AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Dere som har barn over 10 år, hva gjør dere av ting for barna av dagligdagse ting enda? Jeg har en på 11 og snart 14 år, og jeg smører enda matpakke hver dag til dem, legger frem klær (de enig i antrekket), pakker sekk og gymbag så jeg har kontroll på at alt er med. Jeg bretter klærne dems og legger i skapet og jeg passer på at de alltid har med det de trenger ut døren osv. De er likevel barn som er selvstendige blitt og setter pris på det jeg gjør for dem, og jeg liker selv å fortsatt gjøre dette. Jeg vet at folk gjør ting forskjellig, gjør dere ting enda for barna, eller gjør dem det meste selv? Anonymkode: dd4a5...5ab 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg gjør akkurat de samme tingene som deg for min 13 åring. Anonymkode: 875be...b86 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg gjør alle de tingene unntatt å lage matboks, legge klær inn i skuffer og skap og finne frem skoleklær for mine 12-14 åringer. Jeg pakker ikke gymbager/treningsbager men jeg legger ofte frem treningstøy. Med tanke på at så mye treningstøy vaskes hele tiden har ikke ungene alltid oversikt over hvor treningstøyet de trenger er. De kunne sikkert ordnet mye mer selv, men det tar tid. Jeg spør de hver dag om alt er husket (at de sjekker ukeplan om morgenen) Anonymkode: 6b986...a8e 1
Kemila Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg har en på 11 år. Han har smurt matpakke selv, pakket gym og treningsbaner selv siden han var 9. Har ikke vært noe jeg har stilt krav om, men han er veldig nøye på både hva han skal ha på seg, og mengde pålegg på rundstykker osv. Jeg steker rundstykker til han hver dag da👍Han pakker også tursekker selv, med riktig innhold da det alltid er lekse i forkant av turer 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 Mine er 14 og 15. Jeg passer på at de våkner om morgenen om de ikke våkner selv. Passer på at de kommer hjem etter skolen når de skal, om de ikke skal noe annet, sjekker bussruter og passer på når nr.1 skal på trening, minner på hva h*n skal ta med, sjekker opp om det er lekser eller prøver å øve på, lager middag (ikke hver dag, de lager også selv), vasker klær, oppvask og hus,rydder fellesområder, lager av og til kvelds eller noe digg, minner de på leggetid, snakker med og lytter til dem, prøver å følge litt med og være interessert, tuller, prøver å være morsom og maser litt, og ellers bare er jeg der, og er tilgjengelig. Anonymkode: 5feca...eb4 3
Ulrikke Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg smører matpakke til min på straks 16. Ikke fordi hun ikke klarer det, men fordi både hun og jeg synes det er hyggelig. Klær i skittentøyskurven tar jeg med hvis jeg uansett skal vaske. Klær har jeg ikke funnet fram siden hun var 9 tror jeg, bag og sekk har hun fikset alene siden da omtrent. Trente mange ganger i uka i tillegg, hadde ansvar for å få med seg ting selv. Klærne har jeg ikke lagt inn i skap på mange, mange år. Hun står opp selv og har gjort det siden barneskolen. Vi har ofte dratt før hun står opp, så å passe på at hun har med alt har ikke vært mulig. Hun har ekstremt sjelden glemt noe allikevel. Vet hun er eldre enn barna til TS, men vi har hatt det sånn også da de var på den alderen. Folk må gjøre som det passer dem og familien tenker jeg da.... 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Har barn på 12 og 15. De smører matpakker selv, pakker sekk og gymtøy selv. Finner fram treningstøy selv og må støvsuge hver sin etasje i huset en gang i uka. Eldste lager ofte middag til hele familien om vi voksne kommer seint hjem. Yngste er en vimsekopp, så han må jeg ofte finne fram tøy til. Eldste gjorde det selv langt tidligere, men her tror jeg det er stor forskjell på gutt og jente. Anonymkode: d48e2...ed2 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har en datter på 15 år. Hun lager matpakke selv, pakker sekk/gymbagen selv. Hun legger frem tøy selv. Anonymkode: b6dae...9c4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mine er 14 og 15. Jeg passer på at de våkner om morgenen om de ikke våkner selv. Passer på at de kommer hjem etter skolen når de skal, om de ikke skal noe annet, sjekker bussruter og passer på når nr.1 skal på trening, minner på hva h*n skal ta med, sjekker opp om det er lekser eller prøver å øve på, lager middag (ikke hver dag, de lager også selv), vasker klær, oppvask og hus,rydder fellesområder, lager av og til kvelds eller noe digg, minner de på leggetid, snakker med og lytter til dem, prøver å følge litt med og være interessert, tuller, prøver å være morsom og maser litt, og ellers bare er jeg der, og er tilgjengelig. Anonymkode: 5feca...eb4 Mine er 11 og 14, og jeg gjør akkurat som deg. Jeg kunne bare prøvd meg på å legge frem klær, det hadde vært helt uaktuelt. De pakker alt selv til både hverdag, treninger og reiser men jeg ser over. Anonymkode: fd549...433 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 13 og 15 her. Vekker de på morgenen, men går før de faktisk står opp. Lager frokost, matpakker, middag og kvelds. Vasker alle klær som er i skittentøyskurven. Eller går de i å minne de på ulike ting. De må få på plass klær selv. Pakke og tømme treningsbag. Komme seg til skole og trening i tide osv. Jeg tilpasser middags tidspunkt så vi kan spise sammen. Anonymkode: 9fbc6...a33
Arkana Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 Mine er 8, 10 og snart 13, men selv om bare de to eldste er innenfor alderen du spør om gjelder dette alle tre. Jeg smører matpakker, fordi jeg synes det er hyggelig og de setter pris på det, men de lager frokost (og kveldsmat) selv. Jeg vasker klærne deres, men de må selv hente rene klær fra vaskerommet og legge på plass på rommet sitt. Jeg pakker ikke skolesekk eller gymbag for noen av dem. Jeg har ikke lagt fram klær til noen av barna etter at de begynte på skolen, det ordner de helt selv, men til de yngste kan jeg minne om ullundertøy når det er kaldt eller regntøy o.l.. Ellers er det jo vi voksne som har hovedansvar for middag og husarbeid selv om barna bidrar ukentlig. De gjør lekser på egen hånd og uten å bli minnet om det, men vi viser interesse for skolen og hjelper til om de spør.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 Min 11-åring finner frem klær selv, pakker sekken og gymbagen selv, og lager ofte matpakke selv. Jeg holder oversikten og sjekker med kontrollspørsmål om hun har husket alt. Jeg vasker klærne hennes og bretter, men hun legger de selv inn i skapet. Hun hjelper også til med diverse husarbeid, alt mulig bortsett fra vask av bad og bruk av vindusspray. Jeg er jo alltid der og gjør ting sammen med henne, så det er jo ikke sånn at hun får mindre morskjærlighet av den grunn. Syns det er viktig at de lærer alt dette, derfor gjør jeg det sånn. Jeg slapp å gjøre veldig mye hjemme når jeg vokste opp, og det var en hard og bratt læringskurve den dagen jeg flyttet hjemmefra. Anonymkode: cbd9b...dba 1
Aristoteles Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 12 og 14. De ordner alt rundt seg selv sjøl. Det som blir gjort ekstra for akkurat dem er vel kjøring hit og dit og å lage noe godt av og til på kvelder/helger. Eldste har ordnet alt for seg selv hele tiden, men yngste måtte minnes på ting som svømmetøy etc. i første klasse. De har hele tiden passet på leggetid selv, og står opp uten at noen vekker dem. De har hele tiden hatt plikter også, men de vet at den tiden de bruker resulterer i at vi voksne har mer tid til å spille spill og slike ting. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 Dere som fikser klær og alt mulig for barna deres; er de gutter eller jenter? Anonymkode: b9126...b21 1
Malursk Skrevet 8. oktober 2021 #15 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg vasker klær, lager matpakke. Har en gutt på 15,snart 16. Stå opp ,pakke treningstøy og sekk fikser han selv. Ellers deler vi på alt husarbeid og middagslaging - forresten han som bretter klær og legger på plass 😉
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #16 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dere som har barn over 10 år, hva gjør dere av ting for barna av dagligdagse ting enda? Jeg har en på 11 og snart 14 år, og jeg smører enda matpakke hver dag til dem, legger frem klær (de enig i antrekket), pakker sekk og gymbag så jeg har kontroll på at alt er med. Jeg bretter klærne dems og legger i skapet og jeg passer på at de alltid har med det de trenger ut døren osv. De er likevel barn som er selvstendige blitt og setter pris på det jeg gjør for dem, og jeg liker selv å fortsatt gjøre dette. Jeg vet at folk gjør ting forskjellig, gjør dere ting enda for barna, eller gjør dem det meste selv? Anonymkode: dd4a5...5ab Hvor er de selvstendige? Anonymkode: 95c96...f8f 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #17 Skrevet 8. oktober 2021 Mine på 11 og 13 lager matpakke, pakker gymbag, finner frem klær selv, legger sammen klær i skapet sitt etter at de er vasket og tørket. så utrolig lite selvstendige flere barn er, får jeg inntrykk av her. det er veldig rart at noen legger sammen og på plass klær til barn fra 10 år og oppover, til og med gjør klar gymbag! Ikke rart mange barn er ufordragelige, late og bortskjemte i dag. Anonymkode: fe5a2...46c 2
Gjest BethD Skrevet 8. oktober 2021 #18 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvor er de selvstendige? Anonymkode: 95c96...f8f Lurer jeg også på
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #19 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har barn på 12 og 15. De smører matpakker selv, pakker sekk og gymtøy selv. Finner fram treningstøy selv og må støvsuge hver sin etasje i huset en gang i uka. Eldste lager ofte middag til hele familien om vi voksne kommer seint hjem. Yngste er en vimsekopp, så han må jeg ofte finne fram tøy til. Eldste gjorde det selv langt tidligere, men her tror jeg det er stor forskjell på gutt og jente. Anonymkode: d48e2...ed2 Ja, jenter er utrolig mer vimsete. Anonymkode: a3105...0f1
asterix Skrevet 8. oktober 2021 #20 Skrevet 8. oktober 2021 Generelt sett gjør jeg ikke ting for barna som de kan greie selv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå