AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Kort fortalt: skal sjonglere utflytting og utvask av leilighet (leid umøblert, så sofa/seng/kommoder/bokhylle mm er mitt) med flytting over 8t unna. Det er litt over 2mnd til, men jeg vil være føre var. Hva var dine do's and don'ts i flytteprosessen? DA mener jeg feks pakking av tallerkner og vaser, møbler du beholdt/solgte, rekkefølgen du gjorde alt i og slikt! (hva gikk bra, hva gikk til helvete?!) (jeg tar også utgangspunkt i å flytte inn i delvis møblert eller umøblert leilighet på nytt sted) Fyr løs 🙂 Anonymkode: d49c0...5f4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Begynn å pakk ned ting du ikke bruker, ha bare noen få ting frem som feks fat, bestikk og glass. Kast ting du ikke ser for deg at du trenger. Vask over der du allerede har ryddet 🙂 Merk esker med kjøkken ting, stue, bad etc. Anonymkode: c1352...551 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Har du aldri flyttet før? Anonymkode: 47a1c...ada
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Merk esker godt med hvilket rom og hva det inneholder, pakk etter kategori/rom. Jeg skrev også feks «stue. Fra brun kommode» så vet jeg akkurat hva den inneholder. Flytteesker kan du få gratis på Finn (de koster en del). Start tidlig med å rydde, kaste, selge. Ikke flytt med deg ting du ikke vil ha, selg/gi bort/kast. Klær på kleshenger tar du bare ut av skap, trer en søppelsekk over og lager hull i bunn av søppelsekken som nå blir toppen av kleshengere, så kan du bare henge det rett inn i nytt skap. Ikke bruk for store esker på tunge ting, feks bøker, evt pakk de bare halvfulle slik at du klarer å løfte den. Tallerkener/skåler: legg papir mellom så de ikke gnisser. Anonymkode: 5ea6a...d02 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 Pakk en koffert med toalettsaker, klærne du skal ha i tre dager fremover, ladere, mobil/pc/iPad/pass og pappkrus og litt mat go drikke så er du bedre forberedt på flyttekaoset de tre første dagene. Jeg solgte alle møbler ved siste flytting, da de fleste møbler får hard medfart og blir ødelagte under flytting uansett. Benytt deg også av muligheten til å få rydda ut og vekk klær og ting du ikke bruker, sånn at du ikke flytter med deg rot. Anonymkode: 16778...efd 1
Pinkee Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Mitt beste tips er blanke plastsekk er til tekstiler. Da ser du lett gjennom hva som er i sekken. 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Bananesker får du gratis på matbutikker. Anonymkode: 12de2...907
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Begynn med ting, bøker, sko og klær du ikke bruker, og MERK alt! Det siste du vil er å rote gjennom 20 kasser etter en ostehøvel. Start med ting du på kjøkkenet du vet du ikke trenger, har du 10 tallerkener og bare trenger 2 så pakk resten, samme med bestikk og maskiner eller sånt du ikke kommer til å bruke. Begynn å vaske allerede nå, jeg har tatt 6 flyttevask og jeg lover deg at det hjelper å starte allerede nå. Anonymkode: 105c1...892 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 Til glass kan det være greit å få kasser på vinmonopolet. Vinkassene er oppdelte, slik at glassene ikke flyter rundt i eska. I stedet for å bruke papir til å beskytte tallerkener og glass, bruk tekstiler du har. Feks kan sokker puttes oppi glassene for at de ikke skal knuse, kluter òg t-skjorter mellom tallerkener for at de ikke skal gnisse ol. Da slipper du å drasse med deg masse unødvendig papir på flyttelasset, og det blir litt færre klær/tekstiler du må få plass til i andre esker/poser. Sier seg sikkert selv, men fyll alle sekker, bagger og kofferter du har. Da slipper du unna noen få ekstra esker. Selv så mye som mulig, men ikke for mye. Det er dyrt å kjøpe alt nytt, så det du kommer til å få bruk for videre lønner det seg gjerne å ta med. Men virkelig benytt sjansen til å ta en real opprydding i skap og skuffer! Hvilke møbler du skal ha med avhenger av leiligheten du flytter inn i (passer den gamle sofaen, står det allerede spisebord der ol). Husk at det tar tid å pakke og å pakke ut, så det mest essensielle bør du ha lett tilgjengelig før og etter du drar. Anonymkode: 35c66...78d 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pakk en koffert med toalettsaker, klærne du skal ha i tre dager fremover, ladere, mobil/pc/iPad/pass og pappkrus og litt mat go drikke så er du bedre forberedt på flyttekaoset de tre første dagene. Jeg solgte alle møbler ved siste flytting, da de fleste møbler får hard medfart og blir ødelagte under flytting uansett. Benytt deg også av muligheten til å få rydda ut og vekk klær og ting du ikke bruker, sånn at du ikke flytter med deg rot. Anonymkode: 16778...efd Om møblene blir ødelagte under flytting er det jo noe alvorlig galt med de som håndterer møblene! Jeg har flyttet ekstremt mange ganger, men aldri har jeg endt opp med et ødelagt møbel pga flyttingen! Kanskje noe har fått noen skrammer, men de er isåfall så små at det ikke går utover møbelet på noen som helst måte utenom at det kanskje synes litt! Anonymkode: d572e...c99 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til glass kan det være greit å få kasser på vinmonopolet. Vinkassene er oppdelte, slik at glassene ikke flyter rundt i eska. I stedet for å bruke papir til å beskytte tallerkener og glass, bruk tekstiler du har. Feks kan sokker puttes oppi glassene for at de ikke skal knuse, kluter òg t-skjorter mellom tallerkener for at de ikke skal gnisse ol. Da slipper du å drasse med deg masse unødvendig papir på flyttelasset, og det blir litt færre klær/tekstiler du må få plass til i andre esker/poser. Sier seg sikkert selv, men fyll alle sekker, bagger og kofferter du har. Da slipper du unna noen få ekstra esker. Selv så mye som mulig, men ikke for mye. Det er dyrt å kjøpe alt nytt, så det du kommer til å få bruk for videre lønner det seg gjerne å ta med. Men virkelig benytt sjansen til å ta en real opprydding i skap og skuffer! Hvilke møbler du skal ha med avhenger av leiligheten du flytter inn i (passer den gamle sofaen, står det allerede spisebord der ol). Husk at det tar tid å pakke og å pakke ut, så det mest essensielle bør du ha lett tilgjengelig før og etter du drar. Anonymkode: 35c66...78d Samme med håndkler. Bruk håndkler mellom og rundt knuselige ting. Anonymkode: 5ea6a...d02 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Om møblene blir ødelagte under flytting er det jo noe alvorlig galt med de som håndterer møblene! Jeg har flyttet ekstremt mange ganger, men aldri har jeg endt opp med et ødelagt møbel pga flyttingen! Kanskje noe har fått noen skrammer, men de er isåfall så små at det ikke går utover møbelet på noen som helst måte utenom at det kanskje synes litt! Anonymkode: d572e...c99 Samme her, det høres rart og dyrt ut. Jeg har opplevd én gang et ødelagt møbel, og det var skjørt i utgangspunktet. Anonymkode: 41996...7d3
Sheik Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 Det beste tipset fra da jeg flyttet var å bruke klær, håndklær, sengetøy og gardiner rundt/mellom alt som var knuselig. 2
Gjest TheCatLady Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 -Pakk knuselige og ting som er skjøre godt inn. Jeg pakket det med papir og bobleplast + at jeg la flere lag med bobleplast innimellom. Kun en kopp knuste under siste flyttelass, men den var ganske skjør sånn i utgangspunktet. -Merk alt. Skriv gjerne på esken om det er viktige ting der du vet at du må ha opp først. For eksempel ikke bare skriv 'kjøkken', men litt mer konkret. -Hvis du er alene så husk å ikke ta på deg for mye. Det å flytte er ekstremt mye tyngre enn hva man tror. Been there, done that. -Begynn tidlig. Det er alltid masse greier man ikke bruker hver dag og man klarer seg med færre klær osv. Støtter den med å ha en koffert med viktige ting du trenger når du kommer frem.
Sola de Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 Etter noen flyttinger, så fant jeg ut at det lønte seg å kjøpe plastkasser med lokk til å flytte ting i. Disse er jo perfekte senere til å oppbevare ting, som skal inn i boder. Esker blir også lett smadret om ting skal stå oppå hverandre over tid. Det går også veldig mye plass med om man velger å pakke tallerkener, glass osv i papir eller bølgeplast. Jeg pakker slikt inn i håndklær, kjøkkenhåndklær. Bilder inn i t- skjorter osv. Da får man pakket ned det man trenger uten masse papir som tar opp unødvendig med plass. Klær og andre tekstiler skal jo være med også. Ha bøker i trillekofferter. Lettere for alle. Da slipper man å bære seg skakk. Tekstiler, sko er greit å ha i søppelsekker. Begynn tidlig med nedpakkingen. Tiden går svært fort i dagene rundt flyttingen. Alt som du ikke bruker i det daglige kan du allerede nå begynne å pakke ned. Skriv utenpå esken eller kassen hva som er i. Da slipper du å lete etter ting når du ankommer der du skal bo. Du vil sikkert finne mange ting, som du ikke bruker eller trenger mer. Flyttinger er fine måter å få ryddet opp i ens ting og tang. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå