AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Vi skal flytte til Oslo, studerer på finn.no etter nye hus/rekkehus/leilighet. Vet det er en del snakk om ulike prestasjoner/nivå på ulike skoler i Oslo. Gjelder dette i første rekke Videregående skole? Eller er det også barneskoler/ungdomsskoler som er forskjellige rundt om i byen? Har tre barn, to jenter på 9 og 13, og en gutt på 12 med på flyttelasset. Innspill mottas med takk. Anonymkode: ad845...255
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Oslo er en av de få stedene i landet der du i større grad kan velge ditt nabolag ut i fra typen men eske du er. Dette preger skolene også. I billigere og innvandrertette områder er skolene mer preget av barn med lavere sosioøkonomisk bakgrunn og problemene det medfører. Men om lærer e som jobber på Rommen skole er noe dårligere en. De som jobber på Nordstrand det tror jeg ikke. Anonymkode: c9596...b1a 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Gjelder ungdomsskolen også. Sjekk resultater nasjonale prøver, men merk: Osloskoleelevene som sådan er fylkesvis best i alle fag, sjansen for at barna deres kommer til en bedre skole enn der de er er høy. Anonymkode: 1378b...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi skal flytte til Oslo, studerer på finn.no etter nye hus/rekkehus/leilighet. Vet det er en del snakk om ulike prestasjoner/nivå på ulike skoler i Oslo. Gjelder dette i første rekke Videregående skole? Eller er det også barneskoler/ungdomsskoler som er forskjellige rundt om i byen? Har tre barn, to jenter på 9 og 13, og en gutt på 12 med på flyttelasset. Innspill mottas med takk. Anonymkode: ad845...255 Det er fritt skolevalg i Oslo, så dere trenger ikke gå på nærskolen. Hadde siktet meg inn på Årvoll området om jeg var dere. Anonymkode: 2ef58...acb
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er fritt skolevalg i Oslo, så dere trenger ikke gå på nærskolen. Hadde siktet meg inn på Årvoll området om jeg var dere. Anonymkode: 2ef58...acb Nei, det er ikke fritt skolevalg i grunnskolen, hvor har du det fra? Anonymkode: 1378b...fd1 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Oslo er en av de få stedene i landet der du i større grad kan velge ditt nabolag ut i fra typen men eske du er. Dette preger skolene også. I billigere og innvandrertette områder er skolene mer preget av barn med lavere sosioøkonomisk bakgrunn og problemene det medfører. Men om lærer e som jobber på Rommen skole er noe dårligere en. De som jobber på Nordstrand det tror jeg ikke. Anonymkode: c9596...b1a Lærere på skoler med flerspråklige elever er ofte bedre til å tilpasse undervisningen i begge ender. Både sterk og svak. Anonymkode: 2ef58...acb 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er ikke fritt skolevalg i grunnskolen, hvor har du det fra? Anonymkode: 1378b...fd1 Det er fritt skolevalg ja. Visste du ikke det? Det har vært det hele tiden. Man må ikke gå på nærskolen her og kan fint søke seg inn på en annen skole på andre siden av byen om man vil og det er plass der. Jobber selv i Osloskolen. Elever bytter skoler over en lav sko. Anonymkode: 2ef58...acb
Lønnesirup01 Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Nivået på videregående skoler varierer mer enn barneskoler, ja. Det handler jo om at elevene er større, spesialiserer seg og blir tatt opp på bakgrunn av karakterer. For ikke å snakke om at videregående ikke er obligatorisk opplæring - det er mye viktigere at barneskolene holder et jevnere nivå. Så det er litt mer "ok" at det blir forskjeller på videregående nivå (selv om noen er imot det også). Du vil likevel finne store miljøforskjeller ved ulike barneskoler, variasjoner i innvandrerandel ikke minst, og ulik tilnærming til f.eks. digitale læremidler. Gode og dårlige lærere finnes ved alle skoler, så jeg ville egentlig fokusert mer på å finne et nabolag dere liker, og andre foreldre dere kommer overens med.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er fritt skolevalg ja. Visste du ikke det? Det har vært det hele tiden. Man må ikke gå på nærskolen her og kan fint søke seg inn på en annen skole på andre siden av byen om man vil og det er plass der. Jobber selv i Osloskolen. Elever bytter skoler over en lav sko. Anonymkode: 2ef58...acb Men det er jo ikke plass? Bor på Frogner, og man velger ikke akkurat mellom URRA, Skøyen, Majorstua, Marienlyst…. Det er jo stapp fullt overalt? Ingen jeg kjenner på Loftshus har VALGT p gå der…. Anonymkode: 1378b...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lærere på skoler med flerspråklige elever er ofte bedre til å tilpasse undervisningen i begge ender. Både sterk og svak. Anonymkode: 2ef58...acb Det er de helt sikkert, samtidig må de deale med en del mer utfordringer enn mer resurssterke områder. Anonymkode: c9596...b1a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå