kjærlighets sorg : Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg er en mann i midten av 40-årene som har hatt samboer i flere år - Nå i sommer havarerte det helt. Det har vært vondt i et år før bruddet. Vi har en gutt på 7 sammen. Jeg trodde det var riktig å gå fra hverandre - Det var hennes iniativ å flytte ut - Jeg fikk flere signaler om at det skulle skje på forhånd og tenkte hele tiden "jaja, hennes tap" Det er nå 4 mnd siden bruddet - De første månedene var det ok, jeg hadde ferie med han lille, fyllt dagene jeg ikke har han lille med andre gjøremål og forsøkt å date litt uten at jeg tenkte det var noen damer å satse på. Når vi forhandlet om gutten hos fam.vern kontoret gikk det helt greit. Jeg har holdt masken greit - Ikke kjent så mye på følelser... jeg vet hun har hatt det tøft... Men nå..... 4 måneder etter bruddet er jeg fullstendig syltetøy... Jeg har kollapset helt og savner min ex så inderlig mye. Savnet kjefting, savner klaging, savnet å se tv med henne.... savner alt! Jeg har gått tiil det steg å sykemeldt meg en uke - DET har aldri skjedd før. Men jeg virker ikke på jobb og sitter bare å hulker og gråter........ Dette er het uutholdelig! Jeg er en fyr som ikke liker å vise eller ha for mye følelser.... hva skjer?? Jeg takler ikke dette... Jeg er praktisk anlagt og har god utdannelse - Leser side opp og side ned om kjærlighetsorg og at du ikke må kontakt eksen for mye... Men Jeg sitter bare her i min egen selvmedlidenhet og vil sende henne lange meldinger og mailer om hvor inderlig jeg savnet henne........ Hva skal jeg gjøre - Jeg vil så inderlig ha henne tilbake... jeg vil ringe henne og sende henne meldinger om hvor inderlig jeg savner henne:( Jeg er trist og kjenner følelser jeg aldri har kjent før..... 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Det er lov å fortelle henne hva du føler. Kanskje det var en av grunnene til at det gikk skeis? At det ikke ble vist følelser i forholdet? Ikke vet jeg. Men om du forteller henne hva du føler så må du også være forberedt på at du ikke får den tilbakemeldingen du ønsker... Anonymkode: 741a0...d44 4
kjærlighets sorg : Skrevet 8. oktober 2021 Forfatter #3 Skrevet 8. oktober 2021 Hvor lenge skal jeg hulke og gråte??? Noen som har fasit? Noen som har kvinnelig syn på hva som skjer hvis jeg kontakter henne? Vil jeg bli bedre hvis jeg blir avvist en gang til???? Jeg forstår ingenting av dette. Det er 4 mnd siden bruddet- Ting burde bli lettere nå.
Mann39nord Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Hei kan det hende du har utsatt følelser rundt bruddet tidliger ? Det er ingen fasit på hva en person føler eller hvordan takler en livskrise. Overtenkning og negative tanker er helt normalt dem må få lov til å være der. Det som er utrolig vanskelig er å holde dem for seg seg. Som du sier du kontakter tidliger partner i en krise. Det er helt normalt man vil jo snakke med den som sto nermeste. Men jeg tror ikke det er så lurt. Det kan ødelegge mere en hva intensjonen var. Jeg vil anbefale deg å skrive ned gode og dårlige tanker. Så når det røyner på kan du fort hente deg inn igjen. Ikke fult så mye kaos. Om forholdet var godt eller dårlig så må du la ting få komme ut. Snakk gjerne med en god kompis. Vis gjerne at du har det tungt. For det er det uansett hva man sier eller feier under gulvet for andre. Ta tiden ikke stress. Få det ut. 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 Finn deg en rebound og slutt å grin. Gi henne space. Anonymkode: b9ea3...df7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Klem! Ta fram is, brus og en sippe-film. Gråt så mye du kan! Gå en tur med en venn og få frustrasjonen ut. Anonymkode: e0626...3dc 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg ville snakket med henne. Om du blir avvist så er det da lettere å gå videre. Da har du fått svar. Mulig du griner litt til. Men du slipper å lure på om det er en vei tilbake.. Anonymkode: 741a0...d44 1
kjærlighets sorg : Skrevet 25. oktober 2021 Forfatter #8 Skrevet 25. oktober 2021 har du testet dette?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 kjærlighets sorg : skrev (På 8.10.2021 den 11.46): Det er 4 mnd siden bruddet- Ting burde bli lettere nå. Nei, det er ofte vanskeligere noen mnd etter bruddet. Ting synker inn. Hverdagen er annerledes. Man skal ikke ha merkedager og høytider sammen osv. Anonymkode: 3a937...e41 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #10 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg har også kjærlighetssorg og leser side opp og side ned om det på nettet. Jeg har egentlig lite til over for selvgode amerikanske selvhjelpsguruer som mener de har fasiten på alt og skal tjene penger på falske lovnader til knuste hjerter, men akkurat når hjertet mitt faktisk er knust så er det en stor trøst å ha de podkastene summende i hodet mitt 😅 Det som har trøstet meg mest, og som det til og med finnes forskning på og ikke bare er synsing, er at menn har en tendens til å kjenne på sorgen senere og egentlig "aldri" komme over den andre. Kvinner tar gjerne brudd tyngst med en gang, men starter også med en gang å bearbeide sorgen og snakke med venner om det og gå gjennom hele sorgprosessen steg for steg. Imens den klassiske klisjeen er da at en mann ikke snakker like mye om det med venner, han kan starte med å ignorere følelsene og begrave seg i jobb, hobbyer, festing, andre damer etc og til og med virke å være positivt innstilt og lettet rett etter et brudd. Men så tar det han igjen og slår han med full kraft etter en stund. At det var fornuftig å bryte er glemt, at det var mye krangling er glemt, og man er i fasen med nostalgi, savn og anger. Ikke skyt meg nå, men jeg blir jo nesten håpefull når jeg leser ditt innlegg, selv om jeg ikke unner min verste fiende å ha kjærlighetssorg. For jeg ble dumpet for to uker siden og håper han har det som deg over jul... Og da hadde jeg håpet at han tok kontakt med meg. Men det du må vite, som jo også er en klisje, er at det typiske er at når mannen endelig angrer og kontakter kvinnen igjen, så har hun kommet seg videre. Hun er sikkert ikke 100% over deg enda, men det er mulig hun er litt mindre emosjonell nå og ser alt i et litt klarere lys enn deg. Men så kan det jo være at når hun har fått det på avstand så ser hun at det skal være dere, og ser hvordan dere kan løse problemene dere hadde? Jeg ville tatt kontakt.. Om hun har lest alt det samme dritet på internett som alle oss andre med kjærlighetssorg, og spesielt oss som vil ha eksen tilbake, så vet hun at du vil ta kontakt også Dette var som sagt bare litt sånn generell selvhjelp fra nettet-greier, så det er jo ikke en oppskrift som stemmer for alle. Men det er iallfall ikke noe uvanlig at en mann opplever sorgen senere, det er vel tvert imot ganske typisk. Anonymkode: 04c59...d0b 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 Når man har barn sammen så vil de fleste gjerne være positivt innstilt på å prøve det meste for å få familien til å fungere. Nå vet jeg ikkehva dere prøvde før bruddet TS. Men dere har jo kontakt pga barnet, og det skader ingen ting å være ærlig på at du er lei deg for det som har skjedd, at du savner henne og familien, og høre om hun kunne tenke seg å prøve samlivsterapi for å se om det kan være mulig å prøve igjen (om dere ikke gjorde det før bruddet. Er gratis via Familievernkontoret). Det verste som kan skje er at hun sier nei. Og da vet du jo at du bare må gå videre. Men ta deg tid til å sørge, det er ikke noe galt i det. Anonymkode: 1bd92...65e
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man har barn sammen så vil de fleste gjerne være positivt innstilt på å prøve det meste for å få familien til å fungere. Nå vet jeg ikkehva dere prøvde før bruddet TS. Men dere har jo kontakt pga barnet, og det skader ingen ting å være ærlig på at du er lei deg for det som har skjedd, at du savner henne og familien, og høre om hun kunne tenke seg å prøve samlivsterapi for å se om det kan være mulig å prøve igjen (om dere ikke gjorde det før bruddet. Er gratis via Familievernkontoret). Det verste som kan skje er at hun sier nei. Og da vet du jo at du bare må gå videre. Men ta deg tid til å sørge, det er ikke noe galt i det. Anonymkode: 1bd92...65e Legger til: jeg og eksen tok en sånn runde. Vi klarte ikke å finne tilbake, men det ble en bedre avslutning og lettere for oss begge å gå videre. Men jeg kjenner to andre par som faktisk fant sammen igjen. Anonymkode: 1bd92...65e
kjærlighets sorg : Skrevet 26. oktober 2021 Forfatter #13 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har også kjærlighetssorg og leser side opp og side ned om det på nettet. Jeg har egentlig lite til over for selvgode amerikanske selvhjelpsguruer som mener de har fasiten på alt og skal tjene penger på falske lovnader til knuste hjerter, men akkurat når hjertet mitt faktisk er knust så er det en stor trøst å ha de podkastene summende i hodet mitt 😅 Det som har trøstet meg mest, og som det til og med finnes forskning på og ikke bare er synsing, er at menn har en tendens til å kjenne på sorgen senere og egentlig "aldri" komme over den andre. Kvinner tar gjerne brudd tyngst med en gang, men starter også med en gang å bearbeide sorgen og snakke med venner om det og gå gjennom hele sorgprosessen steg for steg. Imens den klassiske klisjeen er da at en mann ikke snakker like mye om det med venner, han kan starte med å ignorere følelsene og begrave seg i jobb, hobbyer, festing, andre damer etc og til og med virke å være positivt innstilt og lettet rett etter et brudd. Men så tar det han igjen og slår han med full kraft etter en stund. At det var fornuftig å bryte er glemt, at det var mye krangling er glemt, og man er i fasen med nostalgi, savn og anger. Ikke skyt meg nå, men jeg blir jo nesten håpefull når jeg leser ditt innlegg, selv om jeg ikke unner min verste fiende å ha kjærlighetssorg. For jeg ble dumpet for to uker siden og håper han har det som deg over jul... Og da hadde jeg håpet at han tok kontakt med meg. Men det du må vite, som jo også er en klisje, er at det typiske er at når mannen endelig angrer og kontakter kvinnen igjen, så har hun kommet seg videre. Hun er sikkert ikke 100% over deg enda, men det er mulig hun er litt mindre emosjonell nå og ser alt i et litt klarere lys enn deg. Men så kan det jo være at når hun har fått det på avstand så ser hun at det skal være dere, og ser hvordan dere kan løse problemene dere hadde? Jeg ville tatt kontakt.. Om hun har lest alt det samme dritet på internett som alle oss andre med kjærlighetssorg, og spesielt oss som vil ha eksen tilbake, så vet hun at du vil ta kontakt også Dette var som sagt bare litt sånn generell selvhjelp fra nettet-greier, så det er jo ikke en oppskrift som stemmer for alle. Men det er iallfall ikke noe uvanlig at en mann opplever sorgen senere, det er vel tvert imot ganske typisk. Anonymkode: 04c59...d0b Gir meg jo litt håp på at hun ihvertfall vil prate med meg på den måten du skriver - Men jeg må jobbe litt med redselsen for å få negativt svar. Det er tungt, tungt, tungt, sykemeldt i 4 uker - Første gang i mitt liv jeg er sykemeldt mer enn 2 dager. Jeg vet ikke hvor lenge dere hadde vært sammen - hvis din eks følger samme mønster som meg så vil nok han ha en tung tid etter jul ja................ Se tv - spis is og snop - trøst deg med venner. Håper det går bedre med deg etterhvert. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Skrevet 30. oktober 2021 Er det virkelig det at du savner henne eller er det at du ikke takler å være alene? Du må kjenne på disse følelsene og jobbe deg igjennom det. Det finnes ikke noen snarvei. Mitt inntrykk er at menn ikke klarer å være alene. De går rett inn i et nytt forhold fordi de ikke orker å kjenne på sine egne følelser. Eller de må ha sex. Jeg har vært skilt i 3 år, er kvinne på din alder med tenåringsbarn. Jeg trives ikke alene men jeg er ferdig med eksmannen etter et veldig destruktivt ekteskap. Det er ikke bra for barn å bo i et hjem hvor foreldrene krangler mye. Anonymkode: 9f329...b77
Antiviruset Skrevet 30. oktober 2021 #15 Skrevet 30. oktober 2021 kjærlighets sorg : skrev (På 8.10.2021 den 10.34): eg er praktisk anlagt og har god utdannelse - Leser side opp og side ned om kjærlighetsorg og at du ikke må kontakt eksen for mye... Men Jeg sitter bare her i min egen selvmedlidenhet og vil sende henne lange meldinger og mailer om hvor inderlig jeg savnet henne........ Hva skal jeg gjøre - Jeg vil så inderlig ha henne tilbake... jeg vil ringe henne og sende henne meldinger om hvor inderlig jeg savner henne:( Jeg er trist og kjenner følelser jeg aldri har kjent før..... ser så mange av de samme spørsmålene gå igjen på slike forumer, så jeg vil du skal lese dette hvis du har kjærlighetssorg/har blitt dumpa. Det første alle spør seg selv om er: hva kan jeg gjøre?! Det er et ganske enkelt svar på det: INGENTING, det finnes ingen magisk kur! Du må innse at trygle og gå ned på dine knær for eksen ikke leder deg NOE STED. Okei, kanskje de kommer tilbake, men av SKYLDFØLELSE og vil være ute av døra igjen innen kort tid! Du må innse fakta: Forholdet er over. Rett og slett over. Nå som det er sagt og du fortsatt er i tvil, så vil jeg du skal lese alt over her på nytt før du leser videre. Så hva gjør man egentlig nå som det er slutt? Jo, man forsvinner laaangt ut av eksens liv og fokuserer 100% på seg selv! Du må få deg selv opp på beina og bli lykkelig igjen! Ingen kan gjøre deg (eller burde ikke kunne) lykkelig andre enn deg selv! INGEN ANDRE! Dra på et treningssenter og tren, løp deg en tur, skaff deg en hobby, møt venner, vær med familie. Du kan også prøve å gå på en date, ikke for å se om det blir noe seriøst, men for å få oppmerksomhet fra noen andre. Det kan hjelpe mye! Bare IKKE lås deg selv inne! Ikke sitt hjemme og fis hele dagen! Det kommer du ingen vei med! Du aner ikke hvor viktig det er å komme seg ut! Verden er fantastisk flott og du fortjener å være LYKKELIG! Alle som leser disse forumene har hatt eller har kjærlighetssorg! Det samme har jeg! Jeg vet akkurat hva du kjenner på! Jeg kjemper hver dag for at akkurat DENNE dagen skal bety noe for meg og at jeg skal være LYKKELIG, av den enkle grunn at jeg fortjener det! Så vær så snill, GI SLIPP på eksen! Ingenting du gjør mot h*n nå vil kunne endre noe! Det er vel liten tvil om at de fleste av oss har tryglet og bedt om en sjanse til, men at det ikke gikk noen vei. Duh, slutt med det! Plukk opp deres edle deler og "face your demons fighting and haunting you". Bli sinna! Gå å se deg selv i speilet og si "KOM MED DET!" Skrik! Gråt! Slipp det ut! Så hva skjer når eksen begynner å date noen nye? Big freakin' deal .. Hvem bryr seg? La de holde på .. Hva om de har seg? Hva så? Det skal ikke du bry deg det minste om! Faktisk så burde du ikke en gang vite at eksen har begynt å date noen nye. Har du hørt om NC (No Contact)? Hvis ikke: - Ingen direkte kontakt - Ingen sendte/mottatte meldinger - Blokkér alle kanaler eksen kan nå deg på - Ingen svar på noe om h*n skulle finne en vei å kontakte deg på - Ingen indirekte kontakt via tredjeparter - Fjern eksen fra alle sosiale medier - Ingen sniktitting på profilen hans/hennes - Ingen små fugler som kvitrer deg små detaljer/nyheter - Si til felles venner at du ikke vil at eksen skal dukke opp i noen samtaler Veldig mange dumpere kaster små brødsmuler til den som har blitt dumpa. Dette kan være av flere grunner: - De vil se at de fortsatt har deg rundt lillefingeren - De kjeder seg - De hadde et svakt øyeblikk/hadde drukket - De vil ha en dose selvtillitsboost ved at de ser at du fortsatt er i lenka di Typiske brødsmuler: - Hei, hvordan går det? - Jeg savner deg - Jeg tenker på deg - Kanskje vi kan møtes en dag? Brødsmuler er bare tull! Ikke svar på noe sånt! Jeg kan garantere at hvis dere svarer på noe sånt, så forsvinner de ut av samtalen rimelig fort! Så, hva er det som kan betegnes som en ikke-brødsmule? Følgende: Hei, jeg har gjort en megatabbe ved å dumpe deg! Jeg vil virkelig være sammen med deg! Kan vi vær så snill å få dette til å fungere? Dette kan man fint svare på. Men alt tull med at de savner deg eller tenker på deg. Ikke svar! De vil bare ha en liten boost på selvtilliten sin ved å se at du fortsatt henger fast i lenka. Mange som har gjort det slutt får seg et så kalt "rebound"-forhold. Rett og slett for å fylle tomrommet av eksen. Mange lurer på hvor lenge et sånt type forhold varer, og det kan vare fra den første fisen blir sluppet eller det kan vare i 100 år. Så mitt råd: ikke sitt og vent på eksen på noen som helst måte! Den beste formen for hevn: lev ditt EGET LYKKELIGE liv! Har du ikke et lykkelig liv, så skaff deg det! Det er 100% opp til deg! Kanskje til og med eksen begynner å få kalde føtter og begynner å tvile på avgjørelsen ved å dumpe deg? Når h*n får vite hvor bra du lever og hvor lite kjærlighetssorg du holder på! Jeg sier KANSKJE, ikke håp på det! Slipp ALT håp og fokuser 100% på DEG. Når jeg nevnte at den beste formen for hevn er å leve et lykkelig liv, så mener jeg ikke at du skal leve lykkelig fordi du skal vise det for eksen! Du skal vise det for DEG! *De som er lykkelige har ingen trang for å vise det* Greia er at når du lever et lykkelig liv helt av deg selv, så tenker du ikke på eksen i det hele tatt! Okei, kanskje tanken av h*n streifer deg, men den tanken gjør ikke vondt noe mer. Du skal kunne gå forbi eksen din på gata mens h*n holder hender med den nye flammen sin, mens du tenker "Jøss, nå glemte å kjøpe hermetikk-Jalapeños på Kiwi i stad". Hvem vet, kanskje eksen plutselig står på trappa di og gjør hva som helst for å bli sammen med deg igjen. Igjen, jeg sier kanskje. Hvem vet hva som kan skje? Ingen. Jeg bare vet at ekser har en rar tendens til å dukke opp når du er helt over de. Og da mener jeg HELT over de. Du kan ikke late som du er over de, ekser lukter det lang vei. Og når det har gått en viss tid, og eksen IKKE står på trappa? Hva så? Da er man jo bare lykkelig på egenhånd i stedet! Og så plutselig dukker det opp en ny person i livet ditt, som du vil elske minst like mye om ikke MER enn eksen. Men slike ting skjer ikke før man er 100% lykkelig på egenhånd. Det å prøve å gå inn i et forhold etter å ha nylig blitt singel skjærer seg veldig ofte. Ekser vet når du slipper taket på de. Selvom ikke du har snakket med de på en liten evighet. De kjenner det! Sist gang jeg ble dumpa, begynte jeg å jobbe meg opp på hesten igjen med EN GANG. Det tok tid og arbeid, men jeg nådde dit! Og SEKUNDET jeg gikk ut av en bar med noen kompiser og kjente på følelsen av å være lykkelig på egenhånd .. Gjett hva, joda, eksen ringer. Det er sånn det skjer, og det er skremmende rart! Og da var det plutselig JEG som satt med den beste korthånda. Man må rett og slett snu kortspillet ved å være lykkelig på egenhånd! Jeg følte for å ramse opp en hel del her, rett og slett for å hjelpe andre (og meg selv). Og ja, jeg vet jeg repeterer ting flere ganger her, men sånn er det når man bare fyrer av gårde på tastene. Alt i alt, vil jeg at du skal GI SLIPP på eksen og fokusere 100% på DEG. Eksen vil ikke være med deg? Greit, da får de det som de vil, men da har de ingen rett til å styre dine følelser lenger heller!! Kom deg bort fra de, la de være! Til slutt, pust dypt inn med nesa, alt vil ordne seg. Jeg lover fra bunnen av mitt hjerte: du kommer til å klare deg helt fint! Du har lyse tider i vente, og du kan selv velge hvor fort du kommer deg dit! Sakset fra et innlegg jeg har lest og som faktisk er 100% sant. Har man barn så må en faktisk ha kontakt angående disse og ikke noe annet. Mase om hvor mye en savner en ex? Du driver hxn enda lengre bort. Skulle det bli en runde to i forholdet må alle bakenforliggende konflikter løses, ellers går det galt igjen.
kjærlighets sorg : Skrevet 17. november 2021 Forfatter #16 Skrevet 17. november 2021 Follow up. jeg sendte Mail til henne og spurte om hun ville prøve igjen - men hun var ferdig jeg fikk kontakt med henne og fortalte om mine følelser og at jeg var lei meg. Så jeg fikk nå formidlet det jeg ville. Det har vært 3 harde måneder. Jeg var borte fra jobb 4 uker - må fremdeles gå tidlig fra jobb når det røyner som værst. Men nå Endelig(!) føles det som hodet klarner og de urasjonelle tankene slipper tak (spille gitar og synge utenfor leiligheten hennes, sende 1000 roser med kjærlighetsbrev ol.) det kommer nok mer følelser rundt jul når ungen skal være hos henne regner jeg med, men jeg håper den værste sorgen gir seg nå. Det føles godt med en pustepause nå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå