Gå til innhold

Ny venninne får meg til å føle meg dritt, overdriver jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår ble jeg kjent med en jente og vi hang en del sammen siden da. Vi ble venner over like verdier og tanker, men i det siste har jeg reagert på noen ting hun jør/sier. Feks

Dersom hun spør om vi skal finne på noe og jeg sier jeg ikke er helt i form/sliten etter lang arbeidsdag ellernoe får jeg kun et «ok.» aldri noe god bedring, aldri noe spm om hvordan det går, ingenting. Hun virker som hun blir sur og irritert hver gang jeg ikke kan uansett hva grunnen er. Pga dette har jeg noen ganger begynt å unngå å svare henne og late som om jeg ikke ser at hun ha ringt/sendt mld fordi jeg ikke orker at hun skal bli sur hvis jeg ikke kan eller ikke har lyst til å gjøre akkurat det hun vil. 

Hun vet jeg har det trangt økonomisk grunnet nylig samlivsbrudd og dermed kan jeg delta på alt mulig som koster penger fordi jeg forsøker p komme meg ajour igjen. Hun blir gjerne merkbart sur og irritert om jeg ikke kan være med å feks kjøpe restaurantmat, være med på shopping etc som koster penger. Dersom hun spør og jeg sier jeg ikke kan pga jeg ikke har råd har jeg opplevd å få en hoven «hva i alle dager er det du bruker penger på???». Som resulterer i at jeg føler jeg må rettferdiggjøre ovenfor henne hvorfor jeg ikke har råd, og må forklare henne utgiftene mine. 

I det siste har jeg merket meg at hver gang vi henger sammen er det hovedsakelig hun som snakker, om seg selv og sitt. Hun spør aldri om meg eller hvordan det går med meg, mens jeg spør om både henne og jobben hennes og ting jeg vet foregår i livet hennes. Har også merket at hun blir fort irritert/lei når andre enn henne snakker eller har oppmerksomheten i sosiale lag når vi er flere sammen. 

Denne er egentlig ikke noe jeg tenker så mye på bare noe jeg har merket meg. Jeg er raus med komplimenter, og sier ofte til både henne og andre at de feks ser bra ut osv. Til gjengjeld har jeg ikke en eneste gang opplevd å få et kompliment fra henne. 

Jeg har flere eksempler men vil ikke dette skal bli evig langt haha.

Er dette noe dere hadde reagert på eller overreagerer jeg? Merker jeg blir mer og mer sliten av henne og at hun ofte får meg til å føle meg skikkelig dritt.. er jeg for sensitiv? 

Anonymkode: 11f63...eda

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun vet jeg har det trangt økonomisk grunnet nylig samlivsbrudd og dermed kan jeg delta på alt mulig som koster penger fordi jeg forsøker p komme meg ajour igjen. 

Dermed kan jeg IKKE delta på alt skulle det selvsagt stå hehe

Skrevet

Du kan prøve å sette deg ned med henne og si at du føler dere har kommet skeivt ut. Hun har nok et større behov enn deg for å finne på ting, og da forstår jeg at det føles kjipt for henne når du avviser henne. Så kan dere sammen prøve å komme frem til en felles forståelse.

Hvis hun ikke viser noe tegn til selvinnsikt eller vilje til å komme deg i møte, er det bare å kutte kontakten. Venner skal ikke få deg til å føle deg verre.

Anonymkode: d3f52...8ea

• Liker 3
Skrevet

Venninner skal ikke få en til å føle seg dritt. Punktum. 

Anonymkode: dcfc7...b61

• Liker 18
Skrevet

Tror egentlig at du sitter på svaret selv; dette er ikke en god venn. Har du ikke noen empatiske og mer forståelsesfulle venner å bruke tiden din på? Hadde faset henne sakte men sikkert ut. Livet er for kort, og tiden får vi ikke tilbake. Tenk på alle gode vennskapene du kunne bygd opp på tiden du bruker på henne. 

Anonymkode: 0f3de...e69

• Liker 5
Skrevet

Vær ærlig med henne, på en konstruktiv måte. Gjerne vær TYDELIG på hvorfor du ikke kan bruke penger som henne etc. 

Om hun ikke respekterer dine behov eller ønsker til hvordan hun skal behandle deg, dropp henne ASAP. Slike som henne suger energi og du vil bare ende opp med å føle deg maktesløs i forholdet.

Anonymkode: cb3a3...47c

• Liker 1
Skrevet

Hun høres ikke ut som noen god venn. Høres både selvopptatt og lite empatisk ut. Du fortjener bedre ♥️ 

• Liker 3
Skrevet

Du må markere deg litt og trekke opp noen grenser. Kan være hun har godt av det også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vær ærlig med henne, på en konstruktiv måte. Gjerne vær TYDELIG på hvorfor du ikke kan bruke penger som henne etc. 

Om hun ikke respekterer dine behov eller ønsker til hvordan hun skal behandle deg, dropp henne ASAP. Slike som henne suger energi og du vil bare ende opp med å føle deg maktesløs i forholdet.

Anonymkode: cb3a3...47c

Har vært veldig tydelig med henne og hun er klar over hvordan situasjonen min er, nettopp derfor jeg reager sånn på reaksjonen hennes når jeg ikke kan delta pga. penger. Jeg tenker jo at dette vet hun allerede, så hva er greia med å holde på sånn. 

men ja du har nok rett, føler jo allerede på at hun tapper meg for energi. 

• Liker 1
Skrevet

Det skal jo være en balanse dette, ellers blir man bare tappet. Jeg er rimelig vennelisten, har en igjen som jeg treffer 3-4 ganger i året og vi har god omsorg for hverandre. Før hadde jeg en venn til, det satt langt inne men jeg måtte til slutt bare slutte å treffe henne. Det var enetale fra henne i timesvis om hun kunne. Passet aldri å komme til meg, møtes på cafe etc fordi det var så mye enklere at jeg kom til henne mente hun. Det ble fryktelig enveis og etter at jeg fikk en skikkelig knekk psykisk og trengte noen å snakke med var det nok. Jeg ville bare dø og hun snakket om tinder...

Anonymkode: 08966...b54

• Liker 2
Skrevet
Wilmar skrev (Akkurat nå):

Du må markere deg litt og trekke opp noen grenser. Kan være hun har godt av det også. 

Jeg har forsøkt dette som gjorde at vi hadde en stor krangel i sommer. Jeg følte jeg bare sa fra om noen grenser og ting jeg ikke syntes var så greit, hun tok det absolutt ikke til seg men begynte heller å kjefte på meg og skulle ha tingene jeg snakket om til å være min feil. 
Hun klarer ikke ta mot noe som helst kritikk, konstruktiv eller ei, uten å gå helt i krigsmodus.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I vår ble jeg kjent med en jente og vi hang en del sammen siden da. Vi ble venner over like verdier og tanker, men i det siste har jeg reagert på noen ting hun jør/sier. Feks

Dersom hun spør om vi skal finne på noe og jeg sier jeg ikke er helt i form/sliten etter lang arbeidsdag ellernoe får jeg kun et «ok.» aldri noe god bedring, aldri noe spm om hvordan det går, ingenting. Hun virker som hun blir sur og irritert hver gang jeg ikke kan uansett hva grunnen er. Pga dette har jeg noen ganger begynt å unngå å svare henne og late som om jeg ikke ser at hun ha ringt/sendt mld fordi jeg ikke orker at hun skal bli sur hvis jeg ikke kan eller ikke har lyst til å gjøre akkurat det hun vil. 

Hun vet jeg har det trangt økonomisk grunnet nylig samlivsbrudd og dermed kan jeg delta på alt mulig som koster penger fordi jeg forsøker p komme meg ajour igjen. Hun blir gjerne merkbart sur og irritert om jeg ikke kan være med å feks kjøpe restaurantmat, være med på shopping etc som koster penger. Dersom hun spør og jeg sier jeg ikke kan pga jeg ikke har råd har jeg opplevd å få en hoven «hva i alle dager er det du bruker penger på???». Som resulterer i at jeg føler jeg må rettferdiggjøre ovenfor henne hvorfor jeg ikke har råd, og må forklare henne utgiftene mine. 

I det siste har jeg merket meg at hver gang vi henger sammen er det hovedsakelig hun som snakker, om seg selv og sitt. Hun spør aldri om meg eller hvordan det går med meg, mens jeg spør om både henne og jobben hennes og ting jeg vet foregår i livet hennes. Har også merket at hun blir fort irritert/lei når andre enn henne snakker eller har oppmerksomheten i sosiale lag når vi er flere sammen. 

Denne er egentlig ikke noe jeg tenker så mye på bare noe jeg har merket meg. Jeg er raus med komplimenter, og sier ofte til både henne og andre at de feks ser bra ut osv. Til gjengjeld har jeg ikke en eneste gang opplevd å få et kompliment fra henne. 

Jeg har flere eksempler men vil ikke dette skal bli evig langt haha.

Er dette noe dere hadde reagert på eller overreagerer jeg? Merker jeg blir mer og mer sliten av henne og at hun ofte får meg til å føle meg skikkelig dritt.. er jeg for sensitiv? 

Her har du dessverre møtt en person som kommer til å spise deg opp. 

Du trenger ikke slike folk i livet ditt, for det blir ikke bedre. Hun har ikke evne til å sette seg inn i situasjonen din og hvertfall ikke evne til å forstå. Jeg hadde selv en venninne som ikke skjønte hvorfor jeg ikke kjøpte bil da jeg også hadde gått gjennom et samlivsbrudd og hadde 2000,- å leve for etter at alle regninger var betalt... Hun var det håp for da, for jeg har snakket med henne om hvordan jeg opplevde henne. Hun tok til seg det jeg sa og var enig. Nå klager hun over alle andre som ikke forstår henne. Hun har fått opp øynene etter at "livet skjedde" for henne også.

Men jeg har måttet droppe mange "venner" som er som hun du snakker om. Folk som bare er opptatt av seg ig sitt, som sender stikk eller møter dine problemer med ignoranse og gir deg en dårlig følelse. Slike mennesker er ikke verdt tiden din. :)

Men du kan jo selvfølgelig prøve å snakke med henne og se om det blir bedre. Hvis ikke så hadde jeg bare minimert/kuttet kontakten. 

Endret av loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har forsøkt dette som gjorde at vi hadde en stor krangel i sommer. Jeg følte jeg bare sa fra om noen grenser og ting jeg ikke syntes var så greit, hun tok det absolutt ikke til seg men begynte heller å kjefte på meg og skulle ha tingene jeg snakket om til å være min feil. 
Hun klarer ikke ta mot noe som helst kritikk, konstruktiv eller ei, uten å gå helt i krigsmodus.

Da hadde jeg villet tatt en lang og god pause fra henne. Så kan du tenke litt over det, se om hun i det hele tatt er verdt det. 

Venner skal ikke kjefte slik. 

Gjest supernova_87
Skrevet

Samma om du er for sensitiv. Du er sånn du er, og dette er en jente som ikke bidrar positivt i livet ditt. Hvorfor skal du gidde "å holde ut", poenget må jo være å velge mennesker som tilfører noe positivt! 🙌

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har vært veldig tydelig med henne og hun er klar over hvordan situasjonen min er, nettopp derfor jeg reager sånn på reaksjonen hennes når jeg ikke kan delta pga. penger. Jeg tenker jo at dette vet hun allerede, så hva er greia med å holde på sånn. 

men ja du har nok rett, føler jo allerede på at hun tapper meg for energi. 

Hvis du har tatt det opp med henne og hun fortsetter så hadde jeg kuttet henne ut. Det er ikke håp for forandring og relasjonen vil bare bli mer og mer skjev.

Endret av loveli
Skrevet

Jeg er ei godt voksen dame da. 

Jeg hadde ikke villet kuttet henne. Jeg ville tatt pause. For folk forandrer seg og folk har sider man kan sette pris på. Og med alderen blir vanskeligere å få venner. 

La oss si at denne jenta er artig å feste med. Ja da fester TS med henne, og kun det. Bare som et eksempel. 

Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Hun er ikke en venn! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dersom hun spør og jeg sier jeg ikke kan pga jeg ikke har råd har jeg opplevd å få en hoven «hva i alle dager er det du bruker penger på???». Som resulterer i at jeg føler jeg må rettferdiggjøre ovenfor henne hvorfor jeg ikke har råd, og må forklare henne utgiftene mine. 

Ikke gå i forklaringsfella. Dette er en person som tar enhver forklaring som en åpning til å argumentere imot og få deg til å gjøre som hun vil. Nå vet hun allerede at det er trangt økonomisk, så da kan du i alle fall med god samvittighet ignorere slike meldinger som den over. Det er ikke du som er frekk da, for å si det sånn.

• Liker 3
Skrevet

Nøyaktig hvilke tanker og verdier er det dere har til felles? Ettellerannet veldig overfladisk og egentlig uviktig? Dere høres ikke ut til å passe sammen på noen måte?

Anonymkode: f208a...606

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nøyaktig hvilke tanker og verdier er det dere har til felles? Ettellerannet veldig overfladisk og egentlig uviktig? Dere høres ikke ut til å passe sammen på noen måte?

Anonymkode: f208a...606

Vi bonda i starten over at vi hadde samme humor, likte å diskutere politikk, religion og andre samfunnsspørsmål, og ar vi begge er single og tar utdanning mens mesteparten av de rundt oss holder på å etablere seg med mann og barn. (Vi er begge 30). 

men nei vi passer kanskje ikke sammen i det hele tatt 😜 jeg er veldig impulsiv og liker å ta ting som det kommer, hun må planlegge alt ned til minste detalj. Har opplevd at hun blir veldig sur på meg dersom jeg ikke har svar på NØYAKTIG HVA jeg vil gjøre hele resten av kvelden feks, eller navn på absolutt alle som skal på en fest jeg inviterer henne med på (jeg bryr meg ikke, the more the merrier, elsker masse nye folk rundt meg). mens jeg selvfølgelig også blir litt irritert over at hun krever at jeg skal planlegge alt, men dette holder jeg som oftest inni meg. Forstår godt at ikke alle er like impulsive som meg. 

Sist helg opplevde jeg også at jeg nesten måtte snakke til henne som et barn. Vi var en gjeng på 6 som spilte brettspill, og da det så mer og mer ut som hun holdt på å tape ble hun mer og mer sint. Helt ok med dårlige tapere, men hun gjorde det ukomfortabelt for alle og «truet» med å avslutte hele spillet. Jeg måtte sitte å roe henne bed og si ting som at «hellet kun snu seg» når som helst for å få henne til å slutte. Jeg er ikke noen kjempegod taper selv, men jeg orker da ikke lage dårlig stemning i sosiale lag. 

nei huff dette er kanskje ikke liv laga.. litt vanskelig siden vi har mange av de samme fagene sammen og hun er EKSTREMT PÅ meg.😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...