AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Heisann, jeg hadde lappen og kjørte i utlandet i mange år, men fordi det var utenfor EU, og fordi jeg flyttet derfra til et annet land utenfor Norge, så får jeg ingenting godkjent her. Jeg vil si jeg er en god sjåfør, jeg kjørte blant annet flere år i en by med 11 millioner innbyggere og et heeelt annet trafikkbilde enn her i Norge. Teorien holder jeg på å lese meg opp på. Har noen gode råd til hvordan jeg bør gå frem for å ikke bruke altfor mye penger? Jeg vet jo at det er mange obligatoriske ting, så de kommer man ikke utenom, men hadde håpet å ikke ha altfor mange kjøretimer. Bør jeg gå for en pakkepris inkludert kjøretimer, eller er ikke det spesielt lurt? Har også sett på intensivkurs hvor man reiser til et lite sted i Norge og gjør unna alt på et par uker (for eksempel Nordfjordeid.) Har noen av dere prøvd det?? På forhånd takk! Anonymkode: 85e81...dd1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Intensivkurs er tingen for deg. Jeg gjennomførte dette uten å ha kjørt før annet enn noen minutter på en parkeringsplass for å lære meg å svinge, hvis du har kjørt i flere år trenger du kun det obligatoriske. Anonymkode: db20a...dd9 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Husk å sløve ned kjøringen noen hakk. Nordmenn er ekstremt døve i trafikken. Kommer du inn her med "oi, det er ledig, jeg kjører"-attituden man opparbeider seg i utlandet, kan sensor fort rynke litt på nesen og bli uvennlig innstilt. Uten at du egentlig har gjort noe gærnt rent formelt. Source: Familien min bjeffer hver gang jeg kommer hjem fra arbeidsøkt i Russland/Sentralasia og kjører bil i Norge. 🙄 Anonymkode: aa2dc...90a 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Prisen for intensivkurs er vel en fast pros som dekker både det obligatoriske og en del vanlige kjøretimer? Isåfall vil det jo ikke lønne seg for deg å betale for de vanlige kjøretimene, siden du ikke trenger dem. Hva med å kontakte en kjøreskole og forklare problematikken? Kanskje de kan sette sammen de obligatoriske timene slik at du får unnagjort mange på en dag? Anonymkode: 701dd...89e 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Intensivkurs er tingen for deg. Jeg gjennomførte dette uten å ha kjørt før annet enn noen minutter på en parkeringsplass for å lære meg å svinge, hvis du har kjørt i flere år trenger du kun det obligatoriske. Anonymkode: db20a...dd9 Takk for svar! Jeg ser at en under sier at intensivkurs kanskje ikke lønner seg for meg, så jeg får sjekke med en skole. 23 minutter siden, AnonymBruker said: Husk å sløve ned kjøringen noen hakk. Nordmenn er ekstremt døve i trafikken. Kommer du inn her med "oi, det er ledig, jeg kjører"-attituden man opparbeider seg i utlandet, kan sensor fort rynke litt på nesen og bli uvennlig innstilt. Uten at du egentlig har gjort noe gærnt rent formelt. Source: Familien min bjeffer hver gang jeg kommer hjem fra arbeidsøkt i Russland/Sentralasia og kjører bil i Norge. 🙄 Anonymkode: aa2dc...90a Hehe, det kan jeg tenke meg! 😅 Jeg gikk fra å være ganske defensiv i trafikken til å bli veldig offensiv - ellers hadde jeg jo aldri kommet noen vei! Anonymkode: 85e81...dd1 1
ajarRun Skrevet 14. oktober 2021 #6 Skrevet 14. oktober 2021 For guds skyld ikke forhåndsbetal for en pakke. Det er mange skoler som går konkurs nå etter korona, og da er alle pengene tapt. Mange elever har tapt alle sparepengene sine. Hvis de ikke kan ta betalt med kredittkort, ikke betal før etter at noe er gjennomført (mulig å gjøre et unntak for førerprøven). Pengene risikerer du å tape hvis du star bankoverføring. Intensivkurs er ofte bare tull, mange skoler kan kjøre intensivt med elever som ønsker det. Bare finn en skole med kapasitet. Å låse seg til en skole eller en lærer er også risikabelt. Du kan få en inkompetent lærer, og vil ha begrenset mulighet til å bytte. Ta teorien så fort som mulig, og ta kontakt med en lokal skole. Hvis de ikke har kapasitet kan du vurdere å reise. Husk at det er voldsomme ventetider i mange byer for å få oppkjøring, derfor er det avgjørende å ta teorien og bestille time til oppkjøring så fort det lar seg gjøre. Om du trenger mer enn obligatorisk bør trafikklærer vurdere for deg. 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 On 10/14/2021 at 2:24 PM, ajarRun said: For guds skyld ikke forhåndsbetal for en pakke. Det er mange skoler som går konkurs nå etter korona, og da er alle pengene tapt. Mange elever har tapt alle sparepengene sine. Hvis de ikke kan ta betalt med kredittkort, ikke betal før etter at noe er gjennomført (mulig å gjøre et unntak for førerprøven). Pengene risikerer du å tape hvis du star bankoverføring. Intensivkurs er ofte bare tull, mange skoler kan kjøre intensivt med elever som ønsker det. Bare finn en skole med kapasitet. Å låse seg til en skole eller en lærer er også risikabelt. Du kan få en inkompetent lærer, og vil ha begrenset mulighet til å bytte. Ta teorien så fort som mulig, og ta kontakt med en lokal skole. Hvis de ikke har kapasitet kan du vurdere å reise. Husk at det er voldsomme ventetider i mange byer for å få oppkjøring, derfor er det avgjørende å ta teorien og bestille time til oppkjøring så fort det lar seg gjøre. Om du trenger mer enn obligatorisk bør trafikklærer vurdere for deg. Tusen takk for svar, dette var nyttig! Lånte teoriboken på biblioteket i går hehe, og skal ringe litt rundt til lokale skoler i neste uke. Anonymkode: 85e81...dd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå