AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har ca 1/3 av inntekten som min fremtidige mann har. Jeg ser for meg å legge inn 40% av Ek til bolig og betale 40% del av lånet, og da stå med eierbrøk på 40%. Er det da greit om jeg betaler 40% av andre utgifter til fellesskapet og bolig tenker dere? Anonymkode: c078f...d0c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har aldri skjønt det regnestykket, hvorfor skal man ikke betale halvparten hver? Med mindre han har dyre matvaner og lignende Anonymkode: 6dfa5...a30
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri skjønt det regnestykket, hvorfor skal man ikke betale halvparten hver? Med mindre han har dyre matvaner og lignende Anonymkode: 6dfa5...a30 Da må den som tjener mest også akseptere å ha en standard som følger den med lavest inntekt. Hvis ikke så blir den med lavest inntekt å bo seg ihjel. Anonymkode: 635c7...183 7
Fireflies Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Dette må du snakke med mannen din om. En ting er å eie mindre på papiret, noe annet er Internett, tv og mat. 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 Tenker at vi som gift i utgangspunktet bidrar etter evne, og evnen justerer seg ettersom årene går... Han kan feks miste jobben og få en mer «normal» inntekt. Jeg kommer feks til å få en stor arv som gjør at lånet kan betales ned i sin helhet (mulig forskudd også), og dette vil også gagne ham mtp at renteutgiftene forsvinner. Tenker at boligutgifter som forsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt i hvert fall bør skjevdeles dersom jeg går inn med 40%? ts Anonymkode: c078f...d0c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Dere bør legge dere på et nivå der den som har lavest inntekt har råd til å dekke halvparten av utgiftene. Anonymkode: a2e64...4fd
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har ca 1/3 av inntekten som min fremtidige mann har. Jeg ser for meg å legge inn 40% av Ek til bolig og betale 40% del av lånet, og da stå med eierbrøk på 40%. Er det da greit om jeg betaler 40% av andre utgifter til fellesskapet og bolig tenker dere? Anonymkode: c078f...d0c 50 % bolig, 40% eller mindre til utgifter om du er smart Anonymkode: ec47f...2bf 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere bør legge dere på et nivå der den som har lavest inntekt har råd til å dekke halvparten av utgiftene. Anonymkode: a2e64...4fd Det er en fin tanke, men den passer ikke så bra for oss. Det ville innebære at vi må kjøpe bolig lenger borte fra sentrum/der vi jobber og det er ikke ønskelig. Det vil bli høyere transportutgifter og bom bl.a. Prisveksten er uansett høyere nær sentrum så om jeg eier 40% der mot 50% lenger ute så vil jeg sannsynligvis få høyere overskudd over kort tid. ts Anonymkode: c078f...d0c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 50 % bolig, 40% eller mindre til utgifter om du er smart Anonymkode: ec47f...2bf Jeg har ikke like høy EK som han dessverre, så det går ikke... ts Anonymkode: c078f...d0c
Gjest Blondie65 Skrevet 9. oktober 2021 #10 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har ikke like høy EK som han dessverre, så det går ikke... ts Anonymkode: c078f...d0c Hvis din egenkapital og din låneevne er nok til å dekke halvparten av boligens kostnad bør du gå for denne løsningen. La oss ta et eksempel: Hvis boligen koster 5 millioner og du til sammen har lån og egenkapital til å dekke 2,5 millioner og han har egenkapital og lån som til sammen dekker 2,5 millioner så kan det være at din andel er 5 % egenkapital = 250.000, ditt lån er 2.25 millioner mens hans andel egenkapital utgjør de resterende 10 % (av EK krav 15 %) kr 500.000 og hans lån blir 2 millioner. Dette var bare et eksempel.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #11 Skrevet 9. oktober 2021 Strøm, Internett og innbo er jo kostnader som jeg anser ikke har noen sammenheng med eierbrøken. Om det riktige for dere er å betale 40/60 basert på inntekt så fordeler dere det naturligvis slik. Men da må det forklares gjennom at det var det riktige for dere som par, ikke fordi dere har ulik eierbrøk i boligen. Anonymkode: 8e8a0...307 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #12 Skrevet 9. oktober 2021 Vi har 60/40 og skjevdeler det som går direkte på boligen - eiendomsskatt og fellesutgifter. Alt annet er i prinsippet 50/50. Men han pleier å legge inn litt mer, og disponerer jeg midlene. I vårt tilfelle så har han 2 barn fra før 40% av tiden, og det er litt av årsaken til at vi måtte ha en større bolig. Så han la mer i potten for at vi skulle ha plass til dem. Hadde det bare vært oss to kunne vi klart oss med en litt mindre leilighet, og hadde antakeligvis hatt 50/50. Anonymkode: 65651...743
