AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Har fått forespørsel om å leie ut en del av boligen til en person som er relativt ung, men har god inntekt. Så god inntekt at jeg ble nysgjerrig og leita litt. Har funnet ut at hun driver med Onlyfans. Er det ulovlig for meg å leie ut til henne generelt, og hva hvis hun ikke betaler skatt av det hun tjener. Kan jeg på noen som helst måte bli ansvarlig? Hun er over 18 år. Anonymkode: ab2c5...42c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Neida, du kan fint leie ut til henne. Men tror kanskje hun er tjent med at du ikke gjør det. Du virker veldig useriøs. Anonymkode: 62a5f...373 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Neida, du kan fint leie ut til henne. Men tror kanskje hun er tjent med at du ikke gjør det. Du virker veldig useriøs. Anonymkode: 62a5f...373 på hvilken måte virker jeg useriøs? Anonymkode: ab2c5...42c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Man har da ikke noe ansvar for hvor husleia egentlig kommer fra som utleier, bortsett fra om det foregår ting som prostitusjon eller hasjdyrking eller noe. Anonymkode: 0a4ac...b82 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man har da ikke noe ansvar for hvor husleia egentlig kommer fra som utleier, bortsett fra om det foregår ting som prostitusjon eller hasjdyrking eller noe. Anonymkode: 0a4ac...b82 vet ikke du er den som svarte på tråden i, men grunnen til at jeg spør var at jeg var usikker på om det egentlig er lov. Brukere av OF beskyttes jo av loven om salg av sex, som i utgangspunktet er ment å passe på de som mot sin vilje må selge seg. Når en selger seg selv/materiale av seg selv, men bor så beskyttet som en gjør her så ble jeg usikker på om det egentlig er lovlig. Vil ikke sette meg selv i en situasjon hvor jeg blir medskyldig i et eller annet ulovlig. Jeg bryr meg ikke hvor pengene kommer fra så lenge det er lovlig. Anonymkode: ab2c5...42c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): på hvilken måte virker jeg useriøs? Anonymkode: ab2c5...42c Virker ikke som om du er helt oppegående, rett og slett. Kjenner du dine plikter som utleier, kan du nok om husleieloven? Anonymkode: 62a5f...373 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Virker ikke som om du er helt oppegående, rett og slett. Kjenner du dine plikter som utleier, kan du nok om husleieloven? Anonymkode: 62a5f...373 Vet ikke helt hva du tenker på, men kjenner til den norske loven, og ved mistanke om ulovlige ting på min eiendom så skal jeg si ifra, eller så kan jeg bli medskyldig. Kan du presisere hva du tenker på? Blir litt vagt for meg dette. ts Anonymkode: ab2c5...42c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke helt hva du tenker på, men kjenner til den norske loven, og ved mistanke om ulovlige ting på min eiendom så skal jeg si ifra, eller så kan jeg bli medskyldig. Kan du presisere hva du tenker på? Blir litt vagt for meg dette. ts Anonymkode: ab2c5...42c Men det er jo ikke ulovlig å jobbe med OnlyFans? Du skal jo selvsagt kunne gå utifra at hun betaler skatt av det (det er vanskelig å unngå å bli tatt for dette når man er norsk statsborger, så det er neppe mange som er dumme nok til å ta den sjansen) Anonymkode: 8e0e3...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 Ok, anser dette som et hvilket som helst yrke da og legger meg ikke noe mer opp i det da. Takk for svar, du virker veldig hyggelig og omgjengelig 😘 Anonymkode: ab2c5...42c 2
TBergh Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 Hei. Så vidt jeg har kunnet bringe på det rene så er OnlyFans en abonnementsbasert webtjeneste der de som produserer innhold, som er ment å legge ut på nettet, tjener penger på de som abonnerer på produsentens innhold. Produsentene vil da kunne motta penger direkte fra sine «fans» på fast basis, og/eller som pay-per-view eller som engangsinnbetalinger. Det er, slik jeg oppfatter ingen ting ulovlig ved dette. Som utleier har du ikke krav på innsyn i leietakers økonomi, det være seg hvordan leietaker tjener penger, eller om leietaker er skattepliktig av sin fortjeneste. Så lenge leietaker oppfyller sin del av husleieavtalen, med hensyn på depositum, og betaling av husleie, har du, som utleier ingen lovpålagt kontrollfunksjon. Unntaket er hvis det er ting som «alle og enhver» ville ha reagert på. Det kan være slike ting som påfallende mye trafikk av fremmede personer i utleiedelen «til alle døgnets tider», det lukter sterkt av «julekake» eller at det hele tiden dukker opp nye «gentlemen». Altså ting som ethvert normalt menneske ville eller burde reagere på. Du som utleier har ingen plikt til å opptre som skatteinspektør, «visepolitiassistent» e.l. Dette vil klart ligge utenfor ditt ansvarsområde. Når du ikke har noen lovpålagt innsynsrett i leietakers økonomi, er du med det avskåret fra å kunne ha kontroll hvordan leietaker tjener til livets opphold, og om leietaker betaler de skatter og avgifter som leietakers inntekter er lovfestet å betale. Håper dette gir litt avklaringer Med vennlig hilsen TBergh 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 TBergh skrev (11 minutter siden): Hei. Så vidt jeg har kunnet bringe på det rene så er OnlyFans en abonnementsbasert webtjeneste der de som produserer innhold, som er ment å legge ut på nettet, tjener penger på de som abonnerer på produsentens innhold. Produsentene vil da kunne motta penger direkte fra sine «fans» på fast basis, og/eller som pay-per-view eller som engangsinnbetalinger. Det er, slik jeg oppfatter ingen ting ulovlig ved dette. Som utleier har du ikke krav på innsyn i leietakers økonomi, det være seg hvordan leietaker tjener penger, eller om leietaker er skattepliktig av sin fortjeneste. Så lenge leietaker oppfyller sin del av husleieavtalen, med hensyn på depositum, og betaling av husleie, har du, som utleier ingen lovpålagt kontrollfunksjon. Unntaket er hvis det er ting som «alle og enhver» ville ha reagert på. Det kan være slike ting som påfallende mye trafikk av fremmede personer i utleiedelen «til alle døgnets tider», det lukter sterkt av «julekake» eller at det hele tiden dukker opp nye «gentlemen». Altså ting som ethvert normalt menneske ville eller burde reagere på. Du som utleier har ingen plikt til å opptre som skatteinspektør, «visepolitiassistent» e.l. Dette vil klart ligge utenfor ditt ansvarsområde. Når du ikke har noen lovpålagt innsynsrett i leietakers økonomi, er du med det avskåret fra å kunne ha kontroll hvordan leietaker tjener til livets opphold, og om leietaker betaler de skatter og avgifter som leietakers inntekter er lovfestet å betale. Håper dette gir litt avklaringer Med vennlig hilsen TBergh Fantastisk, takk for et fint og oppklarende svar, TBergh! Det jeg var litt urolig for var om det var ulovlig, noe det altså ikke er. For meg har det jo ikke noe si om hun er direktør i Statoil firma eller jobber med OF for min del, så lenge det er lovlig. hilsen TS Anonymkode: ab2c5...42c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): vet ikke du er den som svarte på tråden i, men grunnen til at jeg spør var at jeg var usikker på om det egentlig er lov. Brukere av OF beskyttes jo av loven om salg av sex, som i utgangspunktet er ment å passe på de som mot sin vilje må selge seg. Når en selger seg selv/materiale av seg selv, men bor så beskyttet som en gjør her så ble jeg usikker på om det egentlig er lovlig. Vil ikke sette meg selv i en situasjon hvor jeg blir medskyldig i et eller annet ulovlig. Jeg bryr meg ikke hvor pengene kommer fra så lenge det er lovlig. Anonymkode: ab2c5...42c Hvordan er OF salg av sex?? Anonymkode: 81210...7d1 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har ikke kjennskap til OF, derfor jeg spør. Har bare hørt at flere selger eksplisitt innhold og vet ikke markedsmodellen. Kan jo tenkes at dersom en som er villig til å takke ja til 10 euro for nakenbilde også er villig til å gjøre andre ting for 1000 euro. Aner ikke om det finnes noen form for kommunikasjon på meldinger som er mer private osv hvor slike ting avtales. Men flott med forumet slik at en kan få litt mer kunnskap. Anonymkode: ab2c5...42c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå