AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Er dette for strenge innetider? Anonymkode: 41957...f86
Ulrikke Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 I utgangspunktet synes jeg det ja. Men det kommer jo an på hvor de er, med hvem og hva de gjør.... Er forskjell på meningsløs "henging" i sentrum for eksempel, og å være hjemme hos noen. Har ei på straks 16, og jeg forlanger ikke at hun skal være hjemme klokka 22 i helgene (men vi har ikke faste tider, vi ser an fra gang til gang). 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 Syntes 16 og opp var altfor strengt. 10 og 11 for noen som er 17, det er jo helt tullete. Anonymkode: b19d8...a8a 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Alle er for strenge. Min 12-åring er ikke engang hjemme fra trening før nærmere 21 engang flere dager i uken. Anonymkode: dfa2f...1dd 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 Men er innetid 22.00 for ungdomsskolelever fra søndag til torsdag og innetid 23.00-23.30 for videregåendeelever fra søndag til torsdag, innafor? Og i helgene mer fleksibelt og romslig? Anonymkode: 41957...f86
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men er innetid 22.00 for ungdomsskolelever fra søndag til torsdag og innetid 23.00-23.30 for videregåendeelever fra søndag til torsdag, innafor? Og i helgene mer fleksibelt og romslig? Anonymkode: 41957...f86 Mange 16+ bor jo på hybel for seg selv , så å ha slike regler er helt ubegripelig etter min mening. Anonymkode: c662e...e09 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Mange 16+ bor jo på hybel for seg selv , så å ha slike regler er helt ubegripelig etter min mening. Anonymkode: c662e...e09 De som bor på internat har vel også faste regler? Anonymkode: 41957...f86
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #8 Skrevet 9. oktober 2021 Mine barn må være hjemme senest klokka 22.30 på lørdagskvelden. De går på ungdomsskolen. Anonymkode: 41957...f86
Flintis Skrevet 9. oktober 2021 #9 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg ville nok si at som en forberedelse til livet på hybel er innetid og leggetid uaktuelt fra 15 år og oppover da det må læres at en skal noe dagen etterpå og må ta ansvar for det. Selvfølgelig, går dette utover skole osv. må jo dette inskrenkes, altså frihet under ansvar.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #10 Skrevet 9. oktober 2021 17 minutter siden, Flintis said: Jeg ville nok si at som en forberedelse til livet på hybel er innetid og leggetid uaktuelt fra 15 år og oppover da det må læres at en skal noe dagen etterpå og må ta ansvar for det. Selvfølgelig, går dette utover skole osv. må jo dette inskrenkes, altså frihet under ansvar. Der jeg vokste opp var det vanlig at folk på rundt 13 år og oppover hang på den lokale fotballbanen til langt på kveld, uten at de spilte fotball, men snakka sammen, røyka, drakk alkohol og energidrikker, spiste godteri og gatekjøkkenmat. Folk var ofte veldig slitne på skolen og mange av foreldrene brydde seg ikke om å sette verken innetid eller utetid. Det var også mange som drakk alkohol og røyka inne på skolegården når det var kveldstid og utover natta. Så frihet under ansvar funker ikke bestandig. Anonymkode: 41957...f86
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2021 #11 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 8.10.2021 den 1.21): De som bor på internat har vel også faste regler? Anonymkode: 41957...f86 Ikke alle bor på internat heller da. Jeg bor i ei bygd langt unna nærmeste vgs, og måtte flytte for å begynne på VG1 når jeg var 15 år gammel. Bodde i ei kjellerleilighet i enebolig nært skolen helt alene. Var hjemme annenhver helg, men ellers måtte jeg klare meg selv. Lage middag, vaske klær, smøre min egen matpakke og skrive opp budsjett så jeg hadde nok penger til mat resten av måneden. Fikk mye hjelp økonomisk fra foreldrene mine i tillegg til borteboerstipend, men sløste jeg bort pengene på tull var det synd for meg. Da ble det havregrøt resten av måneden til neste stipend. Satt jeg våken til klokka 04 for å spille dagen før skole? Jepp. Skjedde det mange ganger? Nei, lærte at det ikke var så deilig å være zombie på skolen dagen etterpå og få en 2er på matteprøvenprøven fordi jeg ikke klarte å konsentrere meg. Dette er forøvrig bare 5 år siden. Synes foreldre nå til dags behandler videregåendeelever som små barn 😅 Anonymkode: f2466...f49
Flintis Skrevet 9. oktober 2021 #12 Skrevet 9. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Der jeg vokste opp var det vanlig at folk på rundt 13 år og oppover hang på den lokale fotballbanen til langt på kveld, uten at de spilte fotball, men snakka sammen, røyka, drakk alkohol og energidrikker, spiste godteri og gatekjøkkenmat. Folk var ofte veldig slitne på skolen og mange av foreldrene brydde seg ikke om å sette verken innetid eller utetid. Det var også mange som drakk alkohol og røyka inne på skolegården når det var kveldstid og utover natta. Så frihet under ansvar funker ikke bestandig. Anonymkode: 41957...f86 Nå var det fra 15 jeg tenkte da, og her er jo friheten gått langt utover ansvaret i det eksempelet du skriver om så her må det taes tak før en sender avkommet på hybel som 16 åring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå