-worker-exploitation-korea-visible-rcna2773

Bare ikke noe for barn, dette.

• Liker 1
Skrevet
ajarRun skrev (På 9.10.2021 den 2.39):

Fjerde setning "denne" isteden for "disse".

Disse aktiviteten?

Skrevet
hvaskaljeghete? skrev (4 timer siden):

Disse aktiviteten?

Aktivitetene. Hun har allerede brukt det i flertall tidligere i setningen, så det er snakk om aktivitetene, ikke aktiviteten. Hun skriver også aktiviteter senere i teksten, så jeg antar at flertall er riktig. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan "leker" barn Squid Game da? Leker de rødt og grønt lys, og at de som taper dør? Er det i så fall mye verre enn å leke cowboy og indianer? 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Tanuki said:

Hvordan "leker" barn Squid Game da? Leker de rødt og grønt lys, og at de som taper dør? Er det i så fall mye verre enn å leke cowboy og indianer? 

Jeg tror ikke barn nåtildags leker så mye "cowboy og indianer" eller "krig" som vi lekte i min barndom, og hadde det blitt praktisert i barnehage eller skole så ville nok tiltak blitt iverksatt da og... 

Men skjønner hva du mener, og tenkte samme tanke, selv om jeg føler det er en forskjell på å etterligne faktiske hendelser fra historie og voksenverdenen å det å drepe for underholdning. 

Skrevet
Hesmeta skrev (På 8.10.2021 den 23.07):

De prikkene er visuelt for undring. 

Da skal det være tre prikker. Ikke 4, 6 eller 8. De tre prikkene kalles «ellipse» og er et eget typografisk symbol. Synes en lærer/rektor burde vite såpass.

• Liker 5
Skrevet

Alderen til rektor nevnes ikke, men jeg opplever at mange på 50+, og kanskje spesielt kvinner, er glad i avslutte setninger med ......, eller enda verre, ,,,,,,. Har ikke snøring på hvor denne trenden kommer fra, men den er tydeligvis kommet for å bli, og synes ikke det er overraskende at den glir videre fra Messenger-samtaler og SMS til offentlig kommunikasjon. En rektor burde absolutt vite bedre.

Dette med linjeskift etter hver setning er også en ganske merkelig greie.

• Liker 3
Skrevet

Enig med @Okapi, vi kaller gammelfolks-ellipser for "tanteprikker" her, noe som tilsynelatende skal antyde mer dybde uten at forfatteren klarer å formulere dette. Igjen, ikke noe jeg vil se av en faglig leder på en skole.

Her er en artig satire av temaet med Squid Game og barn:

https://www.nrk.no/satiriks/unge-slar-alarm_-advarer-mot-a-vise-squid-game-til-hysteriske-foreldre-_nrk-satiriks_-1.15697499

• Liker 1
Skrevet

På hvilken måte har skolen noe som helst med dette å gjøre?

Det er opp til hver enkelt forelder om barnet er klar til å se på en slik serie.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...