AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Hei! Synes du som mamma/pappa i barnehagen det er vanskelig og passe på at barnet ditt har alt av klær og utstyr nødvendig for en aktiv dag i barnehagen? Jeg jobber i barnehagen og kjenner jeg er så lei av barn som mangler ditt og datt i barnehagen, klær som ikke er merket og dresser/regntøy som mangler fotstrikker. Vi nevner det overalt, i månedsbrev, i felles meldinger og direkte til den det gjelder, men visse foreldre klarer fortsatt ikke og følge det opp. Dersom man får vått tøy med seg hjem en dag, kan det ikke være supervanskelig å ta med tilsvarende tilbake dagen etter. Vi har ikke bytteklær i barnehagen, det er kjedelig når et barn mangler en lue eller noe varmt å sove i, fordi de ble våte gjennom når de var ute å lekte. Jeg mener absolutt ikke og være stygge mot noen foreldre her, men dette handler til syvende og sist faktisk om hvordan barnet har det i barnehagen. Hilsen litt oppgitt barnehagelærer Anonymkode: 73749...dde 18
Mellion Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Hei! Jeg synes det ikke er vanskelig og ha oversikt over mitt barn sine klær og utstyr i barnehagen, men jeg er barnehagelærer jeg også 😋 hadde en ganske flink foreldregruppe sist. Der manglet det ikke noe, men kvaliteten var ikke altid med. En tynn høst lue funker ikke i 15 - 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Generelt sett ikke vanskelig, men det ble mye vanskeligere etter at koronarestriksjonene gjorde at vi ikke fikk komme inn og se over hva som var i garderoben. Det var tydelig at det var vanskeligere for barnehagen også, vi opplevde at flere ting bare ble borte, selv om det aldri hadde vært et problem før. Hvis deres barnehage er tilbake til normalen (det er vel de fleste nå), burde det ikke være så vanskelig. Husk likevel på at noen familier har genuint dårlig råd, og kanskje sliter med å få kjøpt flere par vanntette sko i tide og så videre. Anonymkode: 14ef0...d2a 18
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har forstått at det er ett problem i barnehagen jeg har barna i. Vi får stag fellesmeldinger om at det mangler skiftetøy, husk å ha votter, solhatt, solkrem (alt ettersom årstid) osv på plassen til barnet. Jeg er nok i overkant nøyen selv så disse fellesmeldingene oppleves som unødvendige og forstyrrende. Kanskje det hadde vert mer effektivt å ta det med de det gjelder? Så føler foreldrene kanskje mer på det også. Når disse fellesmeldingene kommer så føles det sikker litt sånn «jaja, det er ikke bare vi». Uansett, jeg forstår at det er frustrerende. Det er jo trossalt barna det går utover. Jeg var og hentet her en dag da en ansatt måtte bytte på ett barn som var blitt vått ute i lek. Hylla til barnet var full i bytteklær den, men det var sommerklær. Barnet måtte ha på t skjorte med strikket genser over, ikke særlig behagelig vil jeg tro. Har selv to barn og full jobb, likevel har jeg gode rutiner på at når jeg får pose med vått tøy hjem finner jeg frem nytt med en gang og legger klart i sekken. Hver gang vi kjøper nye klær eller i sesongskifter ser jeg over alt og merker med navn. Alltid 3 skift liggende i barnehagen til en hver tid. Jeg gjør det jo for barna mine sin del, det viker som enkelte tror at det er noe de må gjøre for de ansatte i barnehagen.. Anonymkode: d1a0e...816 10
emlia Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 Syntes heller ikke det var vanskelig, tok et kjapt overblikk ett par dager i uka. Fikk ungen vått/skittent tøy med hjem, la jeg alltid klart tilsvarende skift i sekken med en gang jeg kom hjem. Det jeg derimot syntes var irriterende, var at jeg la så mye penger ned i godt utstyr som fungerte utmerket i helgene hjemme. I barnehagen kledde ungen seg selv, og det er bra, men med litt hjelp eller et blikk fra de voksne, kunne de sjekket at strikken var under skoen, og dressen trukket godt over. Da hadde man sluppet våte sko, og spart et bukseskift pga. vann inn i benet på dressen. 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Både og.. Siste 1,5 året har jeg hatt hjemmekontor er det jeg som både levdrer og henter, og da har jeg full kontroll! Vet akkurat hva dom ble med hjem i går, og tar med tørt neste dag. Men tidligere når jeg leverte og mannen hentet syntes jeg det var vanskelig. Mannen la ikke klærne der jeg forventet. Noe ble hengt opp til tørk, noe lå i skuffen, noe hang i gangen, noe lå i skittentøyet, noe lå i bilen hans og noe lå i en krøll under trappa/senga eller hvor enn barnet fant det for godt å kle av seg. Da var det umulig for meg å vite hva jeg skulle ta med neste morgen. Mannen husket ikke når jeg spurte ham, og han klarte tett å slett ikke å huske på at jeg ville ha alt han kom hjem med på et fast sted. Spurte jeg hvor regnbuksen var, svarte han at han ikke husket å ha sett den, så den ligger i barnehagen. (Sannheten var kanskje at den lå ute på terassen) Hodet og fokuset hans var bare et helt annet sted når han kom hjem sliten etter en lang arbeidsdag, hadde stresset for å hente barna, skulle kle av 2 slitne barn og begynne på middagen. Forståelig nok. Så da gikk det som det gikk, og det hende at barnet manglet noe (eller fikk med alt for mye) i barnehagen. Anonymkode: 5f3b0...e73 7
Lorieen Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Tips: Ta med ALT av klær og utstyr hjem hver fredag. Se over størrelser og om det passer for årstiden, bytt ut manglende fotstrikker, vask det som trenger å vaskes og fyll på med det som evt. mangler. Jeg tar med alt hjem minst to-tre ganger i uka og oppdaterer skiftetøy o.l. Men jeg er barnehagelærer sjøl og vet hvor frustrerende det er at ting mangler. Hilsen fembarnsmamma og barnehagestyrer. 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Nei, ikke egentlig. Utfordringen min var mer at det ikke var plass til særlig byttetøy i garderoben. Men er det ikke bedre å ta dette på jobb enn KG? Anonymkode: 36967...f00 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 Har full kontroll, men forstår at ikke alle er som meg. Min mann f. eks er håpløs. Har også en venninne som støtt og stadig surrer, men hun er god på bunn 😅 Er et gjentagende problem i barnehagen her også. Kanskje folk ikke er flink nok til å ha en rutine på det? 🤷♀️ Anonymkode: cb0b3...f0b 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 Forstår godt at fellesmeldinger blir slitsomt for de foreldrene som faktisk er flinke til å følge opp. Jeg og mine kollegaer bør bli flinkere til å ta det direkte opp med de det gjelder. Jeg tror også det lønner seg å ta et kjapt overblikk hver gang du henter/leverer, da blir det aldri helt tomt i kassen. Jeg forstår godt også foreldres frustrasjon når ansatte lar barna kle på seg helt selv. Jeg jobber på småbarns avdeling og jeg er alltid nøye med å kle på barna ordentlig, ta strikken under skoen/støvelen, så holder barna seg tørre og varme lengre. Priser meg lykkelig over tipset om å ta med ALT hjem på fredagen. De foreldrene som gjør dette er virkelig gull verdt og vi som jobber i barnehagen setter pris på det. Barn vokser veldig fort og det er fort gjort å glemme ut å sjekk størrelsen på bodyen som ligger i byttekassen feks. Jeg vil også tro at noen folk ikke klarer å ha en rutine på det, noen er mer surrete/vimsete enn andre og noen forstår kanskje ikke hvor mye barnehagebarn er ute, kanskje de har en kontorjobb? -TS Anonymkode: 73749...dde 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg tenker at alle kan gå tom for byttetøy. Jeg både jobber i barnehage og har barn i barnehagen selv, og det hender det går tom for byttetøy selv om jeg prøver å følge med. Det som derimot skurrer mer for meg, er når vi ber foreldrene komme med nytt byttetøy, så kommer de med bodyer i str. 74 til en 2-åring eller andre klær som er så små at det er klin umulig å presse barna inn i dem. Eller når vi sier det begynner å bli kaldere og barna må ha luer, så leverer foreldrene luer som er altfor små. Jeg har også seksåringer som blir levert med vintervotter i str. 2 år, og barn som går med støvler som er fire nummer for små. Jeg er faktisk sjelden borti foreldre som uoppfordret har med nytt yttertøy eller nye sko i riktig størrelse uten at vi har måttet gi beskjed. Anonymkode: c3892...ee5 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 Forsøker å holde god kontroll, men opplever noen ganger ar ting bare er borte fra skifteskuffen i en ukes tid for så å dukke opp igjen, og det gjør jo at jeg tror vi har mer enn vi faktisk har. Skjønner ikke helt hvorfor det stadig skjer, men mistenker jo at det lånes bort til andre som har mindre skift. Og det synes jeg egentlig ikke er helt greit. Anonymkode: 953ce...b91 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg skjønner ikke at foreldrene ikke klarer tenke at barna må ha klær nok/riktig type klær jeg. At det ikke er logisk at de må ha regntøy og støvler når det regner, eller at de trenger lue og votter når det er kaldt, og ull eller fleece under tynn dress liksom. Det kommer liksom ikke automatisk (unntatt noen) selvom været skulle tilsie det, vi MÅ liksom sende ut melding om at «nå er det kaldt, nå trenger barna vinterdress» liksom… Skjønner de ikke at det går utover barna deres? At de må fryse når vi er ute? Anonymkode: 51938...910 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hei! Synes du som mamma/pappa i barnehagen det er vanskelig og passe på at barnet ditt har alt av klær og utstyr nødvendig for en aktiv dag i barnehagen? Jeg jobber i barnehagen og kjenner jeg er så lei av barn som mangler ditt og datt i barnehagen, klær som ikke er merket og dresser/regntøy som mangler fotstrikker. Vi nevner det overalt, i månedsbrev, i felles meldinger og direkte til den det gjelder, men visse foreldre klarer fortsatt ikke og følge det opp. Dersom man får vått tøy med seg hjem en dag, kan det ikke være supervanskelig å ta med tilsvarende tilbake dagen etter. Vi har ikke bytteklær i barnehagen, det er kjedelig når et barn mangler en lue eller noe varmt å sove i, fordi de ble våte gjennom når de var ute å lekte. Jeg mener absolutt ikke og være stygge mot noen foreldre her, men dette handler til syvende og sist faktisk om hvordan barnet har det i barnehagen. Hilsen litt oppgitt barnehagelærer Anonymkode: 73749...dde Er mer oppgitt over å få kjeft av en tilfeldig ansatt pga feile klær til et eller flere av barna mine når det er de som surrer. Klærene ligger i ziplock poser tydelig merket hvilket av barna klærene tilhører Anonymkode: 7662c...d98 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #15 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg forstod først at dette var et problem etter at jeg fikk skikkelig skryt for å alltid ha alt av klær og utstyr på plass. For meg er det en selvfølge.. Har opplevd flere ganger at andre barn har måtte låne klær av mine barn! Som regel får vi dem tilbake, men noen ganger blir de tatt med hjem og aldri sett igjen. Anonymkode: 94c28...101 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #16 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hei! Synes du som mamma/pappa i barnehagen det er vanskelig og passe på at barnet ditt har alt av klær og utstyr nødvendig for en aktiv dag i barnehagen? Jeg jobber i barnehagen og kjenner jeg er så lei av barn som mangler ditt og datt i barnehagen, klær som ikke er merket og dresser/regntøy som mangler fotstrikker. Vi nevner det overalt, i månedsbrev, i felles meldinger og direkte til den det gjelder, men visse foreldre klarer fortsatt ikke og følge det opp. Dersom man får vått tøy med seg hjem en dag, kan det ikke være supervanskelig å ta med tilsvarende tilbake dagen etter. Vi har ikke bytteklær i barnehagen, det er kjedelig når et barn mangler en lue eller noe varmt å sove i, fordi de ble våte gjennom når de var ute å lekte. Jeg mener absolutt ikke og være stygge mot noen foreldre her, men dette handler til syvende og sist faktisk om hvordan barnet har det i barnehagen. Hilsen litt oppgitt barnehagelærer Anonymkode: 73749...dde Forstår frustrasjonen. Har barn som skal begynne i barnehagen senere i oktober. Har du konkrete tips til merker og hva et barnehagebarn bør ha? Anonymkode: 3ebba...df5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #17 Skrevet 8. oktober 2021 Dette er en stor utfordring! Noen foreldre klarer rett og slett ikke å følge opp ift klær og utstyr barna trenger i barnehagen. Veldig leit for de barna som stadig mangler votter, regnbukse, varm genser, sokker, tursekk ol. Foreldrene får direkte beskjeder om at barnet mangler div, men klarer likevel ikke å følge opp. Dette er gjerne fullstendig oppegående folk også. Forventer de at vi skal skaffe klær og utstyr til barna deres, eller hva er greia? Anonymkode: 0d45b...923 1
Era Vulgaris Skrevet 8. oktober 2021 #18 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Generelt sett ikke vanskelig, men det ble mye vanskeligere etter at koronarestriksjonene gjorde at vi ikke fikk komme inn og se over hva som var i garderoben. Det var tydelig at det var vanskeligere for barnehagen også, vi opplevde at flere ting bare ble borte, selv om det aldri hadde vært et problem før. Hvis deres barnehage er tilbake til normalen (det er vel de fleste nå), burde det ikke være så vanskelig. Husk likevel på at noen familier har genuint dårlig råd, og kanskje sliter med å få kjøpt flere par vanntette sko i tide og så videre. Anonymkode: 14ef0...d2a Jeg tenkte akkurat på det samme. Koronatiden har gjort det veldig utfordrende for foreldre å holde oversikt over klær og utstyr i barnehagen, og det har ført til merarbeid for oss ansatte også. Herlighet, for et kaos garderoben vår var en periode i vinter/vår! Hos oss får foreldrene fortsatt ikke lov å komme lenger inn enn grovgarderoben, så vi er ikke helt på normalen enda, men det begynner å hjelpe på. Og hvis det er noen barn som mangler noe, sier vi bare i fra, og da ordner det seg som regel ganske kjapt. Det er kun et fåtall som ikke klarer å sørge for at barna har alt de trenger, og det er ofte en av flere bekymringer rundt enkeltbarn. De aller fleste sørger for barna sine så godt de kan, er min erfaring. 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #19 Skrevet 8. oktober 2021 Ja det er vanskelig. Har tvillinger på 2 år. De har 3 steder klær blir oppbevart hver, garderoben er alltid stappfull av barn som skal ut + voksne som henter 15:30, så det er nesten umulig å komme til. I neste garderobe står vogner å sperrer for skapene. På badet er det greit å komme til men ofte 3-4 unger som blir byttet på. Tvillingene har ingen av hyllene/skapene siden av hverandre. Glad de ansatte sier fra jeg - fort gjort å glemme noe. Takk Anonymkode: cbe17...181 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #20 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg er barnehagelærer og har barn selv. På jobb går vi over kurvene støtt og stadig og sender ut melding til de det gjelder. Enda evner de ikke å ta med det som trengs. Ser det blir nevnt dårlig råd her, og det er forsåvidt greit, men da bør man være litt føre var mtp innkjøp eller sparing. Beklager, men vi ber ikke om ting for morroskyld, men fordi barnet har behov for det. Selv pleier jeg å ta et kjapt overblikk når jeg henter. Også tar vi med alt utetøy hjem i helgene. Mye fordi vi bruker det hjemme, men også fordi vi får vasket og gått gjennom alt. Anonymkode: eb5bd...8a1 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå