Gjest gjest1 Skrevet 1. oktober 2005 #41 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg skulle ihvertfall ønske at hundeeiere kunne la være å ta hundene opp i bussetene, det skaper ihvertfall problemer for allergikere! Har sett det mange ganger at hundeeiere lar hundene hoppe opp i setene. Skulle tro det var unødvendig.
Gjest Violetta Skrevet 2. oktober 2005 #42 Skrevet 2. oktober 2005 Typisk en sånn diskusjon som dette. Man bare overhører andre argumenter fordi de ikke passer en å kommentere dem, selv om de er høyst relevante. Som for eksempel dette med hundehår på klær. De jeg kjenner som er allergiske mot hund reagerer også dersom hundehårene sitter i klærne til folk. Men det er jo lett å overhøre, for man bare rir sine kjepphester i slike diskusjoner. En annen ting er folk som røyker rett før de går på bussen. Er det virkelig nødvendig? Det er et mye større problem slik jeg ser det enn hunder, som man tross alt treffer svært sjelden på buss, i hvert fall her jeg bor.
aline Skrevet 2. oktober 2005 #43 Skrevet 2. oktober 2005 jeg er tydeligvis en av de få som er oppdratt til at man skal ta hensyn til andre folk, og særlig de som er syke. jeg har også fått innprentet at man ikke skal syte og bære seg for den minste detalj. det er tydligvis feil, det. dere som mener allergikerne kan holde seg hjemme slik at dere kan ta buss med hundene deres; lager dere mat med ingredienser som dere vet at gjestene deres ikke tåler også? hvis de ikke tåler nøtter kan de jo bare holde seg hjemme!? hvis de dauer er det deres egen skyld som er så dumme at de er allergiske? blir litt skremt av egoismen til enkelte her.. ← Jeg er oppdratt til, og følger, at man skal ta hensyn til andre folk, særlig syke. jeg ville like herlig tatt med meg hund på bussen om jeg hadde hund, og gått av med den dersom noen med allergi hadde sagt ifra om at de hadde det! selv om man er normalt høflig og tar hensyn, så må man da få lov til å komme seg fra a til b selv om man har hund. og allergikere BØR lære seg til å si ifra når de utsettes for ting som gjør dem syke, om de ikke gjør det så er det ingen måte folk rundt dem kan ta hensyn til deres sykdom på! jeg reiser meg for eldre, jeg gir sete til folk med krykker eller høygravide, jeg gir til og med sete dersom det kommer ett menneske med ett lite barn som jeg regner med vil sitte sammen, på tross av at barn er en av årsakene til at jeg av og til må gå av bussen fordi jeg blir syk av at de er der! men igjen, jeg ville likevel tatt med hund på bussen den dagen jeg får en! og det er ikke pga noen større egoisme en det slike perfekte mennesker som deg har, men rett og slett fordi jeg OGSÅ tar hensyn til meg og min hund! og skal man la være å ta buss fordi noen ikke LIKER hund, så bør også de uten barn, de som røyker, de som bruker sterk parfyme, de som ikke dusjer nok og endel andre bli utestengt fra bussen. du finner alltid noen som ikke liker ditt og datt, skal man ta hensyn til det til enhver tid, er det eneste måten man kan være høflig på, så kommer man seg ikke engang ut av leiligheten sin. så siden du også er utendørs, og godt mulig gjør noe noen ikke liker i blant, så er vel du også jævlig egoistisk da? bedre, at hundeeiere skal være noen store ufølsomme egoister fordi de gjør det samme som alle andre, bare at de gjøre det MED hunden sin, det er helt utrolig. kun det som passer dere er det rette sant? og dere kaller hundeeierne egoister? har dere sett dere i speilet i det siste eller?
Krølltoppen Skrevet 2. oktober 2005 #44 Skrevet 2. oktober 2005 Når det gjelder hund på buss så har de ulike buss-selskapene noe ulike regler tror jeg så det er best å sjekke opp reglene med dem. Hunder skal selvsag ikke sitte på setet, like lite som vi mennesker skal sitte med bena opp i setet. Vi som er sterkt allergiske mot hunder (eller andre ting) kan ikke forvente at samfunnet skal ta hensyn til oss hele tiden. Vu er forholdsvis få og vi har medisiner (både forebyggende og akutte). Det er dog viktig for oss at hundeiere respekter at det enkelte steder ikke er lov til å ta med hund, og at vi kan på enkelte busser si i fra at "vi var her først" og at hunden dermed må gå av. Med litt smidighet fra begge parter og respekt for de kjørereglene vi har i samfunnet så burde det bli bra.
Gjest Violetta Skrevet 2. oktober 2005 #45 Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Aline og Krølltoppen: Pssst Aline: Hvordan kan barn gjøre noen syke om man sitter på samme buss? Ble bare litt nysgjerrig, betviler ikke at det er sant. Endret 2. oktober 2005 av Violetta
momo Skrevet 2. oktober 2005 #46 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg er hyperallergisk mot hund, og er jeg i nerheten av hund for lenge, så puster ikke jeg i det hele tatt, og er faktisk syk i flere dager etterpå. Så jeg hadde ikke kunnet være på samme buss som noen som har med seg hund. Og jeg reagerer mye sterker på en hund personlig enn et menneske som har litt hundehår på seg, det er ganske stor forskjell. Og jeg kjenner det og veldig tidlig om det er noen som det lukter mer hund av enn andre og da flytter jeg meg, men med hunden blir det mye mer konsentrert og det hjelper ikke mye og flytte seg. Men sefølgelig er det ingen på bussen som er allergiske, så ser jeg ikke problemet, bare tenk på at dere ikke har hunden i setet, for det kan skape problemer for en allergiker som setter seg der etterpå. Har flere hundeiere i familien og, som virkelig ikke tar hensyn når det gjelder hund, og som mener jeg er det særeste på denna jord fordi jeg ikke kan komme på besøk til de. Mener og at hundene er viktigere og feire jul med enn barnebarnet. Jeg er såpass alvorlig ramma at jeg faktisk kan dø av det. Jeg skulle virkelig ønske jeg ikke var det, for jeg er faktisk veldig glad i hund, men kan jo ikke gå i nerheten av de. Hadde det ikke vært for allergien hadde jeg sikkert vært en hundeeier selv.
aline Skrevet 2. oktober 2005 #47 Skrevet 2. oktober 2005 Pssst Aline: Hvordan kan barn gjøre noen syke om man sitter på samme buss? Ble bare litt nysgjerrig, betviler ikke at det er sant. ← jeg har tidvis angst, og blir da dårlig av høye, uventede lyder. i tillegg er jeg ikke veldig glad i barn sånn generelt og blir enda mer stresset av deres bråk, både fra veldig små som griner og større som hyler og maser og bråker. flere ganger jeg har måttet gå av bussen pga angst, som igjen gjerne blir utløst av at det er barn på bussen.
aline Skrevet 2. oktober 2005 #48 Skrevet 2. oktober 2005 momo: men du sier vel ifra også dersom du er på bussen og det kommer folk med hund på, ikke sant? for ellers kan jo verken sjåføren eller hundeeieren ta hensyn til deg.
momo Skrevet 2. oktober 2005 #49 Skrevet 2. oktober 2005 Vi som er sterkt allergiske mot hunder (eller andre ting) kan ikke forvente at samfunnet skal ta hensyn til oss hele tiden. Vu er forholdsvis få og vi har medisiner (både forebyggende og akutte). ← For det første er det ikke få med allergi i samfunnet vårt, det er nesten 1 million som har sånne plager her til lands. Og selv om jeg går på allergitabletter, hydrokortisonsprøyter og forebyggende og akutt astmaspray, så kan ikke jeg være sammen med pelsdyr. Jeg blir skikkelig syk fordet. Men på grunn av mine plager tar jeg sjelden buss eller lignende, men når jeg tar bussen så vil jeg gjerne slippe hund på bussen, men har ingen problemer med og si i fra.
Krølltoppen Skrevet 2. oktober 2005 #50 Skrevet 2. oktober 2005 For det første er det ikke få med allergi i samfunnet vårt, det er nesten 1 million som har sånne plager her til lands. Og selv om jeg går på allergitabletter, hydrokortisonsprøyter og forebyggende og akutt astmaspray, så kan ikke jeg være sammen med pelsdyr. Jeg blir skikkelig syk fordet. Men på grunn av mine plager tar jeg sjelden buss eller lignende, men når jeg tar bussen så vil jeg gjerne slippe hund på bussen, men har ingen problemer med og si i fra. ← Du har rett i at vi er mange allergikere momo. Men jeg trodde kanskje det var færre som er hyperalleriske mot hunder på den måten at liv og helse står på spill. Selv er jeg heldig som bare er "vanlig" allergisk mot hund på den måten at jeg hoster og nyser, men send meg ut på en blomstereng og problemet blir straks verre! Det jeg prøver å si er at allergi er en usynlig sykdom. Det er derfor vanskelig for folk å ta hensyn til oss hvis vi selv ikke sier i fra. Jeg har f.eks. informert mine nærmeste kollegaer om at jeg setter pris på at de ikke bruker sterke parfymer. Ingen reagerte negativt på det, snarere tvert i mot. Det har kommet en god del reguleringer i samfunnet, som f.eks. med dyr i butikker osv. Men jeg tror ikke at løsningen er å forby alt vi allergikere reagere på. For vi reagerer på så mye forskjellig. Vi må derfor finne en balanse mellom hvordan vi selv skal ta ansvar for situasjonen og hvordan andre skal ta hensyn til oss når vi gir beskjed. Det du fortalte om familie som ikke tar hensyn er bare helt forskrekkelig. Jeg grøsser når jeg tenker på at det finnes slike folk.
momo Skrevet 2. oktober 2005 #51 Skrevet 2. oktober 2005 Enig med deg i det du skriver der Krølltoppen. Jeg har og gitt beskjed til de i min omgangskrets, sånn så de fleste der tar hensyn. Enig med det og at ikke de kan forby alt vi er allergiske mot, det hadde blitt litt voldsomt.
Julie Skrevet 2. oktober 2005 #52 Skrevet 2. oktober 2005 Mitt erfaring er at dette varierer fra selskap til selskap. Julie
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #53 Skrevet 2. oktober 2005 Hver gang jeg ser en hund i nærheten på trikken, t-banen eller bussen, må jeg flytte meg til en annen vogn eller et helt annet sted på bussen, fordi jeg nyser og øynene begynner å renne. Som regel finner jeg en ny plass, men noen ganger er det ikke mulig fordi offentlig transport er overfylt. Når det da er en eller to hunder i nærheten føler jeg meg uvel og det varer en stund til etter jeg har gått av.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2005 #54 Skrevet 2. oktober 2005 Poenget er at dere allergikere og uvelle folk MÅ SI IFRA! Vi er ikke tankelesere, vi kan lese tanker like mye som det du kan. Kroppsuttrykk er helt fint det også, men ikke bare sitt rett opp og ned som om det ikke skal ha noen betydning, for så å gå å klage til alle og enhver at det var en hund på bussen og eieren ikke gadd å rikke seg vekk. Vi kan ikke få gjort så veldig mye om du ikke sier ifra at du er allergisk/liker ikke hunder.
kristianna Skrevet 2. oktober 2005 #55 Skrevet 2. oktober 2005 Det er stor forskjell på allergi og det å ikke like en hund/katt whatever... Klart er et menneske allergisk, så skal selvsagt hundeeieren ta hensyn til dette, MEN; Da må da allergikeren søren med si ifra...Hundeeiere kan da ikke lese folks tanker kan de? Men om du ikke LIKER hunder, da får du værsegod gå av bussen selv altså. Seriøst...en hund SITTER bare der, i bånd, er ikke i veien for deg i det hele tatt; At du da orker å bruke krefter på å tenke på at du ikke liker at hunde ER på bussen. Get a life! Og ja, Syntes barn er en FIN sammenligning. At barn skal ha retten til å hyle og skrike og herje? (unntak spedbarn, de griner og det er greit selvsagt)...Men barn som bare på trass skal lage et H*****på bussen? Det er ufattelig slitsomt; Oppdra dem bedre. Som da jeg satt og ventet på legetimen min, og moren ved siden av bare lot den hysteriske ungen sikle over meg? Tenk dame! Jeg er syk og sliten. Ta vekk ungen fra trynet mitt! Aldri opplevd det med hund...
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. oktober 2005 #56 Skrevet 2. oktober 2005 Pssst Aline: Hvordan kan barn gjøre noen syke om man sitter på samme buss? Ble bare litt nysgjerrig, betviler ikke at det er sant. ← Jeg kjenner også en person som har angst for barn. Og det er det litt verre å si ifra om på bussen enn allergi.
Gjest Violetta Skrevet 2. oktober 2005 #57 Skrevet 2. oktober 2005 jeg har tidvis angst, og blir da dårlig av høye, uventede lyder. i tillegg er jeg ikke veldig glad i barn sånn generelt og blir enda mer stresset av deres bråk, både fra veldig små som griner og større som hyler og maser og bråker. flere ganger jeg har måttet gå av bussen pga angst, som igjen gjerne blir utløst av at det er barn på bussen. ← Har aldri tenkt at noen kunne reagere sånn. Det må være veldig trist.
aline Skrevet 2. oktober 2005 #58 Skrevet 2. oktober 2005 Jeg kjenner også en person som har angst for barn. Og det er det litt verre å si ifra om på bussen enn allergi. ← man kan ikke si ifra om det, så da får den som er syk faktisk gå av bussen.
aline Skrevet 2. oktober 2005 #59 Skrevet 2. oktober 2005 Har aldri tenkt at noen kunne reagere sånn. Det må være veldig trist. ← ukult ja, og likevel legger jeg ikke problemet over på foreldrene gitt.
kristianna Skrevet 2. oktober 2005 #60 Skrevet 2. oktober 2005 Foreldre må da kunne få barna til å sitte rolig i setet og holde munn, eller snakke med normal stemme? At unger er hysteriske og skriker viser jo at foreldrene absolutt ikke har kontroll på barna(ADH er unntak)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå