Gå til innhold

Fagbrev i salgsfaget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har det og kan fortelle meg hvordan en eksamen i dette gjennomføres? 

Anonymkode: 667c5...e02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men har jobbet med salg i 10 år snart og fagbrev i faget er det mest tullete jeg har hørt om. Kun hvis du alt har fast jobb i en matvarebutikk, og kun trenger å ta fagprøve, kunne jeg forstått hvorfor gidde. Det er snakk om en 10-15 kroner mer i lønn, og ellers ingen fordeler - at man ser mer attraktiv ut med fagbrev på CVen er bare tull i dette yrket, erfaring og utstråling er så mye viktigere! 

Anonymkode: 8316e...393

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men har jobbet med salg i 10 år snart og fagbrev i faget er det mest tullete jeg har hørt om. Kun hvis du alt har fast jobb i en matvarebutikk, og kun trenger å ta fagprøve, kunne jeg forstått hvorfor gidde. Det er snakk om en 10-15 kroner mer i lønn, og ellers ingen fordeler - at man ser mer attraktiv ut med fagbrev på CVen er bare tull i dette yrket, erfaring og utstråling er så mye viktigere! 

Må motsi deler av dette. 
Om du ønsker mer ansvar enn en «vanlig» medarbeider er det absolutt en fordel å ha fagbrev. Eks om du ønsker å bli avdelingsleder eller butikksjef. 
Kan selvfølgelig få den type jobb uten fagbrev også, men tror du du vil være en bedre leder med.

Erfraring og utstråling, OG fagbrev er bra👌🏻

Anonymkode: f0928...bd9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lærling i dette faget og som hen andre sier, så er dette bare ett tullefagbrev. 

Etterspørselen i bransjen er lav eller nærmere ikke eksisterende. Erfaring og utstråling er mye viktigere. Det het butikkfaget før og de skulle de fortsette med. Er jo bare butikkutdanning, ikke salgsutdanning. Stakkars ungdom de finner det ikke ut før det er for sent. 

Angrer sikkerlig på at jeg tok dette faget, og de fleste som også tok dette løpet angret også. Blir også vanskelig å finne jobb etter læretida også. Blir jo dyrere ansatt og da blir det ikke god butikk. 

Nå får øyeblikket fullfører jeg bare slik at jeg kan ta vg4 påbygg. Da det er mye lettere enn vg3. 

Jeg synes at utdanningsetaten kan bare droppe hele greia. Helt ubrukelig fagbrev. 90 % som fullfører går over til en annen karriere. 

Anonymkode: a03f4...dcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte kommunen, rådgiver i vgs eller opplæringskontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Om du ønsker mer ansvar enn en «vanlig» medarbeider er det absolutt en fordel å ha fagbrev.

Kjenner en som har jobbet i bensinstasjon over 20 år. Masse ansvar, bestillingsansvar og har mye kompetanse i stasjonen. Har god fastlønn. Alt dette uten fagbrev. Erfaring og litt stå på vilje er det viktigste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fagbrev "forsvinner". Det var fagbrev som sekuritas for en del år siden. Nå er det slutt på det.

Ts sitt fagbrev er avlegs og arbgivere unngår slike som pesten. Heller gi stillingene til  ungdommen.

Anonymkode: 88330...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen fagbrev "forsvinner". Det var fagbrev som sekuritas for en del år siden. Nå er det slutt på det.

Ts sitt fagbrev er avlegs og arbgivere unngår slike som pesten. Heller gi stillingene til  ungdommen.

Anonymkode: 88330...cc3

Riktig. 

Skjønner bare ikke hvorfor det satses så mye på det fortsatt. Døende fagbrev. Husker det var en artikkel ute om dette. Av 42 elever som gikk denne linjen så var 2 som fullførte løpet!!!! Det sier litt i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjenner en som har jobbet i bensinstasjon over 20 år. Masse ansvar, bestillingsansvar og har mye kompetanse i stasjonen. Har god fastlønn. Alt dette uten fagbrev. Erfaring og litt stå på vilje er det viktigste. 

Minner om at det er er litt annet å få jobb som ung i dag enn for 20 år siden.

Jeg har også en jobb i dag (uten veldig relevant utdannelse, men mye erfaring) men jeg har en type stilling som du må ha masse papirer på i dag, om du i det hele tatt skal bli tatt inn på intervju til ny stilling.
Mao jeg hadde ikke vært med i vurderingen engang om jeg skulle søkt på jobben min i dag.

Dessverre har det blitt sånn, fordi det ofte er mange søkere på samme jobb, og en sortering må gjøres før det kalles inn til intervju, og da hjelper det lite om du er sjarmerende og har stå på vilje om du ikke får vist frem det fordi du mangler papirer.
Men selvfølgelig finnes det unntak her også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Der sparte jeg masse penger. 
Da fortsetter jeg i jobben min med det ansvaret jeg har der….uten fagbrevet.

Anonymkode: 667c5...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Må motsi deler av dette. 
Om du ønsker mer ansvar enn en «vanlig» medarbeider er det absolutt en fordel å ha fagbrev. Eks om du ønsker å bli avdelingsleder eller butikksjef. 
Kan selvfølgelig få den type jobb uten fagbrev også, men tror du du vil være en bedre leder med.

Erfraring og utstråling, OG fagbrev er bra👌🏻

Jeg har aldri hatt en leder med fagbrev. Igjen, fagbrev er ikke et bevis på at du er en god selger/leder, og har ingenting for seg i yrket vi driver på med. Jeg har fagbrev i resepsjonsfaget, og det er like tullete. Som lærling hadde jeg en hotellsjef nyutdannet fra hotellhøgskolen, det var det nærmeste jeg kom en leder med relevant utdanning. Siden da har jeg jobbet mer i salg, og aldri har lederne mine hatt fagbrev. Noen tok økonomi og ledelse på siden av jobb, eller sluttet for å gjøre det, men de hadde langt større ambisjoner enn å være butikkleder på sikt.

Kokker, håndtverkere og helsefagarbeidere er omtrent de eneste som stilles lenger frem i køen ved å vise til fagbrev, da det i langt større grad viser hva de kan og at de kan, enn servicearbeidere. Alle, bokstavelig talt alle, kan utføre vår type jobb, men om de er god til det er en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...