Gå til innhold

Hvordan stelle Rabarbra før vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen Rabarbra planter her, og lurer på om det er noe spesiellt man bør gjøre før vinteren? Bor ganske langt nord, og pga mye tele i vinter og omplanting kom den litt tregt i gang i vår, og begynte ikke vokse skikkelig før langt uti juli. I skrivende stund er det sikkert 20-30 (tynne) stilker på hver plante.

Anonymkode: 0ff88...38c

Skrevet

Jeg bor riktignok en del lenger sør enn deg (H4), men jeg pleier aldri gjøre noe spesielt med den i det hele tatt. Den klarer seg helt fint på egen hånd hos meg. 

Anonymkode: 5778e...e49

• Liker 2
Skrevet (endret)

La den være! Den ordner seg selv😊 Og til våren så knekker du bare av restene før den starter å vokse igjen.

Endret av Tarzani
Skrevet

Har prøvd å ta bort rabarbra men den kommer alltid tilbake. Så den fremstår som en ganske robust plante🤷‍♀️ Trøndelag.

Anonymkode: e23ac...9ed

• Liker 1
Skrevet

Min er sådd fra frø i år, så den er kjempeliten enda. Men på frøposen står det at man bør dekke planten med løv første vinter, så det har jeg gjort. Bor i H1 da.

Anonymkode: 96e3b...475

• Liker 1
Skrevet

Rabarbra tåler de fleste klima og værtyper.  Bare riv bort alt av årets nå døde.  Neste mai spretter de opp like glade.

Og husk at rabarbra sjelden er god etter juni.  Det er de tidligste som er best. Plukk dem etterhvert i en 3 ukers tid og frys dem i porsjoner.

Anonymkode: 73e9b...291

Skrevet

Rabarbra er en av ikke så alt for mange nytteplanter en ikke trenger å bekymre seg for, stort sett. 

Jeg har plantet alt fra a til å i over 10 år og rabarbra er ingen issue. Skal være veldig dårlig jord / veldig kompakt jord og evt ekstrem kulde uten snø for at den dør. Kan se for meg at den blir litt svakere i vekst første året, dersom jorda er dårlig.  Men den gjødsler seg selv etter et år eller to og kjører på. 

Anonymkode: b0387...d35

Skrevet

Selvom plantene stort sett klarer seg selv pleier jeg å dekke området der de står med løv (org litt løsjord over for å holde løvet på plass) for om ikke noe annet å fornye jorden litt samt å ha et sted å plassere noe av løvet. 

Skrevet

Supert, takk for svar alle sammen 😁

Anonymkode: 0ff88...38c

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Rabarbra tåler de fleste klima og værtyper.  Bare riv bort alt av årets nå døde.  Neste mai spretter de opp like glade.

Og husk at rabarbra sjelden er god etter juni.  Det er de tidligste som er best. Plukk dem etterhvert i en 3 ukers tid og frys dem i porsjoner.

Anonymkode: 73e9b...291

I nord går det helt fint å spise rabarbra i juli også. Er mye senere spiseklar enn sørpå 🙂

Anonymkode: 366e2...6f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...