Pipaluk Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg møter stadig små fluer og larver i leiligheten;( har rengjort kjøkkenet og sprayet med innsektsmiddel, men det fungerer ikke. Tips?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Er det veldig små fluer? Bananfluer? Ta en engangskopp, sett plastikkfolie over, bruk en strikk eller helst teip til å tette til plastikkfolien over koppen. Slik at plastikkfolien er helt strukket og rett over. Stikk et hull i midten av plastikkfolien. Bruk et trakt til å fylle i litt epleeddikk i koppen. I tillegg har du i en teskjed eller to med oppvaskmiddel. Oppvaskmidlet ødelegger overflatespenningen, slik at fluene ikke kan gå oppå eddikken. Plastikkfolien gjør at fluene ikke får gått ut av koppen (de går langs sidene og opp, når det ikke er mulig er de "låst" inni koppen). De går etter det som "lukter" best. Er det mat et sted så vil de gå dit. Men den eppleeddikken lukter "bedre" for bananfluer enn noen form for mat. Så da prøver de å ta seg inn i koppen for å komme til den. Og inn kommer de jo, i midten av det hullet. Men de finner ikke veien ut igjen. Anonymkode: 08ee7...575 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Men PS. Dette fungerer bare på bananfluer (sånne små). Ikke på husfluer. Anonymkode: 08ee7...575 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Bananfluer legger egg i sluk. Der det er fuktig. Kjøkken og bad. Kan du bruke eplecidereddik og sette i glass i hvert rom. Blomsterfluer legger egg i våt jord. Ikke vann blomster på 2 uker. Da dør de. Eller kjøp fluefeller. Får kjøpt fluefeller som ser ut som sommerfugler på biltema. De kan settes i pottene eller teipes på veggen. De tar alt 🙂 Anonymkode: 13144...bce 2
Pipaluk Skrevet 8. oktober 2021 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er det veldig små fluer? Bananfluer? Ta en engangskopp, sett plastikkfolie over, bruk en strikk eller helst teip til å tette til plastikkfolien over koppen. Slik at plastikkfolien er helt strukket og rett over. Stikk et hull i midten av plastikkfolien. Bruk et trakt til å fylle i litt epleeddikk i koppen. I tillegg har du i en teskjed eller to med oppvaskmiddel. Oppvaskmidlet ødelegger overflatespenningen, slik at fluene ikke kan gå oppå eddikken. Plastikkfolien gjør at fluene ikke får gått ut av koppen (de går langs sidene og opp, når det ikke er mulig er de "låst" inni koppen). De går etter det som "lukter" best. Er det mat et sted så vil de gå dit. Men den eppleeddikken lukter "bedre" for bananfluer enn noen form for mat. Så da prøver de å ta seg inn i koppen for å komme til den. Og inn kommer de jo, i midten av det hullet. Men de finner ikke veien ut igjen. Anonymkode: 08ee7...575 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er det veldig små fluer? Bananfluer? Ta en engangskopp, sett plastikkfolie over, bruk en strikk eller helst teip til å tette til plastikkfolien over koppen. Slik at plastikkfolien er helt strukket og rett over. Stikk et hull i midten av plastikkfolien. Bruk et trakt til å fylle i litt epleeddikk i koppen. I tillegg har du i en teskjed eller to med oppvaskmiddel. Oppvaskmidlet ødelegger overflatespenningen, slik at fluene ikke kan gå oppå eddikken. Plastikkfolien gjør at fluene ikke får gått ut av koppen (de går langs sidene og opp, når det ikke er mulig er de "låst" inni koppen). De går etter det som "lukter" best. Er det mat et sted så vil de gå dit. Men den eppleeddikken lukter "bedre" for bananfluer enn noen form for mat. Så da prøver de å ta seg inn i koppen for å komme til den. Og inn kommer de jo, i midten av det hullet. Men de finner ikke veien ut igjen. Anonymkode: 08ee7...575 bananfluer ja
Blålilla Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 Kokende vann i slukene hver dag for å stoppe klekkingen. Feller for å knerte de som ellerede der der. Og vær nøye med å vaske benk og ikke ha noe mat stående fremme. 2
Pipaluk Skrevet 11. oktober 2021 Forfatter #8 Skrevet 11. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 12.04): Er det veldig små fluer? Bananfluer? Ta en engangskopp, sett plastikkfolie over, bruk en strikk eller helst teip til å tette til plastikkfolien over koppen. Slik at plastikkfolien er helt strukket og rett over. Stikk et hull i midten av plastikkfolien. Bruk et trakt til å fylle i litt epleeddikk i koppen. I tillegg har du i en teskjed eller to med oppvaskmiddel. Oppvaskmidlet ødelegger overflatespenningen, slik at fluene ikke kan gå oppå eddikken. Plastikkfolien gjør at fluene ikke får gått ut av koppen (de går langs sidene og opp, når det ikke er mulig er de "låst" inni koppen). De går etter det som "lukter" best. Er det mat et sted så vil de gå dit. Men den eppleeddikken lukter "bedre" for bananfluer enn noen form for mat. Så da prøver de å ta seg inn i koppen for å komme til den. Og inn kommer de jo, i midten av det hullet. Men de finner ikke veien ut igjen. Anonymkode: 08ee7...575 Har prøvd eplesidereddikt. Har knekt en del fluer med det, så takk for tipset!. skulle gjerne kverket noen flere. Biltema er utsolgt for fluefeller som jeg er ute etter. Kan de ha noe bra på Clas tror dere?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 12.08): Bananfluer legger egg i sluk. Der det er fuktig. Kjøkken og bad. Kan du bruke eplecidereddik og sette i glass i hvert rom. Blomsterfluer legger egg i våt jord. Ikke vann blomster på 2 uker. Da dør de. Eller kjøp fluefeller. Får kjøpt fluefeller som ser ut som sommerfugler på biltema. De kan settes i pottene eller teipes på veggen. De tar alt 🙂 Anonymkode: 13144...bce Hos meg kommer de opp av oppvaskkummen på kjøkkenet - der som det er en sånn liten rist for for overflatevann. Jeg har tettet igjen risten for jeg blir snart sprø, hva kan jeg gjøre med det da? Skal de bare fortsette å reprodusere nedi denne risten? Er det noe jeg kan helle inn i risten som gjør at de dør? Anonymkode: a2170...97a
Muskath Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hos meg kommer de opp av oppvaskkummen på kjøkkenet - der som det er en sånn liten rist for for overflatevann. Jeg har tettet igjen risten for jeg blir snart sprø, hva kan jeg gjøre med det da? Skal de bare fortsette å reprodusere nedi denne risten? Er det noe jeg kan helle inn i risten som gjør at de dør? Anonymkode: a2170...97a Klorin.
lurker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hos meg kommer de opp av oppvaskkummen på kjøkkenet - der som det er en sånn liten rist for for overflatevann. Jeg har tettet igjen risten for jeg blir snart sprø, hva kan jeg gjøre med det da? Skal de bare fortsette å reprodusere nedi denne risten? Er det noe jeg kan helle inn i risten som gjør at de dør? Anonymkode: a2170...97a Kok opp vann og hell det nedi sluket. Gjerne mange liter, jeg pleier å koke vannkokeren full 3-4 ganger. Det dreper eggene som er i sluket.
Hedda-78 Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hos meg kommer de opp av oppvaskkummen på kjøkkenet - der som det er en sånn liten rist for for overflatevann. Jeg har tettet igjen risten for jeg blir snart sprø, hva kan jeg gjøre med det da? Skal de bare fortsette å reprodusere nedi denne risten? Er det noe jeg kan helle inn i risten som gjør at de dør? Anonymkode: a2170...97a Kokende vann. Lenge. De blir ikke helt borte likevel, men du kan holde de litt i sjakk. Men bananfluer er et sesongfenomen, de kommer gjerne i oktober og april. De blir faktisk borte av seg selv etter hvert.😊 Det kan også hjelpe å gå ut med søpla hyppig, og vaske søppelbøttene og skapet. Og alt av mat og matrester, ølbokser, vinflasker og rester i glass osv må bort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå