Gå til innhold

Lager mannen din middag om han er alene med barna ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber turnus. Jeg har full forståelse for at det er slitsom å være alene med ungene når jeg har en kveldsvakt . Men irriterer meg grønt at mannen ikke gidder å lage middag da . En skjelden gang lager han pølser med Mos (uten grønnsaker) eller noe lignende , men som regel blir det take away eller brødskivemiddag. Jeg synes det er stusslig 

Hvor vanlig er dette? Hva gjør deres mann når han er alene med barna? 

Det er som regel jeg som lager middag ellers, fordi han ikke tar seg bryet med å ordne noe grønnsaker til. Han sier «om ikke vi får grønnsaker en gang gjør det fader ingenting, slutt å klag» . Men jeg mener vi skal være gode forbilder , og middag skal da inneholder grønnsaker også. 

Anonymkode: 9a2f9...270

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enslig men er rimelig sikker på at min eks lager middag ja. Det må han jo. Alle de mennene jeg har møtt lager også middag til barna sine. 

Men i ditt tilfelle så er det en dag i blant der de får takeaway. Det synes jeg er ok. Men brødskiver til middag er litt stusselig kanskje.

Anonymkode: 6026a...2a7

• Liker 12
Skrevet

Selvsagt. Trodde at dette var helt vanlig?

Anonymkode: 62680...dfa

• Liker 29
Skrevet

Selvsagt! 

• Liker 4
Skrevet

Enig med deg. Middag er ofte det måltidet der en får inn mer variert næring og en lager gode vaner for barna.

Her lager mannen middag. Vi har gutter også, så syns viktig at mannen viser å være godt forbilde for at menn også tar ansvar for mat. 

Kunne dere laga ukemenyer sammen? Mange middager som krever minimalt med innsats.

Anonymkode: 2e206...692

• Liker 9
Skrevet

Jepp, det gjør han!  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg jobber turnus. Jeg har full forståelse for at det er slitsom å være alene med ungene når jeg har en kveldsvakt . Men irriterer meg grønt at mannen ikke gidder å lage middag da . En skjelden gang lager han pølser med Mos (uten grønnsaker) eller noe lignende , men som regel blir det take away eller brødskivemiddag. Jeg synes det er stusslig 

Hvor vanlig er dette? Hva gjør deres mann når han er alene med barna? 

Det er som regel jeg som lager middag ellers, fordi han ikke tar seg bryet med å ordne noe grønnsaker til. Han sier «om ikke vi får grønnsaker en gang gjør det fader ingenting, slutt å klag» . Men jeg mener vi skal være gode forbilder , og middag skal da inneholder grønnsaker også. 

Anonymkode: 9a2f9...270

Ja det der er også rart her. At jeg er alene med barnet og lager middag, mens mannen ikke kan lage middag «fordi han er opptatt med barnet».

Og helt enig, hvorfor skal terskelen være så jævlig lav når fedrene lager middag?

Anonymkode: c4e69...3b5

• Liker 18
Skrevet

Han lager middag hvis han må, ja, men langt enklere enn jeg gjør det. Han kan f eks kjøpe ferdige karbonader i pose og servere med gulrot og poteter, eller kjøpe ferdig lasagne-kit og lage lasagne. Han har også kjøpt ferdig pytt i panne og frossenpizza hvis han har hatt ansvar for fredagspizzaen. Regner med at han hadde vært mer nøye med hva han serverte hvis han hadde hatt hovedansvar for maten, han er jo ikke dum. Sånn som det er nå er det bare sporadisk at han har ansvar for mat, og da føler han nok at han kan være litt slepphendt. 

Anonymkode: 34e2f...cab

Skrevet

Har du spurt mannen i en god setting hvor dere er hjemme begge to om ikke han kan ta ansvaret for middagen og fått samme resultat? Er det fordi han ikke kan eller fordi han ikke orker liksom? Er det mulig å gi han et kokkekurs i gave? Noe som motiverer, matkasse med oppskrifter osv? Jeg tenker at hvis det er "latskap" somgjør det så er det innafor å gi litt motivasjon og si "skjerp deg" men om det er athan faktisk ikke har skillsene som skal til så må det gis støtte og opplæring.. 
Mannen her kan lage mat, men det hender han rett og slett ikke gidder og heller tar med pizza, thai osv hjem til middag når det er hans tur, og det er OK - men ikke hver gang.. 

• Liker 1
Skrevet

Be han kjøpe inn sunne fjordlandretter. 

Anonymkode: a4147...750

• Liker 3
Skrevet

Ja, han er ganske god til multitasking. Ganske sterk også så han orker og klarer å lage ordentlig mat OG rydde med baby på armen. Jeg er ikke sterk nok til det 😅

Anonymkode: 7651a...9f2

Skrevet

Hvor ofte lager han middag da? 1-2 ganger i uka? 1-2 ganger i måneden? For om det er snakk om ukentlig, så synes jeg det er ganske ofte å servere et lite variert kosthold. For all del, om det er skive med egg er det greit, men det bør komme litt grønnsaker til som f.eks. tomat/agurk/gulrot f.eks. 

Jeg synes uansett han bør kunne lage middag og gjøre det jevnlig, uavhengig av om du har vakt eller ikke. Matlaging er noe man må lære og innarbeide rutine på, det er ingen grunn til at han ikke skal gjøre det. 

Anonymkode: 21f75...d98

• Liker 2
Skrevet

Nei, her i hus lager jeg middag som står klar til mannen kommer hjem. 

Anonymkode: 81dbd...cd2

Skrevet

Ja det gjør han 😊 Men jeg prøver å lage middag om jeg har tid før jeg går på seinvakt. Men han klarer fint å lage middag, tilogmed masse grønnsaker er han flink til 

Anonymkode: d6071...a8c

Skrevet

Han lager middag stadig vekk når jeg er her, så hvorfor skulle han ikke gjøre det hvis jeg ikke er her?

• Liker 13
Skrevet

Hvis take awayen går av hans penger og ikke deres felles penger, og det er ordentlig mat, ikke junk, så ser jeg ikke problemet. Pølser hadde jeg derimot ikke akseptert at han ga barnet mitt.

Anonymkode: 556ba...49c

Skrevet

Ja selvsagt. Alltid varmmat, men ofte litt enkelt, typisk bondeomelett eller karbonader med bønner i tomatsaus og grønnsaker 

Anonymkode: d2482...c76

Skrevet

Jeg jobber også turnus. Når jeg har kveldsvakt blir det sjeldent middag. Barna blir glade når jeg ikke har kveldsvakt🙃 barna er 10, 12 og 14. 

Anonymkode: c7d31...ee3

Skrevet

Ja, hos oss lager mannen min det meste av middag. Jeg har enkelte retter som jeg lager, og jeg hjelper gjerne til under matlaging hvis han ønsker det. Hvis jeg er "alene" med våre 3 barn, lager jeg selvfølgelig middag. Er da flinkere enn mannen min til å delegere litt oppgaver til barna.

Anonymkode: 9945c...1df

• Liker 1
Skrevet

Ja, men han er ikke så flink på kjøkkenet og kan bare 3-4 retter så det blir ikke store utvalget. Heldigvis har vi mulighet for at jeg står for middagen i 90% av tilfellene mens han får gjøre noe annet.

Anonymkode: 33c96...c04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...