Gå til innhold

Tips til god snus for en nybegynner…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er jente på 32 år som har røyka fast siden jeg var 12 år. Har aldri vurdert å slutte, men ønsker å trappe ned forbruket litt, og gå mere over til snus. Røyker ca 30+ Lange rød Prince om dagen.
Snus er jo rimeligere, enklere og mindre skadelig… Merker jo at 20 år som storrøyker ikke akkurat har vært positivt for hverken helse, kondis eller økonomi 🙉 I tillegg blir det jo dessverre bare fler og fler steder og situasjoner det er vanskelig å få tatt seg en røyk…

Er det noen som har tips til god snus jeg kan prøve ut? Siden jeg røyker ganske mye bør den jo være sterk, men med god smak og ikke så store poser… (syns det er litt rart med en sånn stor klump under leppa 🤷‍♀️)

Anonymkode: 268f1...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For guds skyld ikke begynn med snus for det er så syykt mye mer avhengighetsdannende. Et pengesluk uten like. Gå heller til legen og be om røykesluttsmedisin.

Anonymkode: 82c35...3e7

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 20 år med +30 Prince om dagen er jeg allerede veldig avhengig av røyk, så det blir ikke noe forskjell 😂 Og det er hvertfall et pengesluk… 

Jeg ønsker ikke å slutte, bare kutte ned!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mumsmums skrev (4 minutter siden):

Snuslageret.no

Men hvilken snus skal jeg velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra røyk til snus og slutta tvert med røyken. Snuser skruf fresh 2. 

men! Herregud , mye verre å slutte med snus! Har brukt nå i 7 år og har ingen planer om å slutte. Ville prøvd å unngå å det, om du kan. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan søke på styrke og div du ønsker så kommer det opp forslag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, du sier du trenger sterk, så da velger du sterk styrke. Du vil at den ikke skal synes, så da velger du slim og kanskje hvit? Vil du ha smak? Mint, lakris, skogsbær..?? Tror jeg hadde bestilt noen ulike bokser med sterk slim, feks fra epok, og prøvd ut ulike smaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn til advarsel; snus er ekstremt vanedannende og det er vanskelig å slutte. Hilsen snor-snuser i 10+ år  (som sluttet cold turkey i vår og hadde det helt jævlig i en måned haha!). Det beste er å ikke begynne :opplyser:

MEN snus er bedre enn røyk tross alt! Min faste snus var Skruf fresh 2. Kanskje skruf fresh 4 kunne vært no for deg?  Alternativt Skruf super white s4, den er superslim/ tynne poser. Begge xtra strong med mintsmak. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

font skrev (1 minutt siden):

Bare sånn til advarsel; snus er ekstremt vanedannende og det er vanskelig å slutte. Hilsen snor-snuser i 10+ år  (som sluttet cold turkey i vår og hadde det helt jævlig i en måned haha!). Det beste er å ikke begynne :opplyser:

MEN snus er bedre enn røyk tross alt! Min faste snus var Skruf fresh 2. Kanskje skruf fresh 4 kunne vært no for deg?  Alternativt Skruf super white s4, den er superslim/ tynne poser. Begge xtra strong med mintsmak. 

Det at det er vanedannende bekymrer ikke meg. Jeg har uansett ingen planer om å kutte ut nikotin! Vil bare redusere litt på røykinga, og ha et enklere alternativ når jeg er i situasjoner hvor jeg ikke kan røyke! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdér om du vil ha snus med tobakksmak, mint eller fruktsmak.
Selv om du røyker prince 100, ville jeg startet med en mild type bare for å se hvordan du reagerer på den. Snus kan føles veldig sterkt i starten, selv om du røyker. Jeg sluttet med røyk og begynte med snus. Da starta jeg med Catch Eukalyptus, men gikk etter hvert over til Skruf Fresh slim.
Nå snuser jeg en blanding av Epok #2 Arctic Blue og Skruf Solbær, samt nikotinfri Kickup mint, da jeg gjør et tafatt forsøk på å slutte...

Men begynn med en snus med lav styrke, én eller to prikker. Epok #2 har to prikker, til sammenligning har feks Skruf Sterk 3 prikker og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som røyker, og vil få litt virkning av snusen mot røyksug bør nok gå for en sterkere variant. 5 prikker er både ekstra sterk og ultra sterk, så det finnes sterkere og svakere varianter der og. 
Jeg røyker selv Rød Prince og Rød3 tobakk, og av snus bruker jeg enten G3 Volt eller Skruf No5 Fresh Ultra S5. De har nikotininnhold på 26mg/g og er av de sterkeste man får tak i. Mildere snus gir ingen effekt for meg!

B05AD81C-87DF-48B4-BE82-BC0BF81621DD.jpeg

7FF551A3-3265-4699-9D91-8BFB4D6474DC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde på det samme som deg, nå snuser og røyker jeg om hverandre 🙈 Jeg bruker skruf superwhite, enten skogsbær eller solbær. Skogsbær har to prikker, solbær har tre. 

Anonymkode: a4a7b...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har du ett problem og du går frivillig inn for å lage deg to problemer. Det der med å kutte ned på røyken kommer ikke til å fungere og etterhvert kommer du til å gi kroppen en kontuerlig tilførsel av niktotin.

Kan ta et lite regnestykke samtidig. Om du røyer en pakke om dagen og snuser 3 bokser pr uke så har du et forbruk tilsvarende ca kr4800 i mnd. Dvs drøyt 57000 kr i året.

Anonymkode: e8447...ccc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo å røyke mindre da, både med tanke på helsa og økonomien! Snus er jo både billigere og mindre helseskadelig… 

Handler uansett røyk i Sverige, så da vil jeg jo handle snus der også. Det er mye billigere 👍

Anonymkode: 2e49f...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Poenget er jo å røyke mindre da, både med tanke på helsa og økonomien! Snus er jo både billigere og mindre helseskadelig… 

Handler uansett røyk i Sverige, så da vil jeg jo handle snus der også. Det er mye billigere 👍

Anonymkode: 2e49f...5b1

Høres fint ut i teorien, men mye vanskeligere i praksis. Vil anbefale deg på det sterkeste å styre unna det prosjektet og heller prøve å kutte ned på sigarettene.

Selv om helseskadene angivelig skal være mindre ved snusbruk så er det ikke hverken speselt pent med synlige tannhalser fordi snusen har tæret bort tannkjøttet eller behagelig med sårt/betent tannkjøtt. Amoniakkånde er heller ikke spesielt digg og man føler seg veldig lite fresh.

Anonymkode: e8447...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skruf white 2 og 3, likte fresh 3 før men den kutta de ut, fresh 4 blir for sterk da jeg liker å ha 2 om gangen :)

Det å begynne å snuse er en falittærklæring da, hvis du ikke har klart å kutte ut røyken kommer du garantert aldri å kutte ut snusen. Men helsemessig er det tross alt mye bedre, bare kjipt å være så avhengig av noe.

Anonymkode: af904...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker

Gammel tråd, men likevel. Så mange negative til å bytte ut en del av røyken til fordel for snus da😱

Selv skulle jeg slutte med nikotin helt, så jeg gikk fra 25 år med røyking til snus. Bare for å legge av meg vanen med å røyke. 2 år etter det klarte jeg å slutte med snusen også

Hvordan gikk det med deg ts? Fant du noe snus som passet deg og funket det å røyke mindre?

Anonymkode: f5b39...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...