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #13 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har 60/40 og skjevdeler det som går direkte på boligen - eiendomsskatt og fellesutgifter. Alt annet er i prinsippet 50/50. Men han pleier å legge inn litt mer, og disponerer jeg midlene. I vårt tilfelle så har han 2 barn fra før 40% av tiden, og det er litt av årsaken til at vi måtte ha en større bolig. Så han la mer i potten for at vi skulle ha plass til dem. Hadde det bare vært oss to kunne vi klart oss med en litt mindre leilighet, og hadde antakeligvis hatt 50/50. Anonymkode: 65651...743 Hva regner dere som fellesutgifter i deres tilfelle? ts Anonymkode: c078f...d0c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #14 Skrevet 9. oktober 2021 Blondie65 skrev (1 time siden): Hvis din egenkapital og din låneevne er nok til å dekke halvparten av boligens kostnad bør du gå for denne løsningen. La oss ta et eksempel: Hvis boligen koster 5 millioner og du til sammen har lån og egenkapital til å dekke 2,5 millioner og han har egenkapital og lån som til sammen dekker 2,5 millioner så kan det være at din andel er 5 % egenkapital = 250.000, ditt lån er 2.25 millioner mens hans andel egenkapital utgjør de resterende 10 % (av EK krav 15 %) kr 500.000 og hans lån blir 2 millioner. Dette var bare et eksempel. Det er større forskjell enn dette dessverre. Med lån og Ek vil jeg ha litt over 3 mill. Boliger vi ser på er ca 7,5 og han vil kunne spytte inn ca 4,5 mill inkl lån. Det vil gjøre meg til eier av 40%. Alternativet er at vi kjøper noe rimeligere, men mtp prisstigning i området så tenker jeg at det vil øke mest der boligene ligger i klassen 7mill+ enn i en rimeligere bydel. Men takk for innspill, skal ta det med meg videre i tankeprosessen☺️ ts Anonymkode: c078f...d0c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #15 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Strøm, Internett og innbo er jo kostnader som jeg anser ikke har noen sammenheng med eierbrøken. Om det riktige for dere er å betale 40/60 basert på inntekt så fordeler dere det naturligvis slik. Men da må det forklares gjennom at det var det riktige for dere som par, ikke fordi dere har ulik eierbrøk i boligen. Anonymkode: 8e8a0...307 Takk, du har et poeng der. Han var tidlig ute med å snakke om at han i et felleskap (ekteskap) er beredt på å bidra mer, men da er det jo pga et ønske om fellesskap og ikke pga brøk i bolig. Tar denne med meg videre❤️ ts Anonymkode: c078f...d0c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #16 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det er større forskjell enn dette dessverre. Med lån og Ek vil jeg ha litt over 3 mill. Boliger vi ser på er ca 7,5 og han vil kunne spytte inn ca 4,5 mill inkl lån. Det vil gjøre meg til eier av 40%. Alternativet er at vi kjøper noe rimeligere, men mtp prisstigning i området så tenker jeg at det vil øke mest der boligene ligger i klassen 7mill+ enn i en rimeligere bydel. Men takk for innspill, skal ta det med meg videre i tankeprosessen☺️ ts Anonymkode: c078f...d0c Det behøver ikke være så komplisert. Som kvinne for 25 år siden hadde jeg både arv og stor egenkapital. Kjøpte hus og han betalte faktisk ikke noe. Vi giftet oss, men huset har tinglyst verdi 70/30. Vi har betalt lån 50/50 og det bare trekkes av verdistigning. Felles konto til regninger og må jeg si at jeg bruker mest mht til luksus til meg selv. Dette går opp i opp. Har du en mann du skal leve med resten av livet " gir" han deg 50 % og deler 50% . For oss som gift så arver min mann alt uansett hvis jeg dør. Anonymkode: 26b1b...789
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det behøver ikke være så komplisert. Som kvinne for 25 år siden hadde jeg både arv og stor egenkapital. Kjøpte hus og han betalte faktisk ikke noe. Vi giftet oss, men huset har tinglyst verdi 70/30. Vi har betalt lån 50/50 og det bare trekkes av verdistigning. Felles konto til regninger og må jeg si at jeg bruker mest mht til luksus til meg selv. Dette går opp i opp. Har du en mann du skal leve med resten av livet " gir" han deg 50 % og deler 50% . For oss som gift så arver min mann alt uansett hvis jeg dør. Anonymkode: 26b1b...789 Antar dere ikke har barn siden du skriver det. Men det er uansett en misoppfatning - ektefelle arver alt kun hvis dine foreldre er døde, og ikke har andre etterkommere. https://help.no/fagomrader/arv/arv-for-barnlose-ektefeller Anonymkode: dbda1...538 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå