Gå til innhold

Foreldrepermisjon, ulønnet etc - blir gal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå prøvd denne planleggeren til NAV ved flere anledninger og får bare masse feilmeldinger enda jeg vet andre har gjort det slik. Kan noen forklare meg hva som er feil ved dette eksempelet: 

- Termin 17.mars 2022

- Mor skal ha sin permisjon + fellesperioden

- Etter fellesperioden ønsker mor å bruke ferien for 2022 og 2023 for å utsette og i tillegg ta 1 år ulønnet permisjon 

- Far skal ha sine 15 uker, men ønsker å ta de ut gradert og overlappe noe med mor når hun har ulønnet permisjon

Er ikke dette mulig?

Anonymkode: c9301...ef7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fullt mulig ja. Far må da søke om utsettelse for perioden fra din permisjon er slutt til han permisjon begynner. I tillegg er det krav om at han jobber under utsettelsen eller avvikler ferie. Hvis dere ikke søker om utsettelse på fedrekvoten vil den begynne å løpe straks din del er over

Du søker ikke nav om ulønnet permisjon, det er kun en sak mellom deg og arbeidsgiver som nav ikke har noe med. Det eneste kravet her er at du gir beskjed til arbeidsgiver om når og hvor lenge du skal ha ulønnet perm, senest 4 uker før den begynner. Ferie etter at din betalte permisjon er over er heller ikke noe du skal søke nav om, kun arbeidsgiver 

Anonymkode: bbb0c...9b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er fullt mulig ja. Far må da søke om utsettelse for perioden fra din permisjon er slutt til han permisjon begynner. I tillegg er det krav om at han jobber under utsettelsen eller avvikler ferie. Hvis dere ikke søker om utsettelse på fedrekvoten vil den begynne å løpe straks din del er over

Du søker ikke nav om ulønnet permisjon, det er kun en sak mellom deg og arbeidsgiver som nav ikke har noe med. Det eneste kravet her er at du gir beskjed til arbeidsgiver om når og hvor lenge du skal ha ulønnet perm, senest 4 uker før den begynner. Ferie etter at din betalte permisjon er over er heller ikke noe du skal søke nav om, kun arbeidsgiver 

Anonymkode: bbb0c...9b8

Tusen takk! Den planleggeren på NAV sier bare at «mor ikke kan avslutte sin foreldrepengeperiode med utsettelse» og det høres litt rart ut for meg. 
Så lenge far da er i sin vanlige jobb og kanskje avvikler noe ferie (som et vanlig arbeidsår) mens mor har ulønnet permisjon så går det da fint? Sånn at vi kanskje får noen uker med ferie sammen da også?

Noen nevnte også til meg at far ikke kan ta gradert, altså 3 dager i uken med permisjon og 2 dager med jobb?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tusen takk! Den planleggeren på NAV sier bare at «mor ikke kan avslutte sin foreldrepengeperiode med utsettelse» og det høres litt rart ut for meg. 
Så lenge far da er i sin vanlige jobb og kanskje avvikler noe ferie (som et vanlig arbeidsår) mens mor har ulønnet permisjon så går det da fint? Sånn at vi kanskje får noen uker med ferie sammen da også?

Noen nevnte også til meg at far ikke kan ta gradert, altså 3 dager i uken med permisjon og 2 dager med jobb?

Mener du at du skal utsette ulønnet permisjon med ferie? Ferie og ulønnet permisjon har ikke nav noe med, det gjelder arbeidsgiver. Eller skulle du ha noe av felleskvoten etter dette? 

Jo, far kan ha gradert permisjon. Kjenner flere som har hatt det 😊

Anonymkode: 3c44d...edb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mener du at du skal utsette ulønnet permisjon med ferie? Ferie og ulønnet permisjon har ikke nav noe med, det gjelder arbeidsgiver. Eller skulle du ha noe av felleskvoten etter dette? 

Jo, far kan ha gradert permisjon. Kjenner flere som har hatt det 😊

Blir først egen permisjon og felleskvoten, så ulønnet permisjon og ferie. Sant, de to siste er bare med arbeidsgiver😊 

Skrevet

Da er det jo ikke noe utsettelse fra din side? 
Så far kan fint ha permisjon, jobb eller ferie samtidig som du har ulønnet eller ferie 😊 Skulle far ha sin permisjon direkte etter du er ferdig med felleskvoten? Hvis ikke må han søke om utsettelse 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er det jo ikke noe utsettelse fra din side? 
Så far kan fint ha permisjon, jobb eller ferie samtidig som du har ulønnet eller ferie 😊 Skulle far ha sin permisjon direkte etter du er ferdig med felleskvoten? Hvis ikke må han søke om utsettelse 

Nei, det skal han nok ikke, så da blir det å søke😊

Tusen takk for hjelp, du aner ikke hvor mye lettere alt ble i hodet litt nå! Har prøvd å lese overalt og å snakke med folk, men blir bare mer og mer forvirret, frem til jeg leser dine svar nå💜

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...