AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg vil utdanne meg psykolog, og har voldsomt lyst til å ta psykologi og rettslære på en Studiespes linje, eller liknende sosialøkonomiske (?) fag. Det gir meg dog kun "vanlig" studiespesialisering og IKKE realfag. Jeg er redd for at jeg ombestemmer meg, og vil bli noe innen realfag. Samtidig vet jeg at jeg ikke er særlig god med matematikk. Skal jeg satse på vanlig studiespes og følge det jeg er 99 % sikker på blir det jeg ender opp som, eller skal jeg sørge for å holde alle dører åpne, selv om det kan få innvirkning på snittet / gjøre de neste årene vanskeligere? Anonymkode: cef88...86b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 For å kunne bli psykolog må du (mest sannsynlig også i fremtiden) ha gode karakterer da det er stor konkurranse om plassene på profesjonsstudiene. Siden du vet at du ikke er særlig god i matte vil det nok være lurt å velge den retningen som gir deg mulighet for best mulig karakterer. Dersom du senere skulle finne ut at du vil studere noe som krever realfag så kan du jo ta de som privatist. Det er absolutt ikke umulig, og veldig mange har gjort det før. Anonymkode: 77be2...886
Taluno Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Tar du psykologi og rettslære, så vil du har mer grunnleggende kunnskaper om du begynner studere psykologi, noe som kan gjøre starten av studiet litt lettere. Tar du realfag, så vil du få realfagspoeng, noe som kan gi fortrinn inn på psykologistudiet. Tar du realfag så er du kvalifisert for studier hvor det er opptakskrav. Tar du psykologi og rettslære, så er det fag du tydeligvis har interesse for, noe som gir mer motivasjon igjennom VGS. Så det er fordeler og ulemper her. Jeg personlig ville ha valgt psykologi og rettslære, dersom det er veien jeg hadde vært 99% sikker på at jeg ville videre. Både fordi det å ta fag man har interesse for øker motivasjonen og gjør det litt lettere komme seg igjennom skoletiden, og fordi det vil gi en del grunnleggende kunnskaper og forståelse, som er ett fint utgangspunkt for videre studier. Og kunnskaper om psykologi og rettslære kan også være en ypperlig ting å ha med seg absolutt uansett hva man skal velge videre! En annen ting som er viktig huske, det er lov å ombestemme seg! Om du ser etter ett år på VGS at psykologi ikke er så interessant likevell, så kan du velge realfag videre! Tar du alle tre årene med psykologi, så kan du fortsatt studere realfag etterpå, du må bare ta opp realfagene! Det valget du tar nå før VGS er ikke ett valg som blir hugd i stein, du kan når som helst ombestemme deg å ta en annen retning.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Sats på de fagene du brenner for fordi du lærer mer og det blir lettere å få gode karakterer. Skulle du forandre mening i fremtiden om veien videre er det ikke noe veien for å endre planer og ta andre fag i tillegg for å få den kompetansen/kunnskapen du ønsker og trenger. Mitt tips uansett hva du velger er at du prøver så tidlig som mulig å innarbeide gode studieteknikker og måter å jobbe med pensum på. Du kan få utfattelig mye gratis faglig og karaktermessig ved å forsøke å jobbe smart og ikke hardt og vondt. Det finnes ulike bøker om studieteknikk. Du kan komme langt bare med motivasjon og nysgjerrighet på fagene. Anonymkode: dd70a...8a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå