AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har aldri spist linser, men har lyst til å prøve. Tenker som tilbehør til kylling. Hvilke sorter er gode? Hvordan tilbereder dere dem? Anonymkode: 2dbae...d2c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Det letteste er nok å bruke hermetiske linser og vaske dem godt, men disse vil jo smake litt "lake". Det beste er å koke hele(!) (jeg foretrekker grønne som tilbehør) linser og smakstilsette kokevannet med buljong, laurbærblad, løk, osv Jeg liker å lage en vinaigrette som jeg rører inn i linsene (altså enten hermetiske eller ferdigkokte) sammen med litt tomat, løk, og urter. Lager gjerne en stor porsjon for det er enda bedre når det har stått i kjøleskapet og fått marinert seg ordentlig Utrolig billig og godt Anonymkode: 58040...319
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det letteste er nok å bruke hermetiske linser og vaske dem godt, men disse vil jo smake litt "lake". Det beste er å koke hele(!) (jeg foretrekker grønne som tilbehør) linser og smakstilsette kokevannet med buljong, laurbærblad, løk, osv Jeg liker å lage en vinaigrette som jeg rører inn i linsene (altså enten hermetiske eller ferdigkokte) sammen med litt tomat, løk, og urter. Lager gjerne en stor porsjon for det er enda bedre når det har stått i kjøleskapet og fått marinert seg ordentlig Utrolig billig og godt Anonymkode: 58040...319 Litt morsomt at du skulle nevne smak av lake, for jeg kjøper aldri hermetiske bønner eller kikerter nettopp fordi jeg synes de bare smaker lake😁 Jeg er altså helt ny med linser - hvordan koler du de tørre? De skylles først og så kokes? Anonymkode: 2dbae...d2c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt morsomt at du skulle nevne smak av lake, for jeg kjøper aldri hermetiske bønner eller kikerter nettopp fordi jeg synes de bare smaker lake😁 Jeg er altså helt ny med linser - hvordan koler du de tørre? De skylles først og så kokes? Anonymkode: 2dbae...d2c Skylles først og så kokes Koketiden er litt avhengig av om du bruker halve eller hele linser, og ikke minst hvilken type linser det er, men jeg pleier å smake meg frem til de ikke lengre er harde inni. De bør ikke fosskoke og de blir enda bedre om man smakstilsetter vannet litt. Har man dårlig tid eller liker å planlegge litt så kan man bløtlegge linsene noen timer i forveien. Da er koketiden rundt 5 minutter, ellers så er koketiden gjerne opp mot 20 minutter. Mitt beste tips er rett og slett å smake på linsene underveis Anonymkode: 58040...319
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 De beste linsene er Puy-linser eller Berry-linser. Skyll og kok dem etter anvisning på pakken (de trenger ca 20 min, smak mot slutten for å kjenne at de er møre, de koker fort i stykker hvis man ikke følger med). Hell fra kokevannet (bruk dørslag). https://en.wikipedia.org/wiki/Le_Puy_green_lentil Jeg liker å ha en enkel vinaigrette på de ferdigkokte linsene med hvitvinseddik, dijonsennep, sjalott og/eller litt revet hvitløk og olivenolje. Helt supert til kylling (gjerne med feks grønnkål eller spinat i tillegg). Anonymkode: aa7df...d2c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 14.38): Jeg har aldri spist linser, men har lyst til å prøve. Tenker som tilbehør til kylling. Hvilke sorter er gode? Hvordan tilbereder dere dem? Anonymkode: 2dbae...d2c Hvis du virkelig vil prøve linser vil jeg anbefale å lage retter hvor linsene spiler hovedrollen Anonymkode: b116b...c1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå