Gå til innhold

To syke barn samtidig. Er veldig sliten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har valgt selv å få to tette barn, og jeg ble advart av samtlige kollegaer! Men ALDRI hadde jeg trodd at dette skulle bli så slitsomt og tøft som når begge blir syke og man er hjemme med begge to. Samboer jobber og var hjemme en dag, men han kan ikke ble hjemme fra jobb fordi jeg ikke takler å være alene med to syke barn..

Jeg er på min 5 dag i dag og jeg er psykisk sliten, på gråter og veldig lei meg. Jeg har også reagert med sinne på situasjon, noe jeg ikke er stolt over men det ble for mye. Terskelen er ofte sårbar når begge begynner å grine for å så ikke stoppe og jeg blir gående mellom en og hver for å trøste. Bare det å få gitt smertestillende er et rent helvete da hun på 2 år nekter å svelge flytende paracetamol eller stikkpiller er uaktuelt. Elsker barna mine men jeg strekker ikke til! 

Er veldig selvstendig av meg å vant til å klare meg selv men nå ser jeg meg nødt til hjelp. Jeg mestrer ikke dette, og jeg er vel ærlig om at jeg både har temperament og jeg er ikke så rolig i slike situasjoner. 

Barna mine sover minimalt fra før og hun på 2 år er MEGET aktiv. Tid for meg selv har jeg ikke lengre og jeg misunner samboer som jobber da jeg ser fram til å få litt tid igjen snart med kollegaer selv om jeg elsker å være med barna mine. Men nå er jeg bare så lei og sliten av å gå rundt og føle at jeg aldri strekker til, samt ser jeg at leiligheten florert av rot og skitt! Orker ikke å rydde lengre.. 

Er jeg mindre ressurssterk eller?

Anonymkode: 73eaa...0c0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at jeg blir lei meg og sint er fordi jeg hater å se at barna mine er syke, og spesielt ille blir det når man ikke er helt i form selv. Har ingen nettverk i familie som kan stille opp, så her blir det bare meg.. Lite søvn og sykdom gjør meg til en dårlig mor, dessverre.

Føler andre er så heldige som har en mor eller en svigermor som trår til. Min mor og far er død. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har valgt selv å få to tette barn, og jeg ble advart av samtlige kollegaer! Men ALDRI hadde jeg trodd at dette skulle bli så slitsomt og tøft som når begge blir syke og man er hjemme med begge to. Samboer jobber og var hjemme en dag, men han kan ikke ble hjemme fra jobb fordi jeg ikke takler å være alene med to syke barn..

Jeg er på min 5 dag i dag og jeg er psykisk sliten, på gråter og veldig lei meg. Jeg har også reagert med sinne på situasjon, noe jeg ikke er stolt over men det ble for mye. Terskelen er ofte sårbar når begge begynner å grine for å så ikke stoppe og jeg blir gående mellom en og hver for å trøste. Bare det å få gitt smertestillende er et rent helvete da hun på 2 år nekter å svelge flytende paracetamol eller stikkpiller er uaktuelt. Elsker barna mine men jeg strekker ikke til! 

Er veldig selvstendig av meg å vant til å klare meg selv men nå ser jeg meg nødt til hjelp. Jeg mestrer ikke dette, og jeg er vel ærlig om at jeg både har temperament og jeg er ikke så rolig i slike situasjoner. 

Barna mine sover minimalt fra før og hun på 2 år er MEGET aktiv. Tid for meg selv har jeg ikke lengre og jeg misunner samboer som jobber da jeg ser fram til å få litt tid igjen snart med kollegaer selv om jeg elsker å være med barna mine. Men nå er jeg bare så lei og sliten av å gå rundt og føle at jeg aldri strekker til, samt ser jeg at leiligheten florert av rot og skitt! Orker ikke å rydde lengre.. 

Du ble advart...

Anonymkode: fd73a...c22

• Liker 7
Skrevet

Nei, du er IKKE mindre ressurssterk. Det er et helvete å gå igjennom det som du går igjennom nå, og du er sterk. Det verste er over nå, for denne gang... Det blir lettere med årene, men sykdomsperioder er alltid slitsomme og veldig krevende, for alle. 

Er det mulig for pappaen å stille litt ekstra opp etter arbeidstid, slik at du kan få deg litt ekstra søvn? Nå er det jo straks helg, er han hjemme i helgen? Har du snakket med han om at du nå er utslitt, og går på de aller siste kreftene? At det begynner å gå utover din omsorg for barna ved at du blir sinna, utålmodig og trist? Du trenger nok bare å hente deg inn igjen litt, få hodet over vannet, og så er du fit for fight igjen. Ikke tvil på deg selv, det er ikke en lett jobb å være mamma. Og det er veldig tøft med to tette barn, men det blir mye lettere etter hvert. 

Anonymkode: 8bd32...cc7

• Liker 10
Skrevet

Og forresten, ikke bry deg om rotete hjem. Det fikser du når dere er friske igjen eller så tar mannen din det. 

Anonymkode: 8bd32...cc7

• Liker 5
Skrevet

Når mannen er hjemme, må du bare gå rett til sengs. Alvorlig søvnmangel tar knekken på deg... Har du ikke søster eller venninne som kan stille opp i en krisesituasjon?

Anonymkode: 05147...d6b

• Liker 3
Skrevet

Dette høres ut som et klassisk eksempel på alle måter når det kommer til hvor hardt det kan være med små barn. Og så blir det 10 ganger hardere når de blir syke og dermed ekstra sutrete og hjelpetrengende. Tror de fleste kjenner seg igjen i beskrivelsen din og det rotete hjemmet likeså. Det har ingenting med å være lite ressurssterk å gjøre. ‘Rotete hjem og lykkelige barn’ er det noe som heter;) 

Mine er 3 og 5 år og jeg har enda tiden da de begge var under 3 år friskt i minne. Allerede nå er det MYE bedre. Og enda bedre skal det bli sier de. Så hold on❤️

Anonymkode: 77dd3...5d7

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er ikke samboeren din hjemme med barna noen av dagene?

Anonymkode: 40090...df3

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor er ikke samboeren din hjemme med barna noen av dagene?

Om du er i permisjon, så har han lov til å være hjemme om andre barnet er sykt.

Og om du ikke er i permisjon, så er det lov å være hjemme begge to når begge barna er syke.

• Liker 6
Skrevet

Jeg føler VIRKELIG med deg. Er dausjuk sjøl og hjemme med én sjuk unge, og DETTE ER DET VÆRSTE jeg har vært med på. Går bare i feberrus og prøver å overleve dagene. Du har min dypeste medfølelse. Og nei, du er ikke ubrukelig, det finnes ingen mennesker som er laget for sånn seigpining som det er å være sjuk sjøl med sjuke barn. ♥️♥️ Hold ut. Og skaff hjelp!!!

Anonymkode: b5938...afd

• Liker 6
Skrevet

En toåring skal ikke ha valget mellom å ta smertestillende og i hvilken form. Stikkpiller er mer effektive og har raskere effekt og skal derfor gis til de minste barna.

Anonymkode: 1bf3c...671

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En toåring skal ikke ha valget mellom å ta smertestillende og i hvilken form. Stikkpiller er mer effektive og har raskere effekt og skal derfor gis til de minste barna.

Dette! Ingen barn «vil» ha stikkpiller, det er ikke et valg om man vil ta medisiner eller ikke. 

For øvrig har du min dypeste medfølelse. Det er dødshardt å være hjemme med to syke barn💔

Anonymkode: 5a6cc...1bc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette! Ingen barn «vil» ha stikkpiller, det er ikke et valg om man vil ta medisiner eller ikke. 

For øvrig har du min dypeste medfølelse. Det er dødshardt å være hjemme med to syke barn💔

Som regel trenger ikke barn smertestillende, det er ikke farlig med feber, så sant den ikke ligger veldig høyt (over 40). 

• Liker 2
Skrevet

Det er slitsomt når det er sånn! Sykdom hos barna er unntakstilstand, og sånt kan man ikke sammenligne en vanlig hverdag med. Pappaen må jo være mer hjemme sammen med deg!!😳 Har du permisjon eller? 

Anonymkode: 99b7d...658

• Liker 1
Skrevet

Det er beintøft. Husker da mine tre eldste var små og ofte var syke samtidig. Det verste er omgangssyken, men feber er også pyton! 

Men altså: Sofa. Tegnefilm. Rikelig med drikke og snacks, mat de orker å spise lett tilgjengelig. Sykdomsperioder er ikke tida for å være PK hverken når det gjelder skjerm eller sukker. Sørg for at de har det behagelig og vær sammen med dem. Ellers er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente til det går over. 

• Liker 1
Skrevet
Anonym90059005 skrev (3 minutter siden):

Som regel trenger ikke barn smertestillende, det er ikke farlig med feber, så sant den ikke ligger veldig høyt (over 40). 

Trenger og trenger, de dør ikke nei, men det er jo til barnets beste å føle seg bedre. Det  handler jo ikke bare om feber, men som regel følger jo hodepine og andre plager med sykdom, og det å la barnet gå rundt og ha vondt unødvendig ville jeg unngått.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trenger og trenger, de dør ikke nei, men det er jo til barnets beste å føle seg bedre. Det  handler jo ikke bare om feber, men som regel følger jo hodepine og andre plager med sykdom, og det å la barnet gå rundt og ha vondt unødvendig ville jeg unngått.

Men det bør ikke være noen automatikk i å gi barn paracet når de er syke "for det er til barnets beste å føle seg bedre". Dette er en misoppfatning og er ikke anbefalt. 

Folk som gir barn smertestillende hver gang de er syke er de samme som løper til legen og setter barna på penicillinkur for den minste lille ting, noe som heller ikke er bra. 

Og det er de samme folka som selv bruker masse smertestillende i voksen alder. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil. Stemmer kun for nyfødte frem til ca 1.5år. Ofte får barn for lav dose fordi kun halvparten tas opp via tarmen. 

"Biotilgjengeligheten er den samme ved rektal og oral administrering hos nyfødte, men den rektale biotilgjengeligheten er i gjennomsnitt kun halvparten av den orale biotilgjengeligheten hos eldre barn. Generelt bør det derfor gis lavere doser peroralt enn rektalt (unntatt spedbarn). Hvis mulig bør man forsøke å gå over fra stikkpille til peroral behandling. Smeltetabletter (barn over 1 ½ år), mikstur eller granulat bør velges."

https://relis.no/content/4868/Paracetamol-til-barn

Skrevet

Du er ikke mindre ressurssterk på grunn av dette.

Vi er flere familier som ikke har nevneverdig nettverk rundt oss i hverdagen.

Jeg vil tipse deg om to ting. Først må du inn på Google, så søker du opp ordet Bufetat sammen med ordet kurs. Da vil du få opp lister over gratis kurs som familievernkontoret tilbyr. Mange av disse kan være aktuelle for deg, og det bør ikke ses på som et nederlag å gå på dem. Det kan gi deg gode verktøy til veien videre.

Det andre jeg vil tipse deg om er Home-Start. Mange kommuner har dette som en ressurs til familier som sliter i hverdagen. Litt usikker på om de kun gir hjelp i form av barnevakt til familier med to barn, mener å ha hørt at de kun ga det til familier med ett barn. Men sjekk på Google ved å bruke ordet Home-Start sammen med navnet på din kommune.

Dette ordner seg! Du må tenke at dere er i en unntaktstilstand nå, og den varer frem til begge barn er over første trassalderen. Hold ut!

Anonymkode: 2d374...a71

Skrevet

Her hadde mannen fått vært hjemme sammen med meg på de verste dagene. Han har like mange omsorgsdager og det er to barn det er snakk om, jeg hadde personlig invitert lederen hans hjem om han hadde hatt innsigelser på det. 

Anonymkode: 7e735...789

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...