Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Totalrenovere.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei vi har nettopp totalt renovert her hjemme. Huset er fra 1986. Budsjette er 3,5 og 500 000 av disse er til møbler og lamper+utelamper. Da har vi lagt skjult elektronisk med ganske fancy innebygde ting (dette er det mannen som har greie på) alt kan styres fra telefon og ipad. Gips i alle rom. Bad og kjøkken. Gulv med varmematter. Vaskerom. Byttet alt av vinduer og skyvedører på en langvegg. Byttet innerdører og ute dører, har 2 stk. Tak er byttet. Ytterveggene er ikke tatt, da det ikke trengtes. Kjøkken(500 000) loftstue og ny trapp. Lykke til med prosjektet. 

Anonymkode: 537b1...639

Takk for svar 🙂 I følge rapporten er noe av kledningen byttet på huset, men iom det er fra 1980 er jeg usikker på hvordan det er på innsiden 😅 Mtp at vi skal bytte vinduer og dører bør man kansje ta kledning og etterisolering i samme slengen? 

Anonymkode: 672a6...6ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tak er kanskje det aller viktigste. Siden dere skal bytte ville jeg vurdert integrerte solceller, det er ikke så voldsomt mye dyrere.

Ellers gjelder det å begynne ute, sånn at det ikke forfaller mens dere gjør det fint inne. Skal dere drenere kan dere etterisolere eventuell kjeller utvendig. Lekte ut og etterisolere når dere bytter kledning og vinduer. Da får dere fine og dype vinduskarmer inne også.

Inne bør dere planlegge for ventilasjon, strøm og vann før dere gjør mye. Ventilasjonsrør kan dere sette opp selv etter prosjektering fra leverandør. Montering av selve vifta gjør leverandøren.

Det er faktisk mye elektrisk som man kan gjøre selv også, så lenge man har en elektriker som godkjenner det som er gjort underveis. Men det sparer veldig mange timer for elektrikeren å bare sjekke at ledningsrør er lagt riktig, mot å gjøre hele jobben. Tommelfingerregel er vel at alt som en lærling kunne ha gjort, kan gjøres av ikke-elektrikere, det må bare godkjennes av en faglært.

Anonymkode: 50fc7...8b5

Takk for svar. Følger mange på Instagram. Ser at mange tar innvendig først, for å så ta utvendig etterpå. Det jeg er redd for er om vi tar innvendig først, for å så begynne utvendig så dukker det opp andre ting igjen. Å som du sier, det er greit å få tatt taket. Kjipt om vi tar innvendig først, å så blir det lekkasje for at taket ikke er tett 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 11.00):

Begynner man ute eller inne først? 

Vi må etterisolere, bytte kledning, bytte vinduer, ta alt av eletriske og 2 av 3 bad. Når en først må ta alt av eletriske, så må en vel rive vegger innvendig også? 

Her ble det alt på en gang. Siden vi uansett måtte grave opp, drenere og bytte kledning, måtte vi ta inne også.

Anonymkode: c1a52...64d

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 11.00):

Begynner man ute eller inne først? 

Vi må etterisolere, bytte kledning, bytte vinduer, ta alt av eletriske og 2 av 3 bad. Når en først må ta alt av eletriske, så må en vel rive vegger innvendig også? 

Ville begynnt ute, ihvertfall om dere skal skifte vinduer.  Det spørs hva dere har behov for mtp vegger innendørs, trengs det kun maling er det dumt og rive av veggene innendørs. Vil dere forandre rominndeling så sier det seg selv at dere må rive veggene. Vil dere ha skjult El-anlegg så må dere rive endel for og legge strømmen.

Jeg har restaurert endel hus og de fleste gangene har jeg begynt utvendig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar. Følger mange på Instagram. Ser at mange tar innvendig først, for å så ta utvendig etterpå. Det jeg er redd for er om vi tar innvendig først, for å så begynne utvendig så dukker det opp andre ting igjen. Å som du sier, det er greit å få tatt taket. Kjipt om vi tar innvendig først, å så blir det lekkasje for at taket ikke er tett 😅

Det er fort gjort at det dukker opp noe så man må åpne innvendig etterpå, så anbefaler definitivt å ta utendørs først. 👍

Anonymkode: c1a52...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...