AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Utover folsyre og jod i første trimester? Eller er det noen som ikke tar noe resten av svangerskapet? Anonymkode: e6707...738
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 Tok forlat i starten. Jod kommer jeg til å ta hele graviditeten + ammetiden. Tar jern nå i siste halvdel pga lave jernlager. Alt annet regner jeg med å f gjennom kosten. Anonymkode: faca6...126 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Tok ingenting forrige svangerskap, utenom flaten i første trimester, så vidt jeg husker. Nå tar jeg multi + jern + omega 3 + D-vitamin. Jeg får ikke alt ellers gjennom kosten. Anonymkode: 220a9...6df 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg gjør ikke. Perfekte svar på blodprøver osv., så har ikke hatt behovet for å ta ekstra tilskudd. Anonymkode: 6a253...b2b 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg tar multivitaminer, kalsium og ekstra d-vitamin. Multivitaminene har omega 3, jod og folat, som alle gravide bør ta. Kalsium må jeg ta mens jeg er gravid og ammer fordi jeg drikker lite melk. D-vitamin fordi jeg lett får mangel. Når jeg er gravid blir jeg kvalm, så jeg spiser ganske ensidig. Derfor føler jeg at det er en god idé med litt ekstra vitaminer og mineraler, gjennom hele svangerskapet. Mammavitaminer tar jeg ikke. Jeg er delvis sunnmøring, dessuten sykmeldt, så klarer fint å lese bakpå og kombinere piller uten å betale for dyr emballasje. Apotek 1 har tilbud nå. Anonymkode: 2387f...49a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Utover folsyre og jod i første trimester? Eller er det noen som ikke tar noe resten av svangerskapet? Anonymkode: e6707...738 Med mine tok jeg d-vitamin 20mcg, jern 27mg, folsyre, trankapsler fra eskimo-3 trankapsler (helsekost, best i test). Anonymkode: 6ce96...b10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg tok folsyre og jern denne gangen Anonymkode: e9825...77b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Tar ikke multivitaminer, det behøver jeg ikke og tenker disse "mammavitaminene" er noe de tjener rått på! jeg tar folsyre, jod og tran Anonymkode: 385dc...60d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 Tar folat og jod + tran som jeg tar til vanlig uansett. Anonymkode: c2fba...3a1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 Bruker denne, det har jeg gjort også før svangerskapet. Tar egentlig også omega3-kapsler ved siden av, men nå med halsbrann og kvalme har jeg en liten pause fra det pga det er så grusomt med den transmaken som kommer opp igjen i halsen. Anonymkode: 0f928...5e3 1
Gjest PunkCouture Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg tar denne: https://glimja.com/no/produkt/maryruths-prenatal-postnatal-liquid-multivitamin/?gclid=CjwKCAjw2P-KBhByEiwADBYWCsNgmFDsL8D-1IF3FkL9_P1oK9s3MuIGCW7pXv9d1UgDrH1spd2YIRoCkUIQAvD_BwE I tillegg tar jeg omega 3 😊
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 Tar en multivitamin når jeg husker det. Anonymkode: bc30e...96f
SoftKitty Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Jeg tar omega-3 i kapsler, D-vitamin og "multivitamin for de som tar tran" (den er uten D- A- og K-vit). Den har både jod og magnesium. Den har Folat også så kunne fint tatt denne fra starten istedet for bare Folsyre (samme mengde i, 400µg) Tar det når jeg husker det, så det blir sånn hver 3. dag kanskje 😄 Folat var jeg flinkere med. "Mammavitaminer" har jeg ikke kjøpt, antar det er dyrere i spesiell forpakning men inneholder de samme greiene. Jeg tar egentlig vitamintilskudd når jeg ikke er gravid også, litt sporadisk til tider og litt mer fast til andre tider. Har ikke det sunneste kostholdet og har tidligere hatt lave verdier av vitamin D så forsøker å iallfall huske å ta de. Endret 8. oktober 2021 av SoftKitty 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 Tok folat fra før unnfangelse til det var tomt i 2 trimester engang. Tok jod fra før unnfangelse og kommer til å ta det ut ammeperioden. Tar tran i alle måneder med R som alltid. Begynte på jern i uke 18 pga lavt jernnivå. Begynte på magnesium nå i uke 30 pga mye leggkramper. Usikker på om det har effekt, men jordmor tipset meg om å forsøke. Tror mammavitaminene koster mye mer, og har dessuten hørt at de er ubehagelig store å svelge. Anonymkode: 5c5d0...464
Gjest brødskalle Skrevet 8. oktober 2021 #15 Skrevet 8. oktober 2021 Jod har stor påvitkning når det gjelder intelligens hos barn. Ta for all del tablettene. Du vil kanskje ikke få et sykt barn, men barnet vil aldri kunne bli så fantastisk som det ville blitt med riktig næring i magen
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #16 Skrevet 8. oktober 2021 Tok folat med oppstart minst to måneder før mulig unnfangelse. Nå tar jeg nycoplus gravid. Er 9+5. Hadde ingen mangler og gode jernlagre da jeg tok blodprøver for noen uker siden. Anonymkode: 5c398...1ad
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #17 Skrevet 8. oktober 2021 Har ikke tatt noe gjennom svangerskapet frem til uke 31, hadde litt lav B12 og jern så tar tilskudd på det. Er veganer. Folsyre er normalt uten tilskudd. Anonymkode: 0ebe6...d21
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #18 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg tar det samme som jeg pleier å ta når jeg ikke er gravid: tran og multivitamin. Anonymkode: 5f6fb...17f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #19 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg tar vitaminbjørner, + D-vitamin på vinter, gravid som ikke-gravid. De der "gravidvitaminene" på apoteket er håpløse, det er jo umulig for kvalme mennesker å skulle ta fire digre tabletter om dagen. Anonymkode: 3fab8...9ae 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #20 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg får i meg mer enn nok jod gjennom kosten. Drikker tran og sana sol sammen med ungen min, og tok folat i forkant av svangerskap og første trimester. Har nok jernmangel, men orker ikke ta jernttabletter, skal forsøke aminojern. Anonymkode: a80d5...e61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå