Gå til innhold

Hvordan arbeide seg opp som mellomleder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som nyutdannet i en teknologibedrift, hvordan arbeider man seg opp til en stilling som mellomleder, avdelingsleder eller prosjektleder? Jeg har stor interesse av ledelse, men er samtidig opptatt av å opparbeide meg en sterk faglig plattform slik at jeg best mulig kan lede andre fageksperter i selskapet.

Hvordan arbeidet du deg opp som leder?
Gjorde du det tydelig fra starten at du ønsket dette ansvaret og ville jobbe deg oppover?
Tok du kurs/fag i ledelse?
Kom det naturlig med erfaring?

Anonymkode: 68e75...a8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør en god jobb og si ja til mulighetene som byr seg. Vær gjerne åpen om dine ambisjoner, men ikke til hvem som helst når som helst, det kan virke mot sin hensikt. Kurs etc. vil bare hjelpe deg så mye. Personlighet, relasjoner og jobben som leveres hjelper mer. 

Anonymkode: f9903...452

• Liker 2
Skrevet

Litt selvfølgeligheter, men dette var det som fungerte for meg: Jobbe hardt og gjøre en god jobb. Være en god kollega mot alle og gjøre mitt beste for å bidra til et godt arbeidsmiljø. Gripe sjanser som kommer og ta ansvar. Og bygge gode relasjoner med de «rette folkene». Det siste høres kanskje litt kynisk ut, men det er ikke til å komme fra at det har mye å si. 

Velg dine kamper med omhu. Jeg mener ikke at man skal aksepter å behandlet dårlig - men ikke bli kranglefanten, vrangpeisen eller den negative på arbeidsplassen. Da blir det vanskelig å komme seg videre. 

Et annet godt råd er å hele tiden prøve å utvikle deg og bli bedre. Jeg har prøvd å finne meg «mentorer» på alle arbeidsplassene jeg har vært på, noen jeg synes er flinke og som kan mye innenfor et felt. Prøver å suge til meg så mye lærdom som mulig fra dem, spør om de kan vise meg/lære meg ting og så videre. Hvis man omgir seg med flinke folk, blir man flinkere selv - det er min filosofi. 

Anonymkode: 50877...56e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...