Gå til innhold

Bør en 4 klassing få se squid game med foreldrene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, lillevill said:

Den er vel ekstremt voldelig??

Nei ikke ekstremt, ikke noe mer enn en typisk action film

Anonymkode: f1f9f...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blinkie
AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 20.17):

Hva tenker dere? Ser en skole sørpå reagerer på at barna leker rødt lys og later som de blir drept. 

Er dette en passende serie for barn? 

Vil de i det hele tatt forstå serien, når de uke forstår språket? 

Anonymkode: ba85f...cd9

Nei. Ingen barn under 16 år, bør se den serien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk her må jo tulle. Èn ting er at serien viser vold, drap og selvmord, men de morbide spillereglene der de setter mennesker opp mot hverandre på en så horribel måte er ikke barnemat. Det er ikke for barn, og selv ikke en "moden 10-klassing" ifølge sin mamma. Det stemmer heller ikke at man "så like ille eller verre" når man var på den alderen, fordi det slettes ikke fantes slike serier på den tiden. Det vet nå alle sammen. Jeg er selv født i midten av 90-tallet. Jeg er også vokst opp med PC-spill, som slettes ikke er det som er nå til dags. Det er så åpenbart at det ikke bør være nødvendig å påpeke. 

Jeg koste meg med serien, men jeg er et voksent menneske. Som barn spilte jeg rødt lys og krig med andre barn, men med latter. Det å se på en morbid lek ment for voksne har ikke noe med barnelek å gjøre. Som forelder må man av og til være kjip og si nei til barna sine og å sette grenser. Det er derfor du er der. Selv om barnet kan kose seg med serien der og da, så vil det ikke si at barnet er modent nok til å ta til seg alle inntrykkene serien gir. Skjønner ikke hvorfor man tar sjansen med sitt eget barn. 

Anonymkode: 40a3e...46a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk her må jo tulle. Èn ting er at serien viser vold, drap og selvmord, men de morbide spillereglene der de setter mennesker opp mot hverandre på en så horribel måte er ikke barnemat. Det er ikke for barn, og selv ikke en "moden 10-klassing" ifølge sin mamma. Det stemmer heller ikke at man "så like ille eller verre" når man var på den alderen, fordi det slettes ikke fantes slike serier på den tiden. Det vet nå alle sammen. Jeg er selv født i midten av 90-tallet. Jeg er også vokst opp med PC-spill, som slettes ikke er det som er nå til dags. Det er så åpenbart at det ikke bør være nødvendig å påpeke. 

Jeg koste meg med serien, men jeg er et voksent menneske. Som barn spilte jeg rødt lys og krig med andre barn, men med latter. Det å se på en morbid lek ment for voksne har ikke noe med barnelek å gjøre. Som forelder må man av og til være kjip og si nei til barna sine og å sette grenser. Det er derfor du er der. Selv om barnet kan kose seg med serien der og da, så vil det ikke si at barnet er modent nok til å ta til seg alle inntrykkene serien gir. Skjønner ikke hvorfor man tar sjansen med sitt eget barn. 

10-åring* skulle det stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her har størsteparten av klassen til sønnen sett den serien, de går i 7 kl… jeg valgte å se ca 10 min av den sammen med han, for jeg visste at dette ikke var en serie for han. Vi ble veldig enige om at dette var dårlig underholdning. Tror ikke dere som velger å sette ned foten om denne serien aner hvor barna/ ungdommene deres får sine impulser i fra, tiktok, YouTube mm det er null problem for de å finne klipp fra dette andre steder enn Netflix. Har dere så «god» kontroll som dere tror. Som flere her skriver så fører gjerne nekt uten en god forklaring til å det ses i skjul, barnet har gjerne venner som kanskje ikke har samme grenser som ditt barn. Jeg har tro på dialog og bevisstgjøring på hva er dette fenomenet. 

Anonymkode: 23204...25c

Det er nå en grunn til at flesteparten i klassen hans har sett den, og det er jo det at når så mange får lov til å se på det hjemme, så vil jo alle gjøre det for å ikke være utenfor. "Alle" snakker om det, og "alle" spiller spillene i serien og har referanser og ler. Det er ikke rart at de andre barna vil henge seg på, og da er det viktig å være den som tar et tak og setter seg ned med barnet sitt. Veldig fint at du prater og har en dialog, og jeg tror nok at det er mange som ikke får med seg alt barna gjør, men her er det åpenbart en kultur for at mange foreldre synes det er helt ok at 5-klassinger ser på serien, og det er et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg barn så jeg burde vel strengt tatt ikke uttale meg i denne tråden, men men.. Jeg tenker at noe av det som gjør serien problematisk er at den har en dypere mening, som barn ikke har noen forutsetninger å forstå. Dermed fremstår det hele som totalt meningsløs vold. Samtidig er serien så ekstrem at den blir absurd, og dermed blir det kanskje ikke like ille som å se mer virkelighetsnære actionfilmer/serier det er mulig å leve seg inn i. 

Anonymkode: bd3a4...566

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

er du dum ja, greit og vite

Anonymkode: c1705...1af

Hver gang du kommenterer så beviser du bare at jeg har rett om deg igjen og igjen..😆👏🏻👏🏻

Anonymkode: e1694...2fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 20.19):

Når jeg var barn lekte man krig eller cowboy og indianer og lekte at man var død. Hvor var krenkepolitiet da? 

Anonymkode: 80c6e...650

Hilsen Gunda 72 år eller?

Anonymkode: eb9fa...5f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serien har et tydelig voksenbudskap pg en svart humor som barn rett og slett ikke forstår. Jeg ser derfor ikke poenget i at barn skal se serien, når de ikke har grunnlag for å forstå. 

Jeg tror generelt unger tåler å se litt blod, vold og gørr uten å ta skade av det, så det er ikke hovedproblemet mitt med å vise den til barn. Jeg har derimot et problem med at ungene blir vist en bitende samfunnskritikk de ikke forstår og moralske dillemanner de ikke kan sette seg inn i. Det er for avanserte temaer for en liten person tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 21.08):

Min 11-åring leser fint underteksten på engelsk. 13-åringen også. Fucking Åmål vil jeg ikke la dem se.

Anonymkode: 6257d...765

Hvorfor ikke? Er du redd de skal bli homofile eller? Og hva hadde i så fall problemet vært om de var homofile? De blir uansett ikke homofile av en film, så der kan du ta det helt med ro. Fucking Åmål er faktisk en veldig viktig film, like viktig nå som da. Fin er den også og morsom. Så hvorfor unner du ikke barna dine å se den? 

Anonymkode: 2ed3c...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...