AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg prøver å finne mer informasjon om det å jobbe som bakkemannskap / lufthavnbetjent på flyplass, så håpet på at noen her kanskje har erfaring. Har ikke funnet så mye ved å google annet enn at man helst burde ha førerkort, at det ikke krever utdanning og at det er dårlige arbeidstider. Er det noen som har erfaring? Hva går arbeidsoppgavene ut på, hvordan oppleves jobben, hva er de positive og negative sidene? Anonymkode: d04d4...62c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Krever plettfri vandel, førerkort, ofte ukurante skifttider, kan være bedrifter som ikke er så fryktelig nøye på å følge norsk avtaleverk og tariff, null forskjell på hverdager og helligdager (flyene går jo uansett), mye utskifting av folk, mange som ikke prater så godt norsk, som lett kan føre til dårlig arbeidsmiljø. Anonymkode: 3037a...8a2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Krever plettfri vandel, førerkort, ofte ukurante skifttider, kan være bedrifter som ikke er så fryktelig nøye på å følge norsk avtaleverk og tariff, null forskjell på hverdager og helligdager (flyene går jo uansett), mye utskifting av folk, mange som ikke prater så godt norsk, som lett kan føre til dårlig arbeidsmiljø. Anonymkode: 3037a...8a2 Dårlig norsk fører til dårlig arbeidsmiljø? 🤣 ok Anonymkode: 31eff...e41
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dårlig norsk fører til dårlig arbeidsmiljø? 🤣 ok Anonymkode: 31eff...e41 Det kan jo gjøre det hvis det blir dårlig kommunikasjon og mye misforståelser. Det kan rett og slett være farlig. Anonymkode: 59128...947
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dårlig norsk fører til dårlig arbeidsmiljø? 🤣 ok Anonymkode: 31eff...e41 Litt uheldig formulering der ja. Tenkte vel mer på det med mye utskifting. Men det er klart at kulturforskjeller også kan sette preg på arbeidsmiljøet. Anonymkode: 3037a...8a2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Anbefaler å jobbe direkte for f.eks Sas og ikke for ert firma som er leid inn av div. Flyselskap. Min erfaring er er de betaler kjempe dårlig, svært dårlige arbeidstider, snyter for timer og overtid, skriver aldri skademelding. Pga alt dette er det svært stor gjennomtrekk i bransjen. Anonymkode: d7e4b...b27
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Du må ha førerkort ja, plettfri vandel og helst egen bil med mindre du bor i gåavstand da man ofte begynner 5 på jobb. Anonymkode: d7e4b...b27
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må ha førerkort ja, plettfri vandel og helst egen bil med mindre du bor i gåavstand da man ofte begynner 5 på jobb. Anonymkode: d7e4b...b27 Ikke bare kl 5. Har vært borte i 24-09, 02-11, 04-13 osv. Sånne skift som på sikt ødelegger helsa di og kun er lagt opp etter når det trengs fremfor å legge opp en løsning som også tar hensyn til de ansatte. Anonymkode: 3037a...8a2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 Lufthavnbetjenter har gjerne ulik utdanning, de kan være elektrikere, mekanikere, brannmenn, snekkere e.a. Ingen utdanning er egentlig påkrevd, men er du nevenyttig og kan et håndtverk er det lettere å få jobb. Du må ha førerkort, og har du for lastebil/tyngre maskiner er det et pluss. Det er skiftarbeid, og de fleste flyplasser er åpne hele året. Er man ansatt av Avinor, følges AML og regelverk, man får flere goder gjennom jobben, og selvsagt godt betalt på helligdager og ukurante arbeidstider. Flyplasser som ikke er drevet av Avinor vet jeg lite om. Arbeidet går ut på å drifte lufthavna og sørge for at alt virker som det skal. Det er mye sjekking og skifting av lys (derfor er elektrikere ettertraktet), vedlikehold av biler og maskiner (bilmekanikere), brøyting og inspeksjon av rullebane, tanking av fly, og hjelpe til med alt mulig som kan oppstå av små og store ting. Man må trene en del (gjøres også i arbeidstida) da det er fysiske krav som må opprettholdes (om man f.eks må redde personer ut av et havarert fly). Anonymkode: c6af9...540
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå