AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg skal kjøpe bolig med samboeren men er veldig usikker på hvor mye EK jeg bør legge inn. Han har både høyere lønn og EK enn meg, og jeg vurderer å ha mindre eierbrøk enn ham for å ikke «skrape» meg helt mtp månedlige utgifter og å tømme alle sparekontoene mine. Vi har begge barn på hver vår side og skal ikke ha felles barn, så vi er begge opptatt av å ha ryddige økonomiske forhold. Det er kanskje en rar tanke, men jeg er redd for å føle meg underlegen dersom jeg feks har 40% og han 60%... For han er det det samme, det er bare jeg som må finne ut hva jeg blir komfortabel med mtp hvilken prisklasse vi skal legge oss på. Anonymkode: 7c62c...91a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Ville heller hatt litt lavere eierandel enn å brukt opp alle sparepenger og betalt mye mer enn han pr mnd i lånekostnader. Anonymkode: 49721...920 1
Veggdyret Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg ville ha gått for en bolig der du har råd til 50%, både på EK og avdrag, og så eventuelt bedt ham investere i en utleieleilighet eller noe dersom han satt igjen med "for mye penger". Jeg har vært i et skjevfordelt forhold én gang, og det var en gang for mye. 7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 Vi har delt eierbrøk - jeg (kvinne) har 60 og han 40. Betaler like mye av felles boliglån. Tviler på at han føler seg underlegen meg. Jeg har arvet og har valgt et yrke hvor jeg alltid kommer til å tjene mer enn ham, og hva så? Kjenner maaaaange som gjør det på denne måten, og det er 50/50 om det er hun eller han som tjener mest. Anonymkode: 6a234...87d 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Skjønner ikke hvorfor du skal føle deg underlegen. Du har større økonomisk handlerom og er mindre avhengig av han om du faktisk har buffer utenom. Anonymkode: 6fe08...204
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Veggdyret skrev (1 minutt siden): Jeg ville ha gått for en bolig der du har råd til 50%, både på EK og avdrag, og så eventuelt bedt ham investere i en utleieleilighet eller noe dersom han satt igjen med "for mye penger". Jeg har vært i et skjevfordelt forhold én gang, og det var en gang for mye. Det blir jo uansett skeivdelt om han har annet utenom. Har hun råd til en andel på feks 3M, så er det vel samme for henne om han spytter i 3M og de eier 50/50, eller om han spytter i 8M og de bor i et hus til 11M. Hun får jo samme verdistigning (eller tap) på innskuddet sitt. Anonymkode: 6fe08...204
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Vi (eller, jeg da) valgte å gå for 50/50 selv om vi nok kunne kjøpt for litt mer om vi hadde ujevn fordeling. Vi tjener likt men samboeren min hadde litt mer EK enn meg. Vi kjøpte for 7 mill men kunne kjøpt for 7,5 - 8 mill feks, så ikke kjempestor forskjell for oss da. Jeg ville ha 50/50 siden det var første gang vi bodde sammen og første gang jeg skulle dele så mye utgifter og verdier og lån med noen og han er litt vrien å dele økonomi med noen ganger synes jeg (litt kontrollfreak på egne penger, som er helt ok, men også litt sur hver gang man må prate om økonomi av uvisse grunner) som gjorde at jeg ville ha det så enkelt som mulig. Også ved tanke på eventuelt brudd, jeg ønsket at det skulle være så enkelt som mulig å dele profitt ved salg og at det ikke skulle være sånn at en hadde mer "rett" til å bli boende... Litt krisetenking men ja sånn tenkte jeg. Tenkte egentlig ikke på at jeg skulle være "underlegen" når vi bodde der, det må man snakke om på forhånd for det går jo ikke at den ene blir, så det må begge være helt enige om å unngå. Nå som vi har bodd sammen noen år og jeg er mer trygg så tenker jeg at neste bolig kan det gå greit om han har høyere % eierandel, at det er viktigere å få det vi har råd til enn at alt er helt likt på eierdelen Anonymkode: 22f72...a45
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 Om man velger delt eierbrøk så tenker jeg at dere også må gå gjennom på forhånd hvordan man fordeler utgifter, om de også skal skjevfordeles eller om de skal deles helt likt. Tar man feks høyere lån fordi man vil kjøpe dyrere bolig fordi den ene har råd til det ville jeg som den med minst eierbrøk ikke likt å betale halvparten av det lånet, da det ville gagne den andre mer og gitt meg større utgifter hver måned. Mulig bør man ha 2 lån om man har forskjellig eierbrøk? Det i seg selv kan jo være mer komplisert enn 1 lån. Noen utgifter vil jo også være høyere på en større bolig så det må med i regnestykket. Det er jo rettferdig at man deler utgifter likt i et hus begge bor i, men så kan det bli urettferdig igjen om den ene tjener mer og man i tillegg har kjøpt et hus med større utgifter enn den andre egentlig hadde råd til (gjerne mye dyrere å bo i enebolig som kostet 10 mill enn i en leilighet som kostet 5 mill feks). Alt dette kan man jo bli enige om men jeg ville iallfall ønsket å ha slikt klart og snakket om FØR kjøp om jeg skulle gå for lavere eierbrøk For deg TS kan jo dette også være relevant om du kjøper litt "over evne" for å få 50% men for å følge hans økonomi. Tenker han at han skal stå for mer av utgiftene er jo det ok, tenker han det skal deles likt er det et problem for deg kanskje. Anonymkode: 22f72...a45 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 Om man har helt felles øknomi altså at begges lønn og sparepenger er helt felles til alle faste og løpende utgifter og innkjøp uavhengig av hvem som har tjent pengene og hva de brukes på så blir jo ikke svaret over så relevant likevel da, for da vil jo den som tjener mest automatisk betale mer og ingen vil sitte igjen "blakk" før den andre. Anonymkode: 22f72...a45
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 Vi valgte 50/50, selv om han fint kunne gått inn med mye mer, og vi kunne skjevdelt. Da teller begge sin stemme like mye når vi ønsker å gjøre noe med huset. Alt av oppgradering/oppussing deles og alle kostnader deles likt. Ønsket ikke å kanskje komme i en situasjon hvor hans mening skulle bety mer enn min om vi var uenige om noe knyttet til huset. Men skal sies at jeg har god nok lønn til enkelt å bære min del av kostnadene på 50/50. Anonymkode: b7203...efc 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 Mannen og jeg skal kjøpe felles bolig, og kommer til å ende med ca 60/40 (der han har mest). Vi har snakket om at vi da også deler eiendomsskatten etter samme brøk. Vi har i utgangspunktet like mye EK, men han har høyere inntekt enn meg, og vil også ha litt mer lån. Han har to barn fra før som kommer til å være der deler av tiden. Vi trenger derfor litt mer plass og to bad, så han legger litt mer på bordet for å få til det. Jeg føler ikke at det vil være noe særlig asymmetri der, rent følelsesmessig. Vi har hvert vårt lån, og han kommer til å betale litt mer i måneden på sitt. Han betaler også mer for oss i totalen, så jeg kan også spare litt hver måned om jeg ønsker (har ganske lite lån). Anonymkode: cd00b...197
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg og min eks hadde ulik eierbrøk; jeg 1/3 og han 2/3. Vi måtte bo i sentrum pga hans krav. Jeg hadde minstesats aap og jobbet litt, så måtte betale for bil uansett, men jeg ville kjøpe litt utenfor sentrum og eie 50%(siden jeg uansett ikke jobbet i sentrum og trengte bilen). Toppet seg da jeg på min ørlille inntekt måtte betale 50% av alle felleskostnader. Han var frisk og i full jobb. Endte med at jeg pakket tingene og kjøpte 40 m2 alene utenfor sentrum. Anonymkode: 781b7...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg hadde ikke vært komfortabel med noe annet enn 50/50. Her gjorde vi det selv om min da samboer tjente mer enn meg, men jeg hadde god EK. Vi giftet oss 6 mnd etter vi kjøpte, og har nå felles økonomi. Derfor spiller det i praksis liten rolle i hverdagen, men om det blir slutt er det viktig. Det høres ut som at dere har tenkt å ha helt separat økonomi. Da må dere ha en god samboerkontrakt, gjensidig testamente, og livsforsikringer. Hadde aldri kjøpt med noen som ikke gikk med på det. Kan bli mye rot uten de papirene på plass. Hva med resten av utgiftene? Skal de deles 50/50 eller 40/60? Anonymkode: 1b2f1...a32
Gjest loveli Skrevet 8. oktober 2021 #15 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om man velger delt eierbrøk så tenker jeg at dere også må gå gjennom på forhånd hvordan man fordeler utgifter, om de også skal skjevfordeles eller om de skal deles helt likt. Tar man feks høyere lån fordi man vil kjøpe dyrere bolig fordi den ene har råd til det ville jeg som den med minst eierbrøk ikke likt å betale halvparten av det lånet, da det ville gagne den andre mer og gitt meg større utgifter hver måned. Mulig bør man ha 2 lån om man har forskjellig eierbrøk? Det i seg selv kan jo være mer komplisert enn 1 lån. Noen utgifter vil jo også være høyere på en større bolig så det må med i regnestykket. Det er jo rettferdig at man deler utgifter likt i et hus begge bor i, men så kan det bli urettferdig igjen om den ene tjener mer og man i tillegg har kjøpt et hus med større utgifter enn den andre egentlig hadde råd til (gjerne mye dyrere å bo i enebolig som kostet 10 mill enn i en leilighet som kostet 5 mill feks). Alt dette kan man jo bli enige om men jeg ville iallfall ønsket å ha slikt klart og snakket om FØR kjøp om jeg skulle gå for lavere eierbrøk For deg TS kan jo dette også være relevant om du kjøper litt "over evne" for å få 50% men for å følge hans økonomi. Tenker han at han skal stå for mer av utgiftene er jo det ok, tenker han det skal deles likt er det et problem for deg kanskje. Anonymkode: 22f72...a45 Enig. Det er VELDIG mange variabler her! Du skal ikke bo deg uhjel, han skal ikke forsørge deg hvis han ikke vil. Hva tjener du, hva tjener han? Hvordan vil DU bo? Sammenfaller det med hvordan HAN vil bo? Og når dere pusser opp skal dere isåfall betale etter eiebrøk. Koster det 100.000 for et nytt kjøkken så skal du betale 40.000 og han 60.000 hvis du eier 40% og han eier 60%. Men da blir jo spørsmålet hvem som vil ha dette nye kjøkkenet, er det du som presser det igjennom blir det jo ikke riktig heller. Høres ekstremt slitsomt ut, men er vel mest rettferdig i deres tilfelle?
TBergh Skrevet 8. oktober 2021 #16 Skrevet 8. oktober 2021 Hei. Du kan starte med å gå inn med 40% EK. Så kan du over tid kjøpe deg inn inntil du når en 50/50 løsning. Dette kan du gjøre ved å betale 10 – 20 – 30 % mer på hver termin hvor du betaler inn mer på selve avdraget, ikke rentene. Opprett også en samboeravtale hvor dette inngår. Du kan beregne hvor lang tid dette vil ta og få det også inn i avtalen. Ikke glem å ta inn i avtalen at det skal opprettes en uføre/livsforsikring, slik at hvis en av dere dør da skal gjelden bli redusert med så mye at, dere ved uførhet og/eller den gjenlevende kan fortsette å bo i boligen. Søk på nettet etter samboeravtaler. Last ned flere forskjellige samboeravtaler da de vil variere en del. Plukk fra de forskjellige samboeravtalene slik at dere får den samboer avtalen som passer dere. Husk å få tinglyst samboeravtalen. Tinglysning skjer via Kartverket. Håper dette er til litt hjelp Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #17 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har flørtet med tanken om å ha forskjellig eiebrøk med en potensiell ny kjæreste. Mange av de jeg dater har jo vært helt sykt heldige med prisvekst på sine boliger og med salg. Noen har boliger til 8 mill alene, mens jeg knapt får ha 2.5 i lån. Men det er jo ikke fair at jeg eier 50 %. Jeg vet ikke men kanskje man må lage seg en avtale med personen da, om alt skal fordeles etter inntekt, også lånet. også en avtale på at man deler samme prosenten med oppussing. Kjipt da om man finner noen som ikke er opttatt av bolig og ikke bryr seg. det finnes jo mange slike menn. ( hvorfor skal vi pusse opp kjøkken , jeg bruker det aldri. bare du. typ person. ) Anonymkode: 7209e...db6
Lønnesirup01 Skrevet 8. oktober 2021 #18 Skrevet 8. oktober 2021 Det er klart at 50/50 er veldig ryddig og greit hvis alt ligger til rette for det. Men når folk har skjevfordelt så er det jo gjerne en grunn til det - ulik EK og/eller ulik låneevne, kombinert med et ønske om å legge pengene i bolig, eller et behov for det. For de av oss som er i Oslo-markedet så er prisene slik at man som oftest trenger pengene man har tilgjengelig. Jeg satte av noe etter boligsalg i fond som en buffer, men resten gikk inn i neste bolig. Som TBergh er inne på, så kan jo dette justeres etterhvert, eierforholdet er ikke skrevet i stein. Det er bare å snakke med partneren din om det, dersom du vil gradvis kjøpe deg inn for å justere eierbrøken. Jeg synes ikke 60/40 er problematisk overhodet - mannen har litt mer låneevne enn meg, og har litt mer lån selv om vi har omtrent samme EK.
smilo Skrevet 8. oktober 2021 #19 Skrevet 8. oktober 2021 Vi eier 50/50, men jeg hadde lavere EK og høyere inntekt. Dette løste vi med at jeg betaler ned mer på lånet hver mnd. (felles lån) Samboeravtalen revideres hvert nyttår etter gjenstående låneprosent, som vi har kontroll på i et eget excelskjema, smat eventuelle nykjøp av andre felles eiendeler.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #20 Skrevet 8. oktober 2021 Lurer på det samme. Her tjener jeg mest (ca 600.000), han har AAP (ca 280.000). Jeg har en mill til egenkapital, han har 200.000. Vi har vært samboere lenge og har to felles barn, ingen av oss har andre barn. Tenkte dele 60/40, jeg betaler lånet + forsikringer + alle faste utgifter + 50% til felles dagligvarekonto. Dersom vi skal endre til 50/50 senere har jeg forstått det slik at vi må betale mye, og at det er viktig å få det riktig når man kjøper. Ingen av oss har eid før, og vi ser på rekkehus og eneboliger nå. Vil ikke at han skal føle det er mindre hans, samtidig er det kjipt å tenke på 50/50 om han forlater meg en dag for en annen. Anonymkode: 10461...a51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå