AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Hei. Fikk et skjema der det står «Unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger – svangerskapsrelatert fravær» noen som kan forklare meg hva dette betyr? Og «Ved sykdom som er forårsaket av svangerskapet, og som gir risiko for særlig stort sykefravær, kan arbeidstakeren eller arbeidsgiveren søke om at NAV dekker sykepengene i arbeidsgiverperioden.» Dette er noe jeg skal signere på og levere tilbake til ham.. Er dette positivt for meg? Forstår det ikke helt. Jeg er i uke 13 og har ikke vært syk pga svangerskapet. Er dette i TILFELLE jeg blir langvarig syk i svangerskapet så skal Nav dekke det? Anonymkode: 155dc...ab7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Ja. Arbeidsgiver sparer penger på dette. Alternativet er at du sykmeldes som vanlig uten dette skjemaet og arbgiver må betale mer av lønna til deg. Anonymkode: 0aef1...88b 10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Det er for at arbeidsgiver skal slippe å dekke arbeidsgiverperioden ved sykdom. Det har ikke noe å si for deg, blir det invilget dekker Nav fra dag en ved fravær pga svangerskapet. Anonymkode: d1d5c...c96 9
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 "Tata for now you flang". Anonymkode: 92fa8...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 Er vel egentlig positivt for deg ettersom det er med på å sikre at kvinner som blir syke av graviditeten ikke diskrimineres av arbeidsplassrn 👏 Anonymkode: 1bb47...832 12
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er vel egentlig positivt for deg ettersom det er med på å sikre at kvinner som blir syke av graviditeten ikke diskrimineres av arbeidsplassrn 👏 Anonymkode: 1bb47...832 Er ikke positivt når arbeidsgiver kan be arbeidstaker om å søke om lønn i arbeidsgiverperioden. Har du tillitsvalgte på jobb, ts? En fagforening? Anonymkode: 97996...d71
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hei. Fikk et skjema der det står «Unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger – svangerskapsrelatert fravær» noen som kan forklare meg hva dette betyr? Og «Ved sykdom som er forårsaket av svangerskapet, og som gir risiko for særlig stort sykefravær, kan arbeidstakeren eller arbeidsgiveren søke om at NAV dekker sykepengene i arbeidsgiverperioden.» Dette er noe jeg skal signere på og levere tilbake til ham.. Er dette positivt for meg? Forstår det ikke helt. Jeg er i uke 13 og har ikke vært syk pga svangerskapet. Er dette i TILFELLE jeg blir langvarig syk i svangerskapet så skal Nav dekke det? Anonymkode: 155dc...ab7 Lederen min søkte også. Vil si at NAV betaler penger for fraværet til arbeidsplassen min. Arbeidsplassen plikter normalt å betale de 14 første dagene i sykefraværet. Anonymkode: cff6f...535 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Dette er kun et skjema arbeidsgiver sender inn til NAV hvis du skulle bli sykemeldt løpet av svangerskapet, for å få dekt arbeidsgiverperioden. Du taper ingenting på det, arbeidsgiver betaler uansett de første 16 dagene, men får refundert utbetalingen fra NAV - hvis det er svangerskapsrelatert -, og NAV betaler uansett videre fra dag 17. Dette påvirker ingenting. Du må ikke søke lønn, som påstår over her, du må uansett søke sykepenger når du blir sykemeldt - det er en formalitet, men må gjøres, og gjøres elektronisk på NAV sin nettside. Du blir sykemeldt som vanlig med eller uten dette skjemaet, dette er ene og alene for arbeidsgiver. Jeg hadde dog ikke signert det før det ble reelt, det er ganske fishy å levere deg dette bare fordi du informerte om at du er gravid... For det første kan du falle og brekke en fot i neste uke og bli sykemeldt, da kan ikke arbeidsgiver benyte skjemaet selv om du også er gravid, og for det andre er det frekt. Det er å anta at du hvert øyeblikk leverer inn sykemelding "bare fordi" du er gravid, det kan han tenke så mye han vil men å direkte legge det på et fat for deg - grøss. Bytt arbeidsplass. Anonymkode: fe7e3...e35 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er kun et skjema arbeidsgiver sender inn til NAV hvis du skulle bli sykemeldt løpet av svangerskapet, for å få dekt arbeidsgiverperioden. Du taper ingenting på det, arbeidsgiver betaler uansett de første 16 dagene, men får refundert utbetalingen fra NAV - hvis det er svangerskapsrelatert -, og NAV betaler uansett videre fra dag 17. Dette påvirker ingenting. Du må ikke søke lønn, som påstår over her, du må uansett søke sykepenger når du blir sykemeldt - det er en formalitet, men må gjøres, og gjøres elektronisk på NAV sin nettside. Du blir sykemeldt som vanlig med eller uten dette skjemaet, dette er ene og alene for arbeidsgiver. Jeg hadde dog ikke signert det før det ble reelt, det er ganske fishy å levere deg dette bare fordi du informerte om at du er gravid... For det første kan du falle og brekke en fot i neste uke og bli sykemeldt, da kan ikke arbeidsgiver benyte skjemaet selv om du også er gravid, og for det andre er det frekt. Det er å anta at du hvert øyeblikk leverer inn sykemelding "bare fordi" du er gravid, det kan han tenke så mye han vil men å direkte legge det på et fat for deg - grøss. Bytt arbeidsplass. Anonymkode: fe7e3...e35 Lederen min gjorde dette også og fikk avslag fordi jeg var jo ikke sykmeldt enda. Anonymkode: cff6f...535 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 Så tror ikke det er nødvendig å bytte arbeidsplass på grunn av det altså. Anonymkode: cff6f...535 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så tror ikke det er nødvendig å bytte arbeidsplass på grunn av det altså. Anonymkode: cff6f...535 nei, det viser jo faktisk at de følger ordinære rutiner. det innebærer også at du i større grad faktisk forventer at de tilrettelegger for graviditet og permisjon uten at du må mase og bruke energi på å få det du har krav på. dersom du blir syk har du allerede ordnet dette, og arbeidsgiver må ikke mase på deg da. da kan du fokusere på helse. jeg ser det også som pluss, nav betaler arbeidsplass alt sykdom knyttet til svangerskap. det gjør også at man ikke behøver å føle like dårlig samvittighet dersom man er endel borte da arbeidsplassen får dekket lønnsutgiftene fra nav. du vil ikke merke forskjell. Anonymkode: da685...729 1
Gidavmeg Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke positivt når arbeidsgiver kan be arbeidstaker om å søke om lønn i arbeidsgiverperioden. Har du tillitsvalgte på jobb, ts? En fagforening? Anonymkode: 97996...d71 Hæ? 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Lederen min gjorde dette også og fikk avslag fordi jeg var jo ikke sykmeldt enda. Anonymkode: cff6f...535 Så klart, hva i all verden trodde han skulle skje? 😂 Jeg regnet med at planen var å ha det klart til en sykemelding forelå, men det er tydeligvis arbeidsgivere som har klort seg til stillingen sin, for glup er de ikke i tilfeller som ditt 😅 Anonymkode: fe7e3...e35
Gidavmeg Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 Det betyr bare at jobben din får igjen fra nav om du har fravær i svangerskapet.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #15 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): nei, det viser jo faktisk at de følger ordinære rutiner. det innebærer også at du i større grad faktisk forventer at de tilrettelegger for graviditet og permisjon uten at du må mase og bruke energi på å få det du har krav på. dersom du blir syk har du allerede ordnet dette, og arbeidsgiver må ikke mase på deg da. da kan du fokusere på helse. jeg ser det også som pluss, nav betaler arbeidsplass alt sykdom knyttet til svangerskap. det gjør også at man ikke behøver å føle like dårlig samvittighet dersom man er endel borte da arbeidsplassen får dekket lønnsutgiftene fra nav. du vil ikke merke forskjell. Anonymkode: da685...729 Arbeidstakeren er ikke en gang sykemeldt enda, ergo er det ingen ting for arbeidsgiver å tenke på før om potensielt 6 mnd. Det er ikke en rutine i drt hele tatt, før en eventuell sykemelding foreligger. Anonymkode: fe7e3...e35 1
Gidavmeg Skrevet 8. oktober 2021 #16 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så klart, hva i all verden trodde han skulle skje? 😂 Jeg regnet med at planen var å ha det klart til en sykemelding forelå, men det er tydeligvis arbeidsgivere som har klort seg til stillingen sin, for glup er de ikke i tilfeller som ditt 😅 Anonymkode: fe7e3...e35 Min leder fikk det igjennom før sykemelding på begge mine svangerskap. Da fikk arbeidsgiver igjen fra nav for egenmeldingene mine.
Gidavmeg Skrevet 8. oktober 2021 #17 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Arbeidstakeren er ikke en gang sykemeldt enda, ergo er det ingen ting for arbeidsgiver å tenke på før om potensielt 6 mnd. Det er ikke en rutine i drt hele tatt, før en eventuell sykemelding foreligger. Anonymkode: fe7e3...e35 Der jeg jobbet søkte de for alle med en fang de fikk vite om graviditet. Den fang gjaldt det egenmeldinger og.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #18 Skrevet 8. oktober 2021 Det er frekt å åpenlyst anta at en gravid kommer til å bli sykemeldt, det er diskriminerende å anta slikt og det er ingenting rutine ved det, kun dårlig lederstil. Anonymkode: fe7e3...e35 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #19 Skrevet 8. oktober 2021 Gidavmeg skrev (1 minutt siden): Min leder fikk det igjennom før sykemelding på begge mine svangerskap. Da fikk arbeidsgiver igjen fra nav for egenmeldingene mine. Ja, men da hadde du jo fravær, i form av egenmelding. Ergo noe for arbeidsgiver å få igjen for. Jeez. Anonymkode: fe7e3...e35
Gidavmeg Skrevet 8. oktober 2021 #20 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men da hadde du jo fravær, i form av egenmelding. Ergo noe for arbeidsgiver å få igjen for. Jeez. Anonymkode: fe7e3...e35 Jepp. Men vedtak om at arb giver fikk dekket dette var fattet lenge før fraværet mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå