Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var vist fugleinfluensaviruset mutert, og kan smittes over til mennesker...

Hva er deres tanker om den muligens kommende epedemien/pandemien?

Selv er jeg vettskremt. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vi ikke hørt dette før?

Er ikke mer skremt enn jeg var sist gang fugleviruset var fremme i media.

Skrevet

Enig med Mummitrollet!

Lar meg sjelden skremme av slike nyheter.

Gjest gotthard
Skrevet

leser du vg/dagbladet og ser nyheter på tv2 så skal vi alle forsvinne snart av et eller anet hele tia.

var ikke lenge siden sist vi skulle gå under pga fugleviruset heller.

døde av teror er vi snart, orkaner og klodens undergang nermer seg osv osv.

trøst deg med at dø skal du uanseth, spørsmålet er bare hvordan og når, og hverken aviser eller tv er no serlig flinke til og fortele deg det.-

nyt livet du og ikke tenk på de som prøver og selge nyheter.

Skrevet
Da var vist fugleinfluensaviruset mutert, og kan smittes over til mennesker...
Og sånn blir ei fjær til et helt hønseri.

Det har ikke mutert. Alltid en fordel å lese hele artikkelen før man trekker konklusjon.

Skrevet
Og sånn blir ei fjær til et helt hønseri.

Det har ikke mutert.  Alltid en fordel å lese hele artikkelen før man trekker konklusjon.

Helst skal du aldri trekke konklusjoner utfra hva du leser i tabloide media. Det er slik ei fjær blir til fem høns.

Gjest Trygve H
Skrevet

Hvis viruset når Norge bør dere å selge alle Prior aksjen, og vennte med å kjøpe aksjer til begravelses byråene blir børs notert.

Skrevet

Blir litt forvirret av dette. Det kommer jo med jevne mellomrom melding om epidemier ol, men nå var det da voldsomt. Og medisin er klar på norske lager. Men hvordan kan de det før de vet hvordan dette viruset kommer til å utarte seg?

Skrevet

..jeg trodde fugleviruset kunne smitte mennesker, men ikke fra menneske til menneske.. og hvis og når det skjer, da er det stor sjangse for at dette blir en pandemi :roll:

Gjest Paradokset
Skrevet
..jeg trodde fugleviruset kunne smitte mennesker, men ikke fra menneske til menneske.. og hvis og når det skjer, da er det stor sjangse for at dette blir en pandemi  :roll:

Det stemmer det du sier der. Smitten kan gå fra dyr til mennesker, men herfra går ikke den "farlige" dyresmitten videre fra menneske til menneske. Når den muterer vil den derimot smitte som en vanlig influensa - altså veldig smittsomt.

Det som er skremmende er at dette kommer til å skje - 100% sikkert. Spørsmålet er bare når.

En annen ting er at medisin/vaksine bare vil være delvis effektivt mot den nye muterte sykdommen. Det vil ta cirka seks måneder å utvikle ny vaksine fra den nye skykdommen er kjent.

Om sykdommen dukker opp og man ikke klarer å avgrense spredningen med en gang vil det ha ganske voldsomme konsekvenser. Sykdommen vil ramme like hardt over hele verden ettersom man har svært liten evne til å behandle den. Økonomien vil gå til helvete og samfunnet vil delvis slutte å fungere slik vi kjenner det - sult og fattigdom vil spre seg, også i den vestlige verden.

Skrevet
Det stemmer det du sier der. Smitten kan gå fra dyr til mennesker, men herfra går ikke den "farlige" dyresmitten videre fra menneske til menneske. Når den muterer vil den derimot smitte som en vanlig influensa - altså veldig smittsomt.

Det som er skremmende er at dette kommer til å skje - 100% sikkert. Spørsmålet er bare når.

En annen ting er at medisin/vaksine bare vil være delvis effektivt mot den nye muterte sykdommen. Det vil ta cirka seks måneder å utvikle ny vaksine fra den nye skykdommen er kjent.

Om sykdommen dukker opp og man ikke klarer å avgrense spredningen med en gang vil det ha ganske voldsomme konsekvenser. Sykdommen vil ramme like hardt over hele verden ettersom man har svært liten evne til å behandle den. Økonomien vil gå til helvete og samfunnet vil delvis slutte å fungere slik vi kjenner det - sult og fattigdom vil spre seg, også i den vestlige verden.

Urk... gladmelding på morraen dette :)

Gjest Gjesten
Skrevet

Yeah, right. Som om vi ikkje har hørt det før. Ebola, Fuglevirus 1, SARS... Syns ting går stort sett sin vante gang. Eg er ikkje redd slike sjukdommar, har aldri vore det, for eit eller anna skal eg døy av uansett, og det gjeld oss alle. Dette er berre skremselspropaganda, og det irriterer meg grenselaust at avisene kan halde på på den måten!!

Gjest Paradokset
Skrevet
Yeah, right. Som om vi ikkje har hørt det før. Ebola, Fuglevirus 1, SARS... Syns ting går stort sett sin vante gang. Eg er ikkje redd slike sjukdommar, har aldri vore det, for eit eller anna skal eg døy av uansett, og det gjeld oss alle. Dette er berre skremselspropaganda, og det irriterer meg grenselaust at avisene kan halde på på den måten!!

Skremselspropaganda er nå en ting, men hvis du ser hvor lite som skrives om H5N1 i forhold til for eksempel terror så kan man begynne å lure.

Nå det potensielle scenariet operer med antall dødsfall som rangerer fra 7 til 100 millioner døde på verdensbasis. Så har du i tillegg de indirekte konsekvensene - kollaps i økonomi, sult, kaos etc.

Det er klart alle skal jo dø - men i følge din logikk er det ingen grunn til å skrive om bilbelte-kampanjer, faren ved røyking, voldelig kriminalitet eller noe som potensielt kan true våre liv og helse.

Gjest Gjesten
Skrevet

Å herrejemini!! Det har ikkje mutert endå! Vi veit ikkje om det nokon gong vil mutere!! Å skape hysteri for noko som kanskje skjer er, nettopp, hysterisk!! Og hysteri tar veldig sjeldan eg del i. Å vere føre var er noko heilt anna, eg oppfordrar ikkje til køyring utan bilbelte, eller å ha ONS utan kondom, eg berre oppfordrar folk til å halde tunga rett i munnen og halde seg langt unna desse hysteriske tilstandane som media oppmuntrar til. Vi veit ikkje noko endå, og hysteriet kan vente til vi veit noko.

Gjest Rhoswen
Skrevet
Det er klart alle skal jo dø - men i følge din logikk er det ingen grunn til å skrive om bilbelte-kampanjer, faren ved røyking, voldelig kriminalitet eller noe som potensielt kan true våre liv og helse.

Dette var en, i beste fall, særs optimistisk vinkling, eller i verste fall, særdeles himmelropende kunnskapsløs vinkling - i det du nevner uten blygsel røyking, voldelighet og bilulykker som POTENSIELT skadelig...

Jeg beklager, men

:hoho:

Det er alle tre ting som vitterlig allerede ER SKJEDD, og derigjennom heltbetimelig å lage kampanjer om.

Ser du forskjellen, eller?

Gjest Paradokset
Skrevet
Å herrejemini!! Det har ikkje mutert endå! Vi veit ikkje om det nokon gong vil mutere!! Å skape hysteri for noko som kanskje skjer er, nettopp, hysterisk!! Og hysteri tar veldig sjeldan eg del i. Å vere føre var er noko heilt anna, eg oppfordrar ikkje til køyring utan bilbelte, eller å ha ONS utan kondom, eg berre oppfordrar folk til å halde tunga rett i munnen og halde seg langt unna desse hysteriske tilstandane som media oppmuntrar til. Vi veit ikkje noko endå, og hysteriet kan vente til vi veit noko.

Jo, det er nettopp det man vet med 100 % sikkerhet - at influensa-virus av denne typen vil mutere og smitte mellom mennesker. Om det blir H5N1 eller neste "strain" er egentlig uvesentlig.

Jeg personlig synes media lager langt mer HYSTERI rundt eksempelvis terror - sjansene for å bli rammet av det er langt mindre per i dag, enn for å dø i en pandemi.

Og som du sier så er det snakk om å være føre var - man kunne gjort langt mer i forhold til beredskap - både utvikling av vaksine og beredskap i forhold til dette, men kanskje først og fremst det internasjonale samarbeidet. Utbruddene av H5N1 i Kina viste meget tydelig at dette ikke fungerer - og fungerer ikke det, vil man heller ikke klare å stoppe sykdommen i de innledende faser.

Gjest Paradokset
Skrevet
Dette var en, i beste fall, særs optimistisk vinkling, eller i verste fall, særdeles himmelropende kunnskapsløs vinkling - i det du nevner uten blygsel røyking, voldelighet og bilulykker som POTENSIELT skadelig...

Jeg beklager, men

:hoho:

Det er alle tre ting som vitterlig allerede ER SKJEDD, og derigjennom heltbetimelig å lage kampanjer om.

Ser du forskjellen, eller?

Så var det dette med å kaste stein i glasshus da. Jeg vet ikke hvem som er kunnskapsløs, men det som er fakta er at influensa av denne typen VIL mutere. Så det er ikke snakk om noe som kanskje kan skje.

Det er det samme som med bilbelte - man tar det på i tilfelle en kollisjon. At det omtales i media er fordi de fleste mennesker er opptatt av egen sikkerhet, og hvordan man kan beskytte seg mot det som truer deres helse og sikkerhet.

En pandemi - som man vet vil inntreffe - er langt mer ødeleggende enn all terror vi har sett så langt. Den kan i stor grad stoppes begrenses ved bedre internasjonalt samarbeid/utvikling av bedre vaksiner - så hvorfor er det hysteri å omtale det i media? Skal det ties i hjel?

Jeg er forøvrig enig i at VINKLINGEN i en del av sakene i media er håpløs, men selve eksponeringen denne saken har fått er ikke for stor.

Gjest Paradokset
Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1128733.ece

"To amerikanske forskerteam har gjenskapt viruset som forårsaket den verdensomspennende spanskesyken, som tok livet av 50 millioner mennesker i 1918.

Funnene viser at viruset var veldig likt det mange over hele verden frykter snart vil oppstå: en type fugleinfluensa som smitter mellom mennesker. Et slikt virus kan fort bli en pandemi, som kan ta livet av flere hundre millioner mennesker på verdensbasis."

Gjest Paradokset
Skrevet
SKALK ALLE LUKER!!!

Hurra for de gode argumentene :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...