moka Skrevet 7. oktober 2005 #101 Skrevet 7. oktober 2005 Man sosialiserer da ikke en hund når man sykler med den. Sosialisering er sosial trening, dvs lære hunden å forholde seg til masse fremmede mennesker. Og når man sykler er man jo bare seg selv og hunden. Ellers stemmer det at man ikke skal sykle med noen hunder før skjelettet er ferdig utvokst, dvs i to-årsalderen, siden dette er nokså hard trening for en hund ← nå var jo ikke spørsmålet hvordan sosialisere hunden da..... men om det gikk an å ta med hunden på buss.
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. oktober 2005 #102 Skrevet 7. oktober 2005 nå var jo ikke spørsmålet hvordan sosialisere hunden da..... men om det gikk an å ta med hunden på buss. ← Du svarte på ett innlegg om at å bruke bussen er en fin måte å sosialisere hunden på, og at det finnes mange andre måter å gjøre det på. Så begynte du å snakke om sykling, noe som da fremsto som ditt alternativ til sosialisering slik jeg leste det. Sorry. Uansett risikerer man alltid å treffe allergikere når man sosialiserer hunden med fremmede, så jeg synes bussen er ett fint alternativ. (Det er faktisk ikke så mange andre offentlige steder man kan ta med hunden sin og sette seg ned i en folkemengde.)
Gjest Lilleulv Skrevet 7. oktober 2005 #103 Skrevet 7. oktober 2005 Før jeg fikk bil, reiste jeg ofte med hunden min på bussen. det var aldri noe problem bortsett fra en og annen muggen bussjåfør. noen ganger kosta det penger, andre ganger ikke. Hunden sitter på gulvet ved bena mine, hun er også allergivennlig så det er ikke noe farlig det heller (men det vet jo ikke folk da).
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #104 Skrevet 7. oktober 2005 Bare av nysgjerrighet - ville dere som er allergiske og/eller bare ikke liker hunder bedt en blind gå av med førerhunden sin? ← Ja absolutt. Eller skulle jeg bedt ham om å sette sprøyte på meg når jeg begynte å reagere på hunden i stedet? Busser er for mennesker, ikke for dyr.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #105 Skrevet 7. oktober 2005 Helt enig! De som virkelig er allergiske mot hunder kjenner det på klærne også. Men det er vel ikke bare det at man er allergisk som plager mange, det er jo alle fordommene man har mot hunder. Det er vel ingen som kommenterer at man kjenner hundelukt på et menneske så lenge de ikke har med seg hunder??? Du har tydeligvis aldri vært plaget av allergi! Og ærlig talt, hvor mye som skal forbys her i verden?? Hunder på offentlige steder, røykere også ( for mange folk med astma reagerer på det), folk som lukter sterkt av både parfyme eller mat, bostedsløse som det ikke akkurat lukter så godt av??? Tror det var mange allergikere, meg selv inkludert, som jublet da røykeloven ble vedtatt. Endelig kunne vi og gå på byen. Hvem blir igjen i disse bussene da? Uansett tror jeg ikke dette har så mye med allergikere å gjøre. Det er vel heller fordommer mennesker har fått mot hunder den siste tiden. Men, hvor merkelig er det, slik som hunder blir fremstilt i media?? Snart så må vel alle hunder avlives siden alle hunder er "farlige"?? Ja det hadde ikke vært meg i mot. Hva med de som blir skambitt av hunder? Skal vi bare klappe hundene og sende dem ut for å leke? Naturligvis må slike hunder fjernes, det sier seg selv. Og hva sier dere som på død og liv ikke skal ha hunder i buss : Hva med de hundene der eierne jobber med å sosialisere dem og venne dem til forskjellige situasjoner? En hund trenger ikke "vennes" til å kjøre buss. Neppe relevant for hundeiere Hva med hundene som trenes til å redde mennesker, som trenger miljøtrening? Hva hvis dere, eller et familiemedlem, ett barn, kommer seg bort i skogen, eller et annet sted, og blir da funnet av en "redningshund"? Ikke sikkert slike hunder kunne finnes dersom alle offentlige steder og fremkomstmidler hadde vært forbudt for hunder. Disse hundene trenger mye miljøtrening! Hvordan i søren greier du å blande inn hunder på buss med redningshunder i skogen? Snakk om at hundeeiere er egoistiske! Se på dere selv,dere som sier det, og hør hva dere egentlig krever? Vet ikke hvem som er egoistisk altså! Ååååhh jaaaadaaa. Er det for mye forlangt at jeg får ta bussen til jobb uten at jeg får anfall og må sette sprøyter på meg selv? De som er egoistiske her er, foruten om du som bare er ute etter å skape trøbbel, de som på død og liv skal ha med seg de siklende pelshaugene overalt. Bussene er nå engang for mennesker, ikke for dyr. ←
Gjest Lilleulv Skrevet 7. oktober 2005 #106 Skrevet 7. oktober 2005 men jeg som har en allergivennlig hund kan vel ta den med på bussen?? jeg har superallergisk kjæreste som ikke reagerer en puck på denne hunden, den røyter ikke, har ikke underull, har ikke fettlag i pelsen og bades ofte pga kjæresten. reine lano-ungen... fått kjeft av en allergiker på stranda en gang, og da prøvde jeg å forklare at hunden er allergivennlig, men mannen ville ikke høre "nei få den vekk". han var helt hysterisk
Teddy Skrevet 7. oktober 2005 #107 Skrevet 7. oktober 2005 Ja absolutt. Eller skulle jeg bedt ham om å sette sprøyte på meg når jeg begynte å reagere på hunden i stedet? Busser er for mennesker, ikke for dyr. ← Hvis du ser på NorWay sine nettsider ser du at politihunder og førerhunder blir prioritert, altså måtte DU ha gått av. På fly må man si fra selv om at man er allergisk når man bestiller billetten, er det med en hund på samme avgang får den bli med.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #108 Skrevet 7. oktober 2005 Så sant folk ikke er allergiske mot hunder (og jeg har full forståelse for de som er det), synes jeg man kan tåle å være i samme buss som en hund, i hvert fall på korte bussturer, det blir jo annerledes på lange distanser! De fleste hunder jeg har møtt på buss har oppført seg helt eksemplarisk, ligget i ro på gulvet og ikke gjort en flue fortred. Da er det annerledes med alle bikkjene som flyr løse i parker osv. Det blir litt søkt å blande barn inn i diskusjonen synes jeg! Ok, de kan lage bråk, men det kan da søren meg fulle folk og tenåringer også! Hvor mange ganger har jeg ikke tatt bussen sammen med en haug ungdommer som har full fest baki bussen!
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. oktober 2005 #109 Skrevet 7. oktober 2005 Ja absolutt. Eller skulle jeg bedt ham om å sette sprøyte på meg når jeg begynte å reagere på hunden i stedet? Busser er for mennesker, ikke for dyr. ← Lykke til, det er ikke lov en gang. Førerhunder har man krav på å ta med seg overalt hvor mennesker ferdes.
Gjest gjest1 Skrevet 7. oktober 2005 #110 Skrevet 7. oktober 2005 men jeg som har en allergivennlig hund kan vel ta den med på bussen?? jeg har superallergisk kjæreste som ikke reagerer en puck på denne hunden, den røyter ikke, har ikke underull, har ikke fettlag i pelsen og bades ofte pga kjæresten. reine lano-ungen... fått kjeft av en allergiker på stranda en gang, og da prøvde jeg å forklare at hunden er allergivennlig, men mannen ville ikke høre "nei få den vekk". han var helt hysterisk ← Er man allergisk, så er man allergisk. Hjelper ikke med allergivennlige hunder da. Har jobbet litt med barn med allergi og vet godt hvor hemmende slik allergi kan være og hvor redde de blir av dyr som kan gi dem pustebesvær. Visse barn kan få pusteproblemer bare av å se en hund.. Synes vel kanskje at hundeiere bør vise mer udmykhet på offentlige transportmidle enn mange har gjort i denne tråden...
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #111 Skrevet 7. oktober 2005 Det ER ingen hunder som er typiske allergivennlige. Som sagt. Kjenner flere som er hyperallergiske, og var allergisk for en puddel til et familiemedlem, men ikke for golden retrieveren min. Som sagt så kommer det an på FLASSET til hunden, og ikke rasen selv. Husker også et annet tilfelle på en buss med ei jente som hadde med den lille terriervalpen sin i veska så den ikke synes, og satt tydeligvis rett ved siden av en allergiker. Allergikeren reagerte ikke i det HELE tatt, før hunden plutselig laget et lite bjeff. Da plutselig var allergikeren hyperallergisk og smelte og kjeftet.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #112 Skrevet 7. oktober 2005 men jeg som har en allergivennlig hund kan vel ta den med på bussen?? jeg har superallergisk kjæreste som ikke reagerer en puck på denne hunden, den røyter ikke, har ikke underull, har ikke fettlag i pelsen og bades ofte pga kjæresten. reine lano-ungen... fått kjeft av en allergiker på stranda en gang, og da prøvde jeg å forklare at hunden er allergivennlig, men mannen ville ikke høre "nei få den vekk". han var helt hysterisk ← I utgangspunktet kan du, så framt sjåføren går med på det, ta med deg hvilken som helst hund på bussen. Men du må regne med å bli bedt om å gå av dersom den er til "sjenanse" for andre. Hva slags hund er det du har forresten?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #113 Skrevet 7. oktober 2005 Og du som sa at man kan bli risikert å bli kastet av buss og fly om noen er allergiske? Hallo, man kaster ikke noen av et fly. ← Nå får du jo ikke ha med hunden i kabinen uansett. Så fly er ikke noe problem sånn sett.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #114 Skrevet 7. oktober 2005 Nå får du jo ikke ha med hunden i kabinen uansett. Så fly er ikke noe problem sånn sett. ← Man kan ha med små hunder i kabinen. Tror det er 8 kg som er grensa.
moka Skrevet 7. oktober 2005 #115 Skrevet 7. oktober 2005 Du svarte på ett innlegg om at å bruke bussen er en fin måte å sosialisere hunden på, og at det finnes mange andre måter å gjøre det på. Så begynte du å snakke om sykling, noe som da fremsto som ditt alternativ til sosialisering slik jeg leste det. Sorry. Uansett risikerer man alltid å treffe allergikere når man sosialiserer hunden med fremmede, så jeg synes bussen er ett fint alternativ. (Det er faktisk ikke så mange andre offentlige steder man kan ta med hunden sin og sette seg ned i en folkemengde.) ← nei det var ikke det jeg mente. skulle nok lagd et avsnitt kanskje. sorry... men finner ikke igjen de andre innleggene mine jeg... hva skjer?
Gjest Lilleulv Skrevet 8. oktober 2005 #116 Skrevet 8. oktober 2005 Det ER ingen hunder som er typiske allergivennlige. Som sagt. ← Jo, det er det. ikke allergiFRI, men allergiVENNLIG. En portugisisk vannhund er en gusntig hund for allergikere og jeg har enda ikke møtt en person som har reagert på den. Reagerer man på spytt blir det sikkert noe annet, men om hunden sitter 5 meter unna på bussen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå