Gå til innhold

Hva er minstemål for rom med kun wc + vask?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å lage nytt rom i eksisterende gang for å få et ekstra toalettrom i.f.m. oppussing av bolig. Hvor lite er minste wc-rom dere kjenner til som fungerer greit i hverdagen? Kom gjerne med tips om lite toalett og servantmøbler også. Tenker sisterna på wc kan skjules inn i eksisterende vegg, så lurer mest på hvor lite rom det er mulig å lage for et helt ok ekstra toalettrom :-) 

Anonymkode: 7b53d...1ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har WC på 2 kvadrat i hvert fall, føler det er veldig greit :)

Anonymkode: fd50f...f0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi har WC på 2 kvadrat i hvert fall, føler det er veldig greit :)

Anonymkode: fd50f...f0c

Ok, så ca. 100 cm X 200 cm da? Eller hvordan er lengden bredden fordelt? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker noe slik som rommet her:

Trenger å ha det minimalt dersom jeg skal klare å lage et toalettrom der 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et toalettrom på 1,35 kvadrat (0,90x1,5 m) og det er nok av plass til det som skal gjøres der. Har også et familiemedlem som skiftet en bleie på gulvet der inne. 

Anonymkode: aad33...2f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har et toalettrom på 1,35 kvadrat (0,90x1,5 m) og det er nok av plass til det som skal gjøres der. Har også et familiemedlem som skiftet en bleie på gulvet der inne. 

Tror du det kunne vært mulig å kutte det ned mot ca 0,85 i bredden? Og evt 110 i lengden? Driver og måler her 😁 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tror du det kunne vært mulig å kutte det ned mot ca 0,85 i bredden? Og evt 110 i lengden? Driver og måler her 😁 😅

Bredden går helt fint, men med 110 i lengden blir skikkelig trangt foran vasken. Men det går sikkert om du må 😛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt nylagde toalett rom er 147x120 og det fungerer veldig bra. Ser du ønsker enda mindre og tror det ville fungere det også. Vær obs på om det går an å sitte behagelig på toalettet uten å butte i veggene på siden. 

Anonymkode: 0c984...f6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bredden går helt fint, men med 110 i lengden blir skikkelig trangt foran vasken. Men det går sikkert om du må 😛

Ja, tenker å finne et servantmøbel som er minst mulig, f.eks dette (fås med speilskap til som gir noe rom for oppbevaring også):

https://sandom.net/product/tumba-s-umyvalnikom-cersanit-moduo-40/

Og så må man ha et vegghengt wc som også tar minimalt med plass. Driver og leter litt på nettet. Selve sisternen kan skjules i vegg håper jeg. Det har vært yttervegg der før siden gangen vår nå er del av et tilbygg. Håper da de kan gjemme sisterna i tidligere yttervegg så den ikke må bygges inn og stjele areal fra gangen der jeg vil lage nytt toalettrom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare sende en mail til Vy og spørre om størrelsen på toalettene ombord i togene, men da er det jo ikke et behagelig rom å være i da...

Anonymkode: 8ff65...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan jo bare sende en mail til Vy og spørre om størrelsen på toalettene ombord i togene, men da er det jo ikke et behagelig rom å være i da...

Anonymkode: 8ff65...eb5

Det var lurt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at rommet må være stort nok for at en voksen person med normal størrelse (dvs ikke 50 kilo) kan ha plass der. Vi har et ekstra WC-rom og den er 1.85x1.20. Jeg vil si det er i det minste laget.

Anonymkode: 8f6e6...4e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenk at rommet må være stort nok for at en voksen person med normal størrelse (dvs ikke 50 kilo) kan ha plass der. Vi har et ekstra WC-rom og den er 1.85x1.20. Jeg vil si det er i det minste laget.

Anonymkode: 8f6e6...4e9

Skjønner poenget ditt, men situasjonen her er et knøttlite ekstra toalettrom eller ikkeno ekstra toalettrom i det hele tatt. Vi har et bad som er tilgjengelig for større voksne personer som synes det nytt toalettrom blir for trangt.  Jeg ønsker bare å kunne ha et ekstra toalett tilgjengelig ved behov, men det er altså ikke mulighet til å velge størrelsen fritt, dessverre. Hadde jeg hatt større plass ville jeg selvsagt vurdert annerledes. Husker likevel at jeg har bodd steder i studenttiden der toalettrom var bittesmå. Et sted delte vi toalett med nabo i trappeoppgangen i bygården. Våger påstå at det toalettrommet var minst like lite som Vy sine toalettrom 😉  Har også hatt egen bolig før der vi lagde nytt toalettrom som var mindre enn standard og som fungerte svært bra med gjennomtenkt valg og plassering av baderomsmøbler og dør. Bare synd jeg ikke finner ut av hvilke baderomsmøbler vi kjøpte og at jeg heller ikke husker målene på toalettrommet. Men, men, jeg er selvsagt enig i alle som mener dette høres latterlig lite ut, men jeg vet det er mulig å få helt ok bittesmå toalettrom. Er bare usikker på hvor lite man faktisk kan få det og likevel bra med rette inventar. Kjempeglad for alle tips i.f.m. dette bare 😉 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En leilighet jeg leide for noen år siden hadde et bittelite gjestetoalett. Nesten mindre enn en flydo. Det gikk helt fint. Er jo bare meningen at det skal være plass til én person der inne. Er ingen vits å sløse med gulvplassen. 

Anonymkode: 61192...3fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, tenker å finne et servantmøbel som er minst mulig, f.eks dette (fås med speilskap til som gir noe rom for oppbevaring også):

https://sandom.net/product/tumba-s-umyvalnikom-cersanit-moduo-40/

Og så må man ha et vegghengt wc som også tar minimalt med plass. Driver og leter litt på nettet. Selve sisternen kan skjules i vegg håper jeg. Det har vært yttervegg der før siden gangen vår nå er del av et tilbygg. Håper da de kan gjemme sisterna i tidligere yttervegg så den ikke må bygges inn og stjele areal fra gangen der jeg vil lage nytt toalettrom. 

Viktig veggen med sisterne ikke blir kald. Da risikerer du rørene fryser.
Tenk også på lyd. Ikke alle lyder fra toalettet er like sjarmerende så tenk over hvilket rom som vil høre dem hvis du bygger sisternen inn i veggen og ikke kan bruke normal isolasjon der. 

Målene på toalettrommet mitt jeg gav tidligere i tråden er inklusiv innbygget sisterne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Viktig veggen med sisterne ikke blir kald. Da risikerer du rørene fryser.
Tenk også på lyd. Ikke alle lyder fra toalettet er like sjarmerende så tenk over hvilket rom som vil høre dem hvis du bygger sisternen inn i veggen og ikke kan bruke normal isolasjon der. 

Målene på toalettrommet mitt jeg gav tidligere i tråden er inklusiv innbygget sisterne. 

Takk for viktig info, tenker det sikkert er flere enn meg som søker etter minstemål for toalettrom og da er dette viktige ting å tenke på! Her i huset er det allerede bygget på fra før og jeg ønsker å lage toalettrom i gangen som er tilbygget. Hvis det går å frese ut og sette sisterna i tidligere yttervegg er det bra. Tenker mer på bæring enn kulde i.f.m. dette da tidligere yttervegg er innervegg i dag mellom gangen og eksisterende bad. Er p.g.a. badet jeg tenker det er lurt å plassere toalettrom der da jeg innbiller meg at det kan være lett å koble wc mot wc/avløp rett på andre siden av denne tykke veggen. Godt mulig dette ikke har noen betydning, og da kan jeg jo vurdere plassering annet sted i huset. Det vil uansett være trangt og et nytt toalettrom blir ikke en kvadratcentimeter større enn nødvendig. Jeg er nok veldig enig med bruker nedenfor når man ikke har mengder av areal å ta av:

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En leilighet jeg leide for noen år siden hadde et bittelite gjestetoalett. Nesten mindre enn en flydo. Det gikk helt fint. Er jo bare meningen at det skal være plass til én person der inne. Er ingen vits å sløse med gulvplassen. 

Anonymkode: 61192...3fa

Men håper jo det kan bli greit. Blir veldig glad for gode tips i.f.t baderomsmøbler og gjerne bilder av knøttsmå toalettrom 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et greit tips kan være å legge noe på gulvet slik at du får målene du kan ha, deretter bruke ark (eller noe annet - f.eks tau lagt i riktig form) du har klipt til samme størrelse som toalett og vask etc for å se hvordan det blir - gir et litt annet inntrykk :)

Min søster har et toalettrom som er 85 x 160, men da er det på en måte slik: O.._.[] (hvor = O er do, _dør og []vask) om det gir mening, det føles veldig romslig og fint.

Anonymkode: a4ee5...49d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et greit tips kan være å legge noe på gulvet slik at du får målene du kan ha, deretter bruke ark (eller noe annet - f.eks tau lagt i riktig form) du har klipt til samme størrelse som toalett og vask etc for å se hvordan det blir - gir et litt annet inntrykk :)

Min søster har et toalettrom som er 85 x 160, men da er det på en måte slik: O.._.[] (hvor = O er do, _dør og []vask) om det gir mening, det føles veldig romslig og fint.

Anonymkode: a4ee5...49d

Ja, jeg vil merke opp og sjekke ut litt hvordan det blir med mål på baderomsmøbler også. Flott med info om søsteren din sitt bad. Det gir absolutt mening 😀 👍  Vet du bredden på dørbladet til søsteren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et toalettrom som er under én kvadratmeter, 90x100. Det går jo da fint som toalettrom allikevel. Det har sånn liten vask.

Anonymkode: 2b16c...919

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i en leilighet hvor badet, hvis man ikke regner med dusjen, målte ca 85 x 120 cm. Det var trangt, men fungerte, selv med gulvstående toalett. 

Anonymkode: 33ab5...143

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...