Gå til innhold

Hva skal følge boligen ved salg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selger. Hva kan jeg ta med meg/ikke ta med meg? Jeg trodde hvitevarer (ikke integrert) fulgte med, men leser nå at det var nye regler fom 2020 om at hvitevarer følger ikke automatisk med?

Hva følger med bolig ved salg når det ikke er avtalt/spesifisert?

-hvitevarer på kjøkken, ikke integrert: kjøleskap, komfyr, oppvaskmaskin

-fryser

-vaskemaskin/tørketrommel

Har jeg forstått det rett med at ingenting av dette skal følge med?

Anonymkode: 853d5...890

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jeg forstått det rett med at ingenting av dette skal følge med?

1. HVITEVARER medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven.

Anonymkode: 0b529...e12

Skrevet

1. HVITEVARER medfølger der dette er spesielt angitt i salgsoppgaven.

Anonymkode: 0b529...e12

Så når det ikke står noe om hvitevarer så medfølger ikke dette, sant?

Sist jeg solgte, for ca 10år siden, så skulle alt sånt medfølge. Motsatt regel enn nå. Alt på kjøkken, pluss Vaskemaskin og veggmontert tv medfulgte også om det ikke stod skrevet at det ikke gjorde det, mens nå medfølger ingenting sånt. 

Skrevet

Nattbordslamper som er festet på veggen over sengen, det medfølger boligen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nattbordslamper som er festet på veggen over sengen, det medfølger boligen?

Eller går dette under «vegglampe»?

11. LYSKILDER. Kupler, lysstoffarmatur, fastmonterte "spotlights", oppheng og skinner med spotlights samt utelys og hagebelysning medfølger. Vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper og lignende som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt følger likevel ikke med.

Skrevet

Spør megleren din

Anonymkode: 0ce2a...c18

• Liker 3
Skrevet

"Alt" kan medtas så lenge det er opplyst i salgsoppgaven.

Anonymkode: dfa59...e8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

"Alt" kan medtas så lenge det er opplyst i salgsoppgaven.

Det jeg spør om er når jeg ikke har skrevet noe spesielt om dette. Hva kan jeg ta med videre evt selge og hva skal stå igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Spør megleren din

Anonymkode: 0ce2a...c18

Jeg spør her fordi flere her sikkert akkurat har vært igjennom salg/kjøp og vet svaret:) prøver å ikke spørre megleren om aaaalt jeg lurer på og kanskje egentlig burde vite. 

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke om det hjelper men det står i den salgsoppgaven med takstrapport o.l. du kan laste ned, iallefall de 5 siste jeg har lest. Sjekk der om du kan :)

typisk at det står at ingen hvitevarer følger med om annet ikke er spesifisert.

Anonymkode: beb27...36f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg spør her fordi flere her sikkert akkurat har vært igjennom salg/kjøp og vet svaret:) prøver å ikke spørre megleren om aaaalt jeg lurer på og kanskje egentlig burde vite. 

Vet du, det er helt i orden å spørre megler om slikt. Du har akkurat brukt mange titalls tusen på vedkommende og slike spørsmål er helt greit å stille. Meglere tolker også disse reglene noe ulikt, så ved å spørre din megler, får du samme svar som kjøperne har fått. 

Anonymkode: b3a70...cf6

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vet du, det er helt i orden å spørre megler om slikt. Du har akkurat brukt mange titalls tusen på vedkommende og slike spørsmål er helt greit å stille. Meglere tolker også disse reglene noe ulikt, så ved å spørre din megler, får du samme svar som kjøperne har fått. 

Hun har jo sagt hun ikke vil. Da prøver vi å hjelpe så godt vi kan vel. Sikkert meglere her og!

• Liker 1
Skrevet

Hun har jo sagt hun ikke vil. Da prøver vi å hjelpe så godt vi kan vel. Sikkert meglere her og!

Noen ganger kan det være greit å høre at det faktisk ikke er å plage megleren å spørre om ting man er usikker på. Det er jeg helt sikker på at en profesjonell megler også ville svart. 

• Liker 4
Skrevet

Noen ganger kan det være greit å høre at det faktisk ikke er å plage megleren å spørre om ting man er usikker på. Det er jeg helt sikker på at en profesjonell megler også ville svart. 

Regelverket er egentlig ganske tydelig på dette. Det er heldigvis ikke noe hver megler bestemmer. Det er tydelig regelverk og skal være likt for alle. Jeg tror jeg har forstått det rett om at ingenting av hvitevarer er inkludert, men jeg ble så overrasket for jeg trodde reglene var like nå som før så ville bare dobbeltsjekke at jeg har skjønt det riktig så jeg ikke gjør noe feil. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2021 den 0.18):

Eller går dette under «vegglampe»?

11. LYSKILDER. Kupler, lysstoffarmatur, fastmonterte "spotlights", oppheng og skinner med spotlights samt utelys og hagebelysning medfølger. Vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper og lignende som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt følger likevel ikke med.

vegglampe

Anonymkode: 14a15...7d5

• Liker 1
Skrevet

Er ikke dette noe som burde vært avklart med megler på forhånd slik at det du ville ta med deg ble spesifisert i salgsoppgaven?

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er ikke dette noe som burde vært avklart med megler på forhånd slik at det du ville ta med deg ble spesifisert i salgsoppgaven?

Det jeg må ha med som er skrudd fast er avklart og spesifisert. Kjøleskap/komfyr/oppvaskmaskin må jeg ikke ha med for det står integrert kjøleskap dit jeg flytter), men jeg tar det med om jeg kan det (det er ganske nytt og greit med et ekstra skap evt så kan det gis til familie for p ha på hytta, jeg vil jo ta det med om jeg har muligheten). Som sagt så hang jeg igjen i 2019 regler og trodde alt av hvitevarer fulgte med, så ville bare høre med dere om jeg forstod 2020 reglene rett. 

• Liker 1
Skrevet

Det som er integrert følger med, resten kan du ta med deg med mindre noe annet er avtalt.

Anonymkode: b35d7...aa9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det som er integrert følger med, resten kan du ta med deg med mindre noe annet er avtalt.

Anonymkode: b35d7...aa9

Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...