Gå til innhold

Vondt i håndledd under benkpress

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trener benkpress og har et problem med at jeg får vondt i høyre håndledd. Jeg får en stikkende, verkende føkelse på tommelsiden spesielt når stangen er i bunnposisjon, og jeg lurer på om det er fordi håndleddet mitt får en vridning pga albuene mine bøyes utover. Er det viktig å klemme hardt rundt stangen og forsøke å opprettholde mest mulig «rett hånledd» hele veien? Det er ikke kjempevondt ennå, og pleier å gå over , men det plager meg under øvelsen og jeg kan også kjenne det noen timer etterpå, og litt dagen derpå.

Anonymkode: 36d5e...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei. Jeg trener benkpress og har et problem med at jeg får vondt i høyre håndledd. Jeg får en stikkende, verkende føkelse på tommelsiden spesielt når stangen er i bunnposisjon, og jeg lurer på om det er fordi håndleddet mitt får en vridning pga albuene mine bøyes utover. Er det viktig å klemme hardt rundt stangen og forsøke å opprettholde mest mulig «rett hånledd» hele veien? Det er ikke kjempevondt ennå, og pleier å gå over , men det plager meg under øvelsen og jeg kan også kjenne det noen timer etterpå, og litt dagen derpå.

Anonymkode: 36d5e...269

Been there, done that. Det kan hjelpe å kjøre dynamisk oppvarming og tøying av håndledd før benkpress. Finnes fine videoer på YouTube. Prøv også å plassere stangen på en måte som gjør at kraften går mest mulig rett ned og i samme retning som underarmen, at du ikke har stangen så langt inn i håndflaten at håndledd bøyes bakover. Ha alltid tommel rundt stang.

image.png.528d682ad0b1a3ae9cc2bc5a2784276d.png

Man skal klemme hardt for å få brukt de horisontale kreftene generert av triceps til å strekke ut albuen og tilføre kraft til stangen vertikalt 👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du håndledd beskyttere? Jeg er avhengig av det, og passer alltid på at jeg holder riktig. Typen er også rask ute til å si fra hvis grepet min blir litt feil. Jeg sliter veldig med senebetennelse i håndleddene så er veldig viktig å gjøre alt rett! 

Anonymkode: 43042...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bruker du håndledd beskyttere? Jeg er avhengig av det, og passer alltid på at jeg holder riktig. Typen er også rask ute til å si fra hvis grepet min blir litt feil. Jeg sliter veldig med senebetennelse i håndleddene så er veldig viktig å gjøre alt rett! 

Ja, støtter denne! 👍 Bruker det selv på tunge vekter 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (På 8.10.2021 den 9.56):

Been there, done that. Det kan hjelpe å kjøre dynamisk oppvarming og tøying av håndledd før benkpress. Finnes fine videoer på YouTube. Prøv også å plassere stangen på en måte som gjør at kraften går mest mulig rett ned og i samme retning som underarmen, at du ikke har stangen så langt inn i håndflaten at håndledd bøyes bakover. Ha alltid tommel rundt stang.

image.png.528d682ad0b1a3ae9cc2bc5a2784276d.png

Man skal klemme hardt for å få brukt de horisontale kreftene generert av triceps til å strekke ut albuen og tilføre kraft til stangen vertikalt 👍

Tusen takk for gode tipsl  Jeg skal ta med meg disse detaljene og ha dem i bakhodet på neste benkpressøkt ! Jeg går gjennom disse detaljene på lavvekt, så øker jeg forsiktig mens jeg er bevisst på detaljene. Burde jeg la være å øke hvis jeg kjenner ubehag?

Jeg trener heldigvis benkpress bare en gang i uka, fordi jeg har et 4 dagers program som jeg fordeler over en uke (med hviledager imellom), og vanlig benkpress med stang gjør jeg bare én gang. Jeg gjør imidlertid andre øvelser, som skråbenk med manualer og kabel flies, men disse øvelsene gir ikke noe ubehag, fordi jeg er mer fri i bevegelsen. 

Anonymkode: 0a81b...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tipset! Jeg prøver først uten, men hvis det fortsetter å gjøre vondt selv om jeg forsøker å gjøre alt rett, så skal jeg følge rådet ditt og kjøpe dette. Eller er det noe du anbefaler å bruke uansett? Jeg kan nevne at jeg har ganske tynne håndledd, hvis det har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tipset! Jeg prøver først uten, men hvis det fortsetter å gjøre vondt selv om jeg forsøker å gjøre alt rett, så skal jeg følge rådet ditt og kjøpe dette. Eller er det noe du anbefaler å bruke uansett? Jeg kan nevne at jeg har ganske tynne håndledd, hvis det har noe med saken å gjøre.

Jeg anbefaler å bruke det hele tiden. Jeg løfter ikke mer en stangen uten det. Men kanskje er det jeg som er litt over forsiktig. 😊 Jeg bruker også belte på mark og knebøy hele tiden også, på grunn av gamle ryggskader. Har aldri lyst på det igjen 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg anbefaler å bruke det hele tiden. Jeg løfter ikke mer en stangen uten det. Men kanskje er det jeg som er litt over forsiktig. 😊 Jeg bruker også belte på mark og knebøy hele tiden også, på grunn av gamle ryggskader. Har aldri lyst på det igjen 🥴

Bruker selv wrist wraps på alt over 60 kg 🙂 Gjør det vondt, så vær forsiktig TS 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...