Gå til innhold

Er poteter sunt eller usunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer litt an på prosesseringsgrad. Bakt potet? Ok. Pommes frites? Usunt.

Anonymkode: 81d43...ba1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sunt og kjempegodt.
Jeg dropper friteringen, men koser meg glugg ihjel med alt annet av og med poteter. :rodmer: 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kommer litt an på prosesseringsgrad. Bakt potet? Ok. Pommes frites? Usunt.

Anonymkode: 81d43...ba1

Tenkte kokt

Anonymkode: cc732...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva tenker du?

Anonymkode: cc732...7e1

det er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker poteter veldig godt, og det er sunt. Men jeg foretrekker dem ovnsbakt i båter, istedenfor den kjedelige kokte varianten. Ovnsbakt og vendt i olje og krydret - nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter er sunt og veldig mettende. Spis med skall om du vil være ekstra sunn eller spis blåpotet som inneholder mye antioksidanter. Om målet ditt er vektnedgang så kan du spise nesten 2kg(!!!) poteter om målet ditt er rundt 1500 kalorier i døgnet, men husk at det er en del stivelse så å leve poteter er ikke anbefalt det heller.

Anonymkode: ff2f3...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, I Grosny said:

Kokte Poteter er sunt, men skal man ned i vekt kan man begrense antallet .

Ikke sant. Kokte poteter er sunt, mettende og lite kalorier.

"En gjennomsnittlig stor potet har 60-70 kalorier . Gjennomsnittlig størrelse/vekt på poteter i Norge er cirka 90 gram"

Å spise 2 poteter er mer enn nok for de aller fleste (1 potet er ofte nok for de fleste), noe som gir rundt 120-140 kalorier. Det er heller sauser man må begrense om man vil ned i vekt.

Anonymkode: 08335...0fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 timer siden):

Jeg liker poteter veldig godt, og det er sunt. Men jeg foretrekker dem ovnsbakt i båter, istedenfor den kjedelige kokte varianten. Ovnsbakt og vendt i olje og krydret - nam!

Jeg elsker kokt potet og syns ovnsbakt er mye mer kjedelig😀

Anonymkode: 78edb...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sant. Kokte poteter er sunt, mettende og lite kalorier.

"En gjennomsnittlig stor potet har 60-70 kalorier . Gjennomsnittlig størrelse/vekt på poteter i Norge er cirka 90 gram"

Å spise 2 poteter er mer enn nok for de aller fleste (1 potet er ofte nok for de fleste), noe som gir rundt 120-140 kalorier. Det er heller sauser man må begrense om man vil ned i vekt.

Anonymkode: 08335...0fe

Poteter er et helt klart førstevalg sammenlignet med ris og pasta som har flere og raskere  karbohydrater pr gram. Angående vektnedgangsdietter så tror jeg mest på å begrense mengden, f.eks 30% mindre av alt. Et kostholdsråd som er godt i slankesammenheng er å dele tallerkenen i 4, en del poteter, en del kjøtt eller fisk, og to deler grønnsaker. Det tradisjonelle er vel heller tredeling, en del poteter, en del kjøtt/fisk og en del grønnsaker. Denne tredelingen er fin dersom vekten er og skal være stabil, men slankeoppsettmessig tror jeg mer på firedelingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...