Gå til innhold

å få dekt legeutgifter etter koronasmitte på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som veit? Har til nå brukt 2000kr på legeutgifter o.l. Har man noen rettigheter? Har deltidsstilling og dårlig økonomi.

Anonymkode: 83b3d...a6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ikke bevise at det var der du ble smittet. Du kan like gjerne ha blitt smittet på tur i butikken eller noe. Så nei, jeg tror det er tvilsomt at arbeidsplasser er villige til å dekke de ansattes utgifter ved koronasmitte. De er i alle fall ikke pålagt det.

Anonymkode: 2ccf2...cb7

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan jo ikke bevise at det var der du ble smittet. Du kan like gjerne ha blitt smittet på tur i butikken eller noe. Så nei, jeg tror det er tvilsomt at arbeidsplasser er villige til å dekke de ansattes utgifter ved koronasmitte. De er i alle fall ikke pålagt det.

Anonymkode: 2ccf2...cb7

Det er 100% sikkert. ts

• Liker 1
Skrevet

Tvilsomt -vet ikke hvorfor du tenker det er noe annerledes  en annen sykdom man pådrar seg via jobb? 

Anonymkode: 80502...dbc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tvilsomt -vet ikke hvorfor du tenker det er noe annerledes  en annen sykdom man pådrar seg via jobb? 

Du kan forøvrig sjekke her med helfo men tviler på at korona blir godkjent som yrkesskade : https://www.helsenorge.no/rettigheter/rett-til-helsehjelp-ved-yrkesskade/

• Liker 2
Skrevet

Du bør søke yrkesskadeerstatning. Det er absolutt ikke tvilsomt at du vil få det godkjent slik som en annen bruker skriver. Når man jobber med koronapasienter og generelt syke mennesker har man et økt risiko for å få korona, akkurat som hvis du hadde blitt smittet av en annen sykdom på jobb. Du må dessverre legge ut for alt nå, ta bare på kvitteringene og når du får det godkjent så kan du få igjen via helfo og du må sjekke om om jobben din har egen forsikring. Det bør de ha for alle sine ansatte. 

• Liker 1
Skrevet

Hva jobber du med og hvor alvorlig er skaden din? Å få yrkesskadeerstatning ser jeg som ekstremt lite sannsynlig dersom du ikke jobber som sykepleier eller har blitt innlagt med alvorlig pustevansker, respirator og rehabilitering. Du må dokumentere høyt smittetrykk i arbeidet. For de fleste andre yrker er det umulig av hensyn til personvern, har ikke tilgang på andres helseopplysninger. Jeg ble smittet i jobb på skole og sliter med utmattelse, parosmi, hukommelse og konsentrasjon og har hatt endel legetimer og medisiner i ettertid men regner ikke med å få noe dekkets nevnte årsaker. Når du har brukt mer en. 2400 får du frikort så du nærmer deg.  

Anonymkode: 0c1ad...ffb

Skrevet

da får du vel frikort hvert øyeblikk 

Anonymkode: ec9dc...d8d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen som veit? Har til nå brukt 2000kr på legeutgifter o.l. Har man noen rettigheter? Har deltidsstilling og dårlig økonomi.

Hva slags utgifter har du hatt etter smitte på jobb som ikke går på frikortet?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva jobber du med og hvor alvorlig er skaden din? Å få yrkesskadeerstatning ser jeg som ekstremt lite sannsynlig dersom du ikke jobber som sykepleier eller har blitt innlagt med alvorlig pustevansker, respirator og rehabilitering. Du må dokumentere høyt smittetrykk i arbeidet. For de fleste andre yrker er det umulig av hensyn til personvern, har ikke tilgang på andres helseopplysninger. Jeg ble smittet i jobb på skole og sliter med utmattelse, parosmi, hukommelse og konsentrasjon og har hatt endel legetimer og medisiner i ettertid men regner ikke med å få noe dekkets nevnte årsaker. Når du har brukt mer en. 2400 får du frikort så du nærmer deg.  

Anonymkode: 0c1ad...ffb

Vernepleier

Skrevet
Teatrica skrev (14 minutter siden):

Hva slags utgifter har du hatt etter smitte på jobb som ikke går på frikortet?

Har kommet opp i 2000....så begynner det på nytt igjen snart da, i januar. Legetimer ,blodprøver, spirometertri, og i forbindelse med sjmeldinger,oppfølging av koronateam på sjukehus.....m.m. ts

Skrevet

Dette skal meldes inn til NAV pÅ skjema for yrkesskade om det har oppstått smitte på jobb. Så vurderer NAV om det blir godkjent. Blir det det, får du refundert utgifter. 

Skrevet

Hos oss har alt med covid vært dekket av arbeidsgiveren. 

Anonymkode: b8005...eae

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du er ekstra utsatt for smitte på jobb kan du søke om å få det godkjent som yrkesskade. Hvis du får det godkjent, så vil du få dekket utgiftene.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/yrkesskade-og-yrkessykdom

Anonymkode: 893ab...8c0

Skrevet

min arbeidsgiver dekker alt, både fravær, legesjekk, og tester.

Anonymkode: 5e14d...ef3

Skrevet

Det skal mye til for å få korona godkjent som yrkessykdom. Det er blant annet et vilkår at smitten har ført til alvorlige komplikasjoner. 

Anonymkode: af949...a1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...