Silva Pluvialis Skrevet 8. oktober 2021 #101 Del Skrevet 8. oktober 2021 Hannah80 skrev (1 minutt siden): Jeg er omvendt. Blir det for virkelighetsfjernt, så er det ikke gøy lenger. 😀 🤭 Jeg takler dårlig å se på vold, men hvis det er veldig fjernt fra virkeligheten så klarer jeg å distansere meg mer. Jeg liker filmer med demoner, magiske elementer, m.m, som insidious, the conjuring osv. 🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #102 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får være opp til de enkelte foreldre det selvsagt. Min 11-åring og 13-åring har sett serien sammen med meg. Ikke noe problem. Spennende serie. Anonymkode: 6257d...765 Fy søren jeg misliker slike som deg veldig sterkt.... Anonymkode: bae81...fbe 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #103 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min tiåring har sett den. Han så den samme dag den kom på Netflix, uten å spørre oss om lov. Men virker ikke som det har gjort noe inntrykk på han Anonymkode: b5f69...4a3 Verden har bare blitt så syk at jeg fatter det ikke...Skjønner dere ikke hvorfor slike som Anders B B vokser frem?? SKJØNNER dere ikke at alt man ser, forblir i vårt minne for alltid? At det barn ser kan i høyeste grad påvirke? Fy f for noen syke foreldre det er her inne. SKAM DERE og ta et foreldrekurs!!!! Anonymkode: bae81...fbe 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 8. oktober 2021 #104 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min tiåring har sett den. Han så den samme dag den kom på Netflix, uten å spørre oss om lov. Men virker ikke som det har gjort noe inntrykk på han Anonymkode: b5f69...4a3 Det er jo nettopp dette du skriver her, som er skremmende. Serien gjorde ikke noe inntrykk på 10-åringen. Da har han allerede blitt veldig "herdet", hvis ikke skytemassakrer gir noe inntrykk. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #105 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Squid game er ikke ekstrem vold. Hostel er såå mye verre, på så mange måter! Min 12 åring har sett squid game nå. Vi hadde fin dialog underveis. Han måtte feks si ifra hvis han følte at noe var spesielt ekkelt eller gav ham en dårlig følelse. Han sa at "det er jo ikke på ekte, mamma!" og har ikke blitt påvirket på noen måte etterpå. Sover godt, leker og trener som før, eneste er at rødt lys plutselig har blitt veeldig populært igjen🤣 Dette er etter min mening ingen big deal for et normalt robust og empatisk barn. Mitt barn får veldig lett vondt inni seg hvis noen ekte personer ikke har det bra, eller han synes synd på de av en eller annen grunn. Men squid game var kun underholdning. Anonymkode: 81953...fba Så naiv og lite opplyst du er. God bedring Anonymkode: bae81...fbe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #106 Del Skrevet 8. oktober 2021 Nei. Absolutt ikke. Min datter på 12 fikk også et nei. Anonymkode: 8fbb9...261 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #107 Del Skrevet 8. oktober 2021 Det er noe veldig mørkt med denne serien. Menneskesynet de som styrer spillet har. Ser på mennesker som brikker i et spill, de bare kan blaffe ned så blodet og verre ting spruter. Jeg tror dette gjør noe med et barnesinn som enda skal utvikle empati. Har sett serien med min samboer og vi liker den. Men det er virkelig ikke en serie for barn! Anonymkode: 2dd97...0af 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #108 Del Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da jeg gikk på barneskolen så vi på Ringenes Herre og Narnia. Det gikk bra med oss Anonymkode: 07c65...965 Såklart går det bra når man ser filmer med 11 års grense (som man da vel hadde lov til å se på kino som 8-åringer med foreldre). Disse filmene er begge åpenbare eventyrfilmer, det som er av vold er veldig upersonlig, alt handler om kampen mellom det gode og det onde, og selv krig gjøres storslagent og episk, men samtidig fremstilles det ikke som noe man gjør uten tap og sorg heller. På alle måter filmer som passer godt for barn og unge, selv om noen var imot aldersgrensa den gangen husker jeg. Squid game er mye verre. Her er det ingen eventyr, bare en serie om hvor jævlig livet kan være, hvor desperate mennesker kan bli. Og også en serie som bruker kontrasten mellom brutale drap og pastellfarger + uskyldige barneleker til å sjokkere mer. Masse scener hvor man ser desperasjonen til noen som er i ferd med å dø en meningsløs død fra sitt meningsløse liv. Om barna catcher hele innholdet er det jo bare en sykt deprimerende film, før ungdomsskolen er man definitivt ikke moden til å ta innover seg hvor jævlig livet kan være. Men barn flest vil sikkert bare se det som en underholdende spenningsserie som er som et spill- hvem klarer seg uten å dø denne gangen? Og den type herding - å se sånne scener uten den empatien og smerten jeg vil anta de fleste voksne får av å se folk i en så håpløs situasjon- det tror jeg ikke er spesielt sunt før man er litt mer moden. Anonymkode: bff57...697 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #109 Del Skrevet 9. oktober 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja, hva skal vi med aldersgrenser for noe som helst egentlig? Sett åtteåringen bak rattet og la ham ta seg en tur, han er voksen for alderen, sikkert. Nå er ikke aldersgrenser på film/serier eller spill påbudte grenser da, de er bare anbefalte... Anonymkode: f1f9f...800 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #110 Del Skrevet 9. oktober 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Eventuelt fremmede som ønsker det beste for barn sånn generelt, og ikke synes at ekstrem vold er noe barn skal se. Anonymkode: c42c2...539 Squid game er voldelig, men den viser ikke ekstrem vold Anonymkode: f1f9f...800 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #111 Del Skrevet 9. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Da er vel din 13-åring psykisk utviklingshemmet? Det er ikke vanlig at en 13-åring ikke får til å lese undertekster. Anonymkode: 946ff...b63 Dummeste jeg har lest på KG (og det sier ikke litt) Er ganske mange voksne som ikke får med seg alt av undertekster og mange land dubber, og de fleste amerikanere liker jo ikke "foregin movies and subtitles" Anonymkode: f1f9f...800 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #112 Del Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Squid game er voldelig, men den viser ikke ekstrem vold Anonymkode: f1f9f...800 Hva tenker du er skillet mellom noe som er voldelig og ekstrem vold? For meg er voldelige ting noe med vold i "naturlige" settinger. Altså folk som blir banket opp, eller skutt kjapt uten at det spruter masse blod overalt, evnt krigsscener litt fra avstand - alt dette er voldelig. Men 200 personer som plaffes ned som om de var dyr av folk som ikke bryr seg, nærbilder av ansiktene til folk idet de skal bli skutt, sakte-film-visning av blod som spruter i alle retninger fra folk som blir skutt i alle retninger enten fra avstand eller på kloss hold, folk med ihjelrevne kropper som bønnfaller andre om hjelp for så å bli skutt. Volden er litt av poenget, det skal være brutalt, grufullt og grotesk. På hvilken måte er dette ikke ekstrem vold? Anonymkode: bff57...697 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #113 Del Skrevet 9. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Skjønner dere ikke hvorfor slike som Anders B B vokser frem?? Jo og det er ikke pga film eller spill Anonymkode: f1f9f...800 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 9. oktober 2021 #114 Del Skrevet 9. oktober 2021 Serien er så langt relativt tam, er bare på episode fem da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #115 Del Skrevet 9. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hva tenker du er skillet mellom noe som er voldelig og ekstrem vold? For meg er voldelige ting noe med vold i "naturlige" settinger. Altså folk som blir banket opp, eller skutt kjapt uten at det spruter masse blod overalt, evnt krigsscener litt fra avstand - alt dette er voldelig. Men 200 personer som plaffes ned som om de var dyr av folk som ikke bryr seg, nærbilder av ansiktene til folk idet de skal bli skutt, sakte-film-visning av blod som spruter i alle retninger fra folk som blir skutt i alle retninger enten fra avstand eller på kloss hold, folk med ihjelrevne kropper som bønnfaller andre om hjelp for så å bli skutt. Volden er litt av poenget, det skal være brutalt, grufullt og grotesk. På hvilken måte er dette ikke ekstrem vold? Anonymkode: bff57...697 Ekstrem vold får 18 års anbefalt grense i Norge. Squid game er voldelig ja og jeg synes ikke det er noe for under 14 og se, men det er ikke ekstrem vold, Hostel som blir nevnt her går under det. Anonymkode: f1f9f...800 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 9. oktober 2021 #116 Del Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når jeg var barn lekte man krig eller cowboy og indianer og lekte at man var død. Hvor var krenkepolitiet da? Anonymkode: 80c6e...650 Det er noe helt annet en realistisk drapsscener med fake blod og spesial effekts. Det må du da skjønne! Har du aldri sett en moderne voldelige serier/filmer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #117 Del Skrevet 9. oktober 2021 Jeg husker jeg så Fluenes herre da jeg var rundt 10-11 år. Den gjorde meg kjemperedd og tankene på at ondskap kan vokse frem av desperasjon gikk skikkelig inn på meg. Nå er denne serien ikke like realistisk, men har likevel slike elementer. Anonymkode: 2d21d...e56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #118 Del Skrevet 9. oktober 2021 Jeg tror det er forskjell på gutter og jenter. Gutter (og spesielt den yngre generasjonen i dag som ofte har fri oppdragelse og lite konsenkvenser) lar seg nok mer påvirke og tøffer seg mer. Som barn (jente) så elsket jeg Braindead og 2001; A Space Odyssey. Filmer barn absolutt ikke bør se, men det gikk helt fint og jeg visste jo at at det var fiksjon selv om noen av scenene var ganske absurde. Foreldrene mine var og er heller ikke uintelligente på noen som helst måte. Men så var det kanskje litt annerledes på sent 80 og begynnelsen av 90 tallet. Squid Game påvirker nok gutter i langt større grad, og jeg ville nok ikke latt en 4 klassing sett serien. Men det er jo også gjerne gutter som har lyst til å se den siden kompiser har sett det og de vil være med i gjengen. Anonymkode: 927f7...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CorvusCorax Skrevet 9. oktober 2021 #119 Del Skrevet 9. oktober 2021 Nei, absolutt ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #120 Del Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Verden har bare blitt så syk at jeg fatter det ikke...Skjønner dere ikke hvorfor slike som Anders B B vokser frem?? SKJØNNER dere ikke at alt man ser, forblir i vårt minne for alltid? At det barn ser kan i høyeste grad påvirke? Fy f for noen syke foreldre det er her inne. SKAM DERE og ta et foreldrekurs!!!! Anonymkode: bae81...fbe Nå vokste nok ABB heller frem på grunn av ganske ekstem omsorgssvikt og sannsynligvis seksuelle overgrep i sin barndom. Han hadde også en mor som hadde opplevd det samme selv. Det at ingen tok ham ut av hjemmet, er det som ble hans bane. At han sikkert ble skadet av diverse han så på nettet senere, handler om at han allerede var forkvaklet. Hvor mange eksempler har du på sosiale, ressurssterke og skoleflinke mennesker som ble gærne av én voldelig serie? Anonymkode: 81953...fba 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